Passa fingrarna när man oljar kedjan

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Andra gången på kort tid som jag läser om folk som tycker att det är en bra idé att rengöra/smörja kedjan med hojen på depåstödet & ettan ilagd.:huvet

Hade han bara låtit hojen stå på depåstödet med motorn i gång på tomgång så hade bakhjulet snurrat ändå och han hade haft fingrarna kvar.

Men jag förstår inte varför man måste envisas med att ha motorn igång öht. Det räcker gott & väl att snurra för hand.

Men aj vilken dyr läxa han fixk lära sig.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Andra gången på kort tid som jag läser om folk som tycker att det är en bra idé att rengöra/smörja kedjan med hojen på depåstödet & ettan ilagd.:huvet

Hade han bara låtit hojen stå på depåstödet med motorn i gång på tomgång så hade bakhjulet snurrat ändå och han hade haft fingrarna kvar.

Men jag förstår inte varför man måste envisas med att ha motorn igång öht. Det räcker gott & väl att snurra för hand.

Men aj vilken dyr läxa han fixk lära sig.

Exakt. Det var ju tom en sporthojsmedlem jag inte vill namnge som kapade ett finger på det viset. :näsblod

Klart att man ställer hojen på depåstöd och sedan snurra hjulet för hand :fakta

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Hur FAEN är man funtad om man kommer ihåg att ta bilder när man precis kapat av fingertopparna?? Hade kanske inte varit min första tanke direkt...

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Hehe när jag jobbade som mc-mek var det en kille som köpt en hoj. Han skulle ha hjälp med att lyfta upp den i skåpbilen. På nåt sätt fastnade han mellan bromsoket och fälgen och klippte av halva pekfingret.. "aj satan" sa han.. Sen tog han pekfingret och slängde iväg det på gatan och lindade nåt runt handen. "Ska du inte åka till akuten och se om de går att få den påsydd" "Äh strunt i det, jag ska på fikaträff.."

Fingret låg kvar på trottoaren tills det ruttna bort

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Hehe när jag jobbade som mc-mek var det en kille som köpt en hoj. Han skulle ha hjälp med att lyfta upp den i skåpbilen. På nåt sätt fastnade han mellan bromsoket och fälgen och klippte av halva pekfingret.. "aj satan" sa han.. Sen tog han pekfingret och slängde iväg det på gatan och lindade nåt runt handen. "Ska du inte åka till akuten och se om de går att få den påsydd" "Äh strunt i det, jag ska på fikaträff.."

Dolph Lundgren? :yoparty

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
I engelska tidningen Fast Bikes har jag säkert sett 3-4 insändare på samma grej!

Höjden av lathet och dumhet!

Boes

Smutsig
Gick med
6 Aug 2009
Hoj
BMW

Blondin, fast i fel kropp tro?

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
I engelska tidningen Fast Bikes har jag säkert sett 3-4 insändare på samma grej!

Höjden av lathet och dumhet!

Även i senaste superbike så var det en donna som kapat fingertopparna på bild.

Verkar ju vara en ansenlig risk att olja kedjan.

Var kan man köra Dainese Fingerskydd?!

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Kommer ihåg för ett antal år sedan ett program på TV3 (var det larmet går?) om en kille som smörjde kedjan på detta sättet.
Han fick något/några finger avkapade han också.
Kommer i håg detta, och kommer aldrig göra på det viset.:D

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Faller under samma kategori som "akta så du inte sågar dig i ögat när du håller på med motorsågen", typ.

Jimmy I

Dead On Arrival
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
2016 Aprilia Shiver 750
Dom dumskallarna får använda den typen av handskar som används av hajdykare. Handskbrynja heter det kanske? Ja, ni vet säkert vad jag menar.Då får man iaf bara krossade fingrar men det är kanske inte bättre? Hmm, benmjöl i fingrarna eller inga fingrar alls. Det tål att funderas på.

Jocke_K

Goddag
Gick med
12 May 2007
Hoj
SV650s Cbr600rr
jag brukar köra hojen på ettan på depåstöd när jag smörjer kedjan. Står bakom hojen och sprayar kedjan längs med bakdrevet. Hur stor risk är det att man skulle få in en hand mellan kedja och drev? Men det e klart, när man ser såna här bilder börjar man ju fundera lite.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Muppen har ju såklart inte oljat kedjan, han har ju tvättat kedjan me trasa.

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Jag smörjar alltid kedjan med hojen på depåstöd och med växel i.
Fattar inte heller hur man kan fastna med fingrarna när man bara smörjer kedjan.

Mer troligt att han har fastnat när han skulle torka av kedjan, och det är kanske inte så smart om man gör det på fel sätt.

miomit

Azzazzin
Gick med
26 Sep 2008
Hoj
KTM SDR -18, Yamaha 750 seca -82 Scrambler
FYYYYY FAAAAAN!!!!! Riktigt korkat gjort, inga tvivel om det. Men vilken smärta killen måste ligga inne med veckan efter.. Lär dröja ett tag innan han år in den näven i en mc-handske igen

schizophrana

Guest
och det här är varför jag INTE meckar och om jag någonsin blir tvungen någon gång ska det finnas minst 1 m pinne eller någonting imellan min hand och hojen.
btw, på tal om sinnesnärvaro, en annan hade ju svimmat av pronto, inte fan hade jag tagit någon bild iallafall.

(dr bike!!!!!sluta mecka!)

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Depåstöd och använda ettan för att få snurr är ju lätt. Svårt att misslyckas kan man ju tycka.
När man inte har ett depåstöd och en vinklar upp hojen på stödet samtidigt som man ska "koppla" fart på bakhjulet utan att motorn dödas av stödbrytaren blir spännande ibland. Är det fler som brukar göra så?

och det här är varför jag INTE meckar och om jag någonsin blir tvungen någon gång ska det finnas minst 1 m pinne eller någonting imellan min hand och hojen.

Jaha, det är DÄRFÖR! :glömdet

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...