Turbo diesel blackbirdmotor

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Ort
Björkarnas stad
Jag vet inte riktigt vart jag ska posta detta men testar här.

Jag har gått i tankarna i att konverntera blackbirdmotorn till diesel och turbo.
Är det ens möjligt?
vad har en diesel för kamtider jämfört med en bensinare?
att den måste komphöjas har jag redan räknat ut, men hur mkt? om den har relativt låg komp kanske man kan få den någolunda högvarvig.. (6-7rpm?)
Någon som gjort nåtot liknande förut?

tar man sig vatten över huvudet eller ska jag prova? :rolleyes:
man borde kunna ta insprutning och styrning från nyare commonrail diesel motor, typ opel´s 1,3:a eller vw´s 1,4
 
Det är ju ett jäklar projekt men du har mitt fulla stöd om du kastar dig in i det :dieselfetishist

Pallar toppen? Det blir ju ett jäkla komp i grejerna. Vad blir det för insprutningssystem/pump? Hör med Djürwgen. Han har säker både ett och annat att säga till om.
 
själva blocket/topp/kolvar är nog det minsta problemet. hur skall du lösa det med insprutningen? en dieselpump drivs utav motorn och pumpar med ett högt tryck (dagens motorer 2000 bar).

skitballt projekt om det går vägen dock:yoparty
 
Kompet bör väl bli någonstans liknande de vanliga dieselbilarna som finns på marknaden, förutsatt att det inte är förkammardiesel (antar att du tänkt behålla toppen som den är).
Förbränningsrummet i en bensinmotor skiljer sig nog en aning jämfört med diesel dessutom.
En diesel behöver ju ganska högt komp enbart för att "tända" bränslet så att varva mer hjälper nog inte tyvärr.
Lager, vev, vevstakar, topplock och topplockspackning kommer nog inte hålla så länge. Skulle tro att mera svängmassa behövs också för att kompensera den höga kompressionen.

En variant är ju att göra en "tändkulemotor" av motorn. Det är ju i princip en dieselmotor med låg komp men med en förkammare som värms upp innan man startar. När motorn startat värms kammaren (kulan) upp av den vanliga förbränningen.
-Jobbigt att ha med sig en blåslampa varje gång man skall ut och köra...
 
Pallar toppen? Det blir ju ett jäkla komp i grejerna. Vad blir det för insprutningssystem/pump? Hör med Djürwgen. Han har säker både ett och annat att säga till om.

Så långt har jag inte tänkt.. :rolleyes:
Toppen klarar det nog, effektutaget lär knappast bli ens i närheten av orginal..
 
Enklaste är ju att ta opel motorn in i mc ramen.
Bara att konvertera e en djungel isig och görs väl inte ens hos biltillverkarna, bortsett från cheva 6,2 l diesel som va en bensinare.


Varför finns inte riktiga touring hojar med diesel som e utvecklad till mc motor.

vikt? tillfötlitlighet? svårt att lösa?
 
Kompet bör väl bli någonstans liknande de vanliga dieselbilarna som finns på marknaden, förutsatt att det inte är förkammardiesel (antar att du tänkt behålla toppen som den är).
Förbränningsrummet i en bensinmotor skiljer sig nog en aning jämfört med diesel dessutom.
En diesel behöver ju ganska högt komp enbart för att "tända" bränslet så att varva mer hjälper nog inte tyvärr.
Lager, vev, vevstakar, topplock och topplockspackning kommer nog inte hålla så länge. Skulle tro att mera svängmassa behövs också för att kompensera den höga kompressionen.

En variant är ju att göra en "tändkulemotor" av motorn. Det är ju i princip en dieselmotor med låg komp men med en förkammare som värms upp innan man startar. När motorn startat värms kammaren (kulan) upp av den vanliga förbränningen.
-Jobbigt att ha med sig en blåslampa varje gång man skall ut och köra...

Jag menade med varvvilligheten att med högt komp kommer man troligen inte kunna varva spec mkt.
varför skulle inte lager, vev, stakar osv inte hålla? effekt och vrid lär inte bli mer än innan.. :va

Enklaste är ju att ta opel motorn in i mc ramen.

Ja de kanske är enklare men hur kul skulle de vara :)

för övrigt finns det saker som dök upp på 5 min som jag inte ens hade tänkt på.. ska klura lite till innan jag avfärdar idén
 
Last edited:
Hittade på opel´s hemsida att deras 1.3 liters har 16.8:1 i komp
det kan väl inte vara helt omöjligt att uppnå det?

Finns det dieselpumpar som inte är mekaniska? dvs elektriska?
2000 bar låter ju fruktansvärt högt som någon förut skrev.. :va
 
Turbo är ett måste om du vill ha någolunda effekt från diselmotorn. Detta ökar vikten och kräver en komplicerad rördragning ihop med laddluftkylare. Kan nog vara ytterligfare en grej som gör att disel inte har intresserat tillverkarna.
Sedan behövs stora mod. i topplocket för att få in "common rail" insprutningen (2000 bar) och ny motorelektronik för att styra alltsammans.

Jag skulle tro att en gas eller etanol konvertering är mer lämplig av en bensinmotor. Då kan du behålla allt inne motorn samt tändning intakt. Det är "bara" mod. insprutning /förgasare vid gasdrift. Samt en lämplig gastank
 
Turbo är ett måste om du vill ha någolunda effekt från diselmotorn. Detta ökar vikten och kräver en komplicerad rördragning ihop med laddluftkylare. Kan nog vara ytterligfare en grej som gör att disel inte har intresserat tillverkarna.
Sedan behövs stora mod. i topplocket för att få in "common rail" insprutningen (2000 bar) och ny motorelektronik för att styra alltsammans.

Jag skulle tro att en gas eller etanol konvertering är mer lämplig av en bensinmotor. Då kan du behålla allt inne motorn samt tändning intakt. Det är "bara" mod. insprutning /förgasare vid gasdrift. Samt en lämplig gastank

ja turbo hade jag tänkt använda hur som hellst.
jag har även funderat på vanlig turbokonvertering, men det är rätt många som gjort det så jag tänkte försöka göra nåt som ingen annan gjort tidigare, men troligtvis så finns det andra motorer som lämpar sig bättre för detta än just en kortslagig mc motor.

Man borde kanske kunna använda en vanlig (äldre) dieselpump då borde man slippa bygga om spec mkt..?
 
Jag tror den svaga länken kommer vara vevlagren som troligen kommer packa ihop av den högre belastningen som det höga kompet kommer ge.
Men med en turbo och ett fungerande sprut så kan det funka.
Ingen projektil men det kan funka.

Min gamla mor på 73 fick igång sin gräsklippare på diesel efter det att soppan tog slut.
Tog så klart en dunk i garaget och tömde i och drog i snöret utav bara...
Igång gick den, rök hoppade och gick inte att stänga av!

Så går det så går nog allt!

Har förövrigt massor av gamla BB block och delar jag delar med mig av om du ska bygga!
 
Ska du bygga en direktinsprutad diesel av en sporthojsmotor blir det ett projekt som tarvar en enorm arbetsinsats. Som du säkert vet var det inte länge sedan man lyckades få en direktinsprutad diesel så mjuk i gången att det gick att använda i personbilar. Och detta till priset av väldigt höga spridartryck.

Det fodras en helt annan styvhet i block, vev och cylindrar.
De kolvar platta som snusdosor som sitter i en sporthojsmotor går ej att använda. För direktinsprutning behövs högre dieselkolvar med skål och annat ringland.
Svängmassan måste ökas om motorn ska kunna hålla igång sig själv på tomgång.
Vev och ramlager måste förmodligen förstoras för att klara de höga cylindertrycken.
Topp och foder är förmodligen för veka. Åtdragningsmomentet/kraften i topplocksskruvarna måste upp väsentligt för att täta. En alutopp måste då vara mycket styv, i synnerhet om den ska ha överliggande kammar.
Förbränningsrummen måste förmodligen svetsas igen och maskinbearbetas till dieselutseende. Dvs squish överallt med undantag för ventilerna.

Enklare är nog att utgå från en bra dieselmotor och överladda denna, tex en kubota eller dylig nätt diesel. På en sporthoj ser man ju ändå inte motorn. Sedan montera kedjedriven primärtrans och tex en separat HD-låda bakom denna motor.

Så har man gjort på HD.n i videon ovan. Dvs det är ingen "dieselkonverterad" HD-motor vilket du säkert hör på gången. Det är en Perkins diesel, 3-cyl radmotor.
 
Last edited:
Ska du bygga en direktinsprutad diesel av en sporthojsmotor blir det ett projekt som tarvar en enorm arbetsinsats. Som du säkert vet var det inte länge sedan man lyckades få en direktinsprutad diesel så mjuk i gången att det gick att använda i personbilar. Och detta till priset av väldigt höga spridartryck.

Det fodras en helt annan styvhet i block, vev och cylindrar.
De kolvar platta som snusdosor som sitter i en sporthojsmotor går ej att använda. För direktinsprutning behövs högre dieselkolvar med skål och annat ringland.
Svängmassan måste ökas om motorn ska kunna hålla igång sig själv på tomgång.
Vev och ramlager måste förmodligen förstoras för att klara de höga cylindertrycken.
Topp och foder är förmodligen för veka. Åtdragningsmomentet/kraften i topplocksskruvarna måste upp väsentligt för att täta. En alutopp måste då vara mycket styv, i synnerhet om den ska ha överliggande kammar.
Förbränningsrummen måste förmodligen svetsas igen och maskinbearbetas till dieselutseende. Dvs squish överallt med undantag för ventilerna.

Enklare är nog att utgå från en bra dieselmotor och överladda denna, tex en kubota eller dylig nätt diesel. På en sporthoj ser man ju ändå inte motorn. Sedan montera kedjedriven primärtrans och tex en separat HD-låda bakom denna motor.

Så har man gjort på HD.n i videon ovan. Dvs det är ingen "dieselkonverterad" HD-motor vilket du säkert hör på gången. Det är en Perkins diesel, 3-cyl radmotor.

Nu låter du lite väl negativ och konservativ. Frågan är ju om det ska utföras eller om det ska bli en perfekt dieselmotor.
Förutom montering av injektorer så behöver nog inte orginaltoppen modifieras, bifogar en lite udda dieselkolv från Honda.

Vad gäller förstärkning av lager mm så beror det ju på hur mycket last man tänker ta ur motorn. Dieselmotorer har ju dessutom den egenheten att man kan skräddarsy cylindertrycket exakt efter hur mycket blocket tål. Diesels grunteori bygger ju på expansion under konstant tryck.

Jag tror det är fullt möjligt men inget för glada amatörer. Då är ditt förslag bättre.
 

Bifogat

  • Honda_dieselkolv.JPG
    Honda_dieselkolv.JPG
    86.5 KB · Visningar: 179
Jag tror det är fullt möjligt men inget för glada amatörer. Då är ditt förslag bättre.

Då tycker vi lika.
Bara att få en förbränning och tändförsening mjuk nog fodrar många timmar i bänk med olika förbränningsrum.

Liktryck i praktiken är en chimär.
Bara grundkompet för att få en tändförsening som ger tryckuppbyggnad mjuk nog, överstiger vida medeltrycket i bensinmotorn på fullast i nuvarande konfiguration. Jag kan skriva spaltkilometer här men det är nog ändå bäst att TS söker information själv.

Toppen måste nog inte bara modifieras, kanske tom kasseras. Plus foder och kolvar och stakar. Iaf om man ska kunna köra upp mer än en tank med diesel. Sen ville ju TS ha turbo också...

oldsmobiles 350 dieselkonverterades och blev (enligt uppgift) inte bra. Avhandlades i dieseltråden för bara någon vecka sedan:)

Och det var dessutom en förkammardiesel.
Men att få in förkammare i originaltoppen på denna redan kompakta motor är ju ett litet projekt i sig.
 
Last edited:
Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

Back
Top