ZX9R 96- Går väldigt dåligt

Koffe

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
ARRITTOR
Hej

Jag har i vinter byggt om min zx9r till fighter, provade starta upp den för nån vecka sen och den går som en påse skit minst sagt, startar skitenkelt o går hyffsat på tomgång och om man ger litelite grundgas, men så fort man ger mer gas eller förösker varva upp den så kroknar den precis som soppatorsk.

Glad i hågen var jag och körde ner till macken o fyllde en dunk med 99oktanig soppa o slog i men fortfarande samma fenomen. Kan tillägga att jag haft hela hojjen nere, men problemet känns som att den inte får sås tillräckligt? har wsm och tittade lite i den men förstod inte riktgit hur man ska gå tillväga för att se om där kommit skit i förgasarna för det kanske är ett troligt problem? går hojjen överhuvudtaget om soppapumpen inte går? hade en tanke om "självsug" "självfall" från tanken som gör att den får tllräckligt med soppa för uppstart och tomgång men inte när man ger lite gas, den går att choka och då höjs varvet men den går orent.

varför jag undrar om soppapumpen är för det har suttit ett larm på hojjen med startspärr som inte fungerade, så jag har skogat bort detta och skarvat ihop de kablar som innan gick inom larmboxen.

Sitter och spånar men hade varit hjälpsamt om någon annan har en ide, kollade över slangarna till förgasaren ikväll och de ser ut att sitta enligt wsm och de sitter tajt.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Är det sådan där Ram-air på den(luffar-turbo) som går dom kasst utan rören på.

Finns iaf ett par trådar om det.

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Om jag uppfattar det som att den storknar när du ger gas stillastående?
Om så är fallet så låter som otäthet vid insugningsgummina? Men om det sker när du kör så är det troligen som Långa Farbrorn beskriver?

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Låter inte soppapumpen går den inte och då får den rätt dåligt med soppa.

Slå på tändningen och lyssna så skall det låta svagt tjucka-tjucka några sek.

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 900SS
Min gamla käpphäst, vatten i bränslet?

Min ducce betedde sig precis så förra året. Tömde förgasarna (vatten i botten) och rengjorde dräneringsröret från tanklocket. Tog ett tag att lista ut var vattnet kom ifrån...

Koffe

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
ARRITTOR
har inte kört mer än runt kvarteret så jepp det är när den är stillastående eller max 5km/h, tack för tipsen, då ska jag kolla upp det ni tipsat om, soppan e helt färsk men tack ändå

Ja det är ramair men ombyggt enligt samma recept som strettfighter_gbg

Holke

Sporthojsnörd
Gick med
11 Oct 2007
Hoj
Cagiva V-Raptor 1000 -04
Jag hade likadant problem med en TLR-fighter, trodde först att det hade med luften att göra, men det visade sig vara något så simpelt som ett taskigt batteri.

Koffe

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
ARRITTOR
kan verkligen ett batteri ha med de o göra? e förövrigt ett nytt rejstemabatteri men dock bara på 7ah istället för 10 som e orginal

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
har inte kört mer än runt kvarteret så jepp det är när den är stillastående eller max 5km/h, tack för tipsen, då ska jag kolla upp det ni tipsat om, soppan e helt färsk men tack ändå

Ja det är ramair men ombyggt enligt samma recept som strettfighter_gbg

Om du har byggt om luftburken rätt har du då kollat att vaccumstyrningen är rätt kopplat? Och är tätt? Har du inte gjort rätt så går den verkligen så dåligt som du beskriver.
Får du ingen ordning på det så kanske jag kan kika ner till Lödde på måndag kväll?
Jobbar i Landskrona under veckorna (om jag inte reser):gnissla

Koffe

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
ARRITTOR
jag har byggt om den så att de slangarna som innan gick ut i fronten numera går upp i luftburken, DOCK har jag inte dragit dem genom filtret utan bägge slangarna går upp i luftburken men fortsätter inte genom filtret då jag inte såg nån vits med det då dem inte är filtrerade i fronten utan tvångsmatade direkt fron fronten.

sen från vakumgrunkan som ligger på ventilkåpan så går där en tjock slang från "baksidan" på vakumgrunkan upp i luftburken som orginal, denna slangen ligger ju bara löst in i vakumgrunkan som orginal, sen går där även en tunn slang från grunkan som går bak in under fuggarna till ett t-kors som förgrenar sig ut till förgasarna o dessa anslutningar harj ag kollat, kan dock dubbelkolla

var ute och vred på tändningen nu och jag hör inte tillstymelse av liv från soppapumpen så ska börja med att kolla den igen, sen kan jag ta lite foton över förgasaren i övrigt o lägga upp så ni ser hur jag kopplat, vill du skicka ditt nummer i ett pm så hade det varit skitbra om jag inte får ihopa skiten till helgen, men känns som soppapumpen kan va en bov i dramat, men får se i morrn

Koffe

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
ARRITTOR
har felsökt soppapumpsreläet samt pumpen, när jag slår på tändningen utan att göra nånting mer så är det stendött.. inget liv från soppapumpen alls eller reläet samt att där ges ingen spänning ut till pumpen vilket borde indikera att soppapumpsreläet e kass?

Koffe

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
ARRITTOR
har mätt lite igen o de verkar visst de som om att soppareläet ger spänning ut till pumpen i startögonblicket, E de nån som e säker på om pumpen ska låta när man slår på tändningen, har lagt 2 timmar på pumpen pga det svaret nu, annars e de tillbaka till vakumjoxet

han ger reläet ca 12v i startögonblicket, sen 2-3 volt under gång

Last edited:

stenberg_

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2010
Hoj
Yamaha MT-01
Jag verkar ha typ samma problem som dig på min zx6r 98..
Min soppa pump låter ingenting heller! men den går jätte bra på högre varv men kass på lägre. har dock märkt att den drar lite tjuvluft vid insugningsgummina....

Lycka till!

Koffe

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
ARRITTOR
217616_10150154505646781_558641780_7158793_2589808_n.jpg

207050_10150154504351781_558641780_7158786_6857518_n.jpg

215374_10150154521746781_558641780_7158914_3548146_n.jpg

har kollat över de jag kan komma på nu, tätning runt förgasare, både klämmorna o under luftburken, mätt så soppareläet funkar, soppapumpen, jag har kört fast, här kommer lite bilder på diverse o en film på hur den går, när jag satt ihop den kväll gick den faktiskt bättre än igår, men den går fortfarande dåligt, detta är uppstart kall och utan choke.

filmen e seg men den kommer

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
har mätt lite igen o de verkar visst de som om att soppareläet ger spänning ut till pumpen i startögonblicket, E de nån som e säker på om pumpen ska låta när man slår på tändningen, har lagt 2 timmar på pumpen pga det svaret nu, annars e de tillbaka till vakumjoxet

han ger reläet ca 12v i startögonblicket, sen 2-3 volt under gång

Ja, pumpen skall låta, desto längre den varit avstängd desto längre låter pumpen.

Den skall ha 12v under hela tiden hojen går, kolla jordningar eller dyl.

ninjazx9r-97

Medlem
Gick med
1 Mar 2006
Hoj
kawasaki zx12r -01
min kawa gick hur bra som helst utan ramair märkte ingen försämring överhuvud taget:tummenupp.
kolla så du inte har vaccum i tanken.
på min audi a4 kunde jag inte ha mitt bensin lock på riktigt,gick kasst direkt om stängde det riktigt o man hörde hur det sög luft.

stenberg_

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2010
Hoj
Yamaha MT-01
Pratade med Kenntehs mc idag och de sa att bensinpumpen inte ska klicka till när man vrider om nyckeln! Den ska gå igång när motor går igång...

Koffe

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
ARRITTOR
okej men det gör den, men sen e frågan vad för spänning där skall vara till den under gång konstant 12v eller om den följer varvet via ignitorn

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...