Urspårade diskussioner-tråden

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Eftersom det ofta vandrar över från topic till något annat i trådar kan vi nu flytta över oss hit:

Senaste nytt:

Ändrar drev kw/hk?

Det beror ju helt på vikten som finns på hojen också. Luftmotstånd och blablabla.

Drevning ändrar ej effekt. Det ändrar däremot vridmomentet på bakhjulet.

Vikt påverkar ej hastigheten direkt heller, då kraften som skapas av massan verkar i 90 grader förskjutet mot rörelsen vi pratar om.
Edit: Dock möjligt att vikten påverkar rullmotståndet i viss utsträckning

Sedan:
sen är det ju skillnad på 2t och 4t även om de har samma hk.

2taktaren tänder dubbelt så ofta så ja det är ju skillnad, däremot är 1kW lika med 1kW oavsett om det är en 2taktare, 4taktare eller mina ben när jag sitter på cykeln som utvecklar det.
Den angivna effekten är ett mått!
Precis som att en kilometer är lika lång oavsett fordon/hastighet, dock kan den upplevas olika.

Feel free to spåra ur!

Ja jag har tråkigt :rolleyes:

vickeviking

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2011
Hoj
Honda SP1 + Suzuki Savage bobber
okej men å andra sidan så även om de har samma effekt så är ju motorerna byggda på olika sätt. 4takten är ju sådan att den har mer bottenvrid. men tror ja förstår va du menar faktiskt:)

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Jag PMade Rosen om en sån här tråd!

Tack Igge.

Kan vi få denna tråd klistrad måntro?

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
okej men å andra sidan så även om de har samma effekt så är ju motorerna byggda på olika sätt. 4takten är ju sådan att den har mer bottenvrid. men tror ja förstår va du menar faktiskt:)

Jo men skulle du byta mellan två motorer i en hoj som ger 15hk vid topphastighet, den ena 2t och den andra 4t, så skulle de leverera samma topphastighet. Eller tänker jag fel då? :va

Lugnt Kottsson

genericjohn

Sporthojsnörd
Gick med
25 Jun 2009
Hoj
Gasgas motard Gsxr 1100
Jo men skulle du byta mellan två motorer i en hoj som ger 15hk vid topphastighet, den ena 2t och den andra 4t, så skulle de leverera samma topphastighet. Eller tänker jag fel då? :va

Lugnt Kottsson

om det är samma utväxling borde det bli samma. däremot vridet kanske har nån betydelse.

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
om det är samma utväxling borde det bli samma. däremot vridet kanske har nån betydelse.

Vrid och varv ger effekt.
Ändrar du utväxlingen skiftar vridet och varvet så att effekten är den samma.

Så de faktorer du nämner ska ej ha påverkan, enligt min logik då :va

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Faktum är att en om man jämför en tvåtaktscylinder med en fyrtaktscylinder, där båda har samma storlek och litereffekt, så brukar tvåtaktaren ha mer vrid samt härav mer effekt lägre ner i registret än fyrtaktaren.

Dubstep

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2011
Hoj
XTZ 660 Tenere -92
Nu är det dags att ta en evighetsdiskussion vid kragen. Vad är bäst. 2 eller 4 takt? (Själv föredrar jag 4 takt, jag skiter i att 2 takt har bättre vrid bla... bla... bla....) :huvet

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Nu är det dags att ta en evighetsdiskussion vid kragen. Vad är bäst. 2 eller 4 takt? (Själv föredrar jag 4 takt, jag skiter i att 2 takt har bättre vrid bla... bla... bla....) :huvet

Säger att det är en smaksak... jag kör båda delarna just nu!

4-takt: perfekt en helt vanlig dag när du ska till och från skolan när du ska A-B!
Behöver bara tanka 6-7 liter max i veckan om jag åker 3 mil om dagen!
Helt ok att lyssna på!
Behöver inte oroa sig över något!

2-takt: Mer drag, framförallt roligare effektkurva en än 4-takt aka gräsklippare!
Ser generellt bättre ut utseendemässigt, då pratar jag inte bara om mina cyklar :näsblod
Luktar och låter race, inget slår doften av två-takt på morgonen! :tuttar

Själv åker jag helst med 2-taktaren, för den passar mig, hellre dubbelt med häst, för en billig peng, än en dyr slö fyr-takt :)

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848

Pest eller kolera.
Båda har för och nackdelar, vad som är bäst är individuellt.
Jag föredrar 2-takt men jag kan förstå folk som kör 4-takt (dock inte CBR:näsblod)

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Själv säger jag som James May på Top Gear om Hondas(?) bil som går på väte.

Kör med den till jobb/skola och kör de andra bensin slukande bilarna som hobby.

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
Skulle inte skryta om jag hade 4-takt för polarna... här kör värstingmopparna ifrån dem :död
Jag skäms över att kompisens hemma-trimmade fs1a drar min 4-taktare!

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Skulle inte skryta om jag hade 4-takt för polarna... här kör värstingmopparna ifrån dem :död
Jag skäms över att kompisens hemma-trimmade fs1a drar min 4-taktare!

Jag hade inga problem med att dra ifrån moppefukkona i stan med min 4-taktare, kids i Ängelholm kanske suger på att trimma?
Alternativt så är Yamahas hundratjufemmor bra?:D

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
nästa år!!!
Jag hade inga problem med att dra ifrån moppefukkona i stan med min 4-taktare, kids i Ängelholm kanske suger på att trimma?

TTR snurran ( om det är den du tänker på ) är ju typ motsvarigheten till mopedernas baotian....

Så ja, kidsen i ängelholm måste vara kassa på att trimma :D

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj

Kan vara att äldre moppeder pallar mer, Det han har gjort är bytt cylle, jakat kolv, planat top, borrat förgasaren, rivit ur avgassystemet på skit och kastat luftburken! toppar drygt 110 riktiga kilometer :)

Det finns nog någon i ängleholm som kan trimma också, du har nog bara inte träffat honom än :tummenupp

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Sätta? När jag kör normalt(accelerar hårt utanför alla bostada o tättbefolkade områden och hamnar på 0,6-0,7l/milen som mest, och alltså ca 15-16 mil, din hoj drar 0,4 liter milen blandad körning, min drar 0,4 l/mil o under vid eco driving, 125or drar inte så jävla mkt soppa som du tror, och sen har vi dubbla effekten vilket du får räkna med, o ja kör alltid snålt när ja ska någonstans,

Men Andreas. Det är väll inte det jag säger. Jag kommer ca 25 mil på min 9 liters tank.

Och du har väll ca 12 liters tank? Och du kör med dubbel effekt och det låter väll rimligt med 15-16 mil på en tank vid landsvägskörning. Alltså inte ECO driving :D

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka