Jag tror inte att prispengar skulle locka fler att ställa upp. Prispengar delas ju ut till den som vinner, eller dom som kommer på pallen och 99% av dom nya som man försöker få in lär inte stå på pallen i sina första race.
Försöket att locka fler deltagare med prispengar i PRO SBK verkar ju inte ha gett nån nämnvärd effekt (tunnare startfält än på mycket länge). 100.000:- till den som vinner motiverar ju inte mig som satsar på att ta poäng speciellt mycket....
Ska man lägga pengar på något så borde det locka mer folk om man lägger dom på att sänka anmälningasvgifterna istället, så att det bli billigare för alla.
Som det är nu så är det faktiskt inte OK tycker jag.
Exempel från helgens SM RR på Mantorp.
Kvällsträning onsdag (3x20min) 500:-
Torsdagsträning (2x30min) 800:-
Tävling (2 kval och 2 race) 2.200:-
Det är MYCKET pengar för sjukt lite bantid, och det är ju svårt att motivera nån som kör mycket bandagar att betala 3.500:- för mindre bantid än man får för typ 900:- på en bandag....
Och till detta så kommer 3-4 dagars semester, däck, soppa, osv....
Tar man samma exempel och jämför kostnad kontra bantid för en PRO SBK tävling så blir det ju nästan löjligt....
Att tävla i RR är DYRT och man får lite körning.
Så ska man locka till sig flera förare så är det nog bättre att lägga pengar på billigare avgifter och mera bantid, än prispengar till endast ett fåtal....
Sen tror jag att man måste titta över utbudet av tävlingar och serier lite. Det finns helt enkelt inte förarunderlag på PRO SBK, SM, SO, Bott, ERF, B-race, osv... Det finns ett virrvarr av serier och klasser att välja på, och med ett bisarrt schema som i år där man typ inte kör på hela sommaren och sen är alla tävlingar på en gång på hösten så konkurrerar serierna med varandra om förarna vilket resulterar i att det blir tunna startfält i alla serier....
Kolla bara på LMS bejublade B-race som alla tycker är så bra. Inklämt mellan SO och SM tävlingar så ingen hade typ råd att köra vilket resulterade i extremt små startfält, och röda siffror för arrangören....
Nej gör ett ordentligt SM värt namnet där alla klasser är med på ett och samma ställe, och som körs på ALLA banor i Sverige (inte bara tre som det var i år, pinsamt). Med EN promotor/organisatör som ser till att det ser likadant ut på alla tävlingar, samma besiktningspersonal och samma tävlingsledare som ser till att alla bedömningar och organisationen runt omkring blir lika på varje tävling.
EN promotor/arrangör som har något att vinna på att locka publik, och som pratar med media (Radio, TV, Press) och som är ansvarig för att allt fungerar så man slipper pinsamheter som t.ex HMS.
En billig instegsklass kanske kan vara bra, men behöver vi verkligen YTTERLIGARE en klass som är med och konkurrerar om förarna?
Finns det inte redan en sån? R600 eller R1000? En skaplig rookie600 hoj behöver inte kosta mer än 30-40.000:-
Sen att en del åker med hojar för över 200.000:- i t.ex Rookie1000 behöver ju inte betyda att man MÅSTE det, och själva andemeningen med det fria reglementet i Rookieklasserna är väl att man ska kunna köra med i stort sett vad som helst med rätt kubik, vilket jag tycker gör dom till utmärkta instegsklasser tycker jag.....