Smarta prylar/tips för hojresan.....

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Hejsan och ursäkta om jag postar denna tråd i fel avdelning eller om det finns liknande trådar sedan tidigare. Jag sökte men lyckades dock inte hitta något. Om det redan finns någon liknande tråd får gärna någon moderator antingen flytta denna tråd eller lägga upp en länk. Jag lyckades som sagt inte hitta någon.

Tänkte mig en tråd där vi kan tipsa varandra om smarta prylar eller tips/knep som funkar när man är ute och reser med motorcykeln. Plats-/viktbesparande eller smarta lösningar och allmänna tips. Den typen av prylar. Jag tänkte börja med några små tips.

Tips no 1:

* Dator på hojresan. iBok-läsare. Man vill ju nu för tiden ofta ha med sig en dator för att kunna boka färjebiljetter eller kolla upp annan nödvändig information under resan. Många laptops väger en del, tar mycket plats, är ofta ganska dyra och ömtåliga. En polare var över i USA nyligen och köpte med sig en iPad Wi-Fi 3G till mig. 6.500:- med lite tillbehör och sen klev jag in i en Telia butik och fick ett micro sim-kort som tvillingkort till mitt vanliga abonnemang. Kostar 40:-/månad. Funkar guldfisk. Otroligt trevlig manick som inte väger så mycket och tar lite plats. Den är ju egentligen tänkt som en e-bok läsare men är samtidigt utan tvekan den optimala resedatorn om man vill spara utrymme. Dom flesta hotel, vandrarhem och även campingplatser erbjuder trådlös wi-fi nu för tiden och om inte det finns så funkar det strålande med 3G också (OBS! Surfa INTE med 3G i utlandet!! Kan blir OTROLIGT dyrt!!).

Fördelar:

* Rejäl batteritid. Slår dom flesta om inte alla laptops på fingrarna.
* Solid State. Inga rörliga delar och betydligt mer hållbar än en laptop.
* Om man har en iPhone mobil också, vilket jag har, så använder man samma väggladdare eller 12-volts laddare till båda. Jag har extrautrustat min hoj med 12-volts uttag.
* Dom flesta appar funkar både till iPhone och iPad! Bl.a. har yr.no (väldigt bra norsk vädersite) gjort en app som slår det mesta vad det gäller väderprognoser.
* För regniga dagar kan man spela spel, lyssna på musik (låter riktigt bra faktiskt) eller titta på någon film om man kört ner några till iPad:en. Eller läsa en iBok. Eller lyssna på en ljudbok.
* Om man köper till en kameraadapter (ca 400:) så kan man använda den för att backa upp minneskortet till sin digitalkamera för att kunna ta fler bilder under resan.

Nackdelar:

* Stödjer i dagsläget inte flash så websidor som är gjorda i flash funkar inte. Detta kanske löser sig framöver. Den stödjer dock HTML5 som verkar fasa ut flash i framtiden. Jag har varit runt på många av rederiernas websidor och alla som jag kollat har funkat. Likaså bankernas websidor brukar sällan vara gjorda i flash då flash inte är så bra säkerhetsmässigt.

Nu ska ju iPad börja säljas i Sverige snart och det kommer fler iBok-läsare framöver. Om ni flänger runt på hoj en hel del och behöver ha en dator med er, kolla in dessa. Dom kan funka strålande som resedatorer och tar betydligt mycket mindre plats än en "vanlig" laptop. Solid State är inte fel. För min del blev det en iPad då jag har iPhone och över lag kör på Mac datorer. Apples prylar funkar bra tillsammans med PC men en del andras tillverkare är inte Mac kompatibla alltid. Släng ett öga på en iBok-läsare. Kan vara en bra resekamrat.

http://www.apple.com/ipad/3g/

Tips no 2:

Ta med ett eller två spännband i packningen. Gör livet enklare för att säkra hojen när man ska åka färja. Dom spännbanden man brukar få låna på färjorna är ofta dimentionerade för långtradare och nästan alltid REJÄLT skitiga. Kan vara väldigt bra att ha också om man får punktering. Då kan man använda det för att säkra centralstödet i framhjulet. Stödet kan vika sig och hojjen far i backen om det vill sig illa. Det händer mer ofta om punkan sitter i bakhjulet.

Tips no 3:

Glutenintoleranta och frystorkad mat kan ofta vara ett problem om man ska campa/tälta med hojen. Min flickvän är glutenintolerant så jag har letat runt REJÄLT mycket efter glutenfria alternativ. Har hittat ett ställe i USA som har en avdelning för glutenfria varor på sin websida.

http://www.aa-foods.com/instant.cfm?insName=3

Ligger i Californien/USA. Man får en prisquote på frakten via e-mail och sen uppger man sitt kreditkortsnummer. Har funkat bra och jag har en annan bekant som också beställt från dom. I Sverige finns det tyvärr inte så mycket och man får alltid stå och läsa innehållsförteckningen (som alltid är skriven med mikroskopisk text) i butikerna. Finns väldigt sällan angivet på förpackningen om det är glutenfritt eller inte. AlpineAir är dom enda jag hittat som är tydliga med detta. Fler tips mottages GÄRNA! AddNature och Utemat.se har enstaka rätter men man får söka och leta sig fram. Tråkigt att inte tillverkarna kan lära sig att vara tydliga med detta. Gör matallergikernas tillvaro onödigt jobbig.

Några tips för resor med hoj. Kommer nog på mer vad det lider. Fyll gärna på ni andra om ni har några smarta idéer och tips. Läste i någon annan tråd om någon som letade efter packpåsar varpå någon tipsade om färgkodade påsar så att man vet vad som är i utan att behöva öppna påsen.

MVH//Jan
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Kul tråd!

Ska man spara plats och dessutom ut och köra lite lite knöligare terräng så lämnar man datorn hemma. De flesta moderna mobiler fyller idag mer än väl funktionen att surfa, maila, kolla film etc på.

Bra grejjer att ha med i packningen. 5-6 av de fetaste buntbanden, spännband, silvertejp, slangbit (både för att slanga soppa eller laga hojen), punkasats, däckjärn (lite overkill kanske om man reser i Europa), spännband, några sånna där bungy-cords med krokar i ändarna att spänna fast saker med.

Jag har en ny favorit: vulktejp. Fan vilken bra grej.
 

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
1. Underställ även om det är mitt i sommaren, när man fryser är ingenting kul.
2. Äta mat, så man inte hamnar i en situation av grinig hunger och inga restauranger längre passar eller är öppna.
 

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Hotchpotch. Väskor för att enkelt hålla reda på saker i packningen. De finns i olika storlekar 1L-10L, ca. Konstrureade så att du inte behöver öppna dem för att se innehållet.
Undekläder i en, tröjor i en annan, osv.
Ditt tält/rum ser prydligt ut när di inte behöver vräka upp allting, förutsatt att man packat smart i sina Hotchpotch.

En billigare variant är väskan på Biltema som innehåller putsdukar. 149 kr och du får praktiska microfiberdukar att ha med på resan. (Be dina polare köpa och fråga om du kan få väskan:D)


Om man kör med hårda väskor brukar jag tejpa sådant som endast behövs i undantagsfall i väskans lock. T ex varselvästar, 1:a förband o dyl. Då slipper jag rota med de grejerna. Vävtejp såklart.

Swiss Army Knife (Victorinox) Behöver jag säga mer?
 

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Haha! Jag är dock nöjd med min. Meckar iofs inte med den utan den utför bara enklare uppdrag.:) Annars håller jag med dig, Plåtis!
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.

Just punkasats har jag funderat lite över. Vilka är bra? Någon som har några erfarenheter eller rekommendationer? Gärna länkar.

Ett tips till just angående punka..... Om man nu har med sig reservhjul på burk, se till så att ni har den i en tät påse i packningen. En exploderade för mig en gång så allt i packväskan förvandlades till en stor geggig gummiboll. Inte helt roligt.

MVH//Jan
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
GPS tycker jag är ett måste. Själv har jag en gammal billig Garmin200 (bil-GPS) som jag använder flitigt på hojen.

Bara att suga fast fästet i tanken och dra in ström om man kör längre än 4h (vilket jag brukar göra).

Klickar man dessutom i att den ska undvika motorväg, grusväg, och trafik så hittar man riktigt roliga vägar. Vill minnas att den gick på 7-800spänn när jag köpte den. Hur billigt som helst jämfört med MC-gps:arna.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Just punkasats har jag funderat lite över. Vilka är bra? Någon som har några erfarenheter eller rekommendationer? Gärna länkar.

Ett tips till just angående punka..... Om man nu har med sig reservhjul på burk, se till så att ni har den i en tät påse i packningen. En exploderade för mig en gång så allt i packväskan förvandlades till en stor geggig gummiboll. Inte helt roligt.

MVH//Jan

Jan, du har slanglösa däck, så du ska ha en pluggsats. BMW har en bra sats med plugg, CO2-patroner och resten av grejjerna du behöver. Inte gratis, men bra.

En liten handpump (från Touratech) eller en moddad kompressor från Clas Olsson funkar bra. Kompressorn kostar 80-90 pix, och om man skruvar av plastskalet ryms den i en liten plastlåda. Kör den direkt från batteriet med krokodiler. Kör du den via eluttaget under sadeln löser en automatsäkring ut i CanBusen. Gissa varför jag vet.........

Just ja. Ett riktigt spännband är bra att ha för att få däcket att täta ordentligt mot fälgen om man nu skulle bli tvungen att riva av det av någon anledning.

Reservhjul på burk kan jag inte rekommendera annat än i yttersta nödfall.

En annan bra grej är ett MC-kapell. Dels för att skydda hojen mot väder/vind och klåfingriga människor, men också för att det är ett utmärkt verktyg att torka kläder med om man skall bo i tält.

Parkera hojen, av med alla blöta kläder, bred ut på hojen. På med kapellet. Restvärmen från spisen torkar kläderna hyfsat.

På GSAn får man på kapellet alldeles utmärkt på ena packväsklocket med en lång spännrem fäst som ett X mellan packväskans öglor.

När vi ändå pratar om X är det en bra ide att göra likadant på andra packväskan med en gång, eftersom remmarna fungerar utmärkt som bärhandtag också....

Nu är vi inne på riktigt petiga grejjer........ :)
 
Last edited:

Marzocchi

Ny medlem
Gick med
10 May 2007
Ort
Kronoberg
Hoj
BMW R1200R -11
Ett elastiskt packnät att förvara regnkläder under de dagar det finns hot om regn.

Jag har alltid första förband i höger nedre benficka och en Leatherman Wave i vänster nedre benficka.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ett elastiskt packnät att förvara regnkläder under de dagar det finns hot om regn.

Jag har alltid första förband i höger nedre benficka och en Leatherman Wave i vänster nedre benficka.

Första förband har jag på hojen.. Men att alltid ha med sig sin leatherman är faktiskt ingen dum ide. Den packas ner i stället per omgående!
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Jan, du har slanglösa däck, så du ska ha en pluggsats. BMW har en bra sats med plugg, CO2-patroner och resten av grejjerna du behöver. Inte gratis, men bra.

En liten handpump (från Touratech) eller en moddad kompressor från Clas Olsson funkar bra. Kompressorn kostar 80-90 pix, och om man skruvar av plastskalet ryms den i en liten plastlåda. Kör den direkt från batteriet med krokodiler. Kör du den via eluttaget under sadeln löser en automatsäkring ut i CanBusen. Gissa varför jag vet.........

Just ja. Ett riktigt spännband är bra att ha för att få däcket att täta ordentligt mot fälgen om man nu skulle bli tvungen att riva av det av någon anledning.

Reservhjul på burk kan jag inte rekommendera annat än i yttersta nödfall.

det där med däcksats har jag också funderat på och det där är jag inte heller så bra på. jag har tänkt på reservhjul på burk men det rekommenderar du alltså inte? jag har också slanglösa däck och vill ha med mig en bra lösning ifall man får punka nånstans mitt i albanien t.ex.

kan du förklara det där längst upp du skrev på svenska så även jag förstår? :näsblod "Kör du den via eluttaget under sadeln löser en automatsäkring ut i CanBusen" ?? :va

och vad är vulktejp förresten? gaffan hänger med iaf! sticker om 12 dagar, behöver alla tipsen jag kan få! :)
 
Last edited:

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
det där med däcksats har jag också funderat på och det där är jag inte heller så bra på. jag har tänkt på reservhjul på burk men det rekommenderar du alltså inte? jag har också slanglösa däck och vill ha med mig en bra lösning ifall man får punka nånstans mitt i albanien t.ex.

kan du förklara det där längst upp du skrev på svenska så även jag förstår? :näsblod "Kör du den via eluttaget under sadeln löser en automatsäkring ut i CanBusen" ?? :va

och vad är vulktejp förresten? gaffan hänger med iaf! sticker om 12 dagar, behöver alla tipsen jag kan få! :)

Både jag och Starstriker kör BMW. CanBus står för Controlled Area Network och är en bus-standard för fordons elsystem så att dom olika komponenterna kan kommunicera med varandra mer eller mindre. Dom flesta om inte alla fordon har någon form av CanBus-system. Finns ett flertal standarder. BMW R1200- och K1200-modellerna använder samma CanBus-system. Sinnrikt.

Jag har en instruktions-DVD till min motorcykel där man även går igenom ett flertal olika reparationskit om man fått punka. Det som rekommenderas mest är ett kit från ett amerikanskt företag som heter Genuine Innovations. Ligger i Tucson, Az. Här är en länk:

http://www.genuineinnovations.com/street-tire-repair-and-inflation-kit.html

Verkar väldigt smidigt och enkelt att hålla på med när man kollar på DVD´n. Tyvärr verkar det inte som att dom skickar till Sverige. :(

Om någon har erfarenhet från olika reparationskit får ni gärna skriva om det i tråden och gärna rekommendera det ni tycker funkar bäst. Om man nu åker på punka så vill man ju gärna att det det ska vara så enkelt som möjligt att använda prylarna. Gärna förslag på 12-volts kompressorer också som inte tar så mycket plats. Den som Biltema säljer funkar ju men det kanske finns något bättre.

Touratech säljer kompletta kit för slang- och slanglösa däck. Här är ett för slanglösa däck:

http://shop.touratech.se/SE/Catalog/verktyg_service/dacklagning/01-070-0287-0.html

Touratech har också en 12-volts kompressor:

http://shop.touratech.se/SE/Catalog/verktyg_service/dacklagning/01-070-0289-0.html

Det vore hur som bra att få lite tips på vad som verkligen funkar när man väl står där med punka. Så kom gärna med tips om ni har praktisk erfarenhet från olika punka-kit.

MVH//Jan
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
touratech är rent generellt inte värst billigt (säkert bra grejer dock) så jag är alltid intresserad av billigare alternativ, dock så länge det inte blir skräpgrejer istället.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
dock så länge det inte blir skräpgrejer istället.

Precis. Det finns otroligt mycket skräp på marknaden. Några av dom däcksreparations-kit:en som nämndes i DVD´n var antingen väldigt bökiga att använda eller så rekommenderade dom att köra till närmaste däcksfirma och få däcket lagat ordentligt. Dom såg det som en nödreparation och ingenting som funkade mer än till närmaste däcksverkstad.

Hur Touratech´s däcksreparationskit är vet jag inte och det är ju dyrt men komplett. Fördelen är väl att när man väl köpt kittet så är det bara att komplettera med det man saknar. Sen finns ju detta också för 275:-.

http://shop.touratech.se/SE/Catalog/verktyg_service/dacklagning/01-070-0280-0.html

Betydligt billigare.

MVH//Jan
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Pluggsats skall du ha. Den lagar däcket permanent. Med punkaspray är lagningen mer temporär, dessutom är det ett elände när man river av däcket och skall reparera sen. Med plugg:

1. Man trycker igenom en rund "fil" genom hålet och kör fram och tillbaka några gånger.
2. Applicera plenty vulk-kladd på pluggen.
3.Därefter trycker man i pluggen med ett särskilt verktyg som har ett öga, ungefär som en riktigt fet nål.
4. Kapa pluggen längs med däcket med vass kniv.
5. Pys i 2-3 patroner CO2 via ventilen. Justera tryck med pump/kompressor

Det jag skrev om Canbus etc gäller bara BMW, eftersom Jan har en sån hoj.

Edit: Vulktejp = gummitejp utan klister. Den vulkar ihop med sig själv istället och blir en homogen gummibit.

det där med däcksats har jag också funderat på och det där är jag inte heller så bra på. jag har tänkt på reservhjul på burk men det rekommenderar du alltså inte? jag har också slanglösa däck och vill ha med mig en bra lösning ifall man får punka nånstans mitt i albanien t.ex.

kan du förklara det där längst upp du skrev på svenska så även jag förstår? :näsblod "Kör du den via eluttaget under sadeln löser en automatsäkring ut i CanBusen" ?? :va

och vad är vulktejp förresten? gaffan hänger med iaf! sticker om 12 dagar, behöver alla tipsen jag kan få! :)

Det vore hur som bra att få lite tips på vad som verkligen funkar när man väl står där med punka. Så kom gärna med tips om ni har praktisk erfarenhet från olika punka-kit.

MVH//Jan

Jag har testat BMWs kit + Clas Olssons billiga kompressor som sagt. Funkar bra. Den redan lilla kompressorn blir hälften så stor om man plockar ut den ur sitt "skal".

Har man nära till gummiverkstad så pluggar de däcket där för en hundring i handen. Tar fem minuter, och hjulet behöver inte tas av.
 
Last edited:

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Pluggsats skall du ha. Den lagar däcket permanent. Med punkaspray är lagningen mer temporär, dessutom är det ett elände när man river av däcket och skall reparera sen. Med plugg:

1. Man trycker igenom en rund "fil" genom hålet och kör fram och tillbaka några gånger.
2. Applicera plenty vulk-kladd på pluggen.
3.Därefter trycker man i pluggen med ett särskilt verktyg som har ett öga, ungefär som en riktigt fet nål.
4. Kapa pluggen längs med däcket med vass kniv.
5. Pys i 2-3 patroner CO2 via ventilen. Justera tryck med pump/kompressor

Det jag skrev om Canbus etc gäller bara BMW, eftersom Jan har en sån hoj.

Edit: Vulktejp = gummitejp utan klister. Den vulkar ihop med sig själv istället och blir en homogen gummibit.





Jag har testat BMWs kit + Clas Olssons billiga kompressor som sagt. Funkar bra. Den redan lilla kompressorn blir hälften så stor om man plockar ut den ur sitt "skal".

Har man nära till gummiverkstad så pluggar de däcket där för en hundring i handen. Tar fem minuter, och hjulet behöver inte tas av.

Ok, bra info! Men har du tips på sånt "igenpluggningskit" som inte kostar skjortan eller duger det Jan länkade? (http://shop.touratech.se/SE/Catalog/...70-0280-0.html). Sorry, har noll koll.
 

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Mest på Hotel
Hoj
DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
Tips no 3:
Glutenintoleranta och frystorkad mat kan ofta vara ett problem om man ska campa/tälta med hojen. Min flickvän är glutenintolerant så jag har letat runt REJÄLT mycket efter glutenfria alternativ.

Leta på sidor av vandrare/friluffsare, man kan göra sitt eget torkat i ugnen ifall det är problematiskt att finna glutenfria alternativ i Svea. Bara att gurmé kocka en helg! :tummenupp

/Adam
 

mother

BALKAN BOY
Gick med
16 May 2007
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Explorer 1200
Ville ha en mc-gps, men inte betala typ 5k...
Hittade tomtom rider V1 på ebay, "factory refurbished"( = fabriksrenoverad, fick jag lära mig :) ), för hyfssad peng.
Jag fick en från USA för 1200:- inkl europa kartor, frakt osv...dock klarade jag mig undan tullen.
Så ev kan en kostnad på ca 300:- tillkomma.
Inget fäste ingick dock.

För mig en prisvärd variant.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Ville ha en mc-gps, men inte betala typ 5k...
Hittade tomtom rider V1 på ebay, "factory refurbished"( = fabriksrenoverad, fick jag lära mig :) ), för hyfssad peng.
Jag fick en från USA för 1200:- inkl europa kartor, frakt osv...dock klarade jag mig undan tullen.
Så ev kan en kostnad på ca 300:- tillkomma.
Inget fäste ingick dock.

För mig en prisvärd variant.

har man en tankväska som jag har köpt (Held Turano) med GPS-utrymme i kartfacket samt hål för sladdar etc så kan man ju faktiskt köpa vilken som helst som inte är över ca 5" stor. Jag håller på å kollar på en Navigon 4350 nu, jämfört med t.ex. Tom Tom så hade de tydligen bättre kartor i områden som östeuropa och balkan då Navigon's kartor baseras på 'ritade' kartor medan Tom Tom's baseras på satellitkartor (enligt försäljaren på elgiganten iaf). :)
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top