Scam eller seriöst?

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
Ska sälja Europas finaste Alfa Romeo GTV6, och har lagt ut den på www.mobile.de

Länk: http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=120002504&lang=en
Fick ett kail som jag svarade på, såhär ser konversationen ut:

Hello ,am interested in your vehicle get back to me with the recent details and final asking price if the vehicle is available for sale i hope to hear from you.
Mitt svar:
Hi.
The car is available for sale.
There is a bunch of interested byers, but nothing is finally.
The history of the car is that it was bought by a millioner for his wife. She was 62 years old and used it for chopping.

Then she got cancer and died after a few years.
The car was stored in a garage for 10 years before i got it.

All in the car is original except for the radio. ( CD)
Under the car all is in god shape and there is no rust what so ever.

All the oil is new and the brakes are god.

Probably u should replace the camchafbelt, it´s not bad, but i am thinking of the age. i have one in package.

There is seat covers from the car was new so interior is really fine also.

I have a wood steringwheel but it´s not mounted.

The final asking price is 8000 euro for the car without the 16" compo motive wheels, and 8500 whit the wheels.

U can reach me on +46xxxxxxxxxx

Best regards
Bosse

Svaret jag då får:

Thanks for your reply. i have agree on your price(8,000euros)confirm that you will do the following before i send the cashier check to you as you requested.

1. Issue check of 14,000 euro in your name and address
2. You have to deduct your cost of vehicle 8,000euro
3. Send to my shipper/agent 6,000 euro
4. provide the name and address i will use to issue the check to you.
I will send the check to you as soon as you confirm this with your full name , address and phone number
have a nice day

Detta känns ju lite scam.
Bara att kasta i papperskorgen eller kan det gå till såhär?

DOHHHHHH!

:rolleyes::glömdet

Bifogat

230.4 KB · Visningar: 95

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
The history of the car is that it was bought by a millioner for his wife. She was 62 years old and used it for chopping.
Har du skrivit så i annonsen skulle jag tro att det var en Nigeriabrevsbil :D

Ännu roligare är egentligen att shopping är en sak och Chop-shop en annan.

Men för att svara på din fråga har jag för mig att de där överskjutande summorna brukar involvera checkar utan täckning osv. Minns inte exakt hur det fungerar men jag skulle dragit öronen åt mig i alla fall.

Något i stil med att du får 14000 euro på ditt konto, du skickar iväg 6000 till någon annan, sen visar det sig att checken inte har täckning och banken drar tillbaka 14000 euro från ditt konto.

Du sitter med svarte petter och har -6000 euro eftersom du redan skickat iväg pengar till någon annan.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Känns som sagt var som bluff och båg. Bara en sån sak som att han skriver "your vehicle" gör ju att det känns som att man inte är den enda som fått ett liknande mail.

Tänk dig om det varit en annons du haft på blocket och någon är intresserad av "ert fordon". Och dessutom vill hålla på och trassla med checkar fram och tillbaka.

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000 K8
Har du skrivit så i annonsen skulle jag tro att det var en Nigeriabrevsbil :D

Ännu roligare är egentligen att shopping är en sak och Chop-shop en annan.

Men för att svara på din fråga har jag för mig att de där överskjutande summorna brukar involvera checkar utan täckning osv. Minns inte exakt hur det fungerar men jag skulle dragit öronen åt mig i alla fall.

Något i stil med att du får 14000 euro på ditt konto, du skickar iväg 6000 till någon annan, sen visar det sig att checken inte har täckning och banken drar tillbaka 14000 euro från ditt konto.

Du sitter med svarte petter och har -6000 euro eftersom du redan skickat iväg pengar till någon annan.

Precis: säljaren får en summa på check som överstiger det varan säljs för. Säljaren skickar varan samt överskottet.
Checken saknar täckning.
Säljaren får stå för kostnaderna och blivit således av med både vara och pengar.

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Walk away. Vill du vara snell kan du ju kontakta polismyndighet i köparens land, du lär ju inte vara den första han drar en vals med.

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
säg till han att du inte accepterar checkar och kolla vad hans svar blir, enbart för att kunna läsa hans roliga bortförklaring. för övrigt så är det garanterat en bluff, vilken importör skulle ta 6000 euro för att importera en bil?

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Jag tycker denna del av mejlet du fick är kul:
"Thanks for your reply. i have agree on your price(8,000euros)confirm that you will do the following before i send the cashier check to you as you requested."

Du har ju inte uttalat att det är check du vill ha som betalning :tungan
Sedan är det kul att du ska betala 6000 euro till personens "agent" :rolleyes: Bluff säger jag bara.

BananBosse

Gick med
2 Jun 2007
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
Jag skrev att cach is king, sätt in pengar på mitt konto så skickar jag bilen när jag hämtat pengarna :D

Fick inget svar...hmmmm:va

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Jag skrev att cach is king, sätt in pengar på mitt konto så skickar jag bilen när jag hämtat pengarna :D

Fick inget svar...hmmmm:va

Det är väl inte så konstigt - ingen i världen vet ju vad cach är för nåt.

So everything is in god shape under the car?
Well then God DAMN, thats one astonishing adjective ;)

Fet bil i övrigt.

BananBosse

Gick med
2 Jun 2007
Hoj
Tack för grammatiklektionen :tummenupp

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Du skulle bett han skicka checken utsatt på någon annan, sen bett nån annan lösa in den åt dig för en mindre summa. Kaching! 140 papp gratis. Utom för "nån annan" då :rolleyes:

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept