Sista chansen jag ger den här skiten. Hjälp mig nu! (Oljetråg och annat skit)

Kvax

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Ort
Kalmar
Hoj
En sån där dödsmaskin
Jag har, som tidigare nämnts, inga som helst motorkunskaper. Men jag har iaf en kawasaki zx6r -04 och vill få igenom den på besiktningen.

Det som har hänt är att oljetråget har spruckit och nytt oljetråg är inköpt.

När jag plockade bort oljetråget gick det relativt enkelt att skruva loss den, och lirka ut hela oljetråget även om avgasröret legat lite grann i vägen.

Problemet nu:

Jag har försökt att i paint rita vad jag menar för del, men har inte ord och hittar inte skiss på vad det är. Jag är inte jätteduktig på paint men jag hoppas ni fattar:
http://i53.tinypic.com/23ueluh.jpg

Den här grejen ska tryckas upp i ett rör undertill motorn och därefter passa in i själva blocket på oljetråget. Den innehåller något form av filter eller nät inuti och fyller väl säkert någon funktion.

Problemet är att för att få till de där så måste jag först fästa fast den här plastgrejen och därefter lirka in oljetråget. Det funkar helt enkelt inte och då finns det bara två lösningar:

Det ena är att jag plockar bort avgasröret och det är så gott som omöjligt. Jag har försökt lirka in alla små nycklar jag har men mellanrummet mellan kylaren och avgasröret är för litet.

Det andra är att jag skiter i den där plastgrejen och helt enkelt kör utan. Åtminstone till besiktningen och tillbaka. Går detta? Vad kan hända?

Mycket snabba svar välkomnas å de varmaste! Jag håller på att ge upp allt hojåkande eftersom jag hatar mek, men vad ska man göra...?
 
Montera bort kylet, montera loss avgasystemet.

Montera Filtret till oljepumpen(din grunka)
Montera oljetråget.
Montera Avgasystem och sedan kylet.

Klarar du inte av detta så kanske du kan be någon snällt att hjälpa dig!
 
En bra början är ju att ta reda på vad det där lilla röret går till. Borde ha en liknande funktion både på äldre och yngre versioner av samma cykel. Ta ett beslut efter du kollat på det.

Hint i länk nedan

http://tinyurl.com/2atcvtd

Edit, satan, Nikel var snabbare, o mer precis.

Dock, tror länken kan vara till nytta ändå
 
Kan även säga att försök inte köra på att inte montera Plastgrunkan pga av du kommer inte få det minsta oljetryck och har du tur kommer du 10 meter från garaget innan motorn skär:fakta
capturenzb.jpg
 
WebGringo, tro inte att jag inte försökt få tag på det du länkade. Googlade som en gnu och sökte på allt mellan himmel och jord. Tack för länken...!

Nikel, Låter förvisso enkelt men följande problem finns.

1. För att få bort skruvarna som fäster avgasröret måste man skruva bort en övertill och en undertill alla fyra rör som går till motorn. De som ligger över bör kunna fixas om jag plockar bort kylaren, men de som ligger undertill blir låsta av avgasrören. Alltså...mellan två avgasrör sitter det en skruv som jag måste plocka bort.

2. Att plocka bort kylaren låter på er som det är motsvarande jobb som att knyta ett par skor. Faktum är att jag hittar, något överdrivet, 1000 slangar som går till kylaren. Det verkar också sitta gummiskydd över delar av kylaren som går samman med motorn. Är ett stort spindelnät av grejer. Vilka slangar kan jag obehindrat ta bort? Vilka måste va kvar? Vad får ej lossas osv...
Har redan pajat oljetråget så jag undviker att förstöra mer... :)

Funderar på att låta en polare ta hand om det här, annars skrotar jag nog skiten. Ger den ett litet försök imorgon...

Ps. Nikel, Låter inte som jag bör utesluta den i alla fall... ;)
 
Last edited:
Du låter precis som jag , du söker genvägar för att slippa montera isär halva hojen vid mek.

Min lösning brukar vara att istället lämna in skiten när något mer avancerat än att tanka ska göras.
 
Oljepickupen är det sista på hela hojen du vill "fulmecka" med, var 110% säker på att allt sitter 100% korrekt innan du startar, och behöver du plocka bort saker som är ivägen för att kunna bli 110% säker så e det bara skruva på
 
Nu vet jag inte hur det ser ut på kawwa men för att ta loss grenrören(de fyra in till motorn) ska man väl inte behöva plocka bort kylaren? Jag har bytt till helsystem på en R1-05 vilket inte var det minsta problem med endast magkåpan borta...

Edit: Har du ingordentliga verktyg så är det första felet...åk till biltema och inhandla en dylik: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Blocknycklar-och-Hylsor/Hylsnyckelsats-stor-150-delar/

Om du inte mekar mkt räcker denna hela livet!
 
Last edited:
För att vika undan kylaren behöver du inte lossa slangarna, släpp bara på kylaren och vik undan den. Jag brukar göra så på min ZZR1100 lossa o vika bort oljekylaren och vätskekylaren.

Är nog mer raffinerat på nyare hojar, jag tror inte att jags kulle kunna få loss o byta krökarna på min ZZR 1100 utan att lossa på kylarna o vika undan dem.
Men å andra sidan har jag aldrig provat.
Går ju så fort o lossa på kylarna...
 
Du får inte loss grenrören med en vanlig nyckel utan du får ha ett spärrskaft med förlängare så du når muttrarna.
capture2ay.jpg
 
TooL, vad jag kan se är det en mängd saker som sitter in i varandra. Bland annat gummiskydd som är fäst in i motorn och runt själva kylaren. För att få bort den krävs det också att jag plockar bort en hel del annat skit också. Den surrar om övriga kablar ets.

Jag ska nog inte försöka ge mig på den här biten, bättre att någon annan får ta hand om det tror jag.

Nikel, Spärrskaftet fungerar nog om jag plockat bort kylaren, men om jag gör det så bör jag ha plats för en vanlig bitsskruvmejsel kan jag tycka. Men nu lär det största problemet va att få bort kylaren. Tömma den på vatten och skit känns sådär lagom kul. Besiktningstiden är redan förlorad så jag ska nog ge upp detta. :brinnerup

Men tack för din hjälp!
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top