Allsång på skansen = Propaganda tv ?

KGA

Spriten räddade mig från idrotten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Såld
Sitter med tjejen och kollar på allsång på skansen :rolleyes: och blir uppriktigt förbannad. Trodde att puplic service skulle vara politiskt oberoende och så släpper dom fram vänsterpatrask som Mikael Wiehe som får raljera fritt på scenen.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Ja jösses... :näsblod

http://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/wiehe-vill-sjunga-bort-regeringen-1.1133238

Han har valt bort ”Hej då, trevligt att träffas”, sin mest regeringskritiska låt på nya albumet ”Ta det tillbaka”, från tv-uppträdandet.

– Det är ingen som sagt något, men jag inser att programledningen på SVT inte vill att jag framför en sju minuter långt låt där jag namnger och häcklar varenda minister. Det har jag också en viss förståelse för, så därför gör jag en kärleksförklaring till de arbetslösa och de utförsäkrade i stället, säger Wiehe.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Så man får bara visa program med personer som bevisligen aldrig röstat eller uttlat sig om något som kan tolkas som politik för att vara obunden??
Vilket skulle resultera i att allt på tv skulle var väderprognoser, pausbilder och naturprogram som innehåller djur som inte kan jagas eftersom det kan ses som att ta ställning för jakt.

Annars kanske man kan välja att stå över att reta sig på petitesser i livet...

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Så man får bara visa program med personer som bevisligen aldrig röstat eller uttlat sig om något som kan tolkas som politik för att vara obunden??
Vilket skulle resultera i att allt på tv skulle var väderprognoser, pausbilder och naturprogram som innehåller djur som inte kan jagas eftersom det kan ses som att ta ställning för jakt.

Det borde vara självklart att en artist med politisk agenda hålls kort i ett nöjesprogram i statstelevisionen, i synnerhet i en pågående valrörelse. Det innebär väl ändå inte att man bara kan visa program med folk som aldrig röstat?? Även om du - som jag misstänker - mest är ute för att provocera lite, så är det där att dra väl långtgående slutsatser, av att vissa inte vill utsättas för politisk propaganda i Allsång på Skansen.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Det borde vara självklart att en artist med politisk agenda hålls kort i ett nöjesprogram i statstelevisionen, i synnerhet i en pågående valrörelse. Det innebär väl ändå inte att man bara kan visa program med folk som aldrig röstat?? Även om du - som jag misstänker - mest är ute för att provocera lite, så är det där att dra väl långtgående slutsatser, av att vissa inte vill utsättas för politisk propaganda i Allsång på Skansen.
Lite provocerande, givetvis, men samtidigt förvånas jag ibland över vad folk orkar irritera sig på.

Nu såg jag inte programmet, vilket delvis handlar om att jag nog skulle irritera mig på det med eller utan Wiehe, men jag har lite svårt att tro att han stod och höll ett brandtal under ett par minuter. Att han sedan har sånger med ett budskap är väl givet, men det vet man ju om när man ser det och det kommer knappast att hjärntvätta någon så att de som viljelösa robotar kommer att rösta rött bara för detta.

plus att obunden väl inte ett hinder för att ta ställning utan säger väl mest något om ägarförhållanden??

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Lite provocerande, givetvis, men samtidigt förvånas jag ibland över vad folk orkar irritera sig på.

Nu såg jag inte programmet, vilket delvis handlar om att jag nog skulle irritera mig på det med eller utan Wiehe, men jag har lite svårt att tro att han stod och höll ett brandtal under ett par minuter. Att han sedan har sånger med ett budskap är väl givet, men det vet man ju om när man ser det och det kommer knappast att hjärntvätta någon så att de som viljelösa robotar kommer att rösta rött bara för detta.

plus att obunden väl inte ett hinder för att ta ställning utan säger väl mest något om ägarförhållanden??

Problemet med Wiehe på Skansen är inte sångtexterna, utan att han måsta stå och tjafsa om utförsäkrade och arbetslösa efter sånginsatsen. Då blir det politisk propaganda.

Sen kan man tycka vad man vill om obunden TV och ägarförhållanden. SVT är inte kända för att avhålla sig från politiska ställningstaganden, men de brukar vara mer subtila än att låta någon stå på allsångsscenen och agitera, inte genom sång som ju borde vara Wiehes naturliga uttryckssätt (även om han sjunger överjävligt dåligt), utan genom tal.

NU fick han ju inte hållas i någon större utsträckning och därför bryr jag mig inte. Men principiellt är det förkastligt.

KGA

Spriten räddade mig från idrotten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Såld

Det är inte det att det framförs politiska åsikter i public service som stör mig utan att vänstern alltid får härja fritt i media utan att ifrågasättas och att det verkar som deras åsikter är det allmänt rådande vilket jag är helt övertygad om att det inte är !!!

Om det nu är så ok att framföra vänsteråsikter så skulle jag vilja se hur reaktionerna skulle blivit om en artist tagit tydlig parti för SD ?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Om det nu är så ok att framföra vänsteråsikter så skulle jag vilja se hur reaktionerna skulle blivit om en artist tagit tydlig parti för SD ?

Aftonbladet, bonny och Lena Adelsohn-Liljeroth samt Ohly hade rasat

:fakta

Var kan man se spektaklet förresten?

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Ahmen shit, nu är ni ju lika skitnödiga som den mest rabiata feminist.

- Får han stå och tycka synd om utförsäkrade och arbetslösa i TV ska vi minsann få stå och säga att invandrare är dåliga, för vi tycker det set, seriöst!!1½½oneone

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Det är inte det att det framförs politiska åsikter i public service som stör mig utan att vänstern alltid får härja fritt i media utan att ifrågasättas och att det verkar som deras åsikter är det allmänt rådande vilket jag är helt övertygad om att det inte är !!!

Men även om det påstås ofta på SH så finns det lite som tyder på att rapporteringen, speciellt då nyheterna, är särsklit vänstervriden. Detta även om journalister som grupp röstar mer på vänstern. Nu är det iofs en professor Asp vid Göteborgs Universitet som påstår det, inte lika tillförlitlig som folk på SH men det visar i alla fall att det kanske inte är så självklart. Det kan ju rent teoretiskt vara så att man reagerar mest när motståndaren får uppmärksamhet men glömmer när ens egna får det.

http://jmg.gu.se/digitalAssets/1284/1284227_nr38.pdf

Å något mycket mindre vetenskapligt är en figur som av någon anledning fann det mödan värt att kartlägga hur media rapporterade skandaler inför senaste valet. Jag går inte i god för undersökningen men visst är det mer rött än blått i kalendern!?

http://www.kebi.se/motvallsbloggen/skandalkalender.html

Och OM Wiehe fick stå å propagera så tycker jag att det var fult och fel så att det kan vara sagt!

Markus: Jag brukar inte rasa och hade inte gjort det om SD fick plats i rutan, tycker tvärtom att de borde få det eftersom det är ett etablerat parti. Jag ser det som respektlöst mot de som röstar på dem att inte bjuda in dem. Att jag sedan ogillar dem är en helt annan femma och knappast ett argument för att förbjuda dem.

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Men även om det påstås ofta på SH så finns det lite som tyder på att rapporteringen, speciellt då nyheterna, är särsklit vänstervriden. Detta även om journalister som grupp röstar mer på vänstern. Nu är det iofs en professor Asp vid Göteborgs Universitet som påstår det, inte lika tillförlitlig som folk på SH men det visar i alla fall att det kanske inte är så självklart.

Tror du att inga journalister låter sin politiska uppfattning påverka vad de skriver?:va Själv är jag övertygad om att den politiska uppfattningen påverkar. Måhända inte så att det bedrivs propaganda, men väl i ämnesval etc. Enligt min mening skulle det vara häpnadsväckande om det inte var så.

Detta har vi bestämt debatterat tidigare och även då var denna Asp på tapeten. Vill minnas att du då hävdade att jag grundade min uppfattning om vänstervridna journalister på känslor, trots denna undersökning som jag tog del av i samband med att det rapporterades om den i media. Jag börjar tro att det är du som har känslobetingade uppfattningar i den här frågan, snarare än de som tycker att media understundom är vänstervridna.:)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ahmen shit, nu är ni ju lika skitnödiga som den mest rabiata feminist.

- Får han stå och tycka synd om utförsäkrade och arbetslösa i TV ska vi minsann få stå och säga att invandrare är dåliga, för vi tycker det set, seriöst!!1½½oneone

Vem har skrivit något om invandrare? :confused:
Mikael Wiehe har väl i hela sin karriär beundrat diktaturer, tortyr och folkmord så visst är hela han anmärkningsvärd.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Tror du att inga journalister låter sin politiska uppfattning påverka vad de skriver?:va Själv är jag övertygad om att den politiska uppfattningen påverkar. Måhända inte så att det bedrivs propaganda, men väl i ämnesval etc. Enligt min mening skulle det vara häpnadsväckande om det inte var så.

Som att det brann upp 86 bilar i Rosengård i natt?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati