_Johansson_
Storfräsare
Lika bra att ta klivet ut ur garderoben och berätta om nästa projekt.
Om gammelfightern var en långkörare vete väl fan vad det här bygget kommer klassas in som, jag siktar på att ha motorn färdigbyggd om två år och det tar säkert minst ett år till innan den har förpassats in i en hojram. Uppdateringstakten i tråden lär heller inte bli den bästa och för folk som inte är speciellt intresserade av gasturbiner kan det bli enormt tråkig läsning.
Nåväl.
Motorn kommer byggas runt rotorn från en Garrett TV94 och kommer få behålla oljelagringen eftersom radialturbiner inte är så snälla mot kullager, för att kullager ska fungera på såpass stora rotorer behövs PBD-skivor och keramiska lager som kostar multum.
Så här ser de beräknade siffrorna ut för motorn, för tillfället håller jag på rita ut kompressordiffusorn i AutoCAD och letar efter ett lämpligt axiallager.
Massflöde: 1.157kg/s
Tempökning efter kompressorn: 157.6°C, 430.6K
Kompressorn kräver 229.8hk för att producera 3.2PR
Tempsänkning över turbinhjul: 129.6°C
TIT: 800°C, 1073K
PR turbin: 1.97
TOT: 670.4°C, 943.4K
PR jetpipa: 1.57
Utloppstemp: 580.1°C, 853.1K
Tempfall: 90.3°C vid 90% effektivitet
Utloppshastighet: 456.9m/s
Utloppsdiameter jetkona: 8.8cm + förluster: 9cm
Dragkraft torr: 53.9kg
Bränsleförbrukning: 1.4L/min
Uppskattningsvis kommer denna motor ge runt 140hk kopplad till en kraftturbin så i en liten 600cc sporthojsram borde den kunna göra rätt för sig. Registret kan dessutom bli ganska "intressant" eftersom man har fullt vridmoment från stillastående och en växel...
För att få en uppfattning på hur motorn kommer bete sig kan ni kolla på John Wallis (racketmotorman) gasturbin baserad på en TV94, min blir lite större i diameter men kommer i stort likna hans.
[YOUTUBE-ID]8Y8jpaDTkEY[/YOUTUBE-ID]
Om gammelfightern var en långkörare vete väl fan vad det här bygget kommer klassas in som, jag siktar på att ha motorn färdigbyggd om två år och det tar säkert minst ett år till innan den har förpassats in i en hojram. Uppdateringstakten i tråden lär heller inte bli den bästa och för folk som inte är speciellt intresserade av gasturbiner kan det bli enormt tråkig läsning.
Nåväl.
Motorn kommer byggas runt rotorn från en Garrett TV94 och kommer få behålla oljelagringen eftersom radialturbiner inte är så snälla mot kullager, för att kullager ska fungera på såpass stora rotorer behövs PBD-skivor och keramiska lager som kostar multum.
Så här ser de beräknade siffrorna ut för motorn, för tillfället håller jag på rita ut kompressordiffusorn i AutoCAD och letar efter ett lämpligt axiallager.
Massflöde: 1.157kg/s
Tempökning efter kompressorn: 157.6°C, 430.6K
Kompressorn kräver 229.8hk för att producera 3.2PR
Tempsänkning över turbinhjul: 129.6°C
TIT: 800°C, 1073K
PR turbin: 1.97
TOT: 670.4°C, 943.4K
PR jetpipa: 1.57
Utloppstemp: 580.1°C, 853.1K
Tempfall: 90.3°C vid 90% effektivitet
Utloppshastighet: 456.9m/s
Utloppsdiameter jetkona: 8.8cm + förluster: 9cm
Dragkraft torr: 53.9kg
Bränsleförbrukning: 1.4L/min
Uppskattningsvis kommer denna motor ge runt 140hk kopplad till en kraftturbin så i en liten 600cc sporthojsram borde den kunna göra rätt för sig. Registret kan dessutom bli ganska "intressant" eftersom man har fullt vridmoment från stillastående och en växel...
För att få en uppfattning på hur motorn kommer bete sig kan ni kolla på John Wallis (racketmotorman) gasturbin baserad på en TV94, min blir lite större i diameter men kommer i stort likna hans.
[YOUTUBE-ID]8Y8jpaDTkEY[/YOUTUBE-ID]
Last edited: