Bakdrev med hajtänder. Men åt fel håll?

dMaN24

En sån där utlänning..
Gick med
8 Feb 2010
Ort
Manila, Philippines
Hoj
Vi får se.
Hej!

Efter att jag på senaste tidens åkturer noterat hur det smäller till då och då, så har jag blivit orolig.

Jag tror jag har identifierat felet. Kedjans spelrum är allt annat än 15mm eller vad det nu är. Tillika så har jag noterat att bakdrevet har hajtänder. Men dom är åt "fel" håll. Så dom ser ut som skovlar.. Eller hur man ska förklara.

Dum och novis som jag är, så kollade jag inte detta när jag köpte hojen.

Har förre ägare bara vänt på drevet, eller finns det bakdrev som ser ut sådär? :va

Har kollat upp nya drev&kedja för runt 100 euro. Men jag har 2 tummar i handen och ingen kunskap i övrigt.
 
Tyvärr är nog ditt drivpaket totalt slut.
Det kan vara ändå värre med framdrevet som du inte ser utan att ta av skyddskåpan.

Normalt kedjeslack bör 25-35 mm lite beroende på hojtyp. exakt mått finns i instruktionsboken.
 
Drivpaketet är slut.
Byt båda dreven och kedjan.

Väljer du att snåla på den här biten finns det alltid en risk att kedjan går av och kan slå sönder halva motorn.
 
"skovlarna" är ju det som kallas hajfenor/hajtänder.
Dom bildas på den sidan kedjan drar, dom pekar altså ifrån (bakåt) framdrevevet på övre sidan av bakdrevet.
Hursomhelst är det nog bara byta hela drivpaketet, låter som det gjort sitt, men en bild skulle ju vara intressant...
 
Ja pekar dom åt fel håll så har nån vänt på drevet (i förhoppning att öka livslängden...lönlöst efter vad jag har hört) eller så har han kört 2000 mil med kraftig motorbroms :D:D:D
 
Kan rekommendera www.addemoto.se för inköp av nytt drivpaket...
Framdrevsmuttern brukar vara ett litet aber att ta loss men med mutterpicka går det som en dans..
 
Last edited:
Det där skolexempel på tvärslut drivpaket.

Säger som föregående talare, inte en meter till. Stor risk att även kedjan ryker. Du har haft tur....
 
Byt omedelbart. Har sett drivpaket som gått 3000 mil men det kommer inte ens nära det där.
 
Det där är inte ett drev. Det är en klinga till en cirkelsåg. (Gissningsvis Bike & Däcker.)

(Är det nån mer än jag som är jäkligt nyfiken på hur framklingan ser ut?)
 
OJ! ja det finns inte mer att tillägga än det som skrivits. Kedjor har gett upp för mindre!
 
Ohh jävlar!

Du bara måste ta ett kort på framdrevet som garanterat är ännu jävligare! :)

Minns en gammal YZ125-79 jag hade, hade kvar typ 3 av 14 tänder fram :)

/Fredde
 
Men here jösses!!! Hur har detta kunnat ungå dig? Gratis att du lever, eller slupit bli amputerad ofrivilligt.

:banana
 
Skynda med bilden på framdrevet nu, måste få se :näsblod

Ohh jävlar!

Du bara måste ta ett kort på framdrevet som garanterat är ännu jävligare! :)

Minns en gammal YZ125-79 jag hade, hade kvar typ 3 av 14 tänder fram :)

/Fredde


Fick den inte gasres JeTeLäT då? Det är ju väldigt lättdrevat.

:rolleyes:
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top