Nya bromsbelägg - hur köra in?

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Florida
Hoj
Mina nya bromsbelägg är totalt fuckade. Tror dock jag gjorde fel när jag körde in dem. Har hört både att man ska bromsa väldigt löst eller väldigt hårt i korta intervaller. Nu tar de väldigt dåligt och långt ifrån samma klipp som jag hade innan.

Hur ska jag göra nu och hur ska jag köra in mina nästa bromsbelägg så det blir rätt från början?
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Så här gör du för att rädda dina nuvarande belägg

* Ta bort beläggen
* Slipa bort det översta skicktet på dom med grovt sandpapper
* Montera igen
* Kör in dom genom att bromsa mjukt till en början för att sedan öka i styrka. Brukar krävas ca: 100 - 150 inbromsningar innan du kan bromsa fullt med dom.


Är du verkligen säker på att det va likadana belägg du fick när du köpte nya? Det är rätt stor skillnad mellan olika modeller och fabrikat.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Garagegolvet eller asfalten i depån brukar funka för att rugga upp beläggen om de blivit glaserade :)
 

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Florida
Hoj
EBS skrev:
Så här gör du för att rädda dina nuvarande belägg

* Ta bort beläggen
* Slipa bort det översta skicktet på dom med grovt sandpapper
* Montera igen
* Kör in dom genom att bromsa mjukt till en början för att sedan öka i styrka. Brukar krävas ca: 100 - 150 inbromsningar innan du kan bromsa fullt med dom.


Är du verkligen säker på att det va likadana belägg du fick när du köpte nya? Det är rätt stor skillnad mellan olika modeller och fabrikat.


Okej! Tack för tipsen, ska göra det någon dag nu snart när jag får tid över...

Nej det är inte samma, tror jag inte iaf. Men så här dåliga kan inte beläggen vara när de ska funka, då borde EBC kursat för längessen isf :crash
 

#2

mellan två hojjar!
Gick med
1 Jul 2003
Ort
Norrbotten
Hoj
Paus
EBS skrev:

* Kör in dom genom att bromsa mjukt till en början för att sedan öka i styrka. Brukar krävas ca: 100 - 150 inbromsningar innan du kan bromsa fullt med dom.


En fråga för en dum en.
Menar du att man ska bromsa mjukt å sedan nypa åt hårdare å hårdare.. lr menar du att man ska..
bromsa mjukt några gånger för att sedan gå över till hårda bromsningar??? :hej
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
#2 skrev:
En fråga för en dum en.
Menar du att man ska bromsa mjukt å sedan nypa åt hårdare å hårdare.. lr menar du att man ska..
bromsa mjukt några gånger för att sedan gå över till hårda bromsningar??? :hej

I början av inkörningen ska du inte bromsa hårt alls. För att allt eftersom tiden går bromsa hårdare. Precis som Silwer skriver, du måste få upp tempraturen i beläggen suksesivt och inte direkt.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top