Fälgbyte - motardhjul på en gammal gris?

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Har köpt men en xr 600 som jag tänkte motard-kitta budget style.

Frågan är hur mycket jobb det är att få ktm/husa el dylika motardfälgar att passa?

Förutsättningar:

* xr:en har 17 mm axeldiameter
* Ktm och husa har 20-25 mm axeldiameter (vad jag förstått.)
* xr:en är inte alltför bred mellan sving respektive gaffel.

Så...

* Går det att hitta hjullager med samma ytterdiameter som ktm/husa fast med 17mm innerdiameter så att man kan använda original sving, gaffel och hjulaxlar?

* Hur dyrt/jobbigt är det att mäta ut och tillverka korrekta distanser?

* Vilket krångligt moment har jag glömt? :D
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Vad gäller lager så kan det vara lite besvärligt. Har man tur så kan det finnas men ofta när det är lite grövre mått på hjulaxeln (t.ex. 25mm) så är yttermåttet på lagret också aningen större. Behöver bara handla om några millimeter men det är mer än nog för att det inte ska gå.

Gick själv i tankarna om att bara byta lager på fälgarna jag ska sätta på min hoj (Yamaha XJR1300 fälgar på en Hayabusa framgaffel). XJR hjulaxeln är 20mm och den till gaffeln är 25mm. Ytterdiametern på hjullagren i XJR fälgen är 44mm och det enda lagret med 25mm innerdiameter som kunde tänkas passa hade 47mm ytterdiameter, alltså 3mm (1,5mm på radien) för stort.

Då fick det helt enkelt bli att göra korrekta distanser och bussningar för att få sakerna på plats. Inte svarvat något än men det blir väl inom en snar framtid. Hur dyrt det är beror på vem du frågar. Har du nån bekant som är CNC-maskinist eller liknande så är det ingen stor affär. Det är bara knappra in lite siffror i datorn så är det klart. Ska du däremot göra jobbet själv med endast grundläggande kunskaper i skärande bearbetning så är det ju betydligt jobbigare.

Du har inte direkt glömt något men värt att tänka på är vad det är för diameter på bromsskivor och vad det är för distansering på dessa i förhållande till bromsoken.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Gör distanser som passar i lagret när du vill minska diametern.Så är det gjort original på KTM/Husaberg också.Framhjulslagren är 30mm invändigt på modeller med 26mm axel och bak är lagren 25mm medan axeln är 20mm.Då sitter distanserna kvar vid hjulbyten också.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
KTM hade 17mm axlar på 90-talet så ebay.de är översvämmat av framhjul med 17mm axel för inga pengar.
 

devilsdream

Ny medlem
Gick med
4 May 2004
Ort
lysekil
Hoj
fulmotard xr600 & wr450f & r1 -03
så här gjorde jag med gammelgrisen.
hittade en beggad 17" fälgbana för en femhundring.
lämnade in den och originalbakfälgen för omekring för att jag inte hade en pejling om hur jag skulle göra detta.
ekrarna var tvungna att bytas för det blev inte samma längde med den nya fälgbanan så jag är glad att jag inte gav mej in på det. lite kass att ha trumma bak bara...men använder inte den så mycket ändå.

på med skiten

fram....
köpte en beggad ktm dukefälg och med skiva och okförflyttningsadapter..kommer inte ihåg vad jag pyntade men tror det var runt 2000 kronor.
axeln passade inte så det fick svarvas en ny...antingen det eller byta lager.
distanser fanns inte hellr utan det var bara att passa in det med karroseribrickor och sedan när man kommit fram till en bra tjocklek så gjordes en ny distans av tjockväggigt rör.

piece of cake.
och nu är det ju ekrade hjul på med vilket jag tycker är lite rligare än gjutna aluminiumfälgar.
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Tack för klockrena svar :tummenupp

Boris! Ett kalas tips med gamla ktm fälgar, skall genast undersökas!
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
http://cgi.ebay.de/Behr-KTM-LC4-Rad...ptZMotorrad_Kraftradteile?hash=item35a5e87742

http://cgi.ebay.de/KTM-Felge-1-6-21...ZKrafträder_Kompletträder?hash=item5d26818ec7

http://cgi.ebay.de/KTM-LC-4-620-Fel...wItemQQptZKraftrad_Felgen?hash=item5637d34aef

http://cgi.ebay.de/KTM-600-LC4-FELG...wItemQQptZKraftrad_Felgen?hash=item19b3bacdb6

Litet ihopplock men nu intill jul så är det inte så många, vänta lite så kommer det finnas fler kompl med fram/bak till bra priser. Dock se till att fråga mkt ang sprickor mm då tyskarna verkar ha lite olika åsikter ang använda innebär. Köper ett par 18/21 för 3200:- dock med däck & skivor-drev mm men där var det spricka i framfälgen som han inget sagt om. Ett annat par med bara fälgar & däck för 1400:- var i toppskick så det kan variera en del, så förhasta dig inte.
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
http://cgi.ebay.de/Behr-KTM-LC4-Rad...ptZMotorrad_Kraftradteile?hash=item35a5e87742

http://cgi.ebay.de/KTM-Felge-1-6-21...ZKrafträder_Kompletträder?hash=item5d26818ec7

http://cgi.ebay.de/KTM-LC-4-620-Fel...wItemQQptZKraftrad_Felgen?hash=item5637d34aef

http://cgi.ebay.de/KTM-600-LC4-FELG...wItemQQptZKraftrad_Felgen?hash=item19b3bacdb6

Litet ihopplock men nu intill jul så är det inte så många, vänta lite så kommer det finnas fler kompl med fram/bak till bra priser. Dock se till att fråga mkt ang sprickor mm då tyskarna verkar ha lite olika åsikter ang använda innebär. Köper ett par 18/21 för 3200:- dock med däck & skivor-drev mm men där var det spricka i framfälgen som han inget sagt om. Ett annat par med bara fälgar & däck för 1400:- var i toppskick så det kan variera en del, så förhasta dig inte.


Tack gutten!

Tyvärr var det ju inga 17 tummare, och det är ju det jag är ute efter. Ska man hitta något bra får man nog ligga ute och "fiska".
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Tack gutten!

Tyvärr var det ju inga 17 tummare, och det är ju det jag är ute efter. Ska man hitta något bra får man nog ligga ute och "fiska".


:huvet ber så mkt om ursäkt, f*n måste läsa bättre nästa gång eller låta alkoholen försvinna först
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
Annars kan du ju alltid köpa mina gamla CBR600F hjul inklusive skivor och ok och ja.. allt
Skicka PM om du är intresserad! :tummenupp
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Gör distanser som passar i lagret när du vill minska diametern.Så är det gjort original på KTM/Husaberg också.Framhjulslagren är 30mm invändigt på modeller med 26mm axel och bak är lagren 25mm medan axeln är 20mm.Då sitter distanserna kvar vid hjulbyten också.

Lutar mer och mer åt den varianten...
Kan väl inte vara så svårt att fixa på en mekanisk verkstad?
Men det är nog inget man gör själv hemma i garaget, blir hålet lite snett så blir det genast obalans i fälgen antar jag:va
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Uppdatering!

Har fått tag i ett par xr 650 dallara fälgar - helt nya!

Framhjulet har 17mm axel så där blir nog inga problem.

Bakhjulet har dock en innerdiameter på 20mm (tror jag).

Det ser ut som om en distans är pressad emellan hjullagrens innerringar.

Frågan är vad som behövs göras:

1. Måste jag fixa nya lager och trycka in samt göra en ny distans som pressas in emellan lagerbanorna?

2. Eller räcker det med att göra en distans och trycka in i fälgen. Hålls den distansen i så fall på plats?


skickar med två bilder som visar hur det ser ut på broms- respektive drevsidan.
 

Bifogat

  • fälg1.jpg
    fälg1.jpg
    152 KB · Visningar: 141
  • fälg 2.jpg
    fälg 2.jpg
    154.7 KB · Visningar: 137

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Uppdatering!

Har fått tag i ett par xr 650 dallara fälgar - helt nya!

Framhjulet har 17mm axel så där blir nog inga problem.

Bakhjulet har dock en innerdiameter på 20mm (tror jag).

Det ser ut som om en distans är pressad emellan hjullagrens innerringar.

Frågan är vad som behövs göras:

1. Måste jag fixa nya lager och trycka in samt göra en ny distans som pressas in emellan lagerbanorna?

2. Eller räcker det med att göra en distans och trycka in i fälgen. Hålls den distansen i så fall på plats?


skickar med två bilder som visar hur det ser ut på broms- respektive drevsidan.


VAD är det DU vill göra och vad är problemet?


I ett hjul mellan hjullagren har du en distans, annars trycker du sönder navet när du drar fast hjulet. Se fråga 1

2, utvändiga distanser kan antingen vara lösa eller gå in i lagret.
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
VAD är det DU vill göra och vad är problemet?


I ett hjul mellan hjullagren har du en distans, annars trycker du sönder navet när du drar fast hjulet. Se fråga 1

2, utvändiga distanser kan antingen vara lösa eller gå in i lagret.



Hmmm, jag kanske uttrycker mig otydligt. Jag vill alltså anpassa bakhjulet för en 17mm axel.

Den enklaste lösningen som jag ser det är att tillverka ett "rör" med 20 mm ytterdiameter och 17mm innerdiameter. Detta rör skall vara lika lång som den inre distansen + bredden för 2 hjullager.

Är detta ett vettigt alternativ, eller kommer jag få problem?
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Hmmm, jag kanske uttrycker mig otydligt. Jag vill alltså anpassa bakhjulet för en 17mm axel.

Den enklaste lösningen som jag ser det är att tillverka ett "rör" med 20 mm ytterdiameter och 17mm innerdiameter. Detta rör skall vara lika lång som den inre distansen + bredden för 2 hjullager.

Är detta ett vettigt alternativ, eller kommer jag få problem?

Jag skulle gjort på detta sätt, längden på distanserna utanför avsmalningen måste anpassas så dom passar i svingen och så kedjan linjerar. Diametern på den större delen av distansen anpassas till packboxen, Packboxen utanför lagret saknas på skissen.
 

Bifogat

  • Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    63.5 KB · Visningar: 91
Last edited:

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Hmmm, jag kanske uttrycker mig otydligt. Jag vill alltså anpassa bakhjulet för en 17mm axel.

Den enklaste lösningen som jag ser det är att tillverka ett "rör" med 20 mm ytterdiameter och 17mm innerdiameter. Detta rör skall vara lika lång som den inre distansen + bredden för 2 hjullager.

Är detta ett vettigt alternativ, eller kommer jag få problem?

Gör en distans på varje sida som håller hjulet rätt i sidled, låt denna distans gå in i lagret och ha 17mm hål i sig.

Klart.
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Mitt svar från igår kom visst inte in...

CPMS: snygg skiss! Dock behöver man nog tillgång till en ritning (för att lämna in) eller svarv och fixa själv. En fråga bara: Behöver inte hjulaxeln stöd hela vägen genom navet för avlastning, eller är det helt overkill?

Rolle Rotax: Din idé är samma som CPMS enligt vad jag förstår. Samma fråga här, räcker det att axeln vilar på den bit av distansen som går in i lagret? som det är nu har ju distansen och inre lagerbanan samma diameter och axeln får stöd genom hela navet...
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Mitt svar från igår kom visst inte in...

CPMS: snygg skiss! Dock behöver man nog tillgång till en ritning (för att lämna in) eller svarv och fixa själv. En fråga bara: Behöver inte hjulaxeln stöd hela vägen genom navet för avlastning, eller är det helt overkill?

Rolle Rotax: Din idé är samma som CPMS enligt vad jag förstår. Samma fråga här, räcker det att axeln vilar på den bit av distansen som går in i lagret? som det är nu har ju distansen och inre lagerbanan samma diameter och axeln får stöd genom hela navet...



Även om axeln har 'stöd' hela vägen kommer det vara i brytpunkterna vid lagret axeln i praktiken bara har sitt stöd. Det räcker, samt att du har en original distans mellan lagren som hindrar navet från att pressas ihop.
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Mitt svar från igår kom visst inte in...

CPMS: snygg skiss! Dock behöver man nog tillgång till en ritning (för att lämna in) eller svarv och fixa själv. En fråga bara: Behöver inte hjulaxeln stöd hela vägen genom navet för avlastning, eller är det helt overkill?

Rolle Rotax: Din idé är samma som CPMS enligt vad jag förstår. Samma fråga här, räcker det att axeln vilar på den bit av distansen som går in i lagret? som det är nu har ju distansen och inre lagerbanan samma diameter och axeln får stöd genom hela navet...

Skulle tro det är overkill, när man spänner åt axeln och drar ihop svingen blir allt som ett rör (distans - lager - mittrör - lager - distans) som stöder inuti svingen som har större diameter än axeln, det "röret" tar upp det mesta av brytningen och ett rör med den diametern klarar ganska stora krafter.

Vill du ha stöd kan du se om du hittar ett 20mm rör med 17mm invändigt och stoppa in, se bara till att inte distanserna ställer sig mot röret för då får du inget tryck på lagren.

Kör du utan rör se till att nersvarvningen på distanserna går några millimeter innanför lagren så blir mittröret centrerat.

En sak som jag missade på skissen: om du gör distanser enl. förslaget så kolla att att inte distansens anliggningsyta blir för liten mot svingen.
Ritar ett förslag så du ser vad jag menar.

Edit: Haha, som Rolle skrev. :)
 

Bifogat

  • Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    109.2 KB · Visningar: 104
Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top