Jörgen Karlsson
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 15 Mar 2006
- Ort
- ...på taket
- Hoj
- HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Eftersom det finns så fina dokument för vilsna banåkare http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=169843
Så har jag med lite smärre ändringar lyckats omvandla ovanstående text så att den även kan skänka lite hjälp åt oss vilsna bänkkunder.
Din första bänkkörning
--------------------------------------------------------------------------------
Så det är dags för första bänkkörningen?
Kul, lite tips inför bänkkörningen och du kommer få ännu roligare.
Jag har delat in tipsen i 3 huvudgrupper:
- Du
- Hojen
- Vad händer när man är på bänken
Du:
Du är hos bänkoperatören för att få ut mer effekt...., glöm INTE det…det är dyrt och bullrigt, kämpigt…gå in i fikarummet, vila och ta nya tag och låt bänkoperatören slita.
Din bästa säkerhetsutrustning är en bra försäkring, annars se till att dricka mycket starkt men se till att ha marginal till delirium….eftermidagspassen en varm dag kan bli jäkligt dimmiga de sista minuterna.
Utrustning, självklart har du bra med smet, gärna en sedelklämma, transporterande försäkringsbolag, splitterskydd, flamställ, riktiga pulversläckare och bra asbesthandskar. Hjälmen är det ju lag på så den borde inte behöva nämnas. Ta gärna med olika masugnsvisir..klart visir om det är sugmotor, mörkt visir för kompressor-, turbo-, nitromotor…är det polarens hoj så kan ett högkontrastvisir (orange) vara lyxigt bra.
Att kunna röra sig smidigt och se bra är en förutsättning för att fort kunna röra sig mot utgången om det verkar balla ur.
Flykttips, detta är de enklaste tipsen.
- Håll upp blicken och se ”långt bort i bänkrummet”.
- Sluta titta dig omkring och undra om någon skall släcka.
- Har du valt ett försäkringsbolag, håll det.
- Skall du byta? Nu är det försent.
- Byt innan.
Dina oväntade förflyttningar mot utgången är de farligaste…flytta dig diskret jämnt, mjukt och konsekvent så får du ett bättre umgänge med din bänkoperatör, andra väntande kunder slipper bli överraskade över konstiga manövrar.
Kör du en surhoj brukar det vara påpekandeförbud mot bänkoperatören utom vad gäller brand på en eller två cyllar. Har du under 100 rwhp är du en nolla helt enkelt. Syftet är att undvika hetsiga diskussioner med bänkoperatören. En säkerhetsåtgärd helt enkelt.
Om du nu sitter på en 1000cc men ändå är försiktig på rakorna så är det bra om du också tar det soft med bänkoperatören...folk med mer tygnd i pluskan vill gärna bänka före dig villket blir omöjligt om du besserwissrar och obstruerar.
Ett bra sätt är att visa hänsyn är att dega i förskott, med hojen i osprängt tillstånd...så får alla roligare.
Bänkinfart och utfart: Ett av de farligaste momenten är när man skall in i bänkrummet eller ut från detsamma.
Utfart: Accelerera och titta ut bakåt längs porten om det kommer någon snuthäck, är det fritt så följ lastkajen, utfarten till det skumma industriområdet mynnar nämligen längs hela lastkajen... och försäkra dig om att det är snutfritt innan du "tar plats" , Bänkkillen har ingen F-skattsedel...
Hojen:
Innan du åker till bänken…kolla detta:
- Sprängfyllt däck (mycket effekt att hämta här), kolla luftrycket.
- Kolla att inte beläggen ligger emot (mycket effekt att hämta här).
- Kolla att kedjan har rätt spänning och är välsmord (Mycket efekt att hämta här).
- Ljudet, vissa bänkar har hårda bullerkrav så kolla att du inte väsnas mindre än nödvändigt. Bänkoperatören kan bli tvungen att trakassera dig om det låter för fjolligt. HA-anslutna bänkar är extra hårda.
Är detta din första bänkkörning behöver du inte tänka på inställningar och annat med hojen utan se bara till att den inte läcker olja eller kommer jäklas med dig. Du får betala ändå.
Ett par saker du bör/skall fixa innan du ger dig iväg till bänken
- Backspeglar, montera av dem eller tejpa över glasen så de inte splittras
- Framlykta, baklykta och blinkers, tejpa dem. Är de av glas tejpa dem ordenterligt.
Silvertejp är bra att använda.
Kontrollera gärna luftrycket i däcken ännu en gång (Mycklet effekt att hämta här)
Vad händer?
De flesta bänkoperatörer startar med fakturering, dvs du legitimerar dig och blir direkt fakturerad när du är på plats. De brukar vilja ha ett papper ifyllt och påskrivet, handlar om friskrivning från ansvar från deras sida och att du tar ansvar för det dom gör + information om dig och din osprängda hoj. Körkort för identifiering brukar vara nödvändigt också. Räkna med att du får en liten klisterlapp att sätta på hojen, den talar om hur stor brandbelastning din hoj tillför bänklokalen.
Fikamöte, arrangören berättar om bänken och hur de har upplevt olika spektakulära motorsprängningar och övriga detaljer om anläggningen…var kan man fylla på vattenflaskan, var spyhoarna är placerade osv.
Regler och tips brukar dyka upp också…missa inte fikamötet.
De visar lite tecken och berättar vad de betyder. Olika bänkoperatörer har olika upplägg men 3 flaggor brukar ha samma betydelse:
Röd flagga: något har hänt i drivändan…slå av på förhoppningarna och gå mot kassadisken.
Svart flagga och de pekar på dig: du har nått fel på din hoj eller gjort något dumt..gå mot kassadisken och kolla med ditt försäkringsbolag vad de anser.
Svart/vit rutig flagga…hojen är desintegrerad ring taxi.
Bänkoperatören vill besiktiga din hoj också., en fin hjälp att få..de tittar på exakt de grejer som är dyra. Sjukt tråkigt att inte få bänka i tid för att bänkoperatören suktar på ditt stekiga insug, så se till att du har en standardjonne.
Ditt första bänkpass…
På notan finns två effeltnivåer, en ”gräddfil” dvs du får vilke effekt du vill mot betalning, hög effekt (dyrt) låg effekt (billigt) och innebära raka vägen ut på bakgården. Här brukar snikkunderna ställa upp sig i en lång kö inför varje utrus på den nattmörka innergården.
Olika bänkoperatörer startar hojen olika, ibland åker man på en 60 sekunders sekvens mot varvstopp. Bete dig dock ganska undergivet mot bänkoperatören, denna kan hävda att "spisen behöver bli varm för att få bra tryck i bänken" så att ge sig på bänkoperatören direkt brukar gå illa….
Dessutom behöver du bekanta dig med bänkoperatörens gaddade tonårsungar som skolkande dräller runt i lokalen. Så kör lite lagom aggressiv stil och tänk på att hålla upp blicken….ofta har tonåringar kniv nuförtiden. Efter ett par attacker med brittvan brukar flytet infinna sig och du slappnar av och har kul.
När passet är slut släpar du dig mot kassadisken och degar, DRICK MEDHAFT!
Kolla av hojen så däcken inte är skadade och att allt sitter som det skall och vill du ha hojen inlöst så kolla att inga brandhärdar håller på att slockna.
Ljug för polarna om hur många hk du har och hur billigt det var!
/J
Så har jag med lite smärre ändringar lyckats omvandla ovanstående text så att den även kan skänka lite hjälp åt oss vilsna bänkkunder.
Din första bänkkörning
--------------------------------------------------------------------------------
Så det är dags för första bänkkörningen?
Kul, lite tips inför bänkkörningen och du kommer få ännu roligare.
Jag har delat in tipsen i 3 huvudgrupper:
- Du
- Hojen
- Vad händer när man är på bänken
Du:
Du är hos bänkoperatören för att få ut mer effekt...., glöm INTE det…det är dyrt och bullrigt, kämpigt…gå in i fikarummet, vila och ta nya tag och låt bänkoperatören slita.
Din bästa säkerhetsutrustning är en bra försäkring, annars se till att dricka mycket starkt men se till att ha marginal till delirium….eftermidagspassen en varm dag kan bli jäkligt dimmiga de sista minuterna.
Utrustning, självklart har du bra med smet, gärna en sedelklämma, transporterande försäkringsbolag, splitterskydd, flamställ, riktiga pulversläckare och bra asbesthandskar. Hjälmen är det ju lag på så den borde inte behöva nämnas. Ta gärna med olika masugnsvisir..klart visir om det är sugmotor, mörkt visir för kompressor-, turbo-, nitromotor…är det polarens hoj så kan ett högkontrastvisir (orange) vara lyxigt bra.
Att kunna röra sig smidigt och se bra är en förutsättning för att fort kunna röra sig mot utgången om det verkar balla ur.
Flykttips, detta är de enklaste tipsen.
- Håll upp blicken och se ”långt bort i bänkrummet”.
- Sluta titta dig omkring och undra om någon skall släcka.
- Har du valt ett försäkringsbolag, håll det.
- Skall du byta? Nu är det försent.
- Byt innan.
Dina oväntade förflyttningar mot utgången är de farligaste…flytta dig diskret jämnt, mjukt och konsekvent så får du ett bättre umgänge med din bänkoperatör, andra väntande kunder slipper bli överraskade över konstiga manövrar.
Kör du en surhoj brukar det vara påpekandeförbud mot bänkoperatören utom vad gäller brand på en eller två cyllar. Har du under 100 rwhp är du en nolla helt enkelt. Syftet är att undvika hetsiga diskussioner med bänkoperatören. En säkerhetsåtgärd helt enkelt.
Om du nu sitter på en 1000cc men ändå är försiktig på rakorna så är det bra om du också tar det soft med bänkoperatören...folk med mer tygnd i pluskan vill gärna bänka före dig villket blir omöjligt om du besserwissrar och obstruerar.
Ett bra sätt är att visa hänsyn är att dega i förskott, med hojen i osprängt tillstånd...så får alla roligare.
Bänkinfart och utfart: Ett av de farligaste momenten är när man skall in i bänkrummet eller ut från detsamma.
Utfart: Accelerera och titta ut bakåt längs porten om det kommer någon snuthäck, är det fritt så följ lastkajen, utfarten till det skumma industriområdet mynnar nämligen längs hela lastkajen... och försäkra dig om att det är snutfritt innan du "tar plats" , Bänkkillen har ingen F-skattsedel...
Hojen:
Innan du åker till bänken…kolla detta:
- Sprängfyllt däck (mycket effekt att hämta här), kolla luftrycket.
- Kolla att inte beläggen ligger emot (mycket effekt att hämta här).
- Kolla att kedjan har rätt spänning och är välsmord (Mycket efekt att hämta här).
- Ljudet, vissa bänkar har hårda bullerkrav så kolla att du inte väsnas mindre än nödvändigt. Bänkoperatören kan bli tvungen att trakassera dig om det låter för fjolligt. HA-anslutna bänkar är extra hårda.
Är detta din första bänkkörning behöver du inte tänka på inställningar och annat med hojen utan se bara till att den inte läcker olja eller kommer jäklas med dig. Du får betala ändå.
Ett par saker du bör/skall fixa innan du ger dig iväg till bänken
- Backspeglar, montera av dem eller tejpa över glasen så de inte splittras
- Framlykta, baklykta och blinkers, tejpa dem. Är de av glas tejpa dem ordenterligt.
Silvertejp är bra att använda.
Kontrollera gärna luftrycket i däcken ännu en gång (Mycklet effekt att hämta här)
Vad händer?
De flesta bänkoperatörer startar med fakturering, dvs du legitimerar dig och blir direkt fakturerad när du är på plats. De brukar vilja ha ett papper ifyllt och påskrivet, handlar om friskrivning från ansvar från deras sida och att du tar ansvar för det dom gör + information om dig och din osprängda hoj. Körkort för identifiering brukar vara nödvändigt också. Räkna med att du får en liten klisterlapp att sätta på hojen, den talar om hur stor brandbelastning din hoj tillför bänklokalen.
Fikamöte, arrangören berättar om bänken och hur de har upplevt olika spektakulära motorsprängningar och övriga detaljer om anläggningen…var kan man fylla på vattenflaskan, var spyhoarna är placerade osv.
Regler och tips brukar dyka upp också…missa inte fikamötet.
De visar lite tecken och berättar vad de betyder. Olika bänkoperatörer har olika upplägg men 3 flaggor brukar ha samma betydelse:
Röd flagga: något har hänt i drivändan…slå av på förhoppningarna och gå mot kassadisken.
Svart flagga och de pekar på dig: du har nått fel på din hoj eller gjort något dumt..gå mot kassadisken och kolla med ditt försäkringsbolag vad de anser.
Svart/vit rutig flagga…hojen är desintegrerad ring taxi.
Bänkoperatören vill besiktiga din hoj också., en fin hjälp att få..de tittar på exakt de grejer som är dyra. Sjukt tråkigt att inte få bänka i tid för att bänkoperatören suktar på ditt stekiga insug, så se till att du har en standardjonne.
Ditt första bänkpass…
På notan finns två effeltnivåer, en ”gräddfil” dvs du får vilke effekt du vill mot betalning, hög effekt (dyrt) låg effekt (billigt) och innebära raka vägen ut på bakgården. Här brukar snikkunderna ställa upp sig i en lång kö inför varje utrus på den nattmörka innergården.
Olika bänkoperatörer startar hojen olika, ibland åker man på en 60 sekunders sekvens mot varvstopp. Bete dig dock ganska undergivet mot bänkoperatören, denna kan hävda att "spisen behöver bli varm för att få bra tryck i bänken" så att ge sig på bänkoperatören direkt brukar gå illa….
Dessutom behöver du bekanta dig med bänkoperatörens gaddade tonårsungar som skolkande dräller runt i lokalen. Så kör lite lagom aggressiv stil och tänk på att hålla upp blicken….ofta har tonåringar kniv nuförtiden. Efter ett par attacker med brittvan brukar flytet infinna sig och du slappnar av och har kul.
När passet är slut släpar du dig mot kassadisken och degar, DRICK MEDHAFT!
Kolla av hojen så däcken inte är skadade och att allt sitter som det skall och vill du ha hojen inlöst så kolla att inga brandhärdar håller på att slockna.
Ljug för polarna om hur många hk du har och hur billigt det var!
/J
Last edited: