Daytona Evo Supermoto, handskar och ryggskydd

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Daytona Evo Supermoto verkar vara de säkraste stövlarna man kan köpa för rimliga pengar, bra skit eller... erfarenhet någon? Problemet är bara att prova dem, tänkte om det blir dom så beställer jag från Fc-moto men som sagt man vill ju "provköra" först.
141083.jpg

Handskar är ju ett jäkla straff att hitta, tror jag gått igenom mer eller mindre 3 butikers hela sortiment, hittat ett par Sidi handskar som var bekväma men ingen som har dem i rätt storlek. Sen att de faktiskt ska skydda något verkar de flesta tillverkare totalt missat...

HELD Phantom, någon som har erfarenhet av dem? Är de bra ur skyddsynpunkt, kvalite vindskyddade/vattentäta?
2510_black_white400b.jpg

Ryggskydd, ja är det något man är rädd om så är det väll ryggen. Ingen erfarenhet alls där, kört med säkerhetsväst till goretexstället men det är naturligtvis inte aktuellt till skinnställ. Vilket/vilka ryggskydd ska man ha?

Hört talas om ryggsäckar med inbyggda ryggskydd, någon med erfarenhet av sådana? Någon bra modeller eller så? Inte tänkt som primärt ryggskydd utan mer som ett extra när man kanske har kameran eller något annat olämpligt i ryggsäcken.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Daytona stövlarna är det säkraste du kan ha på fötterna, jag har security evo grand prix och jag är extremt nöjd med dom på alla sätt, crash testade också.
ett garanterat kanonköp

Held Phantom eller efterföljaren Titan är bland de säkraste handskar som finns,
har bara provat dom men dom inger otroligt säkerhetskänsla och kvalitet, kanske lite klumpiga med det tycker jag alla icke japanska handskar är.
garanterat kanonköp vilken som.

Ryggskydd
Halvarsson TRACK eller Dainese Wave
kanonköp båda två

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
I tråden jag länkade till ovan finns som sagt en ryggsäck som även är godkänd som ryggskydd. Föreslår att ni läser igenom den. Jag skulle dock inte köra utan ett riktigt ryggskydd under stället. Det är inga problem att använda både och. En nackdel som jag också skriver i tråden är om man kör en motorcykel med extrem körställning. Det kan vara obekvämt för nacken. Ännu värre om man har en puckel på stället.

Efter ett inbrott i mitt garage lånade jag ett ryggskydd av en kompis inför en bankörning. Det var en med väst från Dainese. Nackdelen med det är att det glider upp när man sätter på sig ett raceställ. Det sitter alltså inte på plats utan hamnar för högt upp. Fick be någon försöka dra det på plats efteråt med mindre lyckade resultat. Det tryckte mot nacken.

Innan inbrottet och även nu efter kör jag med ett vanligt Dainese ryggskydd med njurbälte. Sitter mycket bättre på plats.

Jag provade ett par Daytona Evo för ett par år sedan. Upplevde dem som lite trånga. Har rätt breda fötter. Funderar på att prova ett par igen för de lär vara bäst på marknaden när det kommer till säkerhet.

Vet inget om de handskarna som du länkar till, men kan säga att generellt sätt är skinnhandskarna inte vidare bra ur vattentäthet. De blir blöta väldigt snabbt. Snåla inte på handskarna. Dina händer är viktiga att skydda.

Prio ett är en bra hjälm, ryggskydd, handskar, stövlar. Ett bra skinnställ är också bra, men där tror jag man betalar mycket för varumärke och design.

Som sagt lycka till. Använd sökfunktionen på forumet och andra liknande forum. Du kommer att hitta mycket nyttig info.

Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Held Phantom eller efterföljaren Titan är bland de säkraste handskar som finns,
har bara provat dom men dom inger otroligt säkerhetskänsla och kvalitet,

Ryggskydd
Halvarsson TRACK eller Dainese Wave
kanonköp båda två

Ja men det e väl klart att dom skulle komma med ett par ännu bättre handskar som är ännu svårare att hitta åf för! :tummenupp Förevadheterebannat... Ska försöka hitta dem på något sätt, hörde med Mcpoolen men de trodde sig inte få in några Phantom förän i Januari.

Ryggskydd då, Dainese såg kort ut men det kanske den inte är..? Sen hitta jag även ryggskydd från Held = Held Zelda, är det något bra? Längst nere till vänster:

http://viewer.zmags.com/showmag.php?mid=wrfgwh#/page30/

Är väl kanske bra att ta med åtminstone ovandelen på stället när man ska prova.

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Brute Force skrev:
Handskar är ju ett jäkla straff att hitta... Sen att de faktiskt ska skydda något verkar de flesta tillverkare totalt missat...

Axo-handskar á la Capirossi kanske kan vara något?

Bifogat

• capirossi.jpg
    capirossi.jpg
    69 KB · Visningar: 201

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Kan intyga att Daytona security EVO II känns riktigt sköna och jag känner mig iallafall trygg i sådana stövlar.
Du som är Tokholmare har väl inte så långt till JÄRFÄLLA ? Där finns http://www.event-mc.se/

Kanske möjlighet att prova några stövlar där för att sedan beställa på nätet eller nåt.

Sladdfantomen

Kör så det ryker...
Gick med
18 Dec 2008
Hoj
Honda CB 500 Four -72(såld), KTM 990 SMR -09 (såld), KTM 690 SMC -08 (såld)
Grymt fina stövlar & handskar, jag skall oxå köpa dom till nästa säsong, funderar på att byta ställ & ryggskydd oxå, tur man inte ska byta hoj oxå för då hade man ju gått i konkurs...

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Ryggskydd då, Dainese såg kort ut men det kanske den inte är..? Sen hitta jag även ryggskydd från Held = Held Zelda, är det något bra? Längst nere till vänster:

http://viewer.zmags.com/showmag.php?mid=wrfgwh#/page30/

Är väl kanske bra att ta med åtminstone ovandelen på stället när man ska prova.

jag vet inget om Zelda skyddet, me de jag nämnde är kanon, Halvarsson lite varmare än daineset.

Kan intyga att Daytona security EVO II känns riktigt sköna och jag känner mig iallafall trygg i sådana stövlar.
Du som är Tokholmare har väl inte så långt till JÄRFÄLLA ? Där finns http://www.event-mc.se/
Har du noterat att de stövlar som TS frågar om, supermoto, har kompositskydd runt tårna och över mellan och framfoten?
Det har inte de vi har, jag har sett prototyp EVO's i IDM som har skydd runt kanten invändingt men aldrig över foten.
Ska man byta tro .. :)

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Happ stack man ut med besten, bråttom till tusen för att hinna med o spana i två butiker... vadå allhelgonahelg!¿ Så det gick åt helvete med allting.

Men men svängde förbi Mc Poolen i sumpan iaf, hade öppet till 16 som vanligt. Dom har haft Phantomhandsken men den var slut och nu skulle de officiellt ha semesterstängt o hur det nu var men de skulle få hem till våren lite oexakt sådär. Dom kunde ta hem men så var det ju det här med storlekar, de hade Racing och Pole position handskarna inne och jag brukar ha ca strl 10 i handskar eller L/XL. Här var det tveksamt om strl 9 var för stor, hade full gore tex mundering på mig så jag kunde inte få på handsken helt bra.

Sen börja vi prata lite om hjälmar och då höll jag inte på att komma därifrån... vi avverka nog allt från formel1 till olika testnormer mellan USA och Europa, snacka kunde han iaf ;)

Hade tänkt svänga förbi o kolla på ovan nämnd/länkad ryggsäck men det var ju då stängt. Står iofs på hemsidan att de är beställningsvara men kanske har något demoex man kan klämma på iaf, såg att den fanns i kolfiber också men vikten var densamma och den mattsvarta såg tuffare ut så det känns bortkastat :tummenupp Kååålfiber ska vara matt!

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Hade tänkt svänga förbi o kolla på ovan nämnd/länkad ryggsäck men det var ju då stängt. Står iofs på hemsidan att de är beställningsvara men kanske har något demoex man kan klämma på iaf, såg att den fanns i kolfiber också men vikten var densamma och den mattsvarta såg tuffare ut så det känns bortkastat :tummenupp Kååålfiber ska vara matt!

När jag köpte min kunde man beställa med eller utan klarlack på kolfiberskalen. Jag ville ha en matt yta och valde utan. Skulle kunna posta en bild i tråden om ni vill.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
När jag köpte min kunde man beställa med eller utan klarlack på kolfiberskalen. Jag ville ha en matt yta och valde utan. Skulle kunna posta en bild i tråden om ni vill.

Som f-n! Du har den alltså i matt kolfiber? Detta e porr det :tummenupp Ta gärna en macro på ytan också så man ser hur detaljarbetet är =)

Handskar- Köp något billigt, brukar ändå bli dåliga efter en vurpa.

Hehe ja det är väl liksom skit sak samma så länge dom håller sig under själva vurpan = det som är det huvudsakliga syftet.

Länken fungera tyvärr inte.

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
jag vet inget om Zelda skyddet, me de jag nämnde är kanon, Halvarsson lite varmare än daineset.

Har du noterat att de stövlar som TS frågar om, supermoto, har kompositskydd runt tårna och över mellan och framfoten?
Det har inte de vi har, jag har sett prototyp EVO's i IDM som har skydd runt kanten invändingt men aldrig över foten.
Ska man byta tro .. :)

Jepp noterat detta,själv sett supermotostövlarna live och varit sugen på sådana med men än funkar mina "vanliga" security evo II fint.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jepp noterat detta,själv sett supermotostövlarna live och varit sugen på sådana med men än funkar mina "vanliga" security evo II fint.

ok
jag behöver helst klämma på ett par för att förstå vad de extra skydden skyddar.
Jag pajjade ju en hel hög ben i mellanfoten, kross skada som högst troligen uppstog av vridning, men ett hårt skydd över fotryggen har jag vart på väg att tillverka själv.
Nästa gång kan det vara ett slag som har av benen.

obs, vid nämnd skada hade jag inte Daytona på fötterna.

Last edited:

Krillerr

Färsking
Gick med
20 May 2009
Hoj
gsxr 750 k8
Jag kör med det här ryggskyddet (Rukka Outlast), lite klumpigt men med den fördelen att det inte blir varmt som många andra.

Bifogat

• ryggskydd.jpg
    ryggskydd.jpg
    15.6 KB · Visningar: 100
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO