Äkta BYGGtråd

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Hoj
Upcoming
Eftersom vi bygger garage här hemma startar jag en byggtråd där jag tänker visa byggeriet.
Andra byggnationer som ni har igång får ni väldans gärna skriva några rader om, Bilder uppskattas som ni vet!

Vårat garage (eller snarare mor och fars, med mig som hemmaboende snyltare) kommer ha tre delar, den största delen är ett bilgarage för två bilar med innermått ca 7x7 meter, jag ska jobba för fjärrstyrda vikportar, då de är de enda som man kommer använda när det ligger två decimeter snö ute.

Den andra delen är en invallning för dieseltanken, oljefat/dunkar med mera. Kommer bli ca 2,5 x 6 meter. För att få en vätsketät behållare lägger vi ett band halvvägs ner i platten, detta band sväller fast när betongen brinner. När plattan brunnit så bygger vi en form för gjutning av invallningen, då täcks den andra halvan av bandet och det blir fett med tätt (förhoppningsvis).

Den tredje delen blir gräsklippargarage och utrymme för motorsågarna och dess skötsel. ca 3 x 6 meter.

:Edit

Bild ett:
Grannen med grävarn och dumper kom förbi en söndag då bror och jag var lagom bakfulla efter bygdens nationaldag. Grävde bort matjorden och körde dit fyll. Fyllnadsmassorna tog vi hemmi från, det ligger riktigt bra massor i marken på ett ställe.

Två:
Utplanerat, ligger ungefär i höjd med vägen som bilinfarterna ska vara ifrån, blir ca 20 cm singel och 10 cm betong på detta sen.

Trean:
Padda med den äldsta paddan vi kunde uppbringa, körde på alla håll och kanter, en överfart fram och tillbaka. Vattnade även innan vi paddade.

Fyra:
Singel, 20 ton har jag för mig, 16-18 kanske? Kan se om jag hittar vågsedeln.. Det blev i princip inga spår alls i gruset där lastbilen backade in :tummenupp Grannen kom och planerade ut singlet, ca 10 cm.
Några dar senare kom vi på att det skulle bli lite mycket med 20 cm betong, ringde grannen som kom bort efter 45 minuter och la i singlet som var kvar. Tur att folk har semester så de har tid att jobba :D

Fämm:
Formbyggnad, öser även bort singlet ca 30 brett runt om längs med formen för att få en sula.

SekCs:
Bild tre: Armerat och klart, har lagt en brunn under varje bil.

Bilder!

Bifogat

• IMAG0258.jpg
    IMAG0258.jpg
    262.3 KB · Visningar: 160
  • IMAG0311.jpg
    IMAG0311.jpg
    262.9 KB · Visningar: 172
  • IMAG0306.jpg
    IMAG0306.jpg
    255 KB · Visningar: 213
  • IMAG0299.jpg
    IMAG0299.jpg
    251.9 KB · Visningar: 177
  • IMAG0268.jpg
    IMAG0268.jpg
    262.8 KB · Visningar: 161
  • IMAG0267.jpg
    IMAG0267.jpg
    262.3 KB · Visningar: 141
Last edited:
Måste va gött och va igång med bygget! själv så har jag sågat virket till mitt bygge ska dra i gång till våren,planerar att göra allt utom gjutningen själv det kommar att bli ca 60kvm.

Generellt råd.
Bygg så stort det bara går. Intressen o behov förändras men ursprungsytan består:huvet
Mitt bygge begränsades av tomtgräns, infart,trekammarbrunn samt heligaträd. Det gjorde att det blev endast 64kvm.
Nu 3år senare så ångrar jag att inte byggde 3.4m högt istället för 2.4m samt förbannar den jävla trekammarbrunnen som begränsar djupet till 8.6m.

Nu går det inte att få in vilka cncmaskiner som helst och ett bänkrum får man inte heller in var som helst:gnissla

Generellt råd.
Bygg så stort det bara går. Intressen o behov förändras men ursprungsytan består:huvet
Mitt bygge begränsades av tomtgräns, infart,trekammarbrunn samt heligaträd. Det gjorde att det blev endast 64kvm.
Nu 3år senare så ångrar jag att inte byggde 3.4m högt istället för 2.4m samt förbannar den jävla trekammarbrunnen som begränsar djupet till 8.6m.

Nu går det inte att få in vilka cncmaskiner som helst och ett bänkrum får man inte heller in var som helst:gnissla

Du har så rätt, så rätt

Jag tog i med faktor pi,,,, Men funderar redan på nästa platta/utökning..

Betongen skulle ha kommit vid 11, snickaren har varit här sedan 9, formen gapar fortfarande tom..

De äldre ville först bara ha en carport, men vi har lyckats utöka till ett riktigt kallgarage, ca 90 m².

Ingen battong än... ??

Du har tid på dig innan det blir vinter iaf:tummenupp

Jag göt den 24 november förra året... då såg det ut såhär
man ser att det strör ut Hårdbetongen , ca 1 cm, å "masserar ner den" med en helikopter
började 7 på morrone klara 22 på kvällen

Bifogat

• web 037.jpg
    web 037.jpg
    104.5 KB · Visningar: 141
  • web029.jpg
    web029.jpg
    184.1 KB · Visningar: 138
  • Plattaw2.jpg
    Plattaw2.jpg
    29.9 KB · Visningar: 144
  • fardigyta.jpg
    fardigyta.jpg
    166.2 KB · Visningar: 175
EN enda överfart med paddan?
Det kan sätta sig rätt bra :gnissla

Japp!
Vi körde en överfart, med halvgas ungefär. Tror du inte det räcker? :va
Hehe nejjrå!
Vi körde på alla håll, upp och ner, höger / vänster, båda diagonalerna, fram och tillbaka en gång. Blev knappt några märken när lastbilen backade in :)

Plattan är nu gjuten!
Battongbilen kom en timme sent, när den väl kom var det vara att köra på. Det kom några småskurar till och från, men vi hade plast att täcka med så det var ingen fara.

Körde bara en gång med glättaren/helikoptern, tyckte att ytan som skivan gav räcker.
Körde även ner bandet som ska göra invallningen vattentät.

Bifogat

• IMAG0356.jpg
    IMAG0356.jpg
    235.5 KB · Visningar: 170
  • IMAG0354.jpg
    IMAG0354.jpg
    260.6 KB · Visningar: 126
Last edited:
Ingen golvbrunn :va

Jorå!
Två stycken, en under varje bil. Syns om man kollar lite noggrannare :)

Nu ser man även hur rummen kommer bli, Där det svarta bandet bildar en rektangel kommer dieseltanken stå, den större kvadratiska ytan blir garage och rektangeln mot berget blir gräsklippargarage.

Ja se på fan! Jag kollade för snabbt helt enkelt.
Lägg gärna till kostnader för allt, det uppskattas alltid :tummenupp

Har inte hänt så mycket på garagefronten ännu, snickaren slog ihop formarna till invallningen i tisdag, i onsdags bars formarna bort till plattan och skruvades ihop. Igår torsdag kom betongbilen 06.25 med betong, 06.50 var de klara.

Slänger in några bilder på formarna, ska riva all form imorn, tar några bilder före och efter : )

Skickar med två filmer på lite gräveri av fyllnadsmassor.

[YOUTUBE-ID]eS6Ev1qJ_Xc&[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]HqtEdoSDGoM[/YOUTUBE-ID]

På jobbet byter vi tegeltak på en skola, ca 850 kvadrat.
Allt var läktat och klart, teglet var utburet (30 pall).
Då upptäckte vi att vi hade fel läktavtånd...
Rätt skönt att man bara är en fakkin lärling, och inte har varit med och tagit några beslut!

Allt ska läktas om, denna veckan har vi läktat om ungefär 400 m2, jag har burit ner allt tegel för att sedan bära upp det igen :biff Rätt skönt att pannorna ligger i packar om sex, och inte 20 som det var i begynnelsen..
Taket ni ser på bilden är ca 50 meter långt, åtta meter från takfot till nock, sex meter under högdelen.

Bifogat

• IMAG0388.jpg
    IMAG0388.jpg
    219.7 KB · Visningar: 65
  • IMAG0389.jpg
    IMAG0389.jpg
    231.5 KB · Visningar: 85
  • IMAG0362.jpg
    IMAG0362.jpg
    255.2 KB · Visningar: 73
  • IMAG0386.jpg
    IMAG0386.jpg
    238.3 KB · Visningar: 91
Last edited:
All form är nu riven, gick bara fint.
Formen hade skruvats fast med betongskruv 7,5x72. Efter att ha dragit ut 35 skruv var batteriet i hitachi-skruvdragarn slut (14,4 volt, 3.0 Ah). De satt rätt bra!

Plattan gjöts för två veckor sedan, de översta fem centimetrarna var märkbart hårdare än de 15 undre när man rispade med kniven.

Plattan vibbade vi, men till invallningen valde vi vibbfri.
Som man ser på sista bilden så har battongen inte flutit ut riktigt, antagligen för att det var där de började, och att det var mer ballast i den första betongen som kom ur rännan.
Alltså kanske man borde ha hällt ut en skvätt innan man fyllde formen?
Man ser på bägge sidorna att det inte har flutit ut riktigt som det ska..

Bifogat

• IMAG0410.jpg
    IMAG0410.jpg
    252.7 KB · Visningar: 105
  • IMAG0407.jpg
    IMAG0407.jpg
    231.4 KB · Visningar: 100
  • IMAG0406.jpg
    IMAG0406.jpg
    229 KB · Visningar: 93
  • IMAG0405.jpg
    IMAG0405.jpg
    241 KB · Visningar: 92
  • IMAG0403.jpg
    IMAG0403.jpg
    250.3 KB · Visningar: 97
  • IMAG0402.jpg
    IMAG0402.jpg
    251.8 KB · Visningar: 83
Ingenjören (storebror) mailade över lite ritningar ikväll, det känns ju nästan proffsigt :gnissla

Bifogat

• Elevationer.jpg
    Elevationer.jpg
    99.6 KB · Visningar: 114
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick