Har motorn skurit?

Kvax

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Hoj
En sån där dödsmaskin
Jag är på sista biten med fix på min hoj innan den går på besiktning. Under den här tiden har jag tagit två kortare vändor (max 200m) utan att det varit några problem.

Nu när jag skulle köra ut hojen från garaget lyckas jag köra 1m sedan dör motorn. Jag startar igen och den dör ganska omedelbart och då ser jag till min förskräckelse att oljelampan lyser. :huvet
Vad jag vet har den inte lyst vid tidigare metrar den gått.

Jag har sett att det varit dåligt med olja, men det har tidigare ändå funnits en mindre skvätt och jag trodde inte att oljan slukades så fort.

Nu är den stora frågan vad jag ska göra nu. Räcker det med att jag fyller på olja (vilken rekommenderas?) och fortsätter som om inget hade hänt, eller måste jag börja plocka ner hojen i molekyler som knappast är min styrka?

Skurit har den inte gjort, den går ju runt på startmotorn så ej skuren :)

Att oljelampan tänds när motorn dör är helt normalt eftersom oljepumpen stannar när motorn slutar snurra, fyll på olja till rätt nivå och börja leta orsak till att den dör :tummenupp

"Jag har sett att det varit dåligt med olja, men det har tidigare ändå funnits en mindre skvätt och jag trodde inte att oljan slukades så fort."

Inget svar på din fråga, men man bör kontrollera oljenivån varje gång man ska köra, och alltid se till att man har rätt nivå.

Vad gäller det för hoj? :va

Men som sagt, olja är bra att ha...

Fint! Polaren mumlade om att jag ska köpa filter och byta. Behövdes tydligen.

Eftersom jag inte kört på "riktigt" har jag väl varit lite slarvig, höhö.

Jag ska ut och fixa skiten nu. Olja och filter är kirrat!

Ps. Tackar för snabba svar!

och glöm inte att vrida på soppakranen nästa gång.
Sidostödet bör vara i uppfällt läge innan nästa tur tar vid.

Som JakobL skrev. Kan va så att växel ligger i och stödet nere :P

(detta fenomen fick min far att ringa och säga att jag behöver leta elfel på min hoj)

Nu ska vi inte va så roliga här.

Själv är jag lagom road efter den här upptäkten:
okncz8.jpg

Tveksamt om det går att löda eller laga på annat sätt väl? Eller vad tror ni?

Kan bara konstatera att motorer inte är min grej. Låt mig köra, det är det jag vill göra. (rimmade fint!)

Last edited:
Hur har det där gått till?

Löda fast det går inte.

Den frågan vill jag gärna vidarebefodra till förre ägaren. Det var så pass smutsigt att jag inte kunde se med blotta ögat just vid köpet och antog att den svenske försäljaren var ärlig mot mig. Suck!

Du är bombsäker på att det inte går att löda? Snackade nyss med en kompis som menade att han kunde ge sig på den där sprickan och förklarade tillvägagångssättet med på, för mig, latinska termer. Han menade dock att det var sunkgöra och rekommenderade att köpa nytt. Men jag får väl göra en avvägning.

Den frågan vill jag gärna vidarebefodra till förre ägaren. Det var så pass smutsigt att jag inte kunde se med blotta ögat just vid köpet och antog att den svenske försäljaren var ärlig mot mig. Suck!

Du är bombsäker på att det inte går att löda? Snackade nyss med en kompis som menade att han kunde ge sig på den där sprickan och förklarade tillvägagångssättet med på, för mig, latinska termer. Han menade dock att det var sunkgöra och rekommenderade att köpa nytt. Men jag får väl göra en avvägning.

vad gäller det för hoj? Klart det går att svetsa. eller kan du ju laga med kemisk metall.

Hmm , Med den sprickan så kanske tråget är det minsta problemet med den motorn

Märkligt att fler och fler tror att köra utan olja inte skulle ge följdskador

Hmm , Med den sprickan så kanske tråget är det minsta problemet med den motorn

Märkligt att fler och fler tror att köra utan olja inte skulle ge följdskador

Fast nu har jag kört ytterst lite med hojen när lampan varit tänt. Troligtvis bara 1m. Oljan visade sig vara strax under "low" bara men frågan varför den dog är en annan femma.

Den där sprickan är troligtvis gjord efter att ha bänt skruven åt fel håll, kanske med lufttryck. Det var vad analytikerna spekulerade om vill jag minnas. Den där sprickan är inte skapad på lite olja i motorn. Åldern på hojen är trots allt bara 6 bast så det ska inte vara något problem med motorn i övrigt.

Last edited:

Ja där ser man! Jag skulle då ALDRIG köpa hoj av en sån där knäckebrödsätande, små-grodorsjungande julfirare!

(sorry Kvax, kunde inte låta bli... gissar att det hade kommit en hel hoper dylika kommentarer om försäljaren hade haft ett annat etniskt ursprung... Lite mer on topic, beklagar verkligen, hoppas du snart hittar en lösning. Det är MASSOR av säsong kvar...! :yoparty)

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP