Rengöra och vårda skinnställ – hur gör ni?

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Behöver fräscha upp mitt skinnställ, men vill inte använda något medel som torkar ut eller är ineffektivt som rengörare. Hur får man bort ingrott vägdamm och återfår de klara färgerna? Vad har funkat bra för er?

Bifogat

• image5.jpg
    image5.jpg
    129.5 KB · Visningar: 508
Last edited:

Ingfeldt

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2010
Hoj
CBR 600 RR -03
Jag använder mig av Hagmans läder-rengöring och efter det minkfett. Färgerna blir klarare men ingen sensation direkt. De svåraste fläckarna försvinner inte, men jag kanske gör fel... :)

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
jag använder Vatten,tvål en borste och en svamp. fettar in sen ordentligt med läder-balsam som består av kokosfett,bivax och lanolinolja.
resultatet = slående vackert (vitt skinnställ) samt att det kostar nästa ingenting.

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Har du ett rosa ställ? :Ligga???

Ärligt talat :D:
Rengör med biltemas lädertvål. Tar en liten skål med vatten och pytsar i tvålen, sitter sen och skrubbar i soffan och torkar bort tvål/vatten med en frottéhandduk.
Sedan tar jag och smörjer med skinnfetta jag köpt hos skohandlaren, men det funkar nog precis lika bra med vilket skinfett som helst (se bara till att det INTE gör vitt skinn mörkare!)låter det gro in under natten och torkar sedan bort överflödet med en handduk.

Funkar för mig, stället ser fortfarande nytt ut. Gör detta kanske 2 ggr per säsong (kör runt 2000 mil) och innan varje nersupning/nerdeppning aka vinterhelvetet.

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
var inte alls länge sen det var en tråd uppe om skinnvård och då var det nån som länkade en burk skinnfett för 85kr som även gjorde så att vatten stöter ifrån, har letat nu men inte hittat tråden. nån som kommer ihåg?:)

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
var inte alls länge sen det var en tråd uppe om skinnvård och då var det nån som länkade en burk skinnfett för 85kr som även gjorde så att vatten stöter ifrån, har letat nu men inte hittat tråden. nån som kommer ihåg?:)

Allt skinnfett stöter väl bort vatten? Eller rättare sagt gör skinnet mer tåligt för väta?

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Allt skinnfett stöter väl bort vatten? Eller rättare sagt gör skinnet mer tåligt för väta?

jag köpte mitt skinnställ nytt i slutet av förra sommaren så jag har inga erfarenheter om varken skinntvätt eller in smörjning men jag kommer specifikt ihåg att det var nån som hade skrivit att den var så bra och stöter ifrån sig vatten så jag tyckte det lät skitbra:tungan

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Jag har ett vitt ställ från Alpinestar som jag rengör med IKEAS rengörings-kitt för skinnsoffor. Normalt sett så är jag ingen IKEA-fanatiker men korv för 4 spänn och rengöringskittet för soffor förklarar deras erövring av världen :D

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Tjockt najs med RS Taichi! Jag har lite bra rengöringsgrejor på jobbet, kom och köp.

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife