SV 650 => Projekt Girlfighter

Vad ska det bli för typ av hoj?

• Antal röstningar
    0

GoaMoa

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Suzuki SV 650 -99
Hej allihopa!

Jag är ny på det här forumet och även nybliven MC-brud. Jag köpte min första hoj i somras, en Suzuki SV 650 -99 och ska nu tillsammans med min pojkvän "bergstroem", som också har en projekttråd här på forumet Triumph Daytona T595 => Fighter, bygga om den till en Girlfighter :yoparty

Projektet
  • Flytta hojen till Olles jobb där allt mekande kommer äga rum
  • Strippa ner hojen totalt
  • Slipa och blankpolera ramen
  • Modifiera bakramen
  • Modifiera ljuddämparen
  • Modifiera bakdelen
  • Modifiera avgasrören
  • Montera ny framlykta
  • Ny hastighetsmätare
  • Nya backspeglar
  • Ny framskärm
  • Nya däck
  • Lacka fälgar och andra små detaljer svart
  • Svart lackering + vit dekallinje över hojen
  • Vita stripes
  • Montera nummerplåt och nya blinkers

Inköpslista
  • Sandpapper och slipsnurra
  • Avgasrör
  • Framlykta
  • Backspeglar
  • Blinkers
  • Framskärm
  • Stripes
  • Anlita lackerare

Jag kan knappt vänta på att få sätta igång med bygget och att få dela med mig av alla detaljer till er. Skriv gärna kommentarer, tips och idéer!

Så här ser pärlan ut just nu...

Bifogat

• IMG_0422.jpg
    IMG_0422.jpg
    237.7 KB · Visningar: 850
  • IMG_0427.jpg
    IMG_0427.jpg
    205.1 KB · Visningar: 644
Last edited:
:fakta

Bifogat

• Rosa.jpg
    Rosa.jpg
    41.7 KB · Visningar: 453
Är väl inte allt för entusiastisk vad gäller blankpolerade / kromade ramar men jag tror det kan passa på en SV. Ser fram emot att följa bygget! :tummenupp

Då jag har en SV -00 kommer det bli skoj att följa tråden och se hur en fighter kan se ut på denna hoj. :)

Tips:

Var inte blyg när du kommer till färg. En svart fighter är i mitt tyckte nåt av det tråkigaste och mest livlösa som finns.

Jag tror ju personligen att den tiden det tar att polera ramen kan du lägga på pulverlack istället. Det är rätt billigt.

Svart, ram, sving, gaffelkronor o.sv

Sen en jättestark färg på plasten. (Kolla min gamla fighter i min profil så ser du ungefär vad jag menar).

Om du ska bygga / montera nån annan bakdel tänk verkligen "outside the box". Det är ju väldigt vanligt att folk klämmer dit en R1 bakdel och så är dom nöjda sen.

Designa nåt eget, då kommer du känna dig VÄLDIGT stolt över hojen när den väl är klar.

Har byggt färdig 2 projekt jag och fått dom fotade med 3 fotografer nu. Det är skitskoj att få lite tillbaka för allt slit man lagt ner! :tummenupp

ser faktiskt riktigt snyggt ut men mycke jobb

slog han över på väg in i garaget eller?:va
Personligen skulle jag försöka få dit en gammal racebak typ aermachi.(stavningen?)
om du är i farten av att polora ramen, slipa ner tanken redit fint och klarklacka.

Roligt projekt! Min tjej har en likadan! Jobbigt att blankpolera ramen bara.... tar tid....
Sen har jag en extra sving med dämpare om du vill ha/behöver?

har PM:at dig angående delar.....

Last edited:
Tack för alla tips! Kul att ni ser fram emot mitt bygge och visar intresse! :)
Jag ska absolut fundera en extra gång över färgen och ramen. Jag vet att det kommer ta mycket tid att blankpolera den, men jag tror det kommer ge ett helt annat intryck av hojen.
Men det första som kommer göras är bakdelen så färgen kan vänta lite. Jag kommer absolut inte sätta dit en R1:a bakdel, min pojkvän kommer bygga en egen som kommer smälter in med hojens linjer. Det är ju mycket coolare att ha något som ingen annan har.:yoparty
Har också funderat på att designa en egen framlykta, har en kompis som läser på designhögskolan och han försöker komma fram till något riktigt snyggt. Men vi får se hur det blir med den saken.

Last edited:
Polerad ram är skitläckert, men kanske lite vanligt?
Varför inte satsa på att anodisera den i ngn fräck färg.

Strippa all färg, polera upp den och lämna in för anodisering?

Kan bli hur fräckt som helst ;)

Tack för tipset, men det är inte riktigt min färg :rolleyes:

Hej GoaMoa. Det var inget skämt med en rosa färgen på bilden. Det är en av de snyggaste rosa jag har sett med pärlemoeffekt osv. Själv är jag för feg att ta den utan håller mig till pärlemovit på min:)
Jag misstänker att du har läst den här tråden angående polering av ram? http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=40543
Hade också i planerna att polera men efter att ha läst tråden så gav jag upp:D
Jag fick ett tips i en annan tråd på hastighetsmätare med CNC fräst hus där du kan använda original hastighetsmätarvajer och det till ett riktigt gott pris 49,95€ (ord. 99,95€):tummenupp Gå in på www.louis.de där dom säljer ut dom.

Lycka till och jag kommer att följa bygget!

Bifogat

• 10034891.jpg
    10034891.jpg
    39.2 KB · Visningar: 8,512
Last edited:
Jag kommer absolut inte sätta dit en R1:a bakdel utan istället bygga en egen. Vill ju få bakdelen att smälta in med hojens linjer och såklart för att det är mycket coolare att ha något som ingen annan har.:yoparty

Helt rätt! Dussinhoj kan någon annan bygga. :tummenupp

Då var vi igång...

För att få projektet igång var vi tvungna att lyfta upp hojarna till andra våningen på Olles jobb. Detta gjorde vi genom att spänna fast hojarna med spännband runt gafflarna på trucken och sedan sakta men säkert lyfta hojen upp och över kanten till andra våningen. Spännande...! Men det gick hur bra som helst. Så nu är hojarna på plats och mekandet kan börja!

Så här såg det ut när vi lät hojarna sväva i luften....

Bifogat

• IMG_0500.jpg
    IMG_0500.jpg
    242.9 KB · Visningar: 1,429
Nedstrippning...

Ikväll medan jag var på jobbutbildning åkte Olle till verkstaden och började strippa ner min hoj. Framkåpan, passagerarfotpinnarna, avgasröret och framskärmen skruvades loss. Så nu är hon riktigt naken :tuttar

Han började också brianstorma lyktor. Sågade av två ölburkar, lindade in dem i eltejp och klämde fast dem på hojen :va
Så här blev det...

Bifogat

• IMG_0510.jpg
    IMG_0510.jpg
    242 KB · Visningar: 1,350
För att få projektet igång var vi tvungna att lyfta upp hojarna till andra våningen på Olles jobb. Detta gjorde vi genom att spänna fast hojarna med spännband runt gafflarna på trucken och sedan sakta men säkert lyfta hojen upp och över kanten till andra våningen. Spännande...! Men det gick hur bra som helst. Så nu är hojarna på plats och mekandet kan börja!

Så här såg det ut när vi lät hojarna sväva i luften....

Ja jävlar, det hade varit något att tappa den där. :D

Vad gäller lysen så är jag ju en sucker för en rund 7" lykta. Det är det snyggaste och stilrenaste man kan få. Men visst, två projektorlampor ser helt OK ut också! :)

Mycket hydraulslang där. Jobbar han på Hydroscand?

Jadu vad gör man?

Man taget vad man haver ;)
Magisk bild..

Körde på dubbellyse jag med, men har nu insett att 7" lykta fanimej är det snyggaste!

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti