Bänkat min 660

Holy Rider

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha
Dyno resultat från min bänkning.
Bränsleblandningen är inte 100% optimerad i mellanregistret.
67,6 bhp och 70,3 Nm
Jag är trots ändå nöjd!
 

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
West
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Ahhhhh vad nice förbannad KTM som aldrig vill leverera min båge :crash
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
67 bhp??!! Det var ju klart dom värsta siffrorna jag sett på en 660. Vad har du gjort med den? Monterat turbo eller? :crash
Brukar iofs skilja en hel del mellan olika bänkar, men inte SÅ j-a mycket väll?

Ebbe: Hur mycket va det du fick med Akrapovic systemet?
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Vad är gjort med maskinen ? Det där var saftiga siffror för en 660 med Akra-rör enbart...

...och jo, den går fett utav bara den i mellanregistret. Det där måste du fixa tämligen omgående.
 

Holy Rider

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha
TomK skrev:
Vad är gjort med maskinen ? Det där var saftiga siffror för en 660 med Akra-rör enbart...

Inte enbart Akra-rör!
Sitter även en vass fabriks kam oxå.
+ annat luftfilter.

Allt annat är förstås orginal = har inte ökat kompet eller portat toppen. Toppen skall portas lätt i vinter (+ ändra squiz? -band)

Finns lite nya nålar att labba med under vintern för att komma till rätta med mellanregistret. alternativt begränsa accpumpens
verkningsgrad.
 

devetdu

- Förnekar allt...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
sthlm
Hoj
saknas och saknad
EBBE har bara akra system. och han har 61 någonting på hjulet... och närmarae 70nm i vrid...
lite bättre har han í alla fall!

MackeNo1 skrev:
67 bhp??!! Det var ju klart dom värsta siffrorna jag sett på en 660. Vad har du gjort med den? Monterat turbo eller? :crash
Brukar iofs skilja en hel del mellan olika bänkar, men inte SÅ j-a mycket väll?

Ebbe: Hur mycket va det du fick med Akrapovic systemet?
 

Ebbe

Fd motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skutskär
Hoj
Ingen just nu.
MackeNo1 skrev:

Ebbe: Hur mycket va det du fick med Akrapovic systemet?

61bhp och 66,6Nm, orörd motor med Akra-pipa och orginal luftfilter.

Var det factory replica kammen du monterat?
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Hur mycket kostade kammen och vart har du köpt den? Din hoj lär ju gå som ett as :bow
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Holy Rider skrev:

Finns lite nya nålar att labba med under vintern för att komma till rätta med mellanregistret. alternativt begränsa accpumpens
verkningsgrad.

Du ska stänga av pumpen vid bänkning för att inte få felaktiga inställningar av förgasaren. När allt är perfekt, så kopplar man in den och gör kalibreringar av pumpens funktion, som just det allra sista man fixar till. Notera även gärna från vilket varvtal som fullgas ges (man slår ju inte på fullt med en gång, med en flatslide).
 

Holy Rider

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha
TomK skrev:
Du ska stänga av pumpen vid bänkning för att inte få felaktiga inställningar av förgasaren. När allt är perfekt, så kopplar man in den och gör kalibreringar av pumpens funktion, som just det allra sista man fixar till. Notera även gärna från vilket varvtal som fullgas ges (man slår ju inte på fullt med en gång, med en flatslide).

Känt problem för FCR41 förgasaren, lite mer info här.

Accpumpsbegränsning för KTM -03

Observera att nedanstående länk enbart är intressant för de som har kunskap och intresse av att lägga mycket tid på att optimera sin motorcykel. Alla förändringar av förgasaren skall enbart utföras av personer väl förtrogna med dess funktion och god förståelse av de konsekvenser olika förändringar har.

För de som har KTM RFS av årsmodell 2003 finns det ett snyggt sätt att kunna ställa insprutningstiden på accpumpen, man kan original också ställa när den skall börja ge extra bränsle. Den här modifikation har länge gjorts av Yamaha ägare eftersom de har haft en annan förgasare som har haft en "klack" som inte funnits på KTM förrän -03.
Modifikationen går ut på att man borrar och gängar i förgasaren och sätter dit en stoppskruv som begränsar accpumpens slag. Stopskruven kan låsas med en mutter eller fjäderbelastas för att inte justera sig själv av vibrationerna. När man gör denna modifikationen måste förändringen av accelationspumpen kompenseras med en ombestyckning, känner man sig osäker på det området skall man heller inte försöka sig på det som länken beskriver.

Modifikationen är känd som "the BK Mod" efter Tim Ferrys mekaniker Brian Kinney som kom på den.

Här är länken: BK Mod
http://motoman393.thumpertalk.com/tech/carb.html
 
Last edited:

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Är det rena bakhjulssiffror så är det väldigt bra vrid f en 660 cc motor. 70.3/.66 = 106.5 Nm/l. Om man antar 13 % kedjeförluster så skulle det motsvara 1.13*106.5=122.5 Nm/l. Mycket högt värde. Eller är den större än 660 cc ?
/u
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Blir risken för motorhaveri mycket större om man byter kam och avgassystem istället för att bara byta avgassystem? Högre effektuttag ur motorn sliter ju mer, men gör själva trimkammen i sig risken för ras större? Räcker det om man byter olja var 150:e mil om man har bortåt 67bhp och inte kör bana så ofta?
 

Monobike

Huliganus Slangus
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Aprilia RSV1000R Tuono,KTM 525EXC -04 Supermoto Urban Terror Edition (Såld), Honda XR650R SM -02 Big-gun helsystem (Såld), Honda VTR1000 Firestorm med F1 Slipons (Såld)
ulf_lundin skrev:
Är det rena bakhjulssiffror så är det väldigt bra vrid f en 660 cc motor. 70.3/.66 = 106.5 Nm/l. Om man antar 13 % kedjeförluster så skulle det motsvara 1.13*106.5=122.5 Nm/l. Mycket högt värde. Eller är den större än 660 cc ?
/u

Det är 650cc tror jag
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
654cc om inte jag är ute och cyklar??

Fast jag har ju fortfarande armen i gips så det kan jag ju inte :crash eller :confused:
 

Holy Rider

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha
MackeNo1 skrev:
Blir risken för motorhaveri mycket större om man byter kam och avgassystem istället för att bara byta avgassystem? Högre effektuttag ur motorn sliter ju mer, men gör själva trimkammen i sig risken för ras större? Räcker det om man byter olja var 150:e mil om man har bortåt 67bhp och inte kör bana så ofta?

Risken är ju alltid lite större vid mer effektuttag,
problemet är inte egentligen effekten utan varvtalet.
Mot orginal förskjuter man varvregistret 2000varv upp.
Men enligt min åsikt, så länge man inte ökar kompet så håller den
lika bra som helt orginal.
Iofs slits kammen ner fortare vid högre duration, men det är smällar man får ta. :D
 

Monobike

Huliganus Slangus
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Aprilia RSV1000R Tuono,KTM 525EXC -04 Supermoto Urban Terror Edition (Såld), Honda XR650R SM -02 Big-gun helsystem (Såld), Honda VTR1000 Firestorm med F1 Slipons (Såld)
Holy Rider skrev:
Men enligt min åsikt, så länge man inte ökar kompet så håller den lika bra som helt orginal.
Iofs slits kammen ner fortare vid högre duration, men det är smällar man får ta. :D


Spelar nog inte så stor roll hur du trimmar, men med mera vrid tar det mesta i motorn stryk, mer lagertryck, värmeutveckling, ventilfjädrar, drev, packningar, oljan osv. Så ser jag på saken. :rolleyes:
 

Ebbe

Fd motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skutskär
Hoj
Ingen just nu.
Slänger in min graf så ni får nått att jämföra med.
 

Bifogat

  • 660akrapovic.jpg
    660akrapovic.jpg
    57.7 KB · Visningar: 488

420

Vaddå knäskrap?
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
HP2
Holy Rider skrev:

Mot orginal förskjuter man varvregistret 2000varv upp.

Så du menar att den effekt du hade vid 4000 har du nu vid 6000?
Bli väldigt mkt effekt på toppen om du inte förlänger varvtalsregistret. Men det antar jag att du inte gjort för din 660 varvar väl knappast 11000?? (min 625:a varvar 9000 orginal)

/Stefan - som är tveksam till dina siffror.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top