Tips vid köp av Gps?

Martex

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
BMW F 650 GS -01
Är lite sugen på att köpa gps till hojen, men hittar ingen tråd om det när jag söker. Finns det nån tråd sen innan?
Annars, nån som vill tipsa om bra grejer? Vad ska man tänka på när man letar gps? :confused:
Kostnad för uppdatering av kartor?
Vädertålighet?
Skärmstorlek?
Användarvänlighet?
Pris?

I need help! :)

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Är i samma planer som du att uppgradera GPSen. Jag lutar åt en Zumo 550. Vet inte om det är någon större skillnad mot Zumo 220 och 640. Använder idag en Garmin edge 705 och vill nog ha lite större skärm. Att kunna mappa rutter innan är ett måste.

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Moped
Man uppdaterar inte kartorna, för jag och en polare satt och kollade och skrattade åt hela situationen, för det är inte mycket dyrare att köpa ny gps än att uppgradera kartorna varannan år, köp en ny efter 2-3 år :gnissla

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Jag har en Zumo 660 som jag är jättenöjd med!
En lifetime karta med obegränsat antal kartuppdateringar till samma GPS kostar ca 1100kr.

• Gilla
Reaktioner: qzr

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det finns väl lite olika syn på det.
Det beror lite på vilka krav du har.
Det finns väl egentligen två huudsakliga vägar att gå.

den ena är att köra på någon av dom som är avsedd för MC-bruk. Typ Tomtom Rider eller liknande. Men då får man punga ut med i storleksordningen 5000 kr för en GPS.

alternativ 2 är att köpa någon av dom som egentligen är avsedda för bilbruk och skaffa en tankväska med genomskinlig kartficka. Då kan du få en från 1000 kr och uppåt beroende på vad du har för krav på skärmstorlek och funktioner.

Vill du att den ska gå på eget batteri så är ju drifttiden på det egna batteriet av vikt då den ofta är ganska kort. I storleksordningen 2-4 timmar eller så. Annars kopplar du in ett cigg-uttag till batteriet på hojen så får den ny ström medan du kör och slipper fundera på sånt.

Personligen funderar jag skarpt på att köra det senare alternativet. Eller helt enkelt köra med en vanlig och sätta sugproppsfästet på tanken och i värsta fall ha en påse att täcka över den med om det regnar som fan. Och om den mot förmodan går åt helsike så skaffar man en ny. Man får ju några stycken sådana för samma pris som en vattentät variant.

En funktion som jag skulle vilja ha är loggning av färdvägen. Det är ofta jag är ute och råkar hitta fina vägar och sedan när jag kommer hem så har jag inte koll på vart jag varit och hittar följdaktligen inte tilbaka utan vidare.

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
En funktion som jag skulle vilja ha är loggning av färdvägen. Det är ofta jag är ute och råkar hitta fina vägar och sedan när jag kommer hem så har jag inte koll på vart jag varit och hittar följdaktligen inte tilbaka utan vidare.

Den funktionen funkar förträffligt på Garmin Zumo. Både på 550 och 660. Spåret kan sedan göras om till rutter och delas med andra Garmin användare. Har plottat spår på 3-4 dagars körning, ger lite extra från touringsvängarna vilket är roligt att ha.

Gurra72

Überknuller
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Ducati monster S2R -07, Kawa Versys -08
har en Garmin nuvi500. Funkar perfekt. Vattentät. Rutter gör man på pc eller i GPS. Köpte min för 1600:-.

Saknar blåtand.

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Man uppdaterar inte kartorna, för jag och en polare satt och kollade och skrattade åt hela situationen, för det är inte mycket dyrare att köpa ny gps än att uppgradera kartorna varannan år, köp en ny efter 2-3 år :gnissla

Garmin lifetime ger dig 4 uppdateringar per år.

Visst går det att köpa en navigator för 1500 spänn, men då får man köra med plastpåsar, bilfäste samt att ta med i beräkningen att det inte alltid går att stänga av autozoom och/eller automatisk ruttomräkning.
Vidare kan de ofta endast klara enklare ruttning i apparaten.
De saknar ofta BT.

Jag har själv Zumo 660 och den tycker jag är ganska komplett.
Bla medföljer bilfäste, mc-fäste (separata vaggor) rejält integrerat kablage med bla audio-out, mic-in och USB.

Mapsource medföljer.
Vattentät.
Manövreras med handskar.

Jag har GPS som nav för navigering, musik och telefon.
Full stereo till Starcom BT-headset.

Mc-navigatore kan utrustas med låsbara hållare, vilket är praktiskt vid kortare stopp där man lämnar hojen.

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Garmin lifetime ger dig 4 uppdateringar per år.

Visst går det att köpa en navigator för 1500 spänn, men då får man köra med plastpåsar, bilfäste samt att ta med i beräkningen att det inte alltid går att stänga av autozoom och/eller automatisk ruttomräkning.
Vidare kan de ofta endast klara enklare ruttning i apparaten.
De saknar ofta BT.

Jag har själv Zumo 660 och den tycker jag är ganska komplett.
Bla medföljer bilfäste, mc-fäste (separata vaggor) rejält integrerat kablage med bla audio-out, mic-in och USB.

Mapsource medföljer.
Vattentät.
Manövreras med handskar.

Jag har GPS som nav för navigering, musik och telefon.
Full stereo till Starcom BT-headset.

Mc-navigatore kan utrustas med låsbara hållare, vilket är praktiskt vid kortare stopp där man lämnar hojen.

Nuvi 500 funkar utmärkt som en tidigare talare redan nämnt.
Rejält fäste från usa går på ca 280 kr och Gps:en på 1600:-.
Vattentät är den också.
Funkar utmärkt både på vägen och i skogen med friluftskartan.
har den även på (snö)skotern.

lakrissmurfen

Newbie
Gick med
28 Sep 2009
Hoj
BMW S1000RR, 2011
har kollat på Garmin Nuvi 255T, någon som har hört eller testat den modellen?
Gillar att den har 5 h batteritid så att jag klarar alla mina dagsettaper på vägen upp till Sverige.

AsuddenBurstOf

Icke Medlem
Gick med
4 Oct 2007
Hoj
1989
Länkar, please

Ingen som har länkar, blocket, pricerunner etc.
Har alla GPS'er hastighetsmätare som man kan 'kalibrerar' hojjen med?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Den funktionen funkar förträffligt på Garmin Zumo. Både på 550 och 660. Spåret kan sedan göras om till rutter och delas med andra Garmin användare. Har plottat spår på 3-4 dagars körning, ger lite extra från touringsvängarna vilket är roligt att ha.

Ja. Det är ju den funktionen som jag skulle vilja ha. I dagsläget har jag Tomtom i mobiltelefonen så i nödfall kan jag ju navigera mig med det om det är någonstans jag vill hitta som jag inte varit förut om jag bara ser till att stoppa i headsetet i öronen så hör jag vart jag ska. Men tyvärr så äter tomtom upp batteriet i telefonen på 2-3 timmar och dessutom så saknar det helt funktion för att logga resvägar. Vilket spelar mindre roll då det ju bara skulle räcka för en ganska kort tur.
Så jag tror faktiskt att jag kommer att satsa på en Garmin när jag slår till på en GPS.

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
MT-09 2020
Klurar också på om jag ska ta en mc gps eller en för bil. Prisskillnaden är ju ganska stor om man vill ha en för mc.

Tänker inte köra i regn om jag inte måste och är inte så erfaren på att använda alla funktioner som tex 660 eller 220 har. Så vad säger ni som kan om dom här två alternativen?

http://www.netonnet.se/art/telefon/gpsnavigator/gps_3-5-tums_skarm/garmin-nuvi1200/143063.4681/

http://www.netonnet.se/art/telefon/gpsnavigator/gps-4_3-tums_skarm/tomtom-xlclassiq/129717.4682/

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Har känt lite på TomTom Urban Rider (samma som Rider Pro). Fullständigt usel användbarhet. Ramen runt skärmen är så hög, och de flesta OK/CANCEL rutor sitter exakt i kanten på skärmen, så de flesta gånger du trycker, så träffar du nåt annat än vad du vill. Skärmens tryckkänslighet var ganska kass, och den går inte att använda med handskar på. Menyerna var inget vidare heller. Den ska ha en "slingriga vägar" funktion som jag inte hittade på de 20 minuter jag höll på med den. Dessutom är det många som rapporterar problem med avkodning av satellitinfo och behov att reset:a enheten ofta. Också att den inte pallar altitudförändringar, och man måste öppna den för att släppa ut trycket, och tvärtom. Skulle inte få för mig att betala 3300 för en så dåligt konstruerad enhet. Kundtjänst ska va lika uselt

Garmin Zumo modellerna ska ha lite idiotgrejer också, t.ex. att man inte kan stänga av vissa typer av POI, så har man POI påslaget ser man alla kyrkor och bibliotek, och andra saker som sällan intresserar en när man kör hoj. POI-s dyker upp endast vid kraftig inzoomning, och B-vägar likaså (enligt en recension) så man får inte bra överblick över vägnätet runtom i normalläge.
Dessa är omotiverat dyra (Zumo 220 ska kosta typ 3500, och 660:n runt 5000)
E det värt ? Sitter själv och funderar på det. Kanske en Zumo 220, så man får ruttfunktionen, fästen för mc, å sånt.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept