Höja ålder för A-kort 2014

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Hej alla glada! Träffade på min gamla trafikskolelärare igår. Och han berättade att åldern på A utan begränsning ska höjas till 24 år. Minns banne mig inte om han sade 2014 eller 2013.

Tänkte bara berätta ifall det inte har diskuterats tidigare, hittade inget om det på SH.

//Tompten

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Tänkte kolla en sak här snabbt.

Jag är 18 år om två veckor och tar mitt A-begränsat nu i vår. Kommer jag ändå få mitt A-obegränsat kort när jag blir 20 år 2013?
Eller måste jag vänta tills jag blir 24?

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Tänkte kolla en sak här snabbt.

Jag är 18 år om två veckor och tar mitt A-begränsat nu i vår. Kommer jag ändå få mitt A-obegränsat kort när jag blir 20 år 2013?
Eller måste jag vänta tills jag blir 24?

Om jag tyder texten rätt, och räknar rätt, så ska det funka. Dock så övergår det inte till tungt automatiskt. "Stegvis: 20 år och A2 i
minst 2 år samt körprov alternativt obl. utbildning"

//Tompten

harlekin

Medlem
Gick med
23 May 2010
Hoj
BATBIKE
när börjar det där gälla?

är ett och ett halvt år sen man tog mellan så vill veta om jag får tung om ett halvår eller inte... :va

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Kanske ensam om att tycka detta....

Men när vi ändå är igång, kan man inte sätta 50 årsgräns på att få köra hoj. Då slipper man alla skenförsäkringar och inga 20åringar kommer att dö på en hoj.

Sen när är kollektiv bestraffning rätt väg att gå?

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Om jag tyder texten rätt, och räknar rätt, så ska det funka. Dock så övergår det inte till tungt automatiskt. "Stegvis: 20 år och A2 i
minst 2 år samt körprov alternativt obl. utbildning"

//Tompten

Fast han har ju inte a2 utan a

Jag tror att det övergår automatiskt

[Tapatalk]

Last edited:

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Fast han har ju inte a2 utan a

Jag TROR att det övergår automatiskt

[Tapatalk]

tror jag med, dom kommer inte dra tillbaka körkort, det skulle vara om dom beslutar att ändra så att lagen gäller 2013 istället för 2014, jag får tung augusti 2012 om jag inte tar det innan och blir 24år december 2013 så detta kommer inte drabba mig men tråkigt till alla andra som vill köra tung men måste vänta så länge:brinnerup

Last edited:

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Hoj
790 Duke
Kan man fortfarande ta mellan när man är 18, och sen få ta tung när man är 20, eller måste man vänta till man är 24 ändå? Detta suger hårt, för jag tar mitt mellan nästa år...

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Kan man fortfarande ta mellan när man är 18, och sen få ta tung när man är 20, eller måste man vänta till man är 24 ändå? Detta suger hårt, för jag tar mitt mellan nästa år...

Som jag uppfattar texten ovan så betyder det i klartext;

Du kan få A-obegränsad("tungt") om du ANTINGEN är minst 20år gammal och haft A2("mellan") i två år, som idag alltså.
Eller om du vill skippa mellanhoj och ta tung direkt, vara 24år.

Idag är det väl tungt kort om du är minst 20år och haft mellan i två (dvs här blir det ingen skillnad) däremot kan du ta tung direkt redan som 21åring

Det är alltså 21:års gränsen man vill höja till 24år, inget annat.

Således borde det innebära att; tar du mellanhoj när du ex är 21, får du tung (kanske kommer krävas förnyad uppköning men den infon ges ej) när du är 23år.

asdf

rastafari
Gick med
12 Jun 2008
Hoj
EXC 450 -06 *Såld* 660 SMC -05 *Såld* FS650 -08 *Såld* EXC 525 -06
Fan vad härligt, alltid lika kul när man "precis" klarat sig förbi sånt här :yoparty

Vidare tycker jag det är bra, även om en sån här regel knappast hindrar 20-åringar från att köra tungt...

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Då borde vi med andra ord få lägre försäkringspremier framöver då,,, eller inte.:gnissla

speedmonster

bonn råtta
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
honda nsr125r -89
Riktigt löjligt tycker jag.. man får brumma runt med en 1000 hk bil när man är 18 men inte tung mc förens man är 24..

Och som ovanstående, kommer nog inte göra någon skillnad, vill man köra tung mc när man är 18 så gör man väll de!

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Riktigt löjligt tycker jag.. man får brumma runt med en 1000 hk bil när man är 18 men inte tung mc förens man är 24..

Och som ovanstående, kommer nog inte göra någon skillnad, vill man köra tung mc när man är 18 så gör man väll de!

Hur många 18 åringar har råd med en 1000 hk och hur många klarar av att lägga 30 000kr för att få en R1 eller GSXR1000.

Hade vi haft problem med krockade 1000 hk bilar som var framförda av folk med nytagna körkort så hade dom kollat över det med, nu råkar det vara att det enda dom har råd med är en avdankad V40 turbo.

Nut's

BADASS MOTHERFUCKER
Gick med
11 Dec 2005
Hoj
BMW S1000rr
Hur många 18 åringar har råd med en 1000 hk och hur många klarar av att lägga 30 000kr för att få en R1 eller GSXR1000.

Hade vi haft problem med krockade 1000 hk bilar som var framförda av folk med nytagna körkort så hade dom kollat över det med, nu råkar det vara att det enda dom har råd med är en avdankad V40 turbo.

jag övningskörde med bil på ca 600 kusar (iof halvautomat) använde även denna när jag hade körkortet, körde olovligt som fan när jag var 18 med mc, ingen literhoj men de var ändå en relativt rapp ,... än så länge har jag inte vart med om en enda traffikolycka - har säkert kört över 30 000 mil med bil och mc...

Alltså vafan tar världen vägen? Vet 40 åringar som haft mc kort flera år som körde sämre än mig när jag var 15 och körde moppe vilket bevisades på crossbana mm även nu på hojträffar....
Vart vill jag komma?
jo Individanpassa gränserna istället för åldersindela, en 16 åring kan vara mycket mognare att framföra en supersportbil på 800hk eller en ny sporthoj på 200hk än en 60 åring som haft både A och B kort sedan han var 18....

Andra hyptetiska tester är t.ex. att visas reaktionsförmåga i nyktert tillstånd är 10 gånger sämre än en annans individ när han har alkohol i kroppen, alltså är den nyktra sämre förare än den som är full.... ja världen är allt orättvis men de kan inte vara lika för alla på pappret som i verkligheten.

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Hoj
Nada
tror jag med, dom kommer inte dra tillbaka körkort, det skulle vara om dom beslutar att ändra så att lagen gäller 2013 istället för 2014, jag får tung augusti 2012 om jag inte tar det innan och blir 24år december 2013 så detta kommer inte drabba mig men tråkigt till alla andra som vill köra tung men måste vänta så länge:brinnerup

Samma här, Tung Juli 2012. Ibland har man tur. =)

Pirate

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2009
Hoj
Ingen just nu
Kanske ensam om att tycka detta....

Men när vi ändå är igång, kan man inte sätta 50 årsgräns på att få köra hoj. Då slipper man alla skenförsäkringar och inga 20åringar kommer att dö på en hoj.

Sen när är kollektiv bestraffning rätt väg att gå?

Kollektiv bestraffing är väldigt vanligt inom politiken i sverige. Det är enklast så nämligen.... Skit i individen, hindra alla istället. Typiskt socialdemokratiskt förfarande och det förvånar att nuvarande regering gör så.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept