Träningsrapport Sviestad 090818 eller "avanmäla sig, kanske?"

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag vet att hela motorcykelsverige sitter som på nålar även denna vecka för att läsa om min storslagna väg till framgång, så här är den. Rapporten.

Jag vet inte om jag behöver dra bakgrunden till hela spektaklet, men allt är naturligtvis seges fel. Fyfan, jävla skitsege.

Jag började tisdagen med kroppsarbete på jobbet för att vara lagom utmattad tills det var dags att köra. Sege var naturligtvis sen, och eftersom han inte är så stursk innerst inne hade han med sig förstärkning i form av sambo. De två smädade mig i minst tio minuter, men sen stack sambo och då fogade sig sege och började faktiskt engagera sig i att lasta vår fantastiskt luxuösa rejsingtransport. Han svor över mina fina spännband för hundrade gången, men vad vet han om sånt?

Vi kom iväg redan 13.30, gott om tid för panikinducerade kiss- och bajspauser. Man måste ha bananer om man workat out också, vad än ap-bebisen på TV säger, så det fick vi klämma in i tidsbudgeten. Bensin i motorcyklarna kunde eventuellt vara bra också, även om soppatorsk vore en fantastiskt bra ursäkt till att slippa köra. Vi kom säkert fem kilometer innan det tog stopp i trafiken. Sege tipsade mig vänligt om hur jag skulle bete mig för att komma fram fortare, men när det gäller just tips om hur man framför ett fordon fortare är han faktiskt inte mannen att fråga. Så jag låg envist kvar i samma fil hela Essingeleden.

Precis som förra veckan började det regna vid passage av Hägersten. Jag ville ingjuta respekt, så jag förkunnade myndigt att det här regnet inte var nånting emot hur det var förra veckan. Kung Bore eller vem som nu ansvarar för regnmängden måste ha hört det och blivit sur, för bara en kort stund senare åkte i vi in i ett regn som i intensitet och ren mängd vatten kunde jämföras med förra veckans oväder. Jag tänkte att det säkert var lugnt, för Sviestad ligger ju ändå nästan tjugo mil bort.

Jag gjorde som vanligt och slog på farthållaren på en lagom cruise speed och satte mig tillrätta. Ingen mackinköpt pastasallad den här gången, för jag är förvärvsarbetande och hade således ätit lunch på normal lunchtid som de flesta förvärvsarbetande gör. Strax före Norrköping regnade det. Jag sa att det säkert var lugnt, för Sviestad ligger ju minst fem mil bort. Sege satt och skälvde borta på sin sida av hytten och rabblade nån form av mantra om att vi kanske kunde vända eftersom vädret var så dåligt. Jag tyckte innerst inne att det var en briljant idé, men skapade en aura av självförtroende genom att säga att det absolut säkert skulle vara fint väder, för det är det nästan alltid på Sviestad och att jag såg fram emot att få köra ifrån honom sådär storslaget.

Det blåste en del, så det var lite körigt att hålla bilen i rätt fil, men jag låtsades att jag ville byta fil ändå, för att inte visa några svagheter inom fordonsframförande. Efter vad som kändes som en evighet av vånda för sege kom vi så fram till avfarten mot Linghem. Vi svängde in på Statoil och fyllde bensin i motorcyklar och dunkar. Vi köpte bananer som dom elitidrottsmän vi ändå är. Sege kände pressen och köpte en Red Bull också. Vettigt, eftersom vingar mycket troligt var vad han skulle komma att behöva. Han tittade lätt panikslaget efter kexchoklad också. Länge. Jag vet inte vilka övermänskliga krafter kexchoklad ger, men nåt lär det väl vara. Kexchokladen var slut, så han köpte Turkisk Peppar istället. Det är en gubbe med eld i munnen på påsen, men jag lyckades aldrig lura ut hur eld i munnen skulle hjälpa honom.

Väl framme på banan så pep sege extra frenetiskt om hur han ville åka hem. Vi korsade banan och åkte in i depån. MagnusK vinkade glatt och vi svor lite över att han var där. Det är så tråkigt med folk som faktiskt KAN köra. Det gör bara att man framstår sm ännu sämre, va. Jag gjorde en precisionsbedöming av den mest gynnsamma placeringen av bilen för att maximera exponeringen av transportsponsorn, sen lastade vi ur. Sege pep vidare om hur nervös han var. Well, det kanske jag också var. Prestigen var påtaglig, minst sagt.

Vi betalade för oss och gick bort och pratade med kompetensen. MagnusK, Jocke K och maca40. Mah-tin (fortfarande dialektalt talfel för Martin) också, men han kör i en annan klass, så det kommer liksom aldrig bli skarpt läge på banan med honom så han är ju mer mottaglig för skrävlandet. Vi ljög om däckslitage och fjädringsintällningar och hoppades innerligt att nån sorts force majeure skulle infinna sig så vi inte behövde bekänna färg. I Amerika säger dom att gul är en feg färg, och jag tror att vi lyste så gult att vi hade gått att se på långt håll i dimma. När vi insåg att vårt stora snack inte gick hem övergick vi raskt till att gnälla istället. Vi borde nog egentligen hålla oss till det, för på det området är vi fan svårslagna.

De snabba gubbarna och Sandstream åkte ut i A-gruppen. Paniken tilltog. Däckvärmare rullades på och vi ekiperade oss för motorcykelåkning. Jag fick mottaga lite smädelser för mina grejor eftersom de är ganska nya och helt saknar battle scars. Jag VET att det bara är avundsjuka, precis som i naturen. Jag har hört att de fula gråsparvarna skulle hacka ihjäl en praktfull burfågel enbart på grund av att den är vackrare än dom. Jag är den praktfulla burfågeln som blivit utsläppt bland gråsparvar.

Sen var det dags att köra. Isch. Jag mörkade skitnödigheten och åkte ut före sege. Det gäller att förgöra honom direkt, så han vet sin plats sen. Han hade som tur var glömt hur man kör motorcykel, så han blev aldrig ett problem. MagnusK körde förbi mig som om jag parkerat. Okamratligt. Sen kastade sig maca40 i esset, förmodligen i nån form av storhetsvansinne. Det var också ganska okamratligt eftersom det ledde till att passet rödflaggades. Lite bra var det nog också, eftersom jag körde ganska illa och bara ville gömma mig.

Gömde mig gjorde jag, men det hjälpte inte för MagnusK hittade mig ändå och förtryckte mig med mitt självgoda lugn. "Ja, men det var väl inte så dåligt" sa han. Ironin har uppenbarligen nått ända till Vetlanda. Jag förklarade hur dåligt mina däckvärmare funkade i den hårda vinden och lite andra fullt godtagbara ursäkter till att vara långsam. Han kontrade med att den starka motvinden på rakan gjorde att han kunde bromsa mycket senare. Ja precis, sa jag men nämnde inte att det alltid blåser jättemycket på mig när jag åker på rakan och således inte kan bromsa senare än jag är van vid.

En massa löst folk kom förbi och sa att det skulle bli spännande att se fighten mellan mig och sege. Det fick mig att ana att det hela kanske måhända har blivit lite för stort, så jag erbjöd mig att ta bort alla trådar som avhandlar Mattias vs. sege och bara låta det hela rinna ut i sanden. "Avanmäla oss, kanske?" var standardfrasen under kvällen.

Seges intryck av första passet var att det var läskigt, svårt och att det inte alls kändes som på Falkenberg -07. Tacka fan för det, det här är Sviestad 2009 och han är nästan 30. Åldern tar ut sin rätt och brist på talang är som cancer, det sprider sig om det inte behandlas. Sege har inte kört på två år så hans icketalangsvulst börjar förtjäna ett eget namn. Crappus Sege, typ.

Sen var det plötsligt dags för pass två. Vi som inte hade gnällt klart på långa vägar. Det var en källa till glädje eftersom seges hoj inte startade. Han sprang och sprang och jag satt på min hoj och tittade på. Han gapade att jag skulle putta. Right, som om jag skulle låta mina däck kallna. I ett anfall av spelad medkänsla började jag leta efter nåt att luta min hoj mot, men behövde inte eftersom nån backstabber kom springande och hjälpte honom. Den startade tyvärr. Jag åkte ut och försökte köra som jag gjorde förra veckan fast fortare, men det gick ju såklart inte. Jag vet inte om det berodde på vinden eller om det möjligen kunde bero på överladdning i kombination med undertalang. Undertalang i förhållande till alla utom sege förstås. MagnusK bromsade på sig lite in i esset i sin iver att sätta mig på plats. Jag vet att han kör mind games. Dels så visar han att han kan bromsa om mig (förmodligen krävs inga övermänskliga krafter för det iofs) och dels fejkar han sårbarhet genom att missa spåret så jag ska tro att jag skulle kunna köra ens jämt med honom. För att spä på förtreten och säkerställa att jag inte missat att det var han så kom han efter passet och bad om ursäkt för omkörningen. Whatever, liksom.

Nu till det allra roligaste. Vi hade en liten folksamling runt oss konstant och plöstligt säger Peppe K "dä wyker om ditt bakdäck döh!" och syftar på seges motorcykel. Jag trodde först att han syftade på att sege körde så inihelvete fort så det rök om bakdäcket ut ur böjarna, men sen insåg jag det omöjliga i det. Ironin borde inte ha nått Linköping än heller. Döm om min förvåning och glädje när seges däckvärmare brann. Jag brast ut i ett hjärtligt skratt. I ett anfall av spelad medkänsla drog jag ur sladden och gick sedan närmare för att beskåda det smälta däcket. Min glädje försvann lika snabbt som den kommit då däcket inte hade runnit av fälgen och för att ytterligare strö salt i såren fick han låna en däckvärmare av maca40 aka kraschkungen. Fan.

Det var alltså dags för strid igen. Sege bad mig köra lite lugnt ett varv så han kunde positionera sig optimalt för att kunna snylta på mina spår. Jag körde två lugna (Jaja, alla mina varv kanske verkar lugna, men ni borde uppleva dom som jag gör. Skräckinjagande!) varv för att invagga honom i falsk säkerhet. Det funkade. Jag lyckades få två backmarkers (Okej, jag blev omkörd.) mellan mig och sege så han tappade mig. 3-0 i set för dagen! Jag kunde inte var helt nöjd, för jag hade laptimern igång och i vanlig ordning hånade den mina ambitioner genom att visa helt fel tider. Jag svor högt i hjälmen, även det i vanlig ordning.

Sen fick vi äntligen sluta köra motorcykel. Skönt. Vi satt och pratade om att avanmäla oss när MagnusK, Mah-tin och Jocke K kom och sa att vi borde samäta på Max. Dom var lastade och klara. Jag och sege lastar lika fort som vi kör motorcykel, dvs inte särskilt, så gossarna vankade av och an och peppade oss att lasta fortare. Precis som peppningen att köra fortare funkade det inte, så Mah-tin högg i och kastade in det sista medan vi spände fast motorcyklarna.

Sen åkte vi till Max och åt. MagnusK bredde på tjockt när han berättade om vilka växlar han körde i böjarna, men jag och sege vågade inte säga nåt utan låtsades som om vi också körde på samma växlar. Jocke K avslöjade bluffen med kalla fakta och Magnus tystnade en lång stund. Sen erkände han att han kanske hade skarvat lite. Det hade kanske kunnat kännas bra för oss, men sättet vi blir omkörda på talar sitt tydliga språk.

Sen åkte vi hemåt. Vi såg propellerblad till vindkraftverk åkandes på lastbilar. Det var nog dagens höjdpunkt! Bladen är minst 16 meter långa och fästet mot navet har nog en diameter på minst två meter. Sjukt stort!

När vi kom till rejsingverkstan och hade lastat ur kom seges sambo och skrattade åt oss. Vi försökte kompensera hennes glädje med mer gnäll, men då kramades hon bara. Det var kanske välment, men det kändes bara hånfullt och hemskt. Nästa vecka kommer vi igen. För att ha toppar måste man ha dalar och mycket längre ner kommer vi nog inte.

Tjosan, vad kul vi har!

Det kommer mera nästa vecka. Samma tid, samma kanal. Hej så länge.

Edit: Allt var inte totalt nattsvart. Många faktorer gjorde att det faktiskt var roligt.

1. Vädret. Kunde kanske ha blåst mindre.
2. Max har goda hamburgare. Men långsam service, för jag måste gnälla lite.
3. Birollsinnehavarna, in no particular order:
Otto (Han vinkade! Jag svimmade nästan!)
Petter Jansson (Han pratade med mig! Jag svimmade nästan!)
Nitrous-Marcus (Han pratade med mig! Jag svimmade nästan!)
Björn E (Han pra... nä han ljög nog om sina forna varvtider. Inget svimanfall.)
Sandstream (Han såg mig inte först. Besvikelse.)
Maria (Hon vinkade! Jag svimmade nästan!)
Liwa1 (Hon pratade med mig men jag svimmade inte för Marcus stod bredvid)
Christer (Han sågade min kedja igen. Ilska!)
Peppe K (Han sa att seges däckvärmare brann. Lycka!)
Lotta K (Ignorerade mig först. Besvikelse/ilska.)
Alx (Hon pratade med mig! Jag svimmade nästan!)
Zenit (Försöker plagiera mitt koncept med rapporter. Ilska/prestationsångest)

+ många fler som jag inte vet namnet på. Syns man inte finns man inte. Roligt att ni såg mig fast läskigt också.

(Räckte det där för att få över er på min sida? Skicka PM om vad som krävs annars.)
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Ahhhh en fullständigt lysande rapport från mannen som gett hybris ett ansikte, må du för evigt knattra på med din lilla 1/4 liters placeboräcer.
 

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
Lysande :) Kan bara känna sorg över att man kommer sitta och skriva tenta nästa tisdag em/kväll och missa händelserna. Men ser fram emot en ny rapport efteråt.
 

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Linköping, nära Sviestad
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Jag såg Mattias....

....när jag stod och flaggade i Bergskurvan.

Det såg stabilt ut iallafall! :tummenupp

Fortsätt med rapporterna! Det är utan tvekan den trevligaste läsningen på SH! :)
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
....när jag stod och flaggade i Bergskurvan.

Det såg stabilt ut iallafall! :tummenupp

Fortsätt med rapporterna! Det är utan tvekan den trevligaste läsningen på SH! :)

Att det ser stabilt ut är för att jag precis fått upp styrfart.
Jag skriver bättre än jag kör, sägs det.

Du borde anmäla dig (& sege) till fler race, mer ångest & fler racerapporter tack! :rofl

Efter varje sån här grej måste jag vila i tre år.
 
Last edited:

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
:rofl

Jag dessvärre inte tid (eller så är det kreativitet och skrivspråk som saknas) för att skriva sådana här briljanta skildringar av tisdagsträningarna.

Hur som helst så var tisdagen en av de roligaste tisdagarna på väldigt länge, vi borde göra det till en vana.
Måste bara lura med Victor också, så har vi en till stockholmare som kan grina lite om hur dåligt det går.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
:rofl

Jag dessvärre inte tid (eller så är det kreativitet och skrivspråk som saknas) för att skriva sådana här briljanta skildringar av tisdagsträningarna.

Hur som helst så var tisdagen en av de roligaste tisdagarna på väldigt länge, vi borde göra det till en vana.
Måste bara lura med Victor också, så har vi en till stockholmare som kan grina lite om hur dåligt det går.

B-race Martin. B-race.

Anmäl dig, anmäl dig!!! :gnissla

/ Jens
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Träningsrapport Sviestad eller 'jag snyltar på Mattias rapport..'

Okej, jag vet inte riktigt hur det gick till det här. Jag behövde köra lite hoj kände jag och tänkte 'ahaa, för att få låna en hoj drar vi igång en bra tråd och blandar in Mattias, då löser sig allt'. Sagt och gjort, nu kommer allsköns människor jag aldrig någonsin sett fram och säger 'hur går det i VM'. Blöh, vafan, åt skogen vad troru?

Hursomhelst, träning i tisdags då. Jag frågade Mattias när jag skulle dyka upp på tisdagen. Kom vid 13-tiden eller tidigare, det blir nog bra. Jag som har semester kommer glatt på vid 12:30 att jag behövde äta och kokade mig lite makaroner och åkte sen till Mattias jobb och var där i gooood tid. Väl där irrar Mattias runt som en förvirrad höna och jag står lite stillsamt och undrar om vi ska börja lasta snart. När vi börjat lasta och spänna fast hojar har Mattias köpt några vansinnigt urusla spännband som jag svär lite över. Till och med Craptemas (som faktiskt egentligen är bra men jag erkänner det inte) är bättre. - 'Men dom är ju från OK, dom är skitbra', jomenvisst serru.

Aja, vi slänger in hojarna och lite blandade grejjer och kommer iväg i väldigt god tid. Det rullar på fint tills vi kommer ner på Essingeleden, tre minuter efter avfärd. ALLA vet att man ska byta fil minst var hundrade meter på Essingeleden om man ska komma fram. Han roar sig med att slöa i vänsterfil medan filen längst till höger fullkomligt FLYGER fram. Vinker hysterisk för att få honom att se det men icke. Köra om är ju inte hans grej, ligga samma spår och prata telefon är tydligen vinnande. Bil efter bil åker om i den snabba fina tomma filen. Bra uppvärmning. Blir galen och studsar lite i min stol men tänker att äh, med lite tur missar vi träningen.

Väl vid Hägersten fullständigt vräker det ner, sikten börjar bli urusel, det ligger ordentligt med vatten på körbanan och Mattias säger kaxigt 'det här är ju ingenting, förra veckan såg jag ingenting' och kör vidare med farthållaren satt på hastighet+moms ungefär. Vansinne tänker jag och ber till gud. Då börjar det vräka ner ännu mer. Slå av på takten dåre muttrar jag ohörbart i jämförelse med smattrandet på rutan så Mattias hör inte och kör vidare med farthållaren. Tur att jag skrev testamente innan jag åkte.

Eftersom jag blir oerhört kissnödig när jag är nervös och väldigt lätt får ont i huvudet om jag inte dricker ordentligt tjatar jag ordentligt om att vi måste stanna på Statoil vid Linghem-avfarten så jag får köpa bananer. Det är naturligtvis skitsnack, jag är hysterisk kissnödig och måste slå en drill. När vi ändå är där köper jag några bananer för syns skull, man är väl ingen apa heller? Jag köper även en Red Bull för att bota en molande huvudvärk. Medan jag slår en drill får Mattias tanka hojarna, HAHA! Sparade jag sköna slantar. Jag köpte lite turkisk peppar också, jag vet att Mattias är svag för det och jag vet effekten det har på magen så jag hoppas i mitt stilla sinne att han ska råka ut för en olycka i stället första passet.

Infarten till Sviestad är väldigt ombyggd, jag blev helt tagen på sängen när vi kom fram. Kände inte igen mig alls och hoppades att vi kört vilse men det var hysterisk rätt. Där stod gamla bekanta ansikten och flinade. Tjoho vad skoj det ska bli. Var är alla långsamma man kan köra ifrån? Hittade inga som såg tillräckligt långsamma ut. Sist på Sviestad kunde jag hålla jämt tempo med MagnusK ungefär, 1.06/1.07 nånting åkte vi på då, det var ju trevligt. Nu gick vi över och snackade lite skit, som man ska, och han vräker ur sig '1.05 ska väl inte bli några problem' och jag inser att där får man ingen draghjälp för fem öre. Om jag inte ramlar omkull i vinddraget när jag blir omkörd så får jag vara lycklig.

Jag lägger mig i fosterställning en stund på asfalten med stor ångest när första gruppen åker ut. Ångest, ångest. Inser dock precis att jag lagt mig bredvid en stor snorloska och undrar hur många jag lagt mig på, i depån är sällan spottet ensamt så att säga. Jaja, dags att åka, det är tydligen mellangrupp. Jag försökte i 30 minuter förklara för min omgivning att jag är långsam grupp och inte mellan men tydligen skulle jag köra mellan. Det var fel, så här i efterhand.

Startar hojen lite vant, rullar av däckvärmarna och börjar plocka av depåstöd, tappar nästan hojen fyra gånger och känner mig allmänt vinglig. Hur ska detta sluta. Jag vet att Mattias har som taktik att dra så fort det bara går första passet för att knäcka mig så jag tänker inte ens gå ut bakom. Viljan att åka precis bakhjulet är betydligt större än kompetensen just nu så jag släpper iväg ungefär alla. Ut och åka. Hjääälp, vad är det här? Vingligt, hemskt, fort, långsam och helt ovant på en gång. Hur var det nu man gjorde, räknar växlar och försöker komma på vad en motorcykel är. Eftersom jag gick ut sist och kör ett varv på runt 'femton minuter en kvart' så kommer snart folk och kör om mig. Det är ungefär nu jag inser att jag borde ha en väst på mig. Jag rullar runt några varv, missar växlar, bromsar för tidigt, gasar för sent och svänger för lite. Försöker köra som jag drömt i några år när jag vilat mig i form men börjar tro att taktiken inte fungerar. Jag vet ju precis hur jag ska köra i drömmen, varför gör jag inte bara likadant? Hur svårt kan det vara.

Passet rödflaggas och jag slipper köra mer. Tur, jag har vansinnigt kramp i armarna efter andra varvet och allt känns fel. Tänker att, nu har jag provat. Så här var inte minnet från tredjeplatsen på Falkenberg där jag glömt ALLT förutom sista tre varven som gick i bra tempo, att de cirka 100 innan gick alldeles för långsamt har jag glömt. Rullar in i depån och tappar nästan hojen sju gånger till i mina försök att med lama armar försöka hänga upp den på depåstöd.

Någonstans här börjar jag också inse att allt blivit för stort, varför kommer så mycket människor fram och pratar, frågar hur det går och vem som vinner? Ingen vinner, finns bara förlorare i vårt team. Vinnare i just roadracing kan oftast framföra motorcyklar på ett beundrandsvärt sätt och det är ingenting varken jag eller Mattias kan skryta med.

Pass två då. Jag gör två försöka att kicka igång hojen och allt jag hör är 'blöh', jaja, ingen fara. Jag har väl tappat knycken så jag får springa igång den. Sagt och gjort, jag börjar springa. Det går så där, blir några löpande varv i depån med blodsmak, darrande kropp och imma på visiret. Mattias flinar stort i hjälmen och tittar sig förvirrat omkring för att det ska se ut som han funderar på att luta sin hoj mot nått för att hjälpa mig. Jag vet ju att hans största önskan är att allt ska gå åt skogen så naturligtvis kommer han inte hjälpa mig. Den startar till slut, tyvärr. Då måste jag köra igen. Pass två är faktiskt väldigt likt det första. God damn, det är vansinnigt svårt det här ju. MagnusK, som jag faktiskt en gång i tiden nästan körde jämt med när han inte riktigt tog i, kör om mig igen. Vad lugnt och fint det ser ut tänker jag. Ett långt fint spår genom böjarna, inga ändrade spårval och så. Jag hakar på, kör efter in i Torparn och tänker bromsa precis som han fast lite senare. Hoppsan så mycket kurvan ser ut att svänga, jag rätar upp, bromsar mera än mest och använder lite grus och gräs för att komma på rätt håll igen. Där tappade jag Magnus och draghjälp. Jaja. I samma veva kör mah-tin om, ser flinet hela vägen genom hans hjälm och ut i terrängen där jag provar om fjädringen är rätt inställd.

Mellan pass två och tre blir det 'electrical problems' till råga på allt. Jag sitter deppad i skåpbilen och har en mängd människor som undersöker ställningen i VM när jag plötsligt hör 'dä wyker om ditt bakdäck döh!'. Jomenvisst, troligt. Inte mycket. Fast sen inser jag att ja jävlar vad det ryker och Mattias elaka, spontana skratt ekar över hela Linköping. Allmän panik uppstår, sladdar rycks ut och däckvärmrae slits av. Tyvärr är däcket körbart hävdar folk, mest Mattias som nog hoppas att det ska vara sönderbränt och stenhårt så jag kraschar. Jag blir återigen räddad av hjälten, maca40, som såg till att avbryta pass ett och som nu lånar ut däckvärmare. På't igen.

Jag ber Mattias ta det lugnt ett varv så vi kanske kan bjuda på någon omkörning eller ens vara i närheten av varandra något pass. Allt för publiken. Han kör två lugna varv där jag på varv två tänker att det här var ju inte så knepigt. Kanske inte är så svårt som jag trodde. Fast på varv tre började han tydligen gasa, rena rama Rossi-tempoväxlingen och jag tappar honom några tiondelar (läs kurvor). Jag får dock upp farten så långsamt och andra halvan av passet åker vi hyfsat jämt, jag inbillar mig att jag tar in lite lite så det känns bra. Efteråt berättar han att han tagit lite tider i pass tre och jag ber till gudarna att jag tagit in ungefär fem sekunder per varv annars måste jag grina. Det är oerhört många sekunder för mycket.

Smeknamnet 'sege' fick jag när jag lirade hockey, tog alltid mig dubbla tiden mot alla andra att byta om. Så är det även när jag kör roadracing. Byta om, packa buss och så vidare är inte min grej. Det går lika långsamt som när jag kör. Gänget, som kan köra hoj, tjatar om Max. McDonald's KLINGA är det ju som gäller när man gjort bort sig på Sviestad så jag säger först 'no way' men ändrar mig. Kanske kan få några tips och så. Det som hade tagit mig och Mattias ungefär 30 minuter att packa in i bussen slänger mah-tin in på tre sekunder när jag skojar att han ska hjälpa oss lite. Tack mah-tin.

Väl där är stockholmarna tydligen väldigt speciella för att vi inte vill ha tomat respektive lök, man ska tydligen äta saker man inte vill när man är på Max. MagnusK skryter om att han minsann kör femman i bergskurvan och tolvan varvar ur på rakan och allt vad det var. Suckar ljudligt men oerhört tyst för det ser ju nästan ut att stämma när han kör förbi. Sen tystnar han, det är tur att han kör ett varv fortare än han tänker ett för han var nog tyst i 2-3 minuter medan han räknade växlar runt ett varv. Det var nog räknefel som det heter i handbollen för helt plötsligt var det en växel ner överallt. Puh.

Mätta och tjockare åker vi hemåt. Vindkraftverk ser stora ut men propellerbladen, herregud så stora. Oändligt långa och våldsamt höga, liggandes då alltså. Asballt tänker jag och funderar på om vi inte bara ska skita i allt vad motorcyklar heter och börjar skriva om vindkraftverk. Mattias tar genast bort min glädje genom att skryta med att han minsann såg det förra veckan också. Jaja, visst, du ska då alltid vara värsta tänker jag och hoppas att Max smugglat in lök i hans burgare ändå så han gasar lite. Med lök i Mattias mage brukar resan hem från Linköping ta ungefär 45 minuter när man åker med honom. Utan tar det sina vanliga två timmar.

Mattias som försvarade sina usla blå spännband med näbbar och klor tidigare under dagen när vi lastade allt spenderar nu cirka fem minuter med att försöka få loss dem. Det misslyckas, jag ser min chans och går dit och pillar lite några sekunder och vips, sådärja. - 'Vad är det för fel, glider de för dåligt eller' säger Mattias, nej, handhavarna klarar nog inte av kvalitétsspännband från OK tänker jag tyst men skrattar högt.

För att summera:
* Man ska inte köra hoj när man avslutat med fina minnen, nu är Falkenberg 2007 förstört
* Man ska inte blåsa upp saker
* Mattias är genuint elak men snäll ändå
* Jag kan inte köra hoj
* Jag ska ta med mina kvalitétsspännband från Skittema nästa gång
* Jag ser fram emot nästa tisdag och har redan inbillat mig att det var tillfälligheter, att jag kan det här och att en veckas vila gör att 1.05-tiderna sitter där
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Haha, mästaren av artikulärt gnäll :)

Det var en trevlig träning i gott sällskap. Nästa tisdag bjuder på snabba varvtider och medvind på rakan, det har sege lovat.

:banana

....Det var nog räknefel som det heter i handbollen för helt plötsligt var det en växel ner överallt. Puh...

Det var en missad nerväxling i bergskurvan. Resten stämmer (tror jag) :)
Det är ingen sport att ha fasta växlar och bromspunkter. Bättre att skrämma sig själv varje varv med "här blir det nog bra".
 
Last edited:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Idé: Vi skiter i att köra motorcykel och hittar på nånting om nåt Nya Zeeländskt mästerskap där vi slåss om förstaplatsen konstant! Ingen kan kolla det.
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Hahaha... det är inte ofta man faktiskt skrattar själv bakom datorn, men när man läser det här gör man det. :lol Grymt bra och kul skrivet! Vilket spektakel du har dragit igång. Klarar du att fullfölja det här nu? Jag känner mig sugen på att åka ner till Sviestad och filma spektaklet. När går det av stapeln?

Du skulle nog kunna ro iland en karriär som författare. Men att sitta som trafiksamordnare på ett logsistikföretag är ditt kall! For life! Vi som sitter en trappa upp gillar att du tänker på exponering av företagslogotyp. När behöver du lastfordon nästa gång? It's yours!

Och har man RoLLERs MC i ryggen så ÄR man den fina burfågeln. :mattias
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Hahaha... det är inte ofta man faktiskt skrattar själv bakom datorn, men när man läser det här gör man det. :lol Grymt bra och kul skrivet! Vilket spektakel du har dragit igång. Klarar du att fullfölja det här nu? Jag känner mig sugen på att åka ner till Sviestad och filma spektaklet. När går det av stapeln?

Du skulle nog kunna ro iland en karriär som författare. Men att sitta som trafiksamordnare på ett logsistikföretag är ditt kall! For life! Vi som sitter en trappa upp gillar att du tänker på exponering av företagslogotyp. När behöver du lastfordon nästa gång? It's yours!

Och har man RoLLERs MC i ryggen så ÄR man den fina burfågeln. :mattias
Det var sege som drog igång det. :5sure

Tävlingarna (två! :eek: ) går av stapeln lördag och söndag 29-30/8, dvs nästa vecka.

Nästa vecka behöver jag bilen på tisdag eftermiddag och från torsdag kväll till söndag. Jag ska bo i den också.

Edit: Skönt att det här forumet funkar som internt nätverk.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det var sege som drog igång det. :5sure

Tävlingarna (två! :eek: ) går av stapeln lördag och söndag 29-30/8, dvs nästa vecka.

Nästa vecka behöver jag bilen på tisdag eftermiddag och från torsdag kväll till söndag. Jag ska bo i den också.

Edit: Skönt att det här forumet funkar som internt nätverk.
Hehe, med tanke på att ni sitter 3m från varandra, i samma rum så är det lysande att ni kommunicerar via SH :rofl
 
Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Top