Vart ska denna slang? (RSV1000)

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Det gäller en Aprilia RSV1000R och det är en slang från radiatorn, och den ska gå till något ställe på hojen. Men var? :huvet

Har bytt motor och detta är den enda slang jag inte hittat vart den ska. :död

Första bilden är vart den går ifrån (radiatorns topp / cirkulation), sista är "slutet" och typen av fästanordning.

Jag har försökt "dra längden" för att se vart den fysiskt kan ansluta, men jag går bet. Det är säkert skitlogiskt och jag är dum i huvet just nu. Men jag har mekat i snart 10 timmar, och jag är trött som få :brinnerup

Bifogat

• IMGP0066.JPG
    IMGP0066.JPG
    96.7 KB · Visningar: 159
  • IMGP0065.JPG
    IMGP0065.JPG
    98.9 KB · Visningar: 155

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
vild gissning, toppen på vattenpumpen?

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Me tanke på att slangen sitter så högt på kylet ser de ut som nån form av luftning. Finns liknande på min Qvarna å den går te en liten nippel på toppen av vattenpumpen...

Edit: Minnet e bra men kort...

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Kolla vänster sida spjällhus. Där finner du en svart "dosa" i storlek med en snusdosa. Jag vill mig påstå att det är dit, till den denna du ska med din loose end.
Kallas för "three way manifold." Den slangen ska då avlufta denna grenkopplingsdosa.
Om det är den slang jag tror det är, dras den under spjällhusen.

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Kolla vänster sida spjällhus. Där finner du en svart "dosa" i storlek med en snusdosa. Jag vill mig påstå att det är dit, till den denna du ska med din loose end.
Kallas för "three way manifold." Den slangen ska då avlufta denna grenkopplingsdosa.
Om det är den slang jag tror det är, dras den under spjällhusen.

Yep den ska ditt , monterade ditt min idag :)

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Nä den dosan är full juh. Når inte heller dit.

Hmm du kan inte ha monterat ditt en slang fel? , du har tre på den dosan nu eller?, en slang ska sitta i trottelhuset också men den tror jag kommer från tanken...det är inte den du har råkat montera i dosan?. Du sa visligen att slangen va för kort men har du testat att dra en kortaste vägen.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Hmm du kan inte ha monterat ditt en slang fel? , du har tre på den dosan nu eller?, en slang ska sitta i trottelhuset också men den tror jag kommer från tanken...det är inte den du har råkat montera i dosan?. Du sa visligen att slangen va för kort men har du testat att dra en kortaste vägen.
Det var inget, det var rätt att den skulle dit :) Inser dock att är krångligt att få den att nå hela vägen. Det är på millimetern!

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Tjo! Ska starta hojen senare efter att jag åkt o köpt en mutterpicka för att montera dit kopplingen. Sen så!! hoppas jag motorn fungerar och presterar!! hehe :)

Kowe

www.koweracing.se
Gick med
30 Jun 2007
Hoj
-00 RSVR, -07 RSV BoTT #17, RSVR 06 Regncykeln :)
Tjo! Ska starta hojen senare efter att jag åkt o köpt en mutterpicka för att montera dit kopplingen. Sen så!! hoppas jag motorn fungerar och presterar!! hehe :)

Vad kör du för koppling på din nu?
Har en STM liggandes som skall i.....
Jag kan vara i behov av att låna mutterpickan :rolleyes:
Rev isär min koppling och fastnade vid samma punkt som dig - (Förbannad j**la mutter!!!) Men pickan gör nog susen.

Fick du dina distanser btw?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Vad kör du för koppling på din nu?
Har en STM liggandes som skall i.....
Jag kan vara i behov av att låna mutterpickan :rolleyes:
Rev isär min koppling och fastnade vid samma punkt som dig - (Förbannad j**la mutter!!!) Men pickan gör nog susen.

Fick du dina distanser btw?
Jag kör original, då jag inte hittar min STM-koppling. Eh.

Mutterpicka gör susen, och det är ett måste samtidigt som jag byggde ett specialverktyg för att hålla fast kopplingsverktyg. Behövde även hälsosamt med värme för att lösa upp gänglåsningen.

Fick 1 distans, jepp. Har inte monterat den ännu dock. Den såg rätt begagnad ut =)

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.

Man använder mutterpicka till att demontera kopplingen men för helvete inte till monteringen, den skall dras med moment....

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Man använder mutterpicka till att demontera kopplingen men för helvete inte till monteringen, den skall dras med moment....
Kommer min motor att självantända? Explodera? Falla i bitar? Är det livsfarligt att köra den?

Du tog ju i att påpeka att man för i helvete inte ska dra åt med mutterpicka. I brist på rätt verktyg, så fick det bli så här iaf.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Risken är att du dragit muttern till den milda grad att axeln kommer implodera och hela motorn rasar. Du kommer köra ihjäl dig DirekCt.

Kommer min motor att självantända? Explodera? Falla i bitar? Är det livsfarligt att köra den?

Du tog ju i att påpeka att man för i helvete inte ska dra åt med mutterpicka. I brist på rätt verktyg, så fick det bli så här iaf.

Kowe

www.koweracing.se
Gick med
30 Jun 2007
Hoj
Jag kör original, då jag inte hittar min STM-koppling. Eh.

Mutterpicka gör susen, och det är ett måste samtidigt som jag byggde ett specialverktyg för att hålla fast kopplingsverktyg. Behövde även hälsosamt med värme för att lösa upp gänglåsningen.

Fick 1 distans, jepp. Har inte monterat den ännu dock. Den såg rätt begagnad ut =)

Gjorde du en sån där skiva som sitter mellan korgarna? Matrialval?
Skall skjuta av min mutter ikväll sen får vi se.
Ja distansen du fick var den enda som var orginal... De andra tvekade du ju på om de skulle passa... De satt bättre än orginalet så de behöll
jag själv :glömdet

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.

Nej din motor kommer inte att explodera vid uppstart men jag har vid mer än ett tillfälle sett motorer som blivit generalskrot sedan denna mutter gängat ur sig. Spanar du i handboken kommer du troligen se ett moment vida överstigande vad en hemkompressor och mutterpickor lösbara för pengar klarar av att ge. Drar du hjulmuttern till halva rekommenderade värdet och hoppas att hjulet inte skall falla av också?

Kowe

www.koweracing.se
Gick med
30 Jun 2007
Hoj
Nej din motor kommer inte att explodera vid uppstart men jag har vid mer än ett tillfälle sett motorer som blivit generalskrot sedan denna mutter gängat ur sig. Spanar du i handboken kommer du troligen se ett moment vida överstigande vad en hemkompressor och mutterpickor lösbara för pengar klarar av att ge. Drar du hjulmuttern till halva rekommenderade värdet och hoppas att hjulet inte skall falla av också?

Haha sann sporthojs anda i denna tråd.......

Den skall dras med 125 Nm om ni undrar....
Och ja skjuta av skruva på är att föredra i alla lägen. :tuttar

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...