En sån där läsplatta

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Hoj
Upcoming
Finns det ingen tråd om detta?

Vore bra att ha nånting att kolla film och smurfa på när man åker tåg och dylikt.
Eller visa nånting för gubbarna på jobbet.

Android fungerar finfint i mobilen.
Inbyggt 3G modem är ju smidigt iom att jag har dubbla simkort, annars fungerar det ju att dela wifi från luren.

Finns det några vettiga i handeln nu?? Hittade inte direkt något efter en runda på google..

N/A

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Hoj
SP-1
Finns ett 10-tal på marknaden.
Ett 20-tal är på gång.
2 st att köpa nu i Sverige.

Ingen är vettig.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
läsplatta är t.ex. kindle och fungerar enbart för att läsa e-böcker på.
surfplatta är t.ex. iPad och Samsung Galaxy Tab, dessa är mera utav "datorer" i småformat.

Jag tror att både iPad och dess konkurrenter är vettiga, de människor jag känner som köpt dessa använder dom faktiskt, samtidigt som jag själv och andra som inte har något inte känner något behov av dom.
Men nu är nog fel tillfälle att införskaffa någon, inom kort kommer iPad 2 och Andriod-versionerna uppgraderas också ganska tungt inom en snar framtid.

Håll hårt i plånboken ett tag till är mitt tips :)

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Hoj
Upcoming
Då äre en surfplatta jag vill ha då!
Pengarna får ligga och ränta till sig lite till om inte finns bra krejjer att köpa, Skulle Android komma med 3.0 på de nya plattorna nu?

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Jag tjacka en iPad och är mycket nöjd, använder den hela tiden sedan jag skaffade den i december.
Dock var det ett medvetet val för mig att ha den istället för laptop hemma för att få mig att jobba mindre och det funkar ju rätt bra :)

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Toshibas verkar intressant
http://www.idg.se/2.1085/1.368850/toshiba-slapper-surfplatta-med-android-30-i-sverige

Flera av de kommande surfplattorna ser mer eller mindre ut att vara skapade efter samma recept: Ta en 10-tumsskärm, tillsätt en Nvidia Tegra 2-processor och en hdmi-port. Klart. Toshibas kommande surfplatta är inget undantag.

Just nu kallas surfplattan helt enkelt Toshiba Tablet. Den har precis som Acers Iconia Tab A500 en 10,1-tums multitouch-skärm med upplösningen 1 280, en Tegra 2-processor och ett hdmi-gränssnitt.

För ljudet står ett par inbyggda stereohögtalare. Andra spännande finesser är accelerometer och gyro. Surfplattan har både usb 2.0 och en mini-usb-port. Det gör att du kan ansluta såväl kameror och externa lagringsenheter, som att använda plattan som lagringsenhet.

Toshiba-plattan stoltserar även med två stycken kameror, en femmegapixelkamera på baksidan och en tvåmegapixelkamera på framsidan. Du kan även stoppa i ett sd-kort och ansluta plattan via wifi eller 3g. Den sistnämnda funktionen är dock tillval.

Baksidan av surfplattan har en greppvänlig yta och för att piffa upp utseendet sitter det kromdetaljer runt kamerorna. Du kan lägga till lite personlig touch genom att byta ut batteriluckan mot en ny i en färg du gillar. Operativsystemet är Android 3.0, även kallat Honeycomb.

Något lanseringsdatum eller pris har Toshiba inte presenterat ännu.

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Hoj
ducduc
Med risk för att låta som en Apple fanboy, men ändå..

Om du köper en Androidbaserad plattform, räkna med End of Life efter 6 månader.

Apple har åtminstone 1-2 år Life span på sina produkter och uppdateringar långt efter det.

Kan inte utala mig om Honeycomb, men 2.2 är verkligen kefft att surfa med. :)

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Motorola Xoom är väl den första surfplatten med Android 3.0 och den släpps på torsdag i USA.

iPadden är grym, jag älskar min och använder den varje dag :)

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Får väl säga som alla andra, iPad är den första och bästa hittils men vill man ha Android så kommer Xoom till Sverige snart.
Kommer säkert inte dröja länge nu tills det finns fler Android-baserade plattor som funkar skapligt då det nu finns ett OS anpassat till de.

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Får väl säga som alla andra, iPad är den första och bästa hittils men vill man ha Android så kommer Xoom till Sverige snart.
Kommer säkert inte dröja länge nu tills det finns fler Android-baserade plattor som funkar skapligt då det nu finns ett OS anpassat till de.

Så vitt jag förstått är det inte alls klart att xoom kommer till sverige.

Eller vet du något jag inte vet?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Så vitt jag förstått är det inte alls klart att xoom kommer till sverige.

Eller vet du något jag inte vet?

Den kommer hit, Motorola själva kanske inte lanserar den här, men så fort den säljs någonstans i världen kommer den att gråimporteras om man inte törs beställa den utomlands själv.

Ellos sålde ju gråimporterade iPad's när den var ny :D

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Xoom säljs väl redan i väst? :va

Jo, den är väl släppt nu, så antingen beställer man utomlands eller så väntar man ett tag och ser vad som händer på den svenska marknaden.

Jag har en bekant som har en elektronik butik som kommer att ta hem till sig själv IAF, finns det intresse så tar han hem flera.

Jag känner att jag inte kan motivera ett köp just nu, men det kan ju kanske ändras när man har suttit hos honom och fikat och lekt med hans exemplar....

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jo, den är väl släppt nu, så antingen beställer man utomlands eller så väntar man ett tag och ser vad som händer på den svenska marknaden.

Jag har en bekant som har en elektronik butik som kommer att ta hem till sig själv IAF, finns det intresse så tar han hem flera.

Jag känner att jag inte kan motivera ett köp just nu, men det kan ju kanske ändras när man har suttit hos honom och fikat och lekt med hans exemplar....
Tror det blir svårt för Xoom, med tanke på prisskillnaden gentemot iPad.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Tror det blir svårt för Xoom, med tanke på prisskillnaden gentemot iPad.

Jo, jag tycker också att den landar för högt i pris, ÅAS utklassar den ju iPaden prestandamässigt (utom i "tunnhet" och "finurligt lock"), men det är ju ingen ursäkt att ta ut Apple-pris på grejorna...

Som sagt så är jag mer nyfiken på RIM/Blackberry, då det är ett oerhört bra OS i bakgrunden och får dom till mjukvarulagret så att man kan köra Androidappar på det så finns ju allt man behöver sen.

Redan för 8-10år sedan körde jag operativet som desktop operativ med lite portade Linuxprogram på en gammal dator hemma och den hade uptime på flera år trots att det labbades och klabbades rätt friskt.

Stabilt är bara förnamnet.

Dessutom är det nog det mest snabbstartade OS'et just nu, i princip instant on, vilket ju kan vara bra på paddor/embedded lösningar, det spar ju en hel del ström att kunna stänga ner helt istället för att gå i hibernate.

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Här är en ganska utförlig jämförelse mellan original iPad och Motorola Xoom.

Sammanfattningsvis kan man säga att gamle iPaden har bättre skärm, snabbare och smidigare OS samt ett mycket större mjukvaru-bibliotek.

Xoomen är dock mer konfigurerbar, har är främre kamera, miniHDMI och snabbare processor som tillåter mer avancerad mjukvara.

Blandar man in iPad2 så skulle jag nog tycka att allt är bättre förutom om man vill kunna konfigurera mer än Apples "låsta" inställningar.

Ser det även som en nackdel att det inte går att ladda Xoomen via USB (när den är inkopplad i datorn alltså)

http://www.youtube.com/watch?v=CmpbeVi-3Ss&feature=fvst

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jo, jag tycker också att den landar för högt i pris, ÅAS utklassar den ju iPaden prestandamässigt (utom i "tunnhet" och "finurligt lock"), men det är ju ingen ursäkt att ta ut Apple-pris på grejorna...

Som sagt så är jag mer nyfiken på RIM/Blackberry, då det är ett oerhört bra OS i bakgrunden och får dom till mjukvarulagret så att man kan köra Androidappar på det så finns ju allt man behöver sen.

Redan för 8-10år sedan körde jag operativet som desktop operativ med lite portade Linuxprogram på en gammal dator hemma och den hade uptime på flera år trots att det labbades och klabbades rätt friskt.

Stabilt är bara förnamnet.

Dessutom är det nog det mest snabbstartade OS'et just nu, i princip instant on, vilket ju kan vara bra på paddor/embedded lösningar, det spar ju en hel del ström att kunna stänga ner helt istället för att gå i hibernate.
Tja, jag har en Blackberry telefon (Bold) och är inte direkt imponerad av deras OS. Den blir långsammare och långsammare tills man startar om den genom att ta ut och sätta tillbaka batteriet. Rekommenderat intervall är 1 gång/vecka. Väntar man längre låser den sig så småningom och startar om sig själv.
Omstart tar ca 10 minuter.

Och nej, jag är inte ensam om detta problem.

Sedan är det ett relativt låst system. Antagligen för att man marknadsför sig som ledande i säkerhet, men att inte ens kunna kopiera sina kontakter manuellt känns lite 1990.

För det tredje så är interfacet lika upphettsande som ett hårdkokt ägg.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Tja, jag har en Blackberry telefon (Bold)

Fast det är ju ett helt annat operativsystem än Blackberry Tablet OS, som i grund och botten är QNX RTOS.

QNX kommer att ersätta blackberry i telefonerna från och med version 7.0

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...