Barnvagnsfunderingar.

Kymi

´Nte redit redi
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
Xr 650R
Hallå alla allvetande på SH :tummenupp

Nu blev det som så att inom en 6-månadersperiod så blir det till att införskaffa en ny 4-hjuling,dvs barnvagn..

Vad gäller nu 2010 på den fronten,vad funkar,och framförallt vad skall man undvika?Har aldrig varit i denna sits innan,så kunskaperna är i princip obefintliga.

Har spanat på vagnar man sett,och det gör ju inte saken lättare,verkar ju finnas hur många variationer som helst :confused:
Som jag har förstått det (iom mina spaningar i smyg) så verkar stora hjul vara bäst,med tanke på skiftande underlag och bättre stabilitet?Skall man ha luftgummihjul?Styrbara hjul fram?Skall man ha en vagn som man kan bygga om efterhand som det behövs?

Ja det finns som sagt oändligt mycket att tänka på,så alla förslag,tankar och åsikter skulle uppsakttas.Tilläggas bör att det blev en duble´ :yoparty

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Kan bara säga att jag är jävligt glad att vi köpte en med svängbara hjul fram, man rundar IKEA-hyllor som Schumacher tar hårnålskurvor. :tummenupp

Breda hjul är ett stort plus ifall ni ska ut i spenaten och köra, sjunker inte ner lika enkelt som smala hjul.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Massiva hjul....massiva hjul är ett mantra du skall ha.

Luftgummihjul innebär punkteringar,hela tiden iaf för oss.

Jag gillar den klassiska 4 hjulsvagnen,man bör tänka i samma banor som när man köper en hoj.

Visst en ensits sport-racer är alltid trevligt ,men när man skall över stock,sten och trottoarkanter så är en african twin inte fel.

Kan bara säga att jag är jävligt glad att vi köpte en med svängbara hjul fram, man rundar IKEA-hyllor som Schumacher tar hårnålskurvor. :tummenupp

Breda hjul är ett stort plus ifall ni ska ut i spenaten och köra, sjunker inte ner lika enkelt som smala hjul.

Vi har två sulkys som är trehjuliga (svängbart fram) det enda som hindrar mig ifrån att kapa ner dom med vinkelslipen,köra över dom med grävmaskinen för att sedan bränna skiten är frugan.

Antingen så är det fel på bägge eller mig,för det går fan inte att köra dom med en hand eller rakt fram.

:)

Last edited:

teddster

nybörjare på slangen
Gick med
7 Jun 2008
Hoj
Bergatroll
bygg en själv med rörramschassi och skivbromsar och 17" hjul och bur och momo-ratt och kromade spinners!!!

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Vi har två sulkys som är trehjuliga (svängbart fram) det enda som hindrar mig ifrån att kapa ner dom med vinkelslipen,köra över dom med grävmaskinen för att sedan bränna skiten är frugan.

Antingen så är det fel på bägge eller mig,för det går fan inte att köra dom med en hand eller rakt fram.

:)

Vi har en trehjulig Hercules som framhjulet går låsa ifall man vill, den funkar finfint och ska man ut på långstyrning är det heller inga problem iom låsningen.

Fan också, det här ser inte bra ut alls gubbar. Familjeliv.se nästa för oss?:D

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Alla kommer gapa i kör om att man ska ha en Bugaboo, för det har ju alla andra.

Kika på iCandy istället. Lika bra, lättare, och snyggare.
Drar runt på den här dagligen:

peach.png

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Hoj
Upcoming
Sno en kundvagn (modell stor på maxi) sen slänger du i en skumgummimaddass - klart!

Edit:
Händig som du är köper su såklart lugtgummihjul på jula och smackar dit, i förebyggande syfte fyllda med punkasprej!

Last edited:

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Honda
http://www.kronan.com/Barnvagn

Funkar fint, säkert 100mil på taskigt underlag utan punktering. Saknar dock motor, både till framdrivning och "sövning". Skulle det finnas ett kit att köpa så.. ids inte mecka. Korrigering: FÅR inte mecka med vagnen. "NÄÄ, du är så jävla slö och du behöver motionera!" Ett snabbt bolt on-kit hade jag pillat dit innan fruntset hunnit reagera.

Affärsidè?

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Har en Emmaljunga city cross. Med ett enkelt handgrepp byter man liggdelen mot sittdel. Fyra lika stora, breda, fixerade och massiva hjul. Efter vintern som var skulle jag inte vilja byta till svängbara hjul fram för allt smör i småland.
Skulle jag köpa ny vagn med den erfarenheten jag nu har hade det blivit samma. :tummenupp

Just det, den är svensktillverkad! :)

attachment.php

Last edited:

Kneedrag

Guest
Här hemma har vi en Brio med 4 breda hjul på, fungerar ypperligt. Det är fjärde bebisen som använder den (min första he he) men den ser inte sliten ut ens.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Det är bara att ge upp, det är ändå din tjej som väljer vagn, punkt.

Vi har 2 Emmaljunga, en med höga hjul som passar lite mer "offroad"-körning och en med låga och breda "slicks" som greppar på asfalten.
Däremot så tycker jag att du ska kolla på begagnatmarknaden på blocket, för folk är uppenbarligen dumma i huvudet när det kommer till barnvagnar och en del idioter byter ut sina flertalet gånger innan ungjäveln ens har lärt sig att gå.
Och där kan man hitta en så gott som ny för halva nypriset, och är du lika snål som jag så gråter du när du ser prislappen på en extrautrustad Emmaljunga :gråta

Grattis förresten, se även till att köpa sömnpiller om du har lätt för att vakna på nätterna :D
Våran knodd är 6 månader idag (eller igår :va) och jag är barnvakt hela veckan då tjejen har fått för sig att jobba. Otäckt att tänka på att man har koll på en liten unge så där, jag skulle aldrig låta mig själv ha det ansvaret :rolleyes:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Våran knodd är 6 månader idag (eller igår :va) och jag är barnvakt hela veckan då tjejen har fått för sig att jobba. Otäckt att tänka på att man har koll på en liten unge så där, jag skulle aldrig låta mig själv ha det ansvaret :rolleyes:
Barnvakt är man åt andras ungar. :fakta

Gällande 4-wheelern så gick vi också på en Emmaljunga City Cross.
Smidigt att skifta mellan bilstol / liggdel och sittdel (framförallt att kunna lyfta bilbarnstolen direkt över på underredet barnet somnat i bilen.) Skönt att slippa mecka loss honom/henne så de slipper vakna i en kall bil.
Däremot så tycker jag att du ska kolla på begagnatmarknaden på blocket, för folk är uppenbarligen dumma i huvudet när det kommer till barnvagnar och en del idioter byter ut sina flertalet gånger innan ungjäveln ens har lärt sig att gå.
Och där kan man hitta en så gott som ny för halva nypriset, och är du lika snål som jag så gråter du när du ser prislappen på en extrautrustad Emmaljunga
Det ska vara dyrt att ha barn! Tipset är att ge fan i att titta och bara betala. :banana

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Har haft många vagnar.. Men rekommendationen får nog bli 4 hjul med de främre svängbara.. Men köp inte med för små framhjul..

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC