Omdrevad hoj vs original hoj, accelerationen

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Hur blir tiderna med en omdrevad hoj mot en originalt drevad hoj?

Låt oss säga att maxfart är 250km/h på original, 235km/h på omdrevad.

Vinner omdrevade hojen 0-235, och sedan kör original drevat om?

Eller "nollas" omdrevningens fördel i mitten nånstans, att originaldreven börjar dra bättre efter t.ex. 180km/h?

Jag tror detta är en självklarhet, men tänker ändå fråga!:brinnerup
 

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
jaha, 1-1, int tydligen så självklart heller.

Jag tänkte nu i teorin. Vi utesluter, vind, månens läge, flugan som störde tredje växlingen etc etc. :)
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Hojen kommer att bli snabbare från 0 till 235. Men i vissa hastighetsintervall kommer dragkraften att vara högre med 250 km/h utväxlingen. Det är när du tvingas lägga i nästa växel med 235 drevningen och STD drevningen i det läget köras en bit till utan att behöva växla upp.

Mest tjänar man på att snabbare komma till vridmomentstoppen på ettan.
Sedan förlorar man på tätare växlingar.
Tror jag.

Med en så liten ändring som 250 till 235 km/h i slutfart kommer lika många växlar att behöva användas i båda fallen.
 
Last edited:

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Hojen kommer att bli snabbare från 0 till 235. Men i vissa hastighetsintervall kommer dragkraften att vara högre med 250 km/h utväxlingen. Det är när du tvingas lägga i nästa växel med 235 drevningen och STD drevningen i det läget köras en bit till utan att behöva växla upp.



Med en så liten ändring som 250 till 235 km/h i slutfart kommer lika många växlar att behöva användas i båda fallen.

tror skrotis menar att man får växla oftare.
 

Bo_jahn

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Askersund
Hoj
GSXR 1000 x2, KX 125; EC300
Jag tror skillnaden blir för liten för att vara mätbar. Kanske blir lättare att starta snabbt på ettans växel som tidigare sagts men det lär va marginellt.

Att folk säger hojen blir mycket piggare och så är för det kanske känns så, inte för att det verkligen blir mycket snabbare.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag tror skillnaden blir för liten för att vara mätbar. Kanske blir lättare att starta snabbt på ettans växel som tidigare sagts men det lär va marginellt.

Att folk säger hojen blir mycket piggare och så är för det kanske känns så, inte för att det verkligen blir mycket snabbare.
Jag tror att det snarare blir svårare att komma iväg snabbt på ettan eftersom dom flesta R-hojar redan med orginaldrev vill lägga sig på rygg om man är för hetsig när man dumpar kopplingen från stillastående.
 

Bo_jahn

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Askersund
Hoj
GSXR 1000 x2, KX 125; EC300
Jag tror att det snarare blir svårare att komma iväg snabbt på ettan eftersom dom flesta R-hojar redan med orginaldrev vill lägga sig på rygg om man är för hetsig när man dumpar kopplingen från stillastående.

Precis. Men å andra sidan behöver man inte slira på kopplingen lika länge. Jag har tyckt det varit enlare att starta med lägre utväxling iaf. En smaksak. Men inte gjorde det mer än nån tiondel till 100 för min del ändå.

Men i exemplet är ju skillnaden i utväxling inte mer än 5%. Tvivlar extremt mycket på att det är ens mätbar skillnad som sagt.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det är inte säkert att en hoj tappar toppfart vid omdrevning,Om den inte orkade varvaut på sexansväxel med std drevning så tappar du inte toppfart.

Då är den väl felväxlad från början?
Rätt växlad skall nästa växel hamna på vridmomentstoppen om man växlar vid effekttoppen.
Toppfarten skall uppnås vid effekttoppen.
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
En nerdrevad hoj blir lättare att krypköra med, samtidigt som man kan varva ur ettan fortare. Det sistnämnda blir endast till hjälp på hojar med klent låg/mellanregister.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Då är den väl felväxlad från början?
Rätt växlad skall nästa växel hamna på vridmomentstoppen om man växlar vid effekttoppen.
Toppfarten skall uppnås vid effekttoppen.

Nja.

Helt korrekt att toppfart ska nås vid effekttoppen, men det är inte självklart att nästa växel ska hamna på vridmomentstoppen, det beror helt på var denna råkar ligga.

Optimalt är att ligga på så hög effekt som möjligt hela tiden, givet begränsningar i antalet växlar och att det faktiskt tar tid att växla så får man göra kompromisser och låta motorn gå ner en bit i effekt vid växlingen, men det finns inget som säger att det just är vridmomentstoppen du ska nå (tänkt dig en motor med helt linjär effektkurva, där finns ju ingen vridmomentstopp så hur skulle man göra där?)
 

Robz

Guest
Acc. rakt fram blir i princip oförändrat som tidigare nämnts (på en hoj som ändå går på bakan i 200), men det kan vara stor skillnad på en bana beroende på att du får mindre skillnad mellan växlarna och kan då ligga mer optimalt i varvtal, dessutom varvar nog ingen hoj ur på högsta originalväxeln på en bana.
Att hojen sedan klättrar upp på bakan i högre växel än tidigare gör ju ingen skillnad, då hastigheten är ungefär densamma när det lyfter.
1 kugge fram (t ex 17 ner till 16) ger 17/16=6% högre varvtal men man måste också växla 6% tidigare. Kör man bara 201m kan det klart vara av intresse att precis gå i mål innan varvstopp på 2:an och då kan en lägre drevning möjligen ge bättre tider.

Däremot är det nog "roligare" med lite drevad hoj som lyfter och har sig...:va

/Odrevad Gixx
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
är de inte så drevningen är i perfekt synk redan med motorn för o få ut snabbast acceleration och rimligast topphastighet?

eller tänker jag galet ? :tungan
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Det är väl massor av nya hojjar som "drevas upp" för att klara bullerkrav vid bestämda hastigheter?

Sen blev jag tveksam, är det verkligen så att de flesta klarar att varva ut på högsta växeln original?
 

Bo_jahn

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Askersund
Hoj
GSXR 1000 x2, KX 125; EC300
Det är väl massor av nya hojjar som "drevas upp" för att klara bullerkrav vid bestämda hastigheter?

Sen blev jag tveksam, är det verkligen så att de flesta klarar att varva ut på högsta växeln original?

De flesta sporthojar klarar nog det, jo. Med lite medvind och en inte alltför fet pilot. Har aldrig kört en sporthoj som haft någon form av "överväxel".
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Det är väl massor av nya hojjar som "drevas upp" för att klara bullerkrav vid bestämda hastigheter?
Normalt så mäts decibelnivån vid ett specifikt varvtal som finns stämplat på hojen. Finns inte infon ska det normalt räknas ut baserat på bland annat slaglängd. Ofta verkar det dock höftas mot 5000 varv.

Förr fanns en mätning enligt EU (EG) regler där ljudnivån mättes vid förbipassering i 50 km/h. Den används inte vid besiktning/flygande, utan det är stillastående mot ett visst varvtal som gäller.

Om du däremot menar att det drevas upp från fabrik för att klara andra länders regler och att hojarna säljs med samma drevning här så är det inget jag hört om eller iaf vet något om. Jag har sett ett påstående om att db-typningen som stämplas in på hojen är ett snitt mellan stillastående mätning och förbipassering. Att mäta detta "uppdrevat" skulle dock inte ge någon fördel.

Vet heller inte hur det är vid bankörning. Där kanske ljud mäts vid specifik hastighet.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det är väl massor av nya hojjar som "drevas upp" för att klara bullerkrav vid bestämda hastigheter?

Sen blev jag tveksam, är det verkligen så att de flesta klarar att varva ut på högsta växeln original?

Ja det är korrekt. Originalutväxlingen på nya cyklar väljs oftas för att klara EU-godkännandet vid de ljud- och bränsleprov som krävs för Euro 3.
 

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Umeå
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
Omdrevning

Värt att nämna är ju orsaken till varför många tävlings team väljer att dreva om, och det är ju för att anpassa motorcykeln optimalt för den bana de skall köra på.

Eftersom vi i sverige har ganska korta och snäva banor så är det en orsak som kan bidra till varför man vill dreva ned.

Själv har jag drevat ned två kugg fram, vilket betyder att trean hamnar någonstans mellan den tidigare tvåan och trean i utväxling.
Skillnaden märks, och gälleråsen funkar betydligt bättre nu än tidigare.
Tidigare var tvåan lite hetsig samtidigt som man önskade lite mer "drive" ut ur kurvorna på treans växel.

Nu kör man bra på treans växlel.

Att den sedan reser sig och gör power wheelies på fyran är ju bara skoj!
;)
/J
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top