KTM 690 -08 i SMC outfiten...
Projektet med att konvertera KTM 690 SMC -08 till KTM 690 Enduro har påbörjats:
(tråden kommer uppdateras löpande med bilder & info)
Följande prylar har införskaffats för att monteras:
- KTM 690 Enduro framhjul komplett 1,85X21-08
- KTM 690 Enduro bakhjul komplett 2,50X18 -08
- KTM 690 Enduro distanser passande framnav & baknav till ovanstående fälgar
- KTM 690 Enduro underrede skydd (orginal plast motorskydd)
- Bakdäck Maxxis IT Maxxcross 120/100-R18
- Framdäck Michelin S12 90/90-R21
- Maxxis X-tjock slang 80/100-R21
- Maxxis X-tjock slang 100-120/100-R18
- Däcklås & fälgband till både fram och bak hjul
Lite bilder på konverteringen ifrån smc till enduro:
(klicka på bilder för fullstorlek)
Färdig monterade däck, slang, fälgband & däcklås på dom nya D.I.D DirtStar fälgarna.
Avmontering av bakhjul på 690'n var busenkelt. Bara montera av muttern till hjulaxeln och lirka av hjulet. Efter avmontering av smc bakhjulet flyttades bakdrev med tillhörande ryckutjämnare och gummi över till enduro bakfälg.
Därefter flyttades bakre bromsskivan över till enduro hjul ifrån smc hjul.
Efter drev & broms skiva monterats på monterades enduro fälgen tillbaka på hojen. SMC & Enduro fälgarna verkar ha exakt samma bredd mellan nav och det sitter även likadana distanser i naven på båda fälgarna. Här var det bara bulton rakt av.
Demontering av framhjul, vilket var enkelt. bara lossa på bulten till hjulaxeln och lossa på fyra bultar för gaffelbenfästen som hjulaxeln går igenom.
Demontering av främre broms skiva ifrån smc fälg.
Notera att på smc fälgen sitter en distans på 10mm som används för att få ut broms skivan ifrån fälgen. Denna ska även flyttas med till enduro fälgen för annars kommer ekrarna på fälgen att ta emot bromsoket.
Efter montering av broms skiva på enduro fälgen provmonterades enduro hjulet med enduro distanserna på hojen. Det visade sig att SMC gaffeln är bredare. Det glappade hela 5mm på vardera sida om framhjuls distanserna.
SMC distans till vänster & Enduro distans till höger. PÅ vardera framhjul sitter det två identiska distanser på vardera sida.
Efter att SMC distanserna monterats på enduro fälgarna satt fälgen som perfekt på hjulaxeln, inte det minsta glapp.
Nästa bekymmer var att bromsskivan tog emot ekrarna, detta pågrund av att det är den stora SMC bromsskivan monterad på Enduro fälgarna. Hade jag haft enduro bromsskivan hade detta inte hänt då både bromsskiva & bromsok är mindre. För att lösa detta problem monterade jag ut broms skivan 2mm med hjälp av brickor ifrån navdistansen på enduro fälgen.
Monterade även en 2mm extra hjulaxel distans som jag sågade ut ifrån en extra hjulaxel distans jag hade, den nya 2mm breda distansen monterades mellan ordinarie SMC hjulaxel distans och gaffelbens fäste.
Efter montering av 2mm brickor & 2mm distans blev frispelet mellan bromsok och ekrar ca 1-2mm. Nu snurrar hjulet runt utan problem och risk att ekrar tar i broms oket.
Monterat och klart med 690 enduro fälgar med offroad däck & motorskydd/hasplåt.
Efter lite provsittning i garaget kunde jag konstatera att den blev väldigt hög markfrigång. Jag som är ganska lång (185cm) nådde nätt och jämt ner med fötterna till golvet. Ska ut och provköra i helgen, får avlägga en rapport då hur den känns SMC känns att köra offroad. Lär bli en del dämpar justeringar innan man man blir nöjd kan jag tänka mig. Nu är den ganska så stenhård i fjädringen.
Mera projekt bilder kan hittas på min flickr sida här »
Last edited: