Lite annorlunda MC-kultur

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Jag var nere på franska rivieran i sommar och gillade starkt deras mc-kultur. Köra sporthoj i flip-flops, 400cc scooter med cigg i flabben och mobilen instoppad i potthjälmen så man kan snacka med sina polare, tjejer målade läpparna under körning och sms-ade .. fullständigt annorlunda än svenskarna som knappt går utanför hemmet utan cykelhjälm, man kan ju trilla och slå sig ...

Här kommer ett par härliga bilder :

Bifogat

• 00379.jpg
    00379.jpg
    233.5 KB · Visningar: 415
  • 00380.jpg
    00380.jpg
    233.9 KB · Visningar: 475
  • 00381.jpg
    00381.jpg
    240.6 KB · Visningar: 501
  • 00469.jpg
    00469.jpg
    244.5 KB · Visningar: 401
  • 00470.jpg
    00470.jpg
    258 KB · Visningar: 421
  • 00473.jpg
    00473.jpg
    249.9 KB · Visningar: 467
  • 00590.jpg
    00590.jpg
    246.5 KB · Visningar: 695
  • 00243.jpg
    00243.jpg
    255.6 KB · Visningar: 718

Hudik

Guest
Jag gillade snutscootern, sånna skulle dom ha i sverige istället...

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
... lägg upp några utdrag ifrån olycksstatistiken också...

Södra Europas 2-hjuls-kultur är ju starkt kopplad till det faktum att allt bombades sönder och samman där nere för 65 år sedan. Det fanns t.ex. inte en enda fungerande bilfabrik i Italien och istället blev vespan räddningen för befolkningen som behövde ta sig från a till b. Man skjutade runt hela familjen på mopeder.

Efter nått decennie så klädde de in vissa vespor i tapet och började kalla dem fiat 500.

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Va fan har den ena hojjen en resväska kopplad bakom sig???

Ha, såg inte det där först!

Undrar hur länge såna där små plasthjul håller i 100 km/h med 30 kilos packning...

Äh, förresten. Trafiken i södra Europa når aldrig över 15 km/h i städerna.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
i ett land med 60 miljoner människor blir det nog lite fler olyckor. Däremot så flyter trafiken oerhört disciplinerat, bilisterna är superförsiktiga så de inte kör på scootrar, och alla är artiga. Inte som i Italien där alla vill komma före alla andra. Blev superförvånad över hur bra de kör i Frankrike

Va fan har den ena hojjen en resväska kopplad bakom sig???

En polare som har kört från Ottawa till Ushuaia med den skrothögen (kolla på google maps). Vi försökte koppla till min Samsonite väska så jag slapp släpa den efter mig till nästa hotell

Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
jepp, eller hur :p men de flesta kör lugnt som fan - antagligen för att de inte har någon utrustning ...

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
nu får ni stänga och ta bort den här tråden, folk kommer svimma och slå sig på tangentbordet när dom ser bilderna och läser dina beskrivningar :D

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Så där är väl "mc-kulturen" över hela världen ungefär, det är bara vi här uppe o norr som är lite speciella.

alfaholic

Enbent bandit
Gick med
23 May 2009
Hoj
BRP spyder RSS

Södra Europas 2-hjuls-kultur är ju starkt kopplad till det faktum att allt bombades sönder och samman där nere för 65 år sedan. Det fanns t.ex. inte en enda fungerande bilfabrik i Italien och istället blev vespan räddningen för befolkningen som behövde ta sig från a till b. Man skjutade runt hela familjen på mopeder.

Efter nått decennie så klädde de in vissa vespor i tapet och började kalla dem fiat 500.

Lite OT men inga fungerande bilfabriker i Italien ?? Fiat är europas näst största biltillverkare...

/Juha

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
nu får ni stänga och ta bort den här tråden, folk kommer svimma och slå sig på tangentbordet när dom ser bilderna och läser dina beskrivningar :D

alternativt kommer det kommentarer som ovan angående olycksstatistik och hur omedvetna de är om vad som kan hända om de ramlar :p

Så där är väl "mc-kulturen" över hela världen ungefär, det är bara vi här uppe o norr som är lite speciella.

jepp, trygghetsmani

Dessutom sitter det en barnstol på väskan :)

jag hade min son tejpad på baksidan av väskan och stolen över honom som solskydd :tummenupp

Last edited:

alfaholic

Enbent bandit
Gick med
23 May 2009
Hoj
BRP spyder RSS
Nyligen hemkommen från Italien så måste jag säga att jag förvånas varje gång jag är i Italien (besöker frugans släkt 2 ggr/år) hur bra trafiken flyter i deras storstäder , det tar inte längre tid att köra i rusningstrafik genom t.ex. Rom som att köra genom Sthlm och då är det ändå ca. 3 miljoner invånare i Rom , och hur lite det ändå sker trafikolyckor i italien som leder till större skador både på fordon och personer , självklart borträknat alla mindre parkeringsskador som leder till mindre bucklor och repor ...

/Juha

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Ja vi har mycket att lära, samtidigt som det finns ganska mycket skit vi inte behöver ta efter...

Jepp, helt rätt. Jag föredrar faktiskt gore-tex och stövlar på höstkanten och under vintern. Det skulle bli jobbigt med flip-flops

Nyligen hemkommen från Italien så måste jag säga att jag förvånas varje gång jag är i Italien (besöker frugans släkt 2 ggr/år) hur bra trafiken flyter i deras storstäder , det tar inte längre tid att köra i rusningstrafik genom t.ex. Rom som att köra genom Sthlm och då är det ändå ca. 3 miljoner invånare i Rom , och hur lite det ändå sker trafikolyckor i italien som leder till större skador både på fordon och personer , självklart borträknat alla mindre parkeringsskador som leder till mindre bucklor och repor ...

/Juha

Jag kan bara uttala mig om tullen innan Venedig, där italienarna förlorar uppenbarligen vettet, och alla försöker köra in framför varandra, och skriker, och gestikulerar, och kör på varandra i stället för att sitta fint i kö som oss nordbor ... synd jag inte tog bilder eller filmade ..

Last edited:

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Var är sh:s alla moral kärringar :confused: ingen som ska.. säga nått?
tycker det är fräckt att alla är så olika.

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Blev superförvånad över hur bra de kör i Frankrike

Hehe, jaså?

Jag har varit i Frankrike som utbytesstudent, dock i norra Frankrike, i närheten av Paris. Där körde de INTE bra. Nästan varje dag var det stopp på vägarna för att någon hade kört och krockat. :D

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept