TooL
Nu med RR-Licens :D
Hej!
Tänkte lägga ut en liten bild på min morbros motorcykel.
Byggd förhand, av honom på 60-talet.
Egenbygg ram.
Saab 3 cylindrig 2 taktare som drivkälla.
Aluminium hel kåpa........
Han slutade köra den efter att han fyllt 70 p.g.a. försämrad syn.
Han och min andra morbror härjade i Katrineholm med omnejd på 50 & 60 talet.
De kallades då för Döden, och Skräcken .........
Ska försöka skramla fram mer detaljer och bilder......
Upddaterad 2009-09-19 med fler bilder och text.
Här kommer lite mer info och historia......
Fick reda på lite trist info idag när jag var hos morsan o farsan.
Jag måste erkänna att det var ett bra tag sedan jag träffade min morbor.
Han har nyligen sålt, SAAB hojen, den rullar numera i Vingåker.
Han fyller snart 80 och kunde inte skruva med den längre.................
Den är i goda händer ialla fall.
Nu till lite fakta.
NRS som den kallas vilket är min morbrors initialer.
Bygget startade 1963, inspirationen är från 1950 talets roadracing hojar.
Den har varit anmäld till ett TT-lopp på Sviestad i Linköping, men han körde sönder på träningen.
Motor: 3-cylindrig, 2 takts saab 750 motor från 1958, som försetts med sportkamaxel, planad topp och större förgasare.
Effekt ca 40 Hk.
2 st värmeelement från en PV 444 har hand om kylningen.
Växellådan är en BSA, drivning via kedja.
Vikt 250 kg.
Ramens framdel och tanken plockades från en adler 250 cc, främre delen av ramen skarvades sedan ihop med en baksving från en NV 250.
Bakhjulet är från en BMW.
Strålkastarramen är italiensk och kommer från en fiat juventus.
Vindrutan i plxiglas är en marin ruta.
Delar har plockats från mer än 10 bilar och motorcykelmärken.
Bland annat, Opel kapitän, VW buss, VW typ 1 blinkers.
Den har idag gått ca 3000 mil.
Under ett år efter byggperioden arbetade han i veckorna på SAAB i Trollhätan, och pendlade mellan Katrineholm och Trollhättan med motorcykeln året runt sommar som vinter.
Tänkte lägga ut en liten bild på min morbros motorcykel.
Byggd förhand, av honom på 60-talet.
Egenbygg ram.
Saab 3 cylindrig 2 taktare som drivkälla.
Aluminium hel kåpa........
Han slutade köra den efter att han fyllt 70 p.g.a. försämrad syn.
Han och min andra morbror härjade i Katrineholm med omnejd på 50 & 60 talet.
De kallades då för Döden, och Skräcken .........
Ska försöka skramla fram mer detaljer och bilder......
Upddaterad 2009-09-19 med fler bilder och text.
Här kommer lite mer info och historia......
Fick reda på lite trist info idag när jag var hos morsan o farsan.
Jag måste erkänna att det var ett bra tag sedan jag träffade min morbor.
Han har nyligen sålt, SAAB hojen, den rullar numera i Vingåker.
Han fyller snart 80 och kunde inte skruva med den längre.................
Den är i goda händer ialla fall.
Nu till lite fakta.
NRS som den kallas vilket är min morbrors initialer.
Bygget startade 1963, inspirationen är från 1950 talets roadracing hojar.
Den har varit anmäld till ett TT-lopp på Sviestad i Linköping, men han körde sönder på träningen.
Motor: 3-cylindrig, 2 takts saab 750 motor från 1958, som försetts med sportkamaxel, planad topp och större förgasare.
Effekt ca 40 Hk.
2 st värmeelement från en PV 444 har hand om kylningen.
Växellådan är en BSA, drivning via kedja.
Vikt 250 kg.
Ramens framdel och tanken plockades från en adler 250 cc, främre delen av ramen skarvades sedan ihop med en baksving från en NV 250.
Bakhjulet är från en BMW.
Strålkastarramen är italiensk och kommer från en fiat juventus.
Vindrutan i plxiglas är en marin ruta.
Delar har plockats från mer än 10 bilar och motorcykelmärken.
Bland annat, Opel kapitän, VW buss, VW typ 1 blinkers.
Den har idag gått ca 3000 mil.
Under ett år efter byggperioden arbetade han i veckorna på SAAB i Trollhätan, och pendlade mellan Katrineholm och Trollhättan med motorcykeln året runt sommar som vinter.
Bifogat
Last edited: