Ta med olja etc till märkesverkstaden?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Har sett på ett antal motorforum (ofta internationella) att medlemmar ställer frågor om det är OK att ta med sin egen olja till verkstaden i samband med service. Inget specifikt gällande motorcyklar utan även bilar. Ingen märklig fråga egentligen.

En märkesverkstad för bil kan mycket väl ta mellan 1200- 1500 kr/tim när de utför servicearbeten. Tillverkarna styr nog marginalerna på original reservdelar ut till kund. Inte mycket att göra åt saken där. Olja och andra vätskor samt förbrukningsvaror är däremot en lätt sak att kontrollera. Inte sällan ser man att man har rätt hög marginal. Det går utan vidare att köpa exakt samma olja över disk och komma billigare undan. Samma sak med tändstift.

Är det någon som varit fräck nog och frågat om de får bifoga motorolja, tändstift etc när de lämnat in bilen eller motorcykeln till en märkesverkstad?
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Du kan lämna med oljor inga problem. Ibland vill ju vissa inte ha den oljan som verkstaden har utan tar med egen.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Jag har lämnat in bilen på verkstad och skickat med biltema delar. Inga problem alls...

Förutom att delarna visar sig vara skit förstås ;)
 

Hell_Man

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
BMW r1200r LC
Jag tror att de flesta verkstäder går med på att du har egen olja med dig, om du skulle vilja ha en annan typ än verkstaden erbjuder. Men om du tar med dig exakt samma delar som du köpt hos någon annan skulle jag inte bli förvånad om priset på arbetet ökar. Man vill ju tjäna pengar på reservdelarna också.
 

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Tror inte många bilverkstäder plussar på nå på priset ut till kund när det gäller oljor och delar...
Olja köper man på fat vilket gör att man betalar betydligt mindre per liter än om man köper tex 5 liter åt gången, men kunden får ju betala det vanliga liter priset.
Och delar har man oftast rabatt på men kunden får betala det vanliga priset så man plussar alltså inte på nåt på priset när det gäller delar.


Edit: Men självklart får man ta med egna delar och oljor om man vill det men man tjänar inte nåt på om man köper samma vara på samma ställe...

Jag tror att de flesta verkstäder går med på att du har egen olja med dig, om du skulle vilja ha en annan typ än verkstaden erbjuder. Men om du tar med dig exakt samma delar som du köpt hos någon annan skulle jag inte bli förvånad om priset på arbetet ökar. Man vill ju tjäna pengar på reservdelarna också.

Man tjänar ändå på delarna då man oftast har rabatt på dom och kunden får betala det vanliga butikspriset.
Om inte annat tjänar man pengar på att man byter delen sen.
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Gjorde det till min dåvarande XL650 en gång, inga problem. Numera har Honda sin "egna" motorolja vilken dom hällde i vid senaste servicen, räknar kallt med 10hk extra och 20% lägre bränsleförbrukning :D

Enligt kvitto:

Honda original 10W30
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Varför ska du olla filtret och tändstiften när du ska dom byta själv?:va

:rofl:rofl Det var en VÄLDIGT bra fråga.

Jag brukar byta olja/filter/stift själv innan service och sagt till om det. Har inte varit något problem.

Bromsvätska med kom jag på....
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Jag tror att de flesta verkstäder går med på att du har egen olja med dig, om du skulle vilja ha en annan typ än verkstaden erbjuder. Men om du tar med dig exakt samma delar som du köpt hos någon annan skulle jag inte bli förvånad om priset på arbetet ökar. Man vill ju tjäna pengar på reservdelarna också.

Inte om det gäller garantiservice att de går med på det. Men "Harrys bilmek" kan det bara underlätta för om du redan handlat rätt prylar till fordonet som skall lagas/servas så slipper han jaga rätt på rätt pinaler som ibland blir fel för bilverkstäderna oxå.. nu menar jag inget ont om Harrys bilmek, men tror ni förstår vad jag menar, större verkstäder så är det vinst på slå i sin "egen" olja-prispressat-på-fat i fordonen.:tummenupp
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
För sakens skull drog jag fram uppgifter från ett service kvitto från förra hösten. 9 liter Mobil 1 0W-40 á 1728 kr exkl moms. Det är 240 kr per liter inkl moms.

Är rätt övertygad om att man kan köpa oljan billigare ute i handeln även om man väljer 1 liters förpackning.
 

Lokander

Spettmek.
Gick med
5 Jun 2009
Ort
På jobbet
Hoj
Aim 50
För sakens skull drog jag fram uppgifter från ett service kvitto från förra hösten. 9 liter Mobil 1 0W-40 á 1728 kr exkl moms. Det är 240 kr per liter inkl moms.

Är rätt övertygad om att man kan köpa oljan billigare ute i handeln även om man väljer 1 liters förpackning.

Ojoj, låter som att man är i fel branch, skulle haft en MC verkstad!Fatta vilken avans dom måste ha på oljan!:)Man kan nog göra ett oljebyte gratis och få hyffsad timmförtjenst endå skulle jag tro...
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
För sakens skull drog jag fram uppgifter från ett service kvitto från förra hösten. 9 liter Mobil 1 0W-40 á 1728 kr exkl moms. Det är 240 kr per liter inkl moms.

Är rätt övertygad om att man kan köpa oljan billigare ute i handeln även om man väljer 1 liters förpackning.

9 liter?

911 eller? :va
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Har bränt kopplingen i min 2a rundan efter service, fick höra att de kör med Catrol GPS som flera andra tydligen haft problem med just kopplingen. Man kanske ska ta med sig egen olja framöver.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top