Fjädringsinställning

freding

en Outsider...
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
RC8R
Hämtade detta på ohlins.com nu.

Free sag (R1-R2), (F1-F2)
Front 2 0-30 mm
Rear 5 -15 mm

Ride height (R1-R3), (F1-F3)
Front 3 0-40 mm
Rear 25 -35 mm


Men för bara ett par år sen så stod det inte så, då skulle det vara:

F1-F2 = 10-20mm
R1-R2 = 20-30mm


F1-F3 = 25-35mm
R1-R3 = 35-50mm

Skillnaden är alltså mjukare fram än bak idag, men mjukare bak än fram för några år sedan. Idag så är free sag mjukare fram, men ride hight är hårdare?! Innebär det en progresive fjäder, eller hur går det ihop?
 
Last edited:

Limpster

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2010
Ort
Staffanstorp
Hoj
Fiddy
Ja de hoj fjädrar jag skruvat på är helt säkert progressiva. Jag vet att det florerar runt någon slags dum teori om att fjäder är linjär i belastningen bla bla. Alla som skruvat i en modern bakdämpare och titta på vad som verkligen händer vet att den teorin inte stämmer på något sätt.
 

P-nutZ

The end is now!
Gick med
18 Jun 2004
Ort
sandvikenhills
Hoj
1000rr-09
Ja de hoj fjädrar jag skruvat på är helt säkert progressiva. Jag vet att det florerar runt någon slags dum teori om att fjäder är linjär i belastningen bla bla. Alla som skruvat i en modern bakdämpare och titta på vad som verkligen händer vet att den teorin inte stämmer på något sätt.
Ingen modern sporthoj har progressiva fjädrar.
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Intressanta siffror man har på Öhlins...

Sitter själv på en inställningsguide från samma firma men i denna skiljer man på landsväg och racing enligt nedan.

Utan förare, landsväg:
Bak 10-20 mm
Fram 15-30 mm

Med förare, landsväg:
Bak 25-40 mm
Fram 35-50 mm

Utan förare, racing:
Bak 0-10 mm
Fram 15-25 mm

Med förare, racing:
Bak 20-25 mm
Fram 25-35 mm
 

Limpster

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2010
Ort
Staffanstorp
Hoj
Fiddy
Ingen modern sporthoj har progressiva fjädrar.

Okej :va
Hur kommer det sig att om exempelvis jag har en hoj där avstådet mellan en punkt på svingen och en punkt rakt upp på bakramen är 60cm meter och sedan när jag sätter mig på hojen blir detta avstånd 56cm.
Sen skruvar jag något varv så att fjädern på bakdämparen trycks ihop lite, kollar på punkterna som fortfarande mäter 60cm på obelastad hoj, sätter mig på hojen och avståndet mellan punkterna är nu 58cm?

Det enda jag gjort är att jag tryckt ihop fjädern lite, om inte fjädern vore progressiv skulle samma vikt trycka ihop fjädern lika mycket, men det blir inte så. Jag har testat det rent praktiskt ett antal gånger och vet att det är så här det blir.

Vad är det jag har missat?
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Okej :va
Hur kommer det sig att om exempelvis jag har en hoj där avstådet mellan en punkt på svingen och en punkt rakt upp på bakramen är 60cm meter och sedan när jag sätter mig på hojen blir detta avstånd 56cm.
Sen skruvar jag något varv så att fjädern på bakdämparen trycks ihop lite, kollar på punkterna som fortfarande mäter 60cm på obelastad hoj, sätter mig på hojen och avståndet mellan punkterna är nu 58cm?

Det enda jag gjort är att jag tryckt ihop fjädern lite, om inte fjädern vore progressiv skulle samma vikt trycka ihop fjädern lika mycket, men det blir inte så. Jag har testat det rent praktiskt ett antal gånger och vet att det är så här det blir.

Vad är det jag har missat?


Vad har du för mätavstånd när den är helt utsträckt. Tex när du sätter ett stöd på fotpinnarna och låter svingen hänga ner?

Har du mycket förspänning kan det bli så att ditt frihäng inte ändras märkbart. Fjädern är redan fullt utsträckt och hojens egentyngd får inte ner den märkbart.

Sen vet jag att topp out fjädern kan kan göra att det kan blir märkliga värden. Du har även friktion som gör att den kan hänga sig lite. Mäter du tex flera gånger så kan du få lite olika värden. Det brukar jag göra för att få fram något snittvärde.

För övrigt har nog även öhlins gått åt mindre hårda fjhädrar med mer förstänning. Du får en mer följsam fjädring med mjukare fjäder (bättre fäste). Den ökade fjädern gör att du inte får för mycket onödig rörelse tex fram och bak vid gas och broms. Fjädern finns där mer direkt och börjar jobba.
 

Limpster

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2010
Ort
Staffanstorp
Hoj
Fiddy
Vad har du för mätavstånd när den är helt utsträckt. Tex när du sätter ett stöd på fotpinnarna och låter svingen hänga ner?
Har även testat med helt obelastat bakhjul. Gjort dessa tester ett flertal gånger med ett flertal olika dämpare. Får samma typ av resultat varje gång, jag kan inte förklara det på något annat sätt än att fjädrarna är progressiva.
Har ni som påstår eller tror att fjädrarna inte är progressiva verkligen testat ordentligt? Hur förklarar ni det som sker för mig när jag skruvar åt fjädern?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Har även testat med helt obelastat bakhjul. Gjort dessa tester ett flertal gånger med ett flertal olika dämpare. Får samma typ av resultat varje gång, jag kan inte förklara det på något annat sätt än att fjädrarna är progressiva.
Har ni som påstår eller tror att fjädrarna inte är progressiva verkligen testat ordentligt? Hur förklarar ni det som sker för mig när jag skruvar åt fjädern?
Testa ordentligt skulle innbära att du faktiskt monterar den i en press och mäter kompression vid olika belastningar.

Prata med nån som jobbar med det så får du ett riktigt svar istället för att anta.
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08

Limpster

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2010
Ort
Staffanstorp
Hoj
Fiddy
Prata med nån som jobbar med det så får du ett riktigt svar istället för att anta.
Det är inte så att jag bara antagit något, jag har faktiskt testat till skillnad från de flesta skulle jag tro, men såklart kan ett lekmans test feltolkas. Ska sluta tjabba nu och prata med någon som jobbar med det :tummenupp

Altså du behöver inte ens mäta om den är progressiv eller linjär. Det ser du genom att titta på den. Är fjädern lika tjock i godset och den har lika delning/varv så är den linjär.

Linjär http://www.nilssonsmc.se/uploads/92c5dead17c622ae45756b0c11e6115d.jpg_thumb_800x800.jpg

Progressiv http://www.bilmodecenter.se/pub_images/small/progressiv_fj%C3%A4der_1193.jpg
Ja bildmässigt helt klart linjära fjädrar jag skruvat med men kraft absorberingen har jag fått till progressiv.
 
Last edited:

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Altså du behöver inte ens mäta om den är progressiv eller linjär. Det ser du genom att titta på den. Är fjädern lika tjock i godset och den har lika delning/varv så är den linjär.
[/URL]

Rätta mig gärna om jag har fel(det brukar jag kunna ha) men brukar inte progressiva även ha en annorlunda/tätare lindning i ena änden?
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Fjädern är förspänd när den sitter i dämparen. Dvs din referens du använder som 0 stämmer inte.

Rätta mig gärna om jag har fel(det brukar jag kunna ha) men brukar inte progressiva även ha en annorlunda/tätare lindning i ena änden?

Det kan dom säkert ha. Fjädrar kommer i många olika former.
 
Last edited:

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Sorry för trådkapning, men har en fråga om fjädrar:

Jag har en hög med originalfjädrar med 9.5N/mm till min Öhlinsgaffel. Jag vill upp en liten aning i fjäderkonstant, vilket borde vara samma sak som att kapa några mm i toppen och lägga i motsvarande distans. Problemet är att jag lär riskera att översta varvet på fjädern spricker efter kapning. Finns det så att säga något sätt att korta ner fjädern utan att påverka hållbarheten?

/För snål för att köpa nya fjädrar
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, Panna 58, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, Aprilia RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500
Okej :va
Hur kommer det sig att om exempelvis jag har en hoj där avstådet mellan en punkt på svingen och en punkt rakt upp på bakramen är 60cm meter och sedan när jag sätter mig på hojen blir detta avstånd 56cm.
Sen skruvar jag något varv så att fjädern på bakdämparen trycks ihop lite, kollar på punkterna som fortfarande mäter 60cm på obelastad hoj, sätter mig på hojen och avståndet mellan punkterna är nu 58cm?

Det enda jag gjort är att jag tryckt ihop fjädern lite, om inte fjädern vore progressiv skulle samma vikt trycka ihop fjädern lika mycket, men det blir inte så. Jag har testat det rent praktiskt ett antal gånger och vet att det är så här det blir.

Vad är det jag har missat?
Länkaget kan mycket väl vara progressivt. Då får du en progressiv verkan även med en linjär fjäder. Som Gulleplutt sade, du kan bara genom att titta på en fjäder se om den är progressiv. En progressiv fjäder har olika stigning på olika delar av fjädern (progressiva fjädrar kan även vara koniska m.m., men det är sällan användbart på en hoj).
 

Limpster

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2010
Ort
Staffanstorp
Hoj
Fiddy
Tror jag fått klarhet i det nu. Efter pratat med en kompis som kan massa om reglerteknik och fysik.
Att fjädrarna är linjära rent optiskt är jag helt med på.
Exempel, man spänner ihop en fjäder med konstanten 50N/mm säg 10mm, då är inspänningstrycket 50N och fjädern kommer bete sig som om den vore stum med alla krafter under 50N. Däremot om kraften som påverkar den är större än 50N beter den sig som en 50N/mm fjäder oavsätt om den varit förspänd eller inte. Den kraft jag ger fjädern när jag sätter mig på hojen måste först komma över den ökade konstanten jag skapat genom att skruva åt fjädern.

Linjärt progressiva fjädrar tycker jag det borde kallas :)
 

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Lomma
Hoj
85 GSX-R7/12, Panna 58, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, Aprilia RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500
Exempel, man spänner ihop en fjäder med konstanten 50N/mm säg 10mm, då är inspänningstrycket 50N och fjädern kommer bete sig som om den vore stum med alla krafter under 50N. Däremot om kraften som påverkar den är större än 50N beter den sig som en 50N/mm fjäder oavsätt om den varit förspänd eller inte. Den kraft jag ger fjädern när jag sätter mig på hojen måste först komma över den ökade konstanten jag skapat genom att skruva åt fjädern.

Linjärt progressiva fjädrar tycker jag det borde kallas :)
Nja, kan hända att du bara skrev fel, men om du förspänner fjädern i ditt exempel 10 mm så behöver du 500 N för att komprimera den ytterligare.

Linjärt progressiva fjädrar tycker jag det borde kallas :)
Vad menar du är progressivt? Den är helt linjär. :)
 
Last edited:

Limpster

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2010
Ort
Staffanstorp
Hoj
Fiddy
Nja, kan hända att du bara skrev fel, men om du förspänner fjädern i ditt exempel 10 mm så behöver du 500 N för att komprimera den ytterligare.


Vad menar du är progressivt? Den är helt linjär. :)
Skrev fel (behöver nytt tangent bord). Det jag menar med progressiv är att om du exempelvis förspänt med X kraft så måste först uppnå X kraft innan fjädern påverkas, fjädern måste alltså ha mer och mer kraft ju mer den trycks ihop.
Det som oxå postats i tråden är någon typ av exponentiellt progressiv fjäder, till skillnad från linjärt progressiva fjädrar som normalt sitter på en MC.
Hoppas och tror faktiskt bara det är en förvirring i begreppen. Men det är nog några som inte fått saken helt rätt som kanske lär sig :)
Inte bästa källan men orkar inte leta rätt på någon fysik bok nu.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Progressiv
"Progressiv fjäderkaraktär, inom maskinteknik är en fjäder som efterhand ökar motståndet och blir svårare att trycka ihop. En cylindrisk skruv-fjäder med samma stigning, material, lindningsdiameter och trådarea över hela fjädern uppfyller detta."
 

Salle1428

#3520
Gick med
11 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 999
Herregud vad ni krånglar till det. :D
Lämna in skiten till nå'n som vet och du kommer att få rätt
fjädrar i förhållande till din egen vikt, hojens vikt, körstil etc dessutom kommer du att få både gaffel och dämpare anpassad efter dina egna önskemål tex bankörning. :tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top