Allväder ställ , Köpråd ???

VW über alles

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2006
Hoj
Yamaha FZR-600 ( 1990 )
:) Hej !

Jag går mer och mer å sneglar på att köpa ett allväders ställ med inbyggda skydd.

Vilka tillverkare gör sånna här ställ ?

Men då jag inte har någon som hellst erfarenhet utav dylika ställ så vill jag ha lite köpråd.

Jag ser gärna att jackan är ganska lång i modellen ( ryggen ) och att helheten sitter ganska så tight på kroppen.

Jag är 186 cm och väger 85 Kg.

Sen så får den även gärna ha lite "Varsel" färg insytt på lite olika ställen.

Så kom igen med era synpunkter / råd / tips / erfarenheter / osv osv !!

TACK !

.

HerrMejsel

Blåblå
Gick med
24 May 2007
Hoj
Ninja ZX-636R '03
Jag har ett Lindstrands STR-ställ jacka och byxor, är helnöjd. Otroligt många olika funktioner och foder/regnfoder man kan ta ut eller sätta på, mycket fickor och ventilationssömmar. Plus även för att man sätter ihop byxa och jacka så det blir som ett helställ ifall man vill.'

Rekommenderas varmt. Enda nackdelen är väl kanske att det blir just det - varmt!

Använder skinnställ i 85% av fallen, allvädersstället åker på när det vankas transportkörning riktigt långa sträckor och vädret inte är det bästa.

Edit: Allvädersstället fungerade även utmärkt att åka snowboard i när vi stannade till i Stryn och hyrde skidor/brädor en halvdag vid förra årets norgeresa på MC :)

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
Jag har också ett Lindstrands-ställ, den där dyrare med Outlast-foder som egentligen är direkt jämförbart med Halvarssons värsting, fast med lite tuffare design. Och den är helt suverän.

MP-Asu gör fina kläder, tja. du kan till och med köpa sånt på Biltema. Huruvida bra de är låter jag vara osagt för jag är lite... Tja man kan kalla det för "Mataffärer ska sälja mat, inte mopeder, och bensinmackar ska sälja bensin, inte mat."

Last edited:

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Hoj
Triumph Sprint ST -09
Skaffa senaste numret av BIKE (6/2010) där de testar just sådana ställ. Skiljer en hel del mellan märken och prisklass visar det sig och man får en hel del bra tips.

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Hoj
japp
Jag har ett Halvarssons ställ som jag haft 1 säsong och är nöjd med det, ljusgrått i färgen. Kommer inte ihåg modellnamn. Membran och massa förkortningar var det iaf.

Fungerar bra i regn, enkelt att tvätta om det blir skitigt, skydden sitter bra. Går även att göra om till kortbyxor om man vill det då man stannar till en varm dag och mumsar på en glass...Dock sitter det ingen kedja så man kan fästa byxa i jacka...litet minus för det men det går ju att sy i själv om man kan kasta en synål.

Har köpt nya byxor nu, Lindstrands som jag tänkte använda istället tillsammans med skimmjacka och skall nog avyttra det "gamla" stället..PM:a om intresse finnes.

VW über alles

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2006
Hoj
Yamaha FZR-600 ( 1990 )
Fler Tips & Råd om allväders ställ mottages gärna !! :tummenupp

Det borde ju finnas fler här som har något att säga om dem :confused:

.

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Troll
Kolla på www.mc-boden.se på Lookwells jackor, de går ner lite längre.

Lindstrands produkter går att sätta ihop med en enkel dragkjedja mellan byxa och jacka så du inte får in vind och de har ett par modeller som går ner lite längre oxå. Tex Proximo.

Väldigt skönt med allväders när man pendlar, åker lugna turer till stranden, mataffären mm :)

Minier

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2009
Hoj
650V-strom
http://www.jofama.se/motorcycle_wear/

Åker i Halvarssons jacka Furia och deras byxa Cobra. Bra med justeringsmöjligheter för "armar och runt kroppen". Bra ventilation, många öppningar för att få in luft, speciellt i jackan men även i byxorna. Inbyggda CE skydd och möjlighet att sätta in godkännt skydd i ryggen med.
Håller även regnet ute riktigt bra, enda stället som blev blött var fram där dragkedjan som kopplar ihop jacka och byxa börjar/slutar.
Kostade runt 6 tusen. Grymt nöjd.

Har nu även köpt ett par Lindstrands jeans Wrap tänkta för kortare turer å till å från jobbet.

VW über alles

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2006
Hoj
Yamaha FZR-600 ( 1990 )
Jag köpte Rukka och valde en jacka som är lite längre och jag är tvärnöjd.
Det gick i.o.f.s. på 14 papp ungefär med byxor och jacka...

Säkert jätte bra, men för dyrt för min ekonomi.

Skaffa senaste numret av BIKE (6/2010) där de testar just sådana ställ.
Skiljer en hel del mellan märken och prisklass visar det sig och man får en hel del bra tips.

Tack ! , har läst det men även här så är väldigt många ställ på tok för dyra för min ekonomi.

Jag kan tänka mig att satsa 4-6000:- på ett ställ.

Ideér ?

.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection