Uppmärksamhet i mörker - har DU alltid koll?

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Ort
Malmö
Hoj
2010 BMW F800r
Nu när det fortfarande är lite kallt och mörkt på kvällen är det ju en hel del grejer att se upp med: grus på vägen, djur, bilar o annan skit. Man tror att man är hyfsat uppmärksam och har koll, men så plötsligt händer det där som bara inte får hända...

Jag var med om en halvläskig grej härom kvällen som visserligen redde ut sig, (jag är okej, bara lite skakis...) men tänkte dela med mig ändå - kanske kan det hjälpa någon att undvika samma misstag, alla kanske inte kan ha sån tur som jag hade.

Nåväl: Är ute och tar en kvällssrunda, "postar brev" :D och allt är frid och fröjd, håller på att lära känna nyskaffade kawan så smått, fröjdas över kraften i såväl motor som bromsar, den älskade gammelhondan (till salu, 9 lock med def startmotor) känns som en sparkcykel i jämförelse.

Tung som den är, går den inte gärna till väders med framhjulet, men dom ystra pållarna låter ändå enstaka släppvarsel göra sig gällande emellanåt. 17 år gammal cykel, men tillräckligt med prestanda för en rookie som mig. Och just där har vi problemet: Otillräcklig rutin, men börjar känna sig aningens styv i korken, nästan utan att det märks, trots alla föresatser om försiktighet och ödmjukhet har jag plötsligt mer gemensamt med Rossi än med fotpaddlarna dag 1 på körskolan.

Då händer det.

Jag är på väg in i en rondell, har fått bromsa halvhårt innan, har liiite för hög fart in, inget som verkar allvarligt, men jag är rätt fokuserad på att försäkra mig om att vägbanan är ren, vilket inte är så lätt, för gatubelysningen är helt släckt där jag befinner mig.

Plötsligt ser jag ett par dubbellysen i rondellen liksom i periferiseendet, hinner bara tänka att "se där, verkar vara en gixxer" och hinner precis slänga ut vänsterhanden till hälsning innan jag lägger över in i rondellen...

Och i SAMMA ögonblick som detta händer, inser jag att jag missbedömt det mesta; storlek, avstånd och form och kan bara konstatera under ett isande ögonblick som känns som en evighet, samtidigt som jag skriker i hjälmen - att jag... precis har.... HÄLSAT PÅ EN FAKKING EU-MOPPE!!!!!!!!1!!... :huvet :mad: :död :brinnerup :zpy:jisses:censored:hördu:kulspruta:skrämd


Till 90% tror jag, att jag hade tillräckligt mörkt på min sida, så att det inte syntes. Men jag kommer aldrig att få veta säkert. Detta får jag lära mig leva med.

Enda anledningen att jag samlar mod till att berätta, är att jag hoppas någon kan lära sig något av detta: Gör inte samma misstag som jag - utan ta det försiktigt därute, så att ni kommer hem med såväl kropp, hoj och heder i behåll!
 

Roeters

Gammelfazern rullar än
Gick med
19 Jun 2009
Ort
Västerås
Hoj
1988, Yamaha FZR 1000 - 1999, Yamaha Dragstar 1100
Är inte EU-moppeförare presumtiva hojåkare i framtiden? Det är väl inget och skämmas över att vinkat till en sådan... Jag vinkar glatt till alla som vinkar till mig på två hjul här skäms man inte. Fånigt om du tycker det är ett misstag...

Men en sak har du rätt i man ska vara uppmärksam i trafiken inte bara i mörkret...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hahaha!

Jag vek in i en större kolonn med EU-mopeder en gång, bara tjejer, jag fann det så lustigt att jag tog plats i mitten av gruppen (det var ändå 50 sträcka) och körde med dom en bit tills det blev lämpligare omkörningsläge.

Dom tyckte det var pinsammare än vad jag tyckte och dom blev nervösa och vingliga(re) på vägen, så jag fann det för gott att bryta mig ur gruppen innan någon av dom fick för sig att jag var polis (på en knallröd motorcykel av äldre modell, men några av tjejerna var blonda) och kissade på sig över att mopparna gick för fort...
 

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
ÅAS hejar jag alltid på harleys av misstag när jag kör jordbrukstraktor, antika, bullriga och lätta att förväxla med skörderedskap :hihi

Nuuu snackar vi seriösa maskiner!!:D :tummenupp
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Amen geee er nu.

För att visa vad jag menar.
Här syns tex en typisk sporthoj, förmodligen en r6. Ser ju precis ut som en scooter :confused:

aerox-02a-stylad-trimad.jpg
 

Code

Medlem
Gick med
8 Jul 2008
Ort
Skåne
Hoj
KTM
Ha! Ve och fasa. En annan har också "fastnat" i en moppeklunga. Fasen, de jäkla motorsågarna kan gå fort när det sitter fjäderlätta 15 åringar på dem och de har trimmats till förbannelse. Jag hann inte om klungan, var då uppe i nästan 100. Det blev att joina dem i några sekunder. Låter som en bisvärm när de ligger på maxvarv och drar i en nedförsbacke.

... därför har jag skaffat mig lite större motor nu.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top