Parkera sin MC

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Hoj
Förr: KTM 640SM, ZX9 R 2001 Nu: Hojlös
Var ute och åkte igår och skulle parkera för ett längre stopp. Tänkte inte så mycket förens jag stod där med min parkeringsbiljett i näven.
"-Var skall jag sätta den?"

Känns som att sätta lappen med en "klädnypa" kommer resultera i att någon kommer få en gratis parkering :huvet

Hur gör ni? Vad är det som gäller? Någon som fått en parkeringsböter på sin hoj? :rolleyes:

ps. jag vet att det finns MC parkering, men i Sundsvall ligger den i centrum och jag var en bra bit därifrån.

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Det finns olika metoder, endel tar med sig biljetten i fickan för att sedan kunna överklaga i efterhand om man får böter. Denna metod fungerar säkerligen men det är ju bökigt att hålla på att överklaga, dessutom måste man ändå punga ut med pengarna först för att sedan få tillbaka dom.

Själv har jag en såndär hållare innanför kåpglaset där jag sätter biljetten, sen fotar jag med mobilkameran så att bevis finns. Detta fungerar mycket bra och jag har aldrig blivit av med en biljett trotts att jag använt metoden flitigt i både Göteborg och andra städer.

Sen fins det en ny grej, det är en kraftig plastficka son biljetten placeras i och sedan låses fast i skivbromslåset

Last edited:

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Ett foto......

En foto på den nyinköpta biljetten sittande på hojen är väl en god början ifall någon skulle knycka den. Håller säkert som bevis i en dialog med p-bolaget.... tror jag. Annars är man ju tjangslös! Toyman

SmiiX

Kawakisaki
Gick med
25 Mar 2010
Hoj
09, kawasaki, er-6n mattsvart
Jag skickade ett mail till jönköping kommun angående mc parkering. Dom tyckte man skulle lägga ticketsen i en plastpåse och sen ett gummiband runt styret.
Då har man gjort vad man kan sa han.

Mclainen

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2010
Hoj
2009, Kawasaki Versys
Det finns olika metoder, endel tar med sig biljetten i fickan för att sedan kunna överklaga i efterhand om man får böter. Denna metod fungerar säkerligen men det är ju bökigt att hålla på att överklaga, dessutom måste man ändå punga ut med pengarna först för att sedan få tillbaka dom.

Tror inte det är helt lätt att hävda att man stoppat biljetten i fickan (även om man varit ärlig och gjort det). Det är säkert olika med olika bolag, men en kompis fick en bot och de godtog inte att han kunde visa upp en biljett i efterhand.

Dom sa bara "du kan ju ha fått biljetten av någon annan som köpt biljett"... Dom hade heller ingen vettig lösning på problemet...

Har sett att det på flera platser i STHLM går att köpa smsbiljett, då slipper man oroa sig att biljetten ska försvinna.

Sen fins det en ny grej, det är en kraftig plastficka son biljetten placeras i och sedan låses fast i skivbromslåset

http://www.regimus.se/produkter.html

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
Tror inte det är helt lätt att hävda att man stoppat biljetten i fickan (även om man varit ärlig och gjort det). Det är säkert olika med olika bolag, men en kompis fick en bot och de godtog inte att han kunde visa upp en biljett i efterhand.

Dom sa bara "du kan ju ha fått biljetten av någon annan som köpt biljett"... Dom hade heller ingen vettig lösning på problemet...

Har sett att det på flera platser i STHLM går att köpa smsbiljett, då slipper man oroa sig att biljetten ska försvinna.

http://www.regimus.se/produkter.html

Biltema har också såna plastfickor :)

Va e de för jävla samhälle där man inte ens kan få ha en parkerings lapp ifred?

Last edited:

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Det finns olika metoder, endel tar med sig biljetten i fickan för att sedan kunna överklaga i efterhand om man får böter.

Denna metod är högst osäker. Det är olika från bolag till bolag och alla godkänner inte överklagan på detta sätt. Så kolla upp det först.
Tex Pmalmö godkänner det men inte tex polisen (malmö)

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Nuförtiden kan man faktiskt betala sin p-biljett via mobilen....
Problem solved.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Fråga: Är det någon som blivit av med sin parkeringsbiljett som varit fäst vid hojen på ett eller annat sätt?

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Hehe, jag parkerade på en Q-park igår, på ett ställe där det vimlar lite konstiga typer.
Köpte en biljett, (SMS fanns inte som alternativ) ringde Q-park och sa att jag inte skulle lämna lappen på mcn eftersom nån slyngel kanske skulle ta den för skojs skull. Jag fick ange tid, betald summa, mitt regnummer, mitt namn, mitt personnummer, adress på parkeringen, nummer på biljetten, nummer på automaten, puhhh. Jag fick ett kontrollnummer av henne på "ärendet" men kunde inte skriva upp det eftersom jag hade typ hela utrustningen i handen och hade bråttom till ett möte.

Hade jag fått p-bot när jag kom ut? Jajjamensan!
Ringer Q-park direkt, ok att lapplisan inte visste att jag ringt till kontoret så ingen skugga på henne.

MEN när jag får tag på Q-park så menar kundtjänst att jag ändå har skyldighet att lämna biljetten på hojen, inte deras problem om den försvinner. :huvet
Dessutom kunde jag ju inte ange ett ärendenummer. Nä, men ni spelar in alla samtal, då får du väl kontrollera samtalet ni fick kl 9,40 imorse? Nej tyvärr, vi kan inte söka inspelade samtal på klockslag.

Suck. Inte en chans att de vinner en sån fajt i rätten, så varför inte bara stryka p-boten? Nehej, de skulle anteckna att jag muntligen överklagat men det var inte alls säkert att de skulle stryka den.

Funderar på att köpa en skinnväst och bli HA-Anna för en stund!:machinegu:machinegu
Q-park, here I come!!:hojharley

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
Fråga: Är det någon som blivit av med sin parkeringsbiljett som varit fäst vid hojen på ett eller annat sätt?

Varje gång jag parkerar...:rolleyes:

(finns inte en chans i världen att jag skulle pröjsa för att parkera en MC. Antingen parkerar man i MC ruta som är gratis eller så passar det utmärkt att ställa hojen i anslutning till cykelställ om det inte finns speciella MC parkeringar. Har aldrig någonsin fått en P-bot på någon motorcykel under alla år och därmed heller inte behövt göra någon överklagan heller under 26 års tid)

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
Varje gång jag parkerar...:rolleyes:

(finns inte en chans i världen att jag skulle pröjsa för att parkera en MC. Antingen parkerar man i MC ruta som är gratis eller så passar det utmärkt att ställa hojen i anslutning till cykelställ om det inte finns speciella MC parkeringar. Har aldrig någonsin fått en P-bot på någon motorcykel under alla år och därmed heller inte behövt göra någon överklagan heller under 26 års tid)

det är tur man har en motorcykel som ser ut som en moped hehe :hihi

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
det är tur man har en motorcykel som ser ut som en moped hehe :hihi

Eller dra över ett sådant där silvrigt överdrag som finns att köpa och skriv med stora bokstäver: MOPED :D :D

Last edited:

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Hoj
...
Fick en p-bot på 900kr för några dagar sedan (cykelparkering, helt tom på cyklar och alla MC-parkeringar fulla), innan dess så var jag också övertygad om att det aldrig skulle hända...

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS