Monterade in batteri på 690 duke efter vintern, fungerar ej.

slrslr

Medlem
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 Duke, BMW K100, Triump Speed Triple, BMW K75, HD 48
Tog ut batteriet på min KTM 690 Duke i oktober nånn gång 2010, köpte en laddare till den och sen dess har jag underhållsladdat batteriet en gång i månaden. Idag så bestämde jag mig för att stoppa in batteriet och jag gjorde allt enligt instruktioner, testar att vrida på tändningen men ingenting händer.

Tog ut batteriet och nu är den på laddning, fick höra nått om att den ska helst vara ordentligt fulladdad när man stoppar in batteriet. Får testa återigen imorn men tänkte kolla om ni har några tips på vad jag borde tänka på eller om jag har gjort något fel?

Spelar det någon roll om man skruvar fast pluskabeln först eller inte?
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
hände likadant med mig, tog då en vanlig laddare och laddade 1dygn och batteriet funkade igen
 

slrslr

Medlem
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 Duke, BMW K100, Triump Speed Triple, BMW K75, HD 48
Äger ingen multimeter så jag testar det berömda alternativet att ladda den i 24 timmar för att sedan montera in den direkt..
 

Ozzi

Guest
Har du underhållsladdat en gång i månaden ska det ju ha tillräckligt med ork för att dra igång maskineriet.
 

slrslr

Medlem
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 Duke, BMW K100, Triump Speed Triple, BMW K75, HD 48
Har du underhållsladdat en gång i månaden ska det ju ha tillräckligt med ork för att dra igång maskineriet.

Verkade tydligen inte fungera på det viset så jag får testa när det är helt nyladdat.
 

Tobin

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2010
Ort
Hajom
Hoj
1981 Honda cb 650 Café racer
Har hört att om man har fel laddare så kan batteriet gå sönder. jag har ett gel-batteri i min mc och fick hör att det var viktigt att man hade rätt laddare annars kunde det gå sönder.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Har du råkat fippla till brytaren på högra sidan så kommer inget hända när du vrider på nyckeln.
Blev rätt stressigt en dag på Åsen för ett par år sedan när tre man försökte få igång en 690SMC som var helt livlös. Efter ett tag såg någon att brytaren stod fel och vips :D
 

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Är ju otroligt basic, så antar att du kollat redan, men du har inte råkat komma åt dödarknappen, alt. försöker starta med stöd nere och växel i (om de finns sidostödsswitch)? Funkar det inte efter laddning och du inte har någon multimeter (vilket vore det bästa iofs. att bara mäta upp batteriet. Mätare finns nästan gratis på biltema) så kan du ju alltid kolla om det finns nån huvudsäkring som har gått av någon anledning, innan du springer och köper nytt batteri.. :tummenupp
 

slrslr

Medlem
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 Duke, BMW K100, Triump Speed Triple, BMW K75, HD 48
Har självklart kollat brytaren men den har inget med saken att göra. Om stödet är nere och växeln är i så ska fortfarande hojjen få el men det går inte att starta igång den. Men det händer absolut ingenting när jag vrider nyckeln, typ som om att jag inte ens vrider om nyckeln, helt mörkt i displayen bara.

Laddaren jag köpte kan det inte vara fel på då den kostade 700kr och jag sa till killarna på johans mc att jag har en 690 duke och vill underhålls ladda den under vintern.

Det går bara att koppla in batteriet på ett sätt och det är omöjligt att dra kablarna fel då de är väldigt korta.

Det där med säkringarna var dock intressant, vart sitter dom? Är det samma som bilsäkringar att om någon har pajjat så är den inte hel helt enkelt?
 

Tobin

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2010
Ort
Hajom
Hoj
1981 Honda cb 650 Café racer
Vet ej hur dom sitter på din mc men om du har en instruktionsbok så brukar det stå där. De hojar som jag har grejat med så har det inte varit vanliga bilsäkringar. det har varit runda säkringar utav glas (avlånga) inget problem att få tag på åk till en mack eller liknade. (har sett sådana här säkringar på riktigt gamla bilar. tror de sitter på tex Volvo amazon

(lätt att byta)
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Smäll på startkablar ifrån bilen så får du svaret.

Startar den så är det ju bara att:


1.Mäta spänningen på batteriet för att se om det är dött
2.Ladda ( om det lever)
3.Släng och köpa ett nytt ( om det är dött)
 

slrslr

Medlem
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 Duke, BMW K100, Triump Speed Triple, BMW K75, HD 48
Det var en äcklig säkring, grön rackare, nr 30.. Fanns på statoil. Problem Solved!
 

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Enkelt och bra.. Thats how we likes it :tummenupp
 

slrslr

Medlem
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 Duke, BMW K100, Triump Speed Triple, BMW K75, HD 48
Kan tillägga att det va den säkringen som är precis brevid batteriet, inte dom som är precis under sadeln. Den var sjukt jobbig att komma åt samt att den är uberkänslig, 3 stycken bränndes innan det gick! Fan kan det bero på?
 

JackDaniels

Medlem?
Gick med
4 Jul 2006
Ort
Västerås
Hoj
XVSbobber, zx636r, 990SD, GSXR1000, 1098, TT600, R1, T595, DB125, 650GTn, 660smc, 125sx, crf450R HM, cr125, EC300, R6.
Kan tillägga att det va den säkringen som är precis brevid batteriet, inte dom som är precis under sadeln. Den var sjukt jobbig att komma åt samt att den är uberkänslig, 3 stycken bränndes innan det gick! Fan kan det bero på?

Gissar isåfall att det är den så kallade "huvudsäkringen" mellan batteri och elsystem. Går den så verkar det för mig som att batteriet skickar för mycket kräm till hojen. Försök kolla om/var det sitter en spännings/voltregulator, och konstatera om den är hel (här lär enda sättet vara multimeter. Bör ju ge i trakterna runt 12 volt ut, +/- något lite).. Alternativt om batteriet har fått spel..

Edit: Satte du i den säkringen som ska vara enl. tillverkaren? Tänkte om någon tidigare av någon anledning satt i en för klen säkring, och du bytte den till en lika? /Edit
 

Plazmite

Sporthojsnörd
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Hemma
Hoj
Aprilia Tuono 1100 Factory
Kan tillägga att det va den säkringen som är precis brevid batteriet, inte dom som är precis under sadeln. Den var sjukt jobbig att komma åt samt att den är uberkänslig, 3 stycken bränndes innan det gick! Fan kan det bero på?

Kopplade du loss batteriet innan du satte dit säkringen? kan väl bränna av om det är spänning på när man sätter dit dom?
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Kan tillägga att det va den säkringen som är precis brevid batteriet, inte dom som är precis under sadeln. Den var sjukt jobbig att komma åt samt att den är uberkänslig, 3 stycken bränndes innan det gick! Fan kan det bero på?

"Tre brann innan det funkade" låter inge vidare. Hur många A är den på ?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
"Tre brann innan det funkade"
Låter som det är nått fel.
Tex en kabel, där isoleringen blivit skadad mot en plåt.
Just genom att skicka in nya säkringar brukar det gå bra bränna bort så mycket metall så problemet är löst för tillfället.
Har varit med om det här hos kund.
"Den brukar stanna då och då (kyldisk med grönsaker i butik) och då har säkringen gått. Och skruvar man i en ny säkring går den också. Men den 3e säkringen man skruvar i brukar hålla några dagar."
Felet var: En fläktkabel hade legat mot en vass plåt :gnissla som vibrerade svagt och skurit genom isoleringen.
 
Last edited:
Nyheter
Nyhet – Yamaha R9

Rykten om en ny mellanklass...

Ta med dig solen

Det är bara att inse. Oavse...

Vi är ute och plåtar hojbyggen

Under sensommaren och höste...

Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Top