Försäkringspremier efter förlorat körkort

SpaceMoose

lyckligast!
Gick med
7 Aug 2007
Hoj
GSXR1000 K6
Håller på att byta bil och jämför därför försäkringar mellan bolagen.
Ett tips: bli inte av med körkortet. Det blir dyrt när ny försäkring ska tecknas. :brinnerup

Blev av med mitt körkort 1 månad i början av året (lägsta återkallelsen som går att få). Hög hastighet i samband med omkörning. Har aldrig någonsin tidigare fastnat i någon kontroll tidigare eller varit inblandad i olycka. På mitt körkort står det 1997 för behörigheten, men i försäkringsbolagens system står det 2009. Jag har alltså 12 skadefria år. Det medför en försäkringskostnad på 25500kr hos IF hel/hel. :mad: När jag provar med min pappas personnummer så kostar den plötsligt 4000kr hel/hel. :va
Det hjälper inte heller att ringa in och prata med dem. IF har numera en ny policy och det är att alltid räkna på antalet skadefria år från det datum som står i deras system oavsett när behörigheten togs och antalet skadefria år.
De andra bolagen verkar gå åt samma håll med undantag av länsförsäkringar...

aaaaargh! :huvet :4skrika

Edit: Jag är över 30 år. :skrikaigen

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Ja är tyvärr så, blir man av med lappen blir det dyrt att byta bil :huvet

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Öh.. Ojdå, jag som råkade ut för precis samma sak i våras. Plus att jag hatar min bil. :gråta

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det finns ett sätt att gå runt det. Det är nämligen så att det beror på att vägverket (eller rättare sagt transportstyrelsen) har den buggen i sitt datasystem som gör att det blir fel uppgifter till försäkringsbolagen.
Detta är inte riktigt i enlighet med något EU-direktiv som jag tyvärr har glömt bort exakt vilket.

Poängen är i varje fall att du kan ringa till körkortsavdelningen och be dom skriva ett intyg till dig som säger att du haft körkort sedan 1997 och det skickar du in till försäkringsbolaget och så baserar dom premien på det.
Dom får nämligen inte basera sina premier på felaktiga uppgifter och om du skickat in den korrekta uppgiften då uppgiften i deras register är fel så måste dom gå på den.
Så länge det bara är ditt ord så kan dom däremot gå på sin registerupgift oavsett hur fel den är eftersom dom inte har någon tillförlitligare källa.

SpaceMoose

lyckligast!
Gick med
7 Aug 2007
Hoj
GSXR1000 K6
Det finns ett sätt att gå runt det. Det är nämligen så att det beror på att vägverket (eller rättare sagt transportstyrelsen) har den buggen i sitt datasystem som gör att det blir fel uppgifter till försäkringsbolagen.
Detta är inte riktigt i enlighet med något EU-direktiv som jag tyvärr har glömt bort exakt vilket.

Poängen är i varje fall att du kan ringa till körkortsavdelningen och be dom skriva ett intyg till dig som säger att du haft körkort sedan 1997 och det skickar du in till försäkringsbolaget och så baserar dom premien på det.
Dom får nämligen inte basera sina premier på felaktiga uppgifter och om du skickat in den korrekta uppgiften då uppgiften i deras register är fel så måste dom gå på den.
Så länge det bara är ditt ord så kan dom däremot gå på sin registerupgift oavsett hur fel den är eftersom dom inte har någon tillförlitligare källa.

aha. det var ju faktiskt intressant information. :banana Har du (eller någon annan) möjlighet hjälpa mig att leta upp detta EU direktiv? Eller iaf peka åt rätt riktning så hade jag varit superglad.

Ska ringa och begära intyget direkt.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
aha. det var ju faktiskt intressant information. :banana Har du (eller någon annan) möjlighet hjälpa mig att leta upp detta EU direktiv? Eller iaf peka åt rätt riktning så hade jag varit superglad.

Ska ringa och begära intyget direkt.

Jag har för mig att jag hittade det på trafikjuristen.se men jag kan inte hitta det igen.
Jag har aldrig behövt använda mig av möjligheten att hänvisa till direktivet heller.
När jag försäkrade min bil så skulle dom ha ohemult mycket pengar tills jag sade att jag hade ett intyg från vägverket att registeruppgiften var fel sp det kan absolut löna sig att testa. Funkar det inte så försök igen. Förr eller senare får du tag på någon som kan följa reglerna.

SpaceMoose

lyckligast!
Gick med
7 Aug 2007
Hoj
GSXR1000 K6
Efter lite eftersökningar så har jag kommit fram till följande:

När ett körkort har varit återkallat, så måste man ansöka om nytt körkort för att överhuvudtaget "få tillbaka" kortet. Egentligen får man inte tillbaka det gamla kortet utan ett nytt utfärdas. Det nya körkortet får därför ett nytt datum för utfärdande.
Tidigare hade Vägverkets system problem med att hantera skillnaden mellan behörigheternas första utfärdandedatum och körkortets datum för utfärdande, så när man fick nytt kort efter sin spärrtid så stod nya datum för behörigheterna på baksidan.
Detta regleras i direktiv 91/439/EEG där det tydligt står att det är datumen för behörigheternas första utfärdande som ska stå på kortet. Detta är nu rättat och alla som får nya körkort efter spärrtiden har kvar sina gamla datum på baksidan (även mitt).
Det är alltså två typer av datum. Behörigheternas första datum för utfärdande är de datum som står på baksidan. Körkortets datum för utfärdande är det datum som står på framsidan (4a) och det är detta som f-bolagen går på.

Förutom för själva försäkringen så ställer en återkallelse även till det för övergångsbestämmelserna gällande B behörigheten. Har man haft körkort med B behörighet innan 1996-07-01 så får man tex köra personbil kat2 med totalvikt över 3500kg. Har man fått kortet återkallat efter detta datum, så försvinner denna behörighet och man får endast köra personbil med max 3500kg vikt. Efter återkallelsen krävs alltså C-kort för att köra samma personbil som man tidigare kört med B-kort. Lite knepigt och inte helt uppenbart..

Vidare kan man läsa i 4.e kapitlet Förordning 2001:650 om Vägtrafikregister att körkortsregistret städas på återkallelser, omhändertaganden, spärrtid osv efter 5 år. Då kan inte ens polis eller åklagare få reda på att körkortet varit återkallat. :Bugar

Tyvärr verkar det svårt att göra något åt detta. Försäkringsbolagen väljer själva hur de vill att premierna ska beräknas. Går de då efter körkortets datum för utfärdande, så är man tyvärr på ruta ett igen trots 12 skadefria år..

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
Ducati 998s FE
Försäkringsbolagens resonemang baseras på att de bedömer att en förare som framfört ett fordon på ett så vårdslöst sätt att körkortet återkallats är en högre risk att försäkra. Och ju högre risk desto mer kostar det att "köpa bort" risken, dvs = högre försäkringspremie.

Det blir nog svårt att övertyga försäkringsbolagen om annat oavsett när man första gången tog sitt körkort. Man får helt enkelt börja om från noll och sköta sig(behålla körkortet) i ett antal år innan försäkringsbolagen kan bedöma denne som en "normal" risk igen.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha