E10 Ersätter 95-oktanig bensin

Helander

Lagom!
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Rivergoal
Hoj
CBR900RR - KTM 690 SM *såld* - ZZR-600 *såld*
Har det inte ganska länge varit 5% etanol i vanlig 95? :va

Och vad skulle det vara för fel på att fortsätta tanka 95 som vanligt? :confused:

Jo det har det allt vart ett bra tag nu (vet dock inte exakt hur länge).

Sen lär man ju inte märka någon skillnad på hojen ändå, speciellt inte om den har en icke ommappad insprutning.

//D
 

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
Har det inte ganska länge varit 5% etanol i vanlig 95? :va

Och vad skulle det vara för fel på att fortsätta tanka 95 som vanligt? :confused:

Jo, men nu höjer de till 10%.

Jo det har det allt vart ett bra tag nu (vet dock inte exakt hur länge).

Sen lär man ju inte märka någon skillnad på hojen ändå, speciellt inte om den har en icke ommappad insprutning.

//D

Ja, men skillnad blir det ju. Den kommer (om märkbart) vara slöare och få en lite högre förbrukning. Jobbigt för de som kör 2t och andra förgasarmotorer dock.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Bil Sweden har ju sammanställt DENNA LISTA som klargör ifall ens gamla bil pallar E10 men finns det en liknande sammanställning för motorcyklar?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Bara för att 95 oktan rekommenderas behöver det inte betyda att 98 inte går att köra på. Tvärt om så fungerar det mycket bra. Varför tankar annars folk V-Power och sånt? :confused:

Plana toppen eller stoppa dit en tunnare packning om ni är lite finkänsligare.
 
Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Kul att min bil finns med i listan över bilar som INTE kan köras på E10.
Fast jag har gjort ett eget experiment och den går alldeles utmärkt med 15-20% E85 blandat i vanliga bensinen.

Edit: Är det inte tvärtom att motorer blir kvickare av etanol?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ja, men skillnad blir det ju. Den kommer (om märkbart) vara slöare och få en lite högre förbrukning. Jobbigt för de som kör 2t och andra förgasarmotorer dock.
Möjligen att extremt trimmade högprestanda motorer ger sämre effekt, men vanliga standardhojar, i synnerhet lite tröttare vardagshojar, kommer knappast märka någon som helst skillnad. Antagligen skulle ingen märka det om ingen visste om det :rolleyes:

Kul att min bil finns med i listan över bilar som INTE kan köras på E10.
Fast jag har gjort ett eget experiment och den går alldeles utmärkt med 15-20% E85 blandat i vanliga bensinen.

Edit: Är det inte tvärtom att motorer blir kvickare av etanol?
Min går tydligen heller inte att köra på E10, men det har funkat alldeles utmärkt med minst 15% E85, så det ska knappast vara några problem. Antagligen sitter det i typningar å klassningar till stor del :gnissla
 
Last edited:

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Ja, men skillnad blir det ju. Den kommer (om märkbart) vara slöare och få en lite högre förbrukning. Jobbigt för de som kör 2t och andra förgasarmotorer dock.

Varför skulle blir den slöare? Förgasare är ofta lätta och hyffsat billiga att bestycka om. Det finns 2t-oljor som fungerar med 100% etanol, eller metanol för den delen. De är även blandbara med bensin. Inte dyrare än vanlig 2t-olja heller.

Som tillägg kan sägas att när oljebolagen började med etanolinblandning(>15år sedan) i bensin var det inte reglerat till 5%. Det var en högre andel och om jag minns rätt var det tillåtet med upp till 30%.

Jag ser inte problemet. Annat än priset då förstås. Det är alltid för högt. :D
 

jonny_jp

Revs Your Heart
Gick med
20 Aug 2005
Ort
utanför Värnamo
Hoj
MT-07 2016
Kul att min bil finns med i listan över bilar som INTE kan köras på E10.
Fast jag har gjort ett eget experiment och den går alldeles utmärkt med 15-20% E85 blandat i vanliga bensinen.

Jag tror det handlar mer om att inblandningen är mer aggresiv mot packningar, gummi- och plastdetaljer i bränslesystemet som på längre sikt skadar dessa delar (om de inte från början har skydd mot det).
 

moddlaren

Guest
Varför skulle blir den slöare? Förgasare är ofta lätta och hyffsat billiga att bestycka om. Det finns 2t-oljor som fungerar med 100% etanol, eller metanol för den delen. De är även blandbara med bensin. Inte dyrare än vanlig 2t-olja heller.

Som tillägg kan sägas att när oljebolagen började med etanolinblandning(>15år sedan) i bensin var det inte reglerat till 5%. Det var en högre andel och om jag minns rätt var det tillåtet med upp till 30%.

Jag ser inte problemet. Annat än priset då förstås. Det är alltid för högt. :D

Dom 10% etanol innehåller bara 50% av energin som samma 10% extra bensin har, således tappar man en del effekt.

sedan tar allt gummi ruggigt med stryk av alkoholer det första som ger upp brukar vara bränsletrycks regulatorns gummi membran, Bilen,Mc;n, eller vad det är slutar fungera som den brukar göra, plötsliga stopp eller otrolig bränsle förbrukning.

mvh
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Dom 10% etanol innehåller bara 50% av energin som samma 10% extra bensin har, således tappar man en del effekt.

sedan tar allt gummi ruggigt med stryk av alkoholer det första som ger upp brukar vara bränsletrycks regulatorns gummi membran, Bilen,Mc;n, eller vad det är slutar fungera som den brukar göra, plötsliga stopp eller otrolig bränsle förbrukning.

mvh
67% av energivärdet om man ska vara exakt iofs... :rolleyes:
 

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Dom 10% etanol innehåller bara 50% av energin som samma 10% extra bensin har, således tappar man en del effekt.

sedan tar allt gummi ruggigt med stryk av alkoholer det första som ger upp brukar vara bränsletrycks regulatorns gummi membran, Bilen,Mc;n, eller vad det är slutar fungera som den brukar göra, plötsliga stopp eller otrolig bränsle förbrukning.

mvh

Till att börja med blandar du ihop, medvetet eller omedvetet energiinnehåll och verkningsgrad. Sedan stämmer inte dina faktauppgifter vad gäller siffrorna heller(dock inte tokfel).

NATURgummi tar stryk av alkoholer. Det var längesedan naturgummi användes i bränslesystem på bilar och bågar. Rimligtvis borde ju saker och ting rasat långt tidigare då det efter gammalt(och fortfarande) användes K-sprit på vintrarna. Vissa förstod ju bättre att "fuska" med T-dojja då det är billigare och minst lika bra.

Edit. Tack Hoztic.:tummenupp
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Satan också. Nu är det bäst att sälja alla fordon så att man inte står där med byxorna nere om några år med obrukbara fordon.

Snart kan man ju inte tanka favoritbränslet v-power längre :mad:

Tvingas tanka 98 oktan. De 5% etanolen kommer att lösa upp alla gummipackningar i motorn. :mad:

Värst av allt så är det här nog bara början. Snart avskaffar man 98 oktan också. Bor man på glesbygden finns ju ta mig fan inte ens 98 oktan längre :mad:

Läser man på olika bilforum är folk rätt förbannade och överraskade. Jag har nog inte riktigt fördjupat mig i det här. Innebär detta att jag inte kommer att kunna använda vår gamla King Cab eller Honda Civic från 80-talet i Norrlands glesbygd?

98 oktan kommer nog att finnas tillgängligt och kanske bli lite vanligare på landet i och med att vissa bilar får problem E10. Noterade många första generationens DI motorer på listan.

Jag har tankat v-power i Duccen sedan det introducerades. Går väl över till 98 oktan när v-power försvinner. Det är tydligen på gång om jag förstått saken rätt. Om det nu inte skulle finnas mot förmodan ute på skånska glesbygden tar den skada av E10 då tro?
 

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Satan också. Nu är det bäst att sälja alla fordon så att man inte står där med byxorna nere om några år med obrukbara fordon.

Snart kan man ju inte tanka favoritbränslet v-power längre :mad:

Tvingas tanka 98 oktan. De 5% etanolen kommer att lösa upp alla gummipackningar i motorn. :mad:

Värst av allt så är det här nog bara början. Snart avskaffar man 98 oktan också. Bor man på glesbygden finns ju ta mig fan inte ens 98 oktan längre :mad:

Läser man på olika bilforum är folk rätt förbannade och överraskade. Jag har nog inte riktigt fördjupat mig i det här. Innebär detta att jag inte kommer att kunna använda vår gamla King Cab eller Honda Civic från 80-talet i Norrlands glesbygd?

98 oktan kommer nog att finnas tillgängligt och kanske bli lite vanligare på landet i och med att vissa bilar får problem E10. Noterade många första generationens DI motorer på listan.

Jag har tankat v-power i Duccen sedan det introducerades. Går väl över till 98 oktan när v-power försvinner. Det är tydligen på gång om jag förstått saken rätt. Om det nu inte skulle finnas mot förmodan ute på skånska glesbygden tar den skada av E10 då tro?

Fördjupa dig, och du kommer upptäcka ett ickeproblem.

Hur blir det för oss 2taktare då??

Hur mycket etanol behövs det för att förstöra egenskapen att blanda 2t olja i soppan?

Läs här:http://www.etanol.nu/ombygg-2taktare.php
Eller sök på Klotz.
 
Last edited:

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630

Ja jag vet att man ska använda vegetabiliska oljor vid etanolkonvertering, men det är vad jag förstått när man tankar e85.

Min fråga är alltså om det fortfarande går köra på vanlig 2t olja i den nya e10, eller hur mycket etanol det kan vara i soppan innan man måste byta till vegetabilisk olja?
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top