DeWalt vs Makita

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Tänkte passa på nu när dollarn är så låg att köpa ett kit med elverktyg.

Vad ska man satsa på, DeWalt eller Makita?

Sitter och kikar lite på det här settet. Verkar väl inte så illa?
http://www.maxtool.com/products/makita/LXT702.asp

Eller det här kanske?
http://www.maxtool.com/product/sear....htm,DBCOMP=ABS,ReturnMax=1,DB_ITEM=DC9PAKiAR

Att laddaren kanske inte är multivolt får jag i värsta fall lösa med att köpa en 110V-trafo men det får man ju för några hundralappar.


Såå, Makita eller DeWalt, för och nackdelar?
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Makita alla dagar i veckan när man jämför motsvarande maskiner i samma prisklass vilket du gör där ungefär.
Jag skänkte bort min sista Dewalt-maskin för bara några dagar sedan, en skruvdragare där 2 batterier har dött på mindre än 2 år. Allmänt missnöjd med skiten, men det var inte den dyraste XRP-serien men den hade däremot inte en suck mot en Makita 6280 som också är en budgetmaskin, men en bra sådan.

I fortsättningen kommer jag dock endast handla Hitachi och Festool, beroende på användningsområden. Senaste Hitachin jag köpte var en tigersåg men den är klart outstanding för de 3000:- den kostade eller däromkring.

Edit/ Det är ju mer grejjer i Dewalt-kitet men fråga dig själv hur ofta du behöver använda överhandsfräs och mutterknacken så att du verkligen behöver batteri på dem... De kommer antagligen bli ståendes.
 
Last edited:

Smagatusk

Guest
DeWalt är inte vad de har varit. Kör fortfarande med dem just för att min batteripark skojar man inte bort. Och det är väl lite sorgligt i sig pga att jag skrotat en jävla massa maskiner innan batterierna gett sig.

Tror nästan att Milwaukee står sig bättre än DeWalt. Kanske t o m Black & Decker...




Gick nog över gränsen där.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Makita alla dagar i veckan när man jämför motsvarande maskiner i samma prisklass vilket du gör där ungefär.
Jag skänkte bort min sista Dewalt-maskin för bara några dagar sedan, en skruvdragare där 2 batterier har dött på mindre än 2 år. Allmänt missnöjd med skiten, men det var inte den dyraste XRP-serien men den hade däremot inte en suck mot en Makita 6280 som också är en budgetmaskin, men en bra sådan.

I fortsättningen kommer jag dock endast handla Hitachi och Festool, beroende på användningsområden. Senaste Hitachin jag köpte var en tigersåg men den är klart outstanding för de 3000:- den kostade eller däromkring.

Edit/ Det är ju mer grejjer i Dewalt-kitet men fråga dig själv hur ofta du behöver använda överhandsfräs och mutterknacken så att du verkligen behöver batteri på dem... De kommer antagligen bli ståendes.

Håller med där. Kör en Hitachi skruvdragare och den är grym! men festool har en del riktigt fina verktyg mé! :tummenupp
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Håller med där. Kör en Hitachi skruvdragare och den är grym! men festool har en del riktigt fina verktyg mé! :tummenupp

Använder också en sån Hitachi, de är riktigt bra.

Får makita kitet till

(600$+ 50$ (frakt) )x 6,8 x 1,3 (tull)= 5750kr

Vad kostar det i Sverige?
 

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RMZ 450
Använder också en sån Hitachi, de är riktigt bra.

Får makita kitet till

(600$+ 50$ (frakt) )x 6,8 x 1,3 (tull)= 5750kr

Vad kostar det i Sverige?

Vi har allt i dewalt, men deras batterier är ett skämt. Har säkert 8 batterier. Varav 1 fungerrar som det ska, dom andra går att använda i effektivt 5min sen är det bara ladda.

Nu har ju iof dewalt kommit med nya batterier till den nya serien så dom maskinerna kanske är bättre. Men som någon sa innan. Dewalt är inte var det en gång var tyvärr för dom hade jävligt fina grejer.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Min jäkla Bosch-skruvdragare behöver man aldrig ladda. Köpte extrabatteri när jag skulle bygga nytt storkök men det blev kvar i laddaren. Har även en sticksåg som verkar helt odödlig. Blåbosch såklart.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Använder också en sån Hitachi, de är riktigt bra.

Får makita kitet till

(600$+ 50$ (frakt) )x 6,8 x 1,3 (tull)= 5750kr

Vad kostar det i Sverige?

Hos min närmaste återförsäljare kostar ett något mindre paket 7500:- på kampanj men då var det utan radio och mutterknack men med sticksåg om jag inte minns fel. Samma paket som TS frågade om kostar antagligen runt 9k i Sverige.
Knepigt dock att det inte var sticksåg med i det paketet, det vill man ju gärna ha och kanske skippa kaprondellen då den är totalt värdelös med batteridrift om du ska kapa i annat än tunna rör...

Min jäkla Bosch-skruvdragare behöver man aldrig ladda. Köpte extrabatteri när jag skulle bygga nytt storkök men det blev kvar i laddaren. Har även en sticksåg som verkar helt odödlig. Blåbosch såklart.

Jag har också en värre Bosch och den är helt jävla överlägsen när det kommer till batteritid och kraft. Men den väger ju på tok för mycket och är allmänt klumpig med vikten på fel ställe så det är inget man vill använda som proffs :(

Här är nåt combo Kit för 8 lax

http://www.blocket.se/stockholm/Makita_LXT600_3_batterier_1_ars_garanti_22784682.htm?ca=11&w=3

Och frakten va på $192.68. Det betyder 7070 kr totti.

600-serien för 8000:- och 700-serien för 7000:-, då är inte valet så svårt.
 
Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Förklara skillnaden för den okunnige.

Det är snäppet högre på alla maskiner, en 181:a istället för en 182:a osv OCH sen så betyder 7:an i namnet att det är 7 maskiner istället för 6. Här får du iofs bara en radio på köpet men ändå...

Edit/ Och en 182:a istället för en 181:a är antagligen bara årsmodeller med en smärre uppdatering, brukar vara samma maskiner i stort sett.

Edit No2/ Sen är det ju det där med garantin. Det brukar inte finnas några internationella garantiåtaganden utan det finns en Usagaranti och en Europagaranti och en Asiengaranti osv.
Men erfarenheten säger mig att du inte behöver någon garanti då maskinerna håller mer än 3 år och batterierna mer än 1 år.
 
Last edited:

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Det är snäppet högre på alla maskiner, en 181:a istället för en 182:a osv OCH sen så betyder 7:an i namnet att det är 7 maskiner istället för 6. Här får du iofs bara en radio på köpet men ändå...

Edit/ Och en 182:a istället för en 181:a är antagligen bara årsmodeller med en smärre uppdatering, brukar vara samma maskiner i stort sett.

Edit No2/ Sen är det ju det där med garantin. Det brukar inte finnas några internationella garantiåtaganden utan det finns en Usagaranti och en Europagaranti och en Asiengaranti osv.
Men erfarenheten säger mig att du inte behöver någon garanti då maskinerna håller mer än 3 år och batterierna mer än 1 år.

Tack det va ett utförligt svar... :tummenupp Det e som du säger... en radio känns som skiktsamma. Blocketverktygen har dessutom 230-voltsladdare och garanti. Ett combokit utan radio utan fler verktyg ist är mer intressant.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Tack det va ett utförligt svar... :tummenupp Det e som du säger... en radio känns som skiktsamma. Blocketverktygen har dessutom 230-voltsladdare och garanti. Ett combokit utan radio utan fler verktyg ist är mer intressant.

Hmm, är ganska så övertygad om att det är samma laddare men bara annan kontakt men att den klarar av både 110 samt 230V. Men jag kan ha fel på den punkten.

Det man vill ha i batteridriven version:
Skruvdragare såklart.
Sticksåg. Så jävla användbar helt enkelt, skulle aldrig klara mig utan den när man snickrar köksinredning mm. Tigersåg i all ära men stickan är ett måste.
Mutterknack om man tex som jag monterar lite dörrar och sånt i jobbet. Bra att ha om man byter däck hemma.
Tigersåg, ett måste.
Klingsåg.
Slagborrmaskin för att fästa reglar mm med spikplugg i betong.

Ficklampa= Värdelöst. Har man en liten jäveln i fickan så är den både bättre och smidigare.
Kaprondell= Värdelöst då de alltid är för klena med batteri
Fräs= Också för klena eller bara för små, totalt onödigt.
Radio= Tar bara plats, bra att ha dock om man är snickare och åker runt och jobbar men inte om man köper detta kit som vanlig lekman.
Edit/ Bra med radio om det hade funnits batteriladdare i alla men det har jag bara sett på Milwaukee tror jag.

Så köp ett kit med det allra viktigaste och lägg de pengar som blir över på en fin flaska Whiskey :)
 
Last edited:

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Jag jobbar på underhållsavdelningen på en större industri, och vi gör av med en hel del batteridrivna maskiner. Ett tag körde vi med DeWalt, eftersom dom ju skulle vara så bra... Det var dom inte. Dom kanske håller för hobbybruk, men inte i industrin.
Numera är det Hitachi och på senare tid även Makita som gäller. Speciellt Hitachi verkar vara outslitliga.
Vi får väl se hur Makita sköter sig också, hittills verkar det lovande.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Makita vilken dag som helst.

Själv har jag LXT600kittet och är toknöjd. Kommer komplettera med lite fler maskiner men när jag köpte kittet så la jag på ett till batteri, det kostar $75 i USA och 2000:- i Sverige...

Dewalt har tappat rejält i kvalité och lever väl mest på att snickare redan har batterierna.

Vad gäller laddaren till makitakittet så är den från USA bara för 110v och inte 220v... men det löser en omvandlare för 300:-.

När jag köpte för ett år sedan lite drygt så kollade jag runt lite och samma kit i Sverige med ett extra batteri skulle kosta runt 12k.
 
Last edited:

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Oavsett var man köper så tänk på att Lithum batterierna ibland lägger av,så kan bli kinkigt att få ut nya på garantin.

Det är ett problem som gäller alla tillverkare då alla köper licenser och rättigheter till att använda Lithum batterier av samma tillverkare.
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Hej!

Min erfarenhet säger makita... dock så grundar min erfarenhet sig på 5 år gamla erfarenheter... (sålde förut Makita DeWalt etc.)

Själv har jag alltid kört med Bosch (blåa) av en stor orsak... deras batterier går att skruva upp! Byt batterierna själv! => köp de värsta cellerna du hittar från närmsta RC/hobbybutik när orginalcellerna är slut och skapa skruvdragaren från HELVETET!:machinegu:hihi

Tack för länken dock, nu vet jag var jag handlar nästa gång!:tummenupp
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Det DeWalt har som är bra är deras kap, klyv & gersågar. Överhandsfräsen är ett klipp den också, resten är inte av nå vidare kvalitet/hållbarhet jämfört med konkurrenterna i samma prisklass.

Men ett verktyg jag måste slå ett slag för är Bosch lilla multicutter, ser man till priset så finns det inte ett skäl i världen att köpa Fein. Den skakar lite mer, men annars är den precis lika bra till 1/5 av priset, sen är bladen billigare också.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Men ett verktyg jag måste slå ett slag för är Bosch lilla multicutter, ser man till priset så finns det inte ett skäl i världen att köpa Fein. Den skakar lite mer, men annars är den precis lika bra till 1/5 av priset, sen är bladen billigare också.

Kan också slå ett slag för den sortens verktyg, nu har jag en Fein Multimaster men Bosch hade inte kommit med sin än då... men rackarns vad den är välanvänd. Den hinner knappt in till förrådet förräns den åker fram igen.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top