ktm 660 -03 frågor (motor)

PJannesson

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yz 450
Rivit ventilkåpan i jakt på vad som fick dekompen att börja slå i slutet av sommaren.
På kammen sitter denna? min fråga är, vad är det, vad gör den för nytta, och givetvis ska den glappa?
Bild 1&2:
Lite svårt att se på bilderna men på ena bilden är den tryckt åt ett håll o sen mot andra hållet, den glappar ca 1-2 mm vilket inte känns helt ok???

Bild 3: Ser även ut som den har satt sina spår i ventilkåpan?? eller är det utfräst för den innan? (syns inget på delen på kammen)
Mvh Per
 

Bifogat

  • Foto100.jpg
    Foto100.jpg
    102.5 KB · Visningar: 115
  • Foto101.jpg
    Foto101.jpg
    84.3 KB · Visningar: 114
  • Foto104.jpg
    Foto104.jpg
    105.9 KB · Visningar: 128

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Frågan har stöts och blöts innan ,en del säger autodecomp (mig veterligen finns det ingen sådan)

Iaf den skall vara där och ja den skall glappa iaf har den gjort det på dom 640-660 motorer jag skruvar i.

Hur mår lagret på bilden ?

Ser ut att gått rätt varmt.
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Det är autodecompen. Kort sagt drivs den av centrifugalkraften, över ett visst varvtal jobbar den inte längre (dvs när motorn går snabbt nog).

Den ska glappa och utfräsningen i ventilkåpan är jag nästan helt säker på var samma på min 660.

Låter decompen se så det inte är den manuella decompens arm som flyttat sig någon millimeter innanför ventilkåpan och slår konstant mot armen som håller ventilen.
 

PJannesson

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yz 450
Frågan har stöts och blöts innan ,en del säger autodecomp (mig veterligen finns det ingen sådan)

Iaf den skall vara där och ja den skall glappa iaf har den gjort det på dom 640-660 motorer jag skruvar i.

Hur mår lagret på bilden ?

Ser ut att gått rätt varmt.
Så det är den berömda autodekompen, har kännt på alla lagerna och det finns inget kännbart glapp iallafall, tror blånaden som syns på bilderna är fel, men ska kolla när jag är i garaget.
Tack för svaret

Det är autodecompen. Kort sagt drivs den av centrifugalkraften, över ett visst varvtal jobbar den inte längre (dvs när motorn går snabbt nog).

Den ska glappa och utfräsningen i ventilkåpan är jag nästan helt säker på var samma på min 660.

Låter decompen se så det inte är den manuella decompens arm som flyttat sig någon millimeter innanför ventilkåpan och slår konstant mot armen som håller ventilen.

Låter betryggande, får kolla armen på den manuella dekompen.
Tack för svaret
/Per
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top