Förbannad, stövelproblem!

Miss_A

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Hoj
Z750 + Suzuki DRZ 400E
Allvarligt är jag den enda som har breda vrister?
Jag har prövat alla märken i sportväg, supertech, sidi, dainese, tcx mf, och inte en enda passar, jag får nätt o jämt ( efter en svettig prövning) igen supertechen, och alternativet är nu bara tråkiga touringstövlar, men jag vill ju ha ett par relativt säkra, vrid säkra, tåla visst tryck osv, vad fan gör man?

Crosstövlarna är ju ingen ide för mig att åka med då jag knappt vant mig med dom på enduro ännu, så vad är alternativet? är jag ensam om detta problem eller vad?

Dåligt av alla tillverkare då det faktiskt är mans dominerat och man tycker män borde vara lite kraftigare i vader o vrister,.. men icke!!:huvet

Varför gör man inte skorna eller vissa modeller bredare? alternativt lite coola/säkrare touringstövlar?

:mad:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Ja du är inte ensam kan man väl lungt säga, det är väl ganska vanligt att tjejer har problem både med stövlar & att få igen skinnställsdragkedjan nere vid vaden/vristen.

Skräddarsydda stövlar kanske kan vara något, men blir säkerligen rejält dyrt, om ens möjligt att få tag i.

Tyvärr är det nog bara att fortsätta letandet...
I värsta fall kanske det går att modifiera ett par stövlar genom att låta en skomakare sy i en ny dragkedja / kardborre som är breddad.

Lycka till!

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Samma här. Det ja kan rekommendera är att testa svenska stövlar. De brukar vara designade för skandinaviska vader.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Mina fötter är väl så fel dom kan vara(breda, höga och söndervrickade) men sitter som gjutna i a-stars smx-plus!

Roger.H

FrallaN
Gick med
24 Aug 2009
Hoj
Cbr600rr-Såld! Gsxr 750 k7
va inne hos powerbike och prova nya pjuks.
Dom hade ett par Alpinestars Supertech R, de va dom fetaste dojor jag sätt. dom är som ballonger på fötterna,
medans mina ingådda sidis sitter som ett par strumpor.

testa ett par supertech r,
Edit: såg att du redan testat dom..
prova ett par storlekar större med tjockstrumpor i :rolleyes:

Miss_A

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Hoj
Z750 + Suzuki DRZ 400E
va inne hos powerbike och prova nya pjuks.
Dom hade ett par Alpinestars Supertech R, de va dom fetaste dojor jag sätt. dom är som ballonger på fötterna,
medans mina ingådda sidis sitter som ett par strumpor.

testa ett par supertech r,
Edit: såg att du redan testat dom..
prova ett par storlekar större med tjockstrumpor i :rolleyes:

Jag kan ju inte gå runt i 30 storlekar förstora pjucks och riskera och sätta krokben på mig själv heller! :)

Afterburner

Twinner sinner
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
Suzuki SV1000S K4
Jag är plattfotad och har ganska grova vader och vrister. Apinestars Supertech-R är det som gäller för mig, precis som du skriver. Kostar ju en slant bara.

// Afterburner

Jag är plattfotad och har ganska grova vader och vrister. Apinestars Supertech-R är det som gäller för mig, precis som du skriver. Kostar ju en slant bara.

// Afterburner

Last edited:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Var och provade lite olika märken i veckan och många var tighta i vristen, enda stöveln som satt bra var Alpinestars Supertech-R som tidigare påpekats ovan...

Miss_A

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Hoj
Z750 + Suzuki DRZ 400E
Har du provat Puma 1000v2 dom passar mig som har kraftiga vader berda och höga vrister. Finns ingen dragkedja så slipper du det problemet. Ser ut så här : http://www.sporthoj.com/annonser/?id=37701

Vilken djungel alltså, puma i regel är små i vader och vrister osv. men som sagt supertechen är dom enda som funkar någorlunda, dom är sjukt sköna men är lite i tajtaste laget alltså, får nästan inte igen dragkedjan, jag ska besöka en skomakare i veckan och fråga vad det skulle kosta att lägga till lite läder längst med dragkedjan så det blir lättare att stänga. Man vill ju inte köpa skor för 4500 och sen pynta 1000 spänn för arbete hos skomakaren.

Nej dåligt av alla märken tycker jag, alla är inte smala och nätta med tunn benstomme!

Istortsett hela min kropp har fel proportioner, samma sak gäller ex byxor, passar dom i min midja är dom säckiga på benen och tvärtom, sen har vi linnen , passar dom över boobisarna så är det som en säck under.
Kommer bli "jätte" kul att pröva ut ett nytt skinnställ i framtiden, verkligen, hittils har jag inte hittat ett som passat efter mina små kilon som smygit sig på.
men man har väl sig själv att skylla till det mesta.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nej dåligt av alla märken tycker jag, alla är inte smala och nätta med tunn benstomme!

Prova, som sagt ovan, även inhemska stövlar tex, Lindstrands/Jofama/halvarsson. Många trendiga skinnstallsmärken är ju gjorda i tex Italien, de har rätt annorlunda fötter och storlekar. Jag får knappt igen stöveldragkedjan på Alinestars eller ngt sådant märke pga av mina vader. Det är helt normalt.
Men om man måste ha posermärkena så är det ju ett problem förstås.

Last edited:

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
AlpineStars S-MX5 blev det till mina ankfötter efter lång tids letande. Desutom har jag inte mellansveriges smalaste vader heller. Funkar för mig.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Har inte Dainese och Alpinestars tjejstövlar som är designade just för att tjejer ofta har bredare vader i förhållande till fotstorlek än vad killar har.

Alpinestars Stella SM-X 5 heter, ja, Alpinestars variant. Dainese vet jag inte riktigt vad de heter.

KMKZ

KMKZMOTORSPORTS.COM
Gick med
2 Feb 2009
Hoj
Yamaha R1 YEC
Allvarligt är jag den enda som har breda vrister?
Jag har prövat alla märken i sportväg, supertech, sidi, dainese, tcx mf, och inte en enda passar, jag får nätt o jämt ( efter en svettig prövning) igen supertechen, och alternativet är nu bara tråkiga touringstövlar, men jag vill ju ha ett par relativt säkra, vrid säkra, tåla visst tryck osv, vad fan gör man?

Crosstövlarna är ju ingen ide för mig att åka med då jag knappt vant mig med dom på enduro ännu, så vad är alternativet? är jag ensam om detta problem eller vad?

Dåligt av alla tillverkare då det faktiskt är mans dominerat och man tycker män borde vara lite kraftigare i vader o vrister,.. men icke!!:huvet

Varför gör man inte skorna eller vissa modeller bredare? alternativt lite coola/säkrare touringstövlar?

:mad:

Har du provat Alpinestars Stella? Lite mindre bred över foten och gjord för tjejer. Oftat har ju tjejer mindre brett över foten. Den borde väl passa.

Aquilo

Bensin luktar gott!
Gick med
21 Mar 2007
Hoj
2006 Yamaha FZ1-S
Jag har det helt motsatta problemet. Har storlek 48 i stövlar, men smala anklar och vader. I regel är allt i storlek 48 jättestort i rakt igenom... Svårt att få det att sitta på ordentligt!

BusaLady

Turbotoka
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
Suzuki GSX1300R, Suzuki SV650S *såld*, Suzuki GSX-R 1000 *såld*
Nej, du är inte den enda med bra benstomme och muskulösa vader... :tummenupp

Jag har SIDI Vertigo Corsa och de sitter iaf bra på mig.

http://www.bikersdirect.co.uk/Sidi-Vertigo-Corsa-Black-Anthracite_0_0_OEA7.jpg

Dragkedjan går långt ner så det är lätt att få i foten, resår bredvid dragkedjan vid vristen och dessutom är de ställbara i vad och över foten.
Något tajta som nya, men jag gick snart in dem.

Alpinestars tjejmodell passar däremot inte alls.

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Jag har exakt samma problem, men har hittat en stövel som passar.
Problemet i sig är nog inte att vaderna är för stora, utan att fötterna är för små. Jag har 36, och ingen stövel i 36 går att knäppa öht.

Har Sidi Vertigo Lady nu, i 38, och den går att knäppa utan problem. Är ju aningen stor i foten, men inte så stor att det känns klumpigt. Inte ens 37an gick att knäppa. Vetefan hur det kan variera så mycket i vadbredd när det gäller storlekarna, men det gör det tydligen.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy