Turbo diesel blackbirdmotor

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Ort
Björkarnas stad
Hoj
919 turbo
Jag vet inte riktigt vart jag ska posta detta men testar här.

Jag har gått i tankarna i att konverntera blackbirdmotorn till diesel och turbo.
Är det ens möjligt?
vad har en diesel för kamtider jämfört med en bensinare?
att den måste komphöjas har jag redan räknat ut, men hur mkt? om den har relativt låg komp kanske man kan få den någolunda högvarvig.. (6-7rpm?)
Någon som gjort nåtot liknande förut?

tar man sig vatten över huvudet eller ska jag prova? :rolleyes:
man borde kunna ta insprutning och styrning från nyare commonrail diesel motor, typ opel´s 1,3:a eller vw´s 1,4
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Det är ju ett jäklar projekt men du har mitt fulla stöd om du kastar dig in i det :dieselfetishist

Pallar toppen? Det blir ju ett jäkla komp i grejerna. Vad blir det för insprutningssystem/pump? Hör med Djürwgen. Han har säker både ett och annat att säga till om.
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
själva blocket/topp/kolvar är nog det minsta problemet. hur skall du lösa det med insprutningen? en dieselpump drivs utav motorn och pumpar med ett högt tryck (dagens motorer 2000 bar).

skitballt projekt om det går vägen dock:yoparty
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Kompet bör väl bli någonstans liknande de vanliga dieselbilarna som finns på marknaden, förutsatt att det inte är förkammardiesel (antar att du tänkt behålla toppen som den är).
Förbränningsrummet i en bensinmotor skiljer sig nog en aning jämfört med diesel dessutom.
En diesel behöver ju ganska högt komp enbart för att "tända" bränslet så att varva mer hjälper nog inte tyvärr.
Lager, vev, vevstakar, topplock och topplockspackning kommer nog inte hålla så länge. Skulle tro att mera svängmassa behövs också för att kompensera den höga kompressionen.

En variant är ju att göra en "tändkulemotor" av motorn. Det är ju i princip en dieselmotor med låg komp men med en förkammare som värms upp innan man startar. När motorn startat värms kammaren (kulan) upp av den vanliga förbränningen.
-Jobbigt att ha med sig en blåslampa varje gång man skall ut och köra...
 

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Ort
Björkarnas stad
Hoj
919 turbo
Pallar toppen? Det blir ju ett jäkla komp i grejerna. Vad blir det för insprutningssystem/pump? Hör med Djürwgen. Han har säker både ett och annat att säga till om.

Så långt har jag inte tänkt.. :rolleyes:
Toppen klarar det nog, effektutaget lär knappast bli ens i närheten av orginal..
 

frillan

TSIO-550
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki RGV 250- 97, Moto Guzzi 1200 Sport -10.
Enklaste är ju att ta opel motorn in i mc ramen.
Bara att konvertera e en djungel isig och görs väl inte ens hos biltillverkarna, bortsett från cheva 6,2 l diesel som va en bensinare.


Varför finns inte riktiga touring hojar med diesel som e utvecklad till mc motor.

vikt? tillfötlitlighet? svårt att lösa?
 

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Ort
Björkarnas stad
Hoj
919 turbo
Kompet bör väl bli någonstans liknande de vanliga dieselbilarna som finns på marknaden, förutsatt att det inte är förkammardiesel (antar att du tänkt behålla toppen som den är).
Förbränningsrummet i en bensinmotor skiljer sig nog en aning jämfört med diesel dessutom.
En diesel behöver ju ganska högt komp enbart för att "tända" bränslet så att varva mer hjälper nog inte tyvärr.
Lager, vev, vevstakar, topplock och topplockspackning kommer nog inte hålla så länge. Skulle tro att mera svängmassa behövs också för att kompensera den höga kompressionen.

En variant är ju att göra en "tändkulemotor" av motorn. Det är ju i princip en dieselmotor med låg komp men med en förkammare som värms upp innan man startar. När motorn startat värms kammaren (kulan) upp av den vanliga förbränningen.
-Jobbigt att ha med sig en blåslampa varje gång man skall ut och köra...

Jag menade med varvvilligheten att med högt komp kommer man troligen inte kunna varva spec mkt.
varför skulle inte lager, vev, stakar osv inte hålla? effekt och vrid lär inte bli mer än innan.. :va

Enklaste är ju att ta opel motorn in i mc ramen.

Ja de kanske är enklare men hur kul skulle de vara :)

för övrigt finns det saker som dök upp på 5 min som jag inte ens hade tänkt på.. ska klura lite till innan jag avfärdar idén
 
Last edited:

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Ort
Björkarnas stad
Hoj
919 turbo
Hittade på opel´s hemsida att deras 1.3 liters har 16.8:1 i komp
det kan väl inte vara helt omöjligt att uppnå det?

Finns det dieselpumpar som inte är mekaniska? dvs elektriska?
2000 bar låter ju fruktansvärt högt som någon förut skrev.. :va
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Turbo är ett måste om du vill ha någolunda effekt från diselmotorn. Detta ökar vikten och kräver en komplicerad rördragning ihop med laddluftkylare. Kan nog vara ytterligfare en grej som gör att disel inte har intresserat tillverkarna.
Sedan behövs stora mod. i topplocket för att få in "common rail" insprutningen (2000 bar) och ny motorelektronik för att styra alltsammans.

Jag skulle tro att en gas eller etanol konvertering är mer lämplig av en bensinmotor. Då kan du behålla allt inne motorn samt tändning intakt. Det är "bara" mod. insprutning /förgasare vid gasdrift. Samt en lämplig gastank
 

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Ort
Björkarnas stad
Hoj
919 turbo
Turbo är ett måste om du vill ha någolunda effekt från diselmotorn. Detta ökar vikten och kräver en komplicerad rördragning ihop med laddluftkylare. Kan nog vara ytterligfare en grej som gör att disel inte har intresserat tillverkarna.
Sedan behövs stora mod. i topplocket för att få in "common rail" insprutningen (2000 bar) och ny motorelektronik för att styra alltsammans.

Jag skulle tro att en gas eller etanol konvertering är mer lämplig av en bensinmotor. Då kan du behålla allt inne motorn samt tändning intakt. Det är "bara" mod. insprutning /förgasare vid gasdrift. Samt en lämplig gastank

ja turbo hade jag tänkt använda hur som hellst.
jag har även funderat på vanlig turbokonvertering, men det är rätt många som gjort det så jag tänkte försöka göra nåt som ingen annan gjort tidigare, men troligtvis så finns det andra motorer som lämpar sig bättre för detta än just en kortslagig mc motor.

Man borde kanske kunna använda en vanlig (äldre) dieselpump då borde man slippa bygga om spec mkt..?
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Jag tror den svaga länken kommer vara vevlagren som troligen kommer packa ihop av den högre belastningen som det höga kompet kommer ge.
Men med en turbo och ett fungerande sprut så kan det funka.
Ingen projektil men det kan funka.

Min gamla mor på 73 fick igång sin gräsklippare på diesel efter det att soppan tog slut.
Tog så klart en dunk i garaget och tömde i och drog i snöret utav bara...
Igång gick den, rök hoppade och gick inte att stänga av!

Så går det så går nog allt!

Har förövrigt massor av gamla BB block och delar jag delar med mig av om du ska bygga!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ska du bygga en direktinsprutad diesel av en sporthojsmotor blir det ett projekt som tarvar en enorm arbetsinsats. Som du säkert vet var det inte länge sedan man lyckades få en direktinsprutad diesel så mjuk i gången att det gick att använda i personbilar. Och detta till priset av väldigt höga spridartryck.

Det fodras en helt annan styvhet i block, vev och cylindrar.
De kolvar platta som snusdosor som sitter i en sporthojsmotor går ej att använda. För direktinsprutning behövs högre dieselkolvar med skål och annat ringland.
Svängmassan måste ökas om motorn ska kunna hålla igång sig själv på tomgång.
Vev och ramlager måste förmodligen förstoras för att klara de höga cylindertrycken.
Topp och foder är förmodligen för veka. Åtdragningsmomentet/kraften i topplocksskruvarna måste upp väsentligt för att täta. En alutopp måste då vara mycket styv, i synnerhet om den ska ha överliggande kammar.
Förbränningsrummen måste förmodligen svetsas igen och maskinbearbetas till dieselutseende. Dvs squish överallt med undantag för ventilerna.

Enklare är nog att utgå från en bra dieselmotor och överladda denna, tex en kubota eller dylig nätt diesel. På en sporthoj ser man ju ändå inte motorn. Sedan montera kedjedriven primärtrans och tex en separat HD-låda bakom denna motor.

Så har man gjort på HD.n i videon ovan. Dvs det är ingen "dieselkonverterad" HD-motor vilket du säkert hör på gången. Det är en Perkins diesel, 3-cyl radmotor.
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
6,2an är en diesel från grunden ... dock diesel konverterade man 350in :? var iaf en mindre motor än 6,2an

oldsmobiles 350 dieselkonverterades och blev (enligt uppgift) inte bra. Avhandlades i dieseltråden för bara någon vecka sedan:)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ska du bygga en direktinsprutad diesel av en sporthojsmotor blir det ett projekt som tarvar en enorm arbetsinsats. Som du säkert vet var det inte länge sedan man lyckades få en direktinsprutad diesel så mjuk i gången att det gick att använda i personbilar. Och detta till priset av väldigt höga spridartryck.

Det fodras en helt annan styvhet i block, vev och cylindrar.
De kolvar platta som snusdosor som sitter i en sporthojsmotor går ej att använda. För direktinsprutning behövs högre dieselkolvar med skål och annat ringland.
Svängmassan måste ökas om motorn ska kunna hålla igång sig själv på tomgång.
Vev och ramlager måste förmodligen förstoras för att klara de höga cylindertrycken.
Topp och foder är förmodligen för veka. Åtdragningsmomentet/kraften i topplocksskruvarna måste upp väsentligt för att täta. En alutopp måste då vara mycket styv, i synnerhet om den ska ha överliggande kammar.
Förbränningsrummen måste förmodligen svetsas igen och maskinbearbetas till dieselutseende. Dvs squish överallt med undantag för ventilerna.

Enklare är nog att utgå från en bra dieselmotor och överladda denna, tex en kubota eller dylig nätt diesel. På en sporthoj ser man ju ändå inte motorn. Sedan montera kedjedriven primärtrans och tex en separat HD-låda bakom denna motor.

Så har man gjort på HD.n i videon ovan. Dvs det är ingen "dieselkonverterad" HD-motor vilket du säkert hör på gången. Det är en Perkins diesel, 3-cyl radmotor.

Nu låter du lite väl negativ och konservativ. Frågan är ju om det ska utföras eller om det ska bli en perfekt dieselmotor.
Förutom montering av injektorer så behöver nog inte orginaltoppen modifieras, bifogar en lite udda dieselkolv från Honda.

Vad gäller förstärkning av lager mm så beror det ju på hur mycket last man tänker ta ur motorn. Dieselmotorer har ju dessutom den egenheten att man kan skräddarsy cylindertrycket exakt efter hur mycket blocket tål. Diesels grunteori bygger ju på expansion under konstant tryck.

Jag tror det är fullt möjligt men inget för glada amatörer. Då är ditt förslag bättre.
 

Bifogat

  • Honda_dieselkolv.JPG
    Honda_dieselkolv.JPG
    86.5 KB · Visningar: 179

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag tror det är fullt möjligt men inget för glada amatörer. Då är ditt förslag bättre.

Då tycker vi lika.
Bara att få en förbränning och tändförsening mjuk nog fodrar många timmar i bänk med olika förbränningsrum.

Liktryck i praktiken är en chimär.
Bara grundkompet för att få en tändförsening som ger tryckuppbyggnad mjuk nog, överstiger vida medeltrycket i bensinmotorn på fullast i nuvarande konfiguration. Jag kan skriva spaltkilometer här men det är nog ändå bäst att TS söker information själv.

Toppen måste nog inte bara modifieras, kanske tom kasseras. Plus foder och kolvar och stakar. Iaf om man ska kunna köra upp mer än en tank med diesel. Sen ville ju TS ha turbo också...

oldsmobiles 350 dieselkonverterades och blev (enligt uppgift) inte bra. Avhandlades i dieseltråden för bara någon vecka sedan:)

Och det var dessutom en förkammardiesel.
Men att få in förkammare i originaltoppen på denna redan kompakta motor är ju ett litet projekt i sig.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top