Sälja bostadsrätt till 16 åring.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Har råkat på ett problem.

Ska sälja min bostad, var nere o skrev ett typ av förhandskontrakt hos föreningen förra veckan, där blev vicevärden lite tveksam o visste inte riktigt hur vi skulle göra med vem som ska stå som ägaren osv.
Hur som så löste vi det på nåt bra sätt tyckte vi.
Nu ikväll fick jag ett samtal från en i styrelsen som fått reda på det hela och meddelade att de högst troligt kommer neka 16 åringen medlemsskap i föreningen o därmed blir det såklart ingen försäljning, lösningen att modern skulle stå på lägenheten fungera tydligen inte heller enligt honom då de inte godkänner någon som ej själv ska bo i lägenheten.

Nu undrar jag ifall de överhuvudtaget kan göra såhär, föräldrarna kommer såklart stå som borgenärer o allt såntdär.

Dehär har ju satte mig rätt hårt i skiten då jag flyttar 1 Juni o trodde allt var klart, blir inte lätt o hitta ny köpare som kan flytta in 1 Juni direkt.

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Kolla med jurist om du har rätt att kräva föreningen på skadestånd för alla merkostnader som drabbar dig pga detta.

Vad står det i föreningens stadgar om minimiålder för medlemsskap?

Här är ett exempel på stadgar

http://109.124.131.220/stadgar.htm

Föreningens firma och ändamål

§ 1
Föreningens firma är Bostadsrättsförening Mårten Persson i Kristianstad.
Föreningen har till ändamål att i föreningens hus upplåta bostadslägenheter för permanent boende och lokaler åt medlemmar till nyttjande utan tidsbegränsning och därmed främja medlemmarnas ekonomiska intressen. Vidare har föreningen till ändamål att stärka gemenskapen och tillgodose gemensamma intressen och behov, främja serviceverksamhet med anknytning till boendet.
Bostadsrätt är den rätt i föreningen, som en medlem har på grund av upplåtelsen. Medlem som innehar bostadsrätt kallas bostadsrättshavare.

Föreningens säte

§ 2
Föreningens styrelse har sitt säte i Kristianstad.

Medlemskap

§ 3
Inträde i föreningen kan beviljas den som kommer att erhålla bostadsrätt genom upplåtelse i föreningens hus, eller övertar bostadsrätt i föreningens hus.
Fråga om att anta en medlem avgörs av styrelsen.
Styrelsen är skyldig att snarast, normalt inom en månad från det att skriftlig ansökan om medlemskap kom in till föreningen avgöra frågan om medlemskap.
Den som en bostadsrätt övergått till får inte vägras inträde i föreningen, om de villkor för medlemskap som föreskrivs i första stycket är uppfyllda och föreningen skäligen bör godta honom/henne som bostadsrättshavare.
Om en bostadsrätt har övergått till bostadsrättshavarens make/maka får maken ej vägras medlemskap i föreningen om makarna varaktigt sammanbott. Vad som nu sagts äger motsvarande tillämpning om bostadsrätt till bostadslägenhet övergått till annan närstående person som varaktigt sammanboende med bostadsrättshavaren.

I dessa stadgar jag länkat till som exempel står det inget om ålderskrav för medlemsskap.
Det står även att den som köpt bostadsrätt inte får vägras medlemsskap om villkoren i första paragrafen är uppfyllda.

Last edited:

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Kolla med jurist om du har rätt att kräva föreningen på skadestånd för alla merkostnader som drabbar dig pga detta.

Här är ett exempel på stadgar

http://109.124.131.220/stadgar.htm

I dessa stadgar jag länkat till som exempel står det inget om ålderskrav för medlemsskap.
Det står även att den som köpt bostadsrätt inte får vägras medlemsskap om villkoren i första paragrafen är uppfyllda.

Med tanke på att vicevärden vid skrivningen av förhandskontrakt inte hade en aning om hur vi skulle göra så tyder det på att det inte finns några stadgar som säger nånting om minimiålder.
Det verkar vara styrelsens åsikter om att 16 åringar inte ska få köpa bostäder själv som får dem att neka medlemsskap.

Carpe me

Mest hk när man dör vinner!
Gick med
20 Jun 2004
Hoj
Khggy
Dom har ingen som helst rätt att neka försäljningen till 16åringens föräldrar däremot så har dom rätt att förvägra medlemskap i föreningen eftersom ägaren av bostaden skall vara den huvudsaklige brukaren (bo och vara skriven där).

Läste faktiskt om detta i en brf tidning jag fick i somras. Men då handlade det om ett par som ville köpa en lägenhet till sin unge i present. Dom hade samma exakt samma fråga som du - om det gick, juristen sa ja till köp men att dom kan förvägras medlemskap i föreningen eftersom köparen inte kommer bo på adressen.

Så sälj den du och låt dom sälja den efter dig, inte ditt problem om dom inte får medlemskap :tummenupp

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
Som 16-åring i Sverige får du enligt lag inte ingå pengaravtal.
Undantaget är om det kan påvisas att pengarna kommer från eget arbete, t ex sommarjobb.

För er som agerar skolpoliser och kommer skrika om källa mm......googla, orkar inte själv just nu.

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Dom har ingen som helst rätt att neka försäljningen till 16åringens föräldrar däremot så har dom rätt att förvägra medlemskap i föreningen eftersom ägaren av bostaden skall vara den huvudsaklige brukaren (bo och vara skriven där).

Läste faktiskt om detta i en brf tidning jag fick i somras. Men då handlade det om ett par som ville köpa en lägenhet till sin unge i present. Dom hade samma exakt samma fråga som du - om det gick, juristen sa ja till köp men att dom kan förvägras medlemskap i föreningen eftersom köparen inte kommer bo på adressen.

Så sälj den du och låt dom sälja den efter dig, inte ditt problem om dom inte får medlemskap :tummenupp

Va fasen händer då om de köper lägenheten med förvägras medlemskap?
Det är väl bara att ge fingret åt föreningen o bo här ändå då? :D

Som 16-åring i Sverige får du enligt lag inte ingå pengaravtal.
Undantaget är om det kan påvisas att pengarna kommer från eget arbete, t ex sommarjobb.

För er som agerar skolpoliser och kommer skrika om källa mm......googla, orkar inte själv just nu.

Det är modern som ingår pengaravtalet, 16 åringen ska bara bo, inte betala nåt.
Tycker det låter så jävla sjukt o jag blir helt jävla tokig på denhär föreningen :gnissla

Last edited:

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Det är helt upp till styrelsen att godkänna eller inte godkänna personen, men troligen ser väl styrelsen att ägaren är brukaren. Även fritt för dom att äga vissa procent vardera.

Kanske skulle mamman hyra ut i andra hand? Det måste ju såklart också styrelsen godkänna, men då kanske det blir "mer rätt"...

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Det är helt upp till styrelsen att godkänna eller inte godkänna personen, men troligen ser väl styrelsen att ägaren är brukaren. Även fritt för dom att äga vissa procent vardera.

Kanske skulle mamman hyra ut i andra hand? Det måste ju såklart också styrelsen godkänna, men då kanske det blir "mer rätt"...

Det var inte heller okey enligt dem att modern står som ägare då de vill att ägaren är brukaren och de ser det som högst osannolikt att båda kan bo där, etta på 33kvm är enligt dem för litet för att mor o dotter ska kunna bo tillsammans.

Ouro

Sporthojsnörd
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
gsx1kr k2
Man måste vara medlem i föreningen för att få bo där.

Styrelsen har som tidigare sagt rätt att neka vem de vill medlemskap i BRF, såvida det inte föreningens stadgar säger något annat.

Hurvida det betyder att hennes köp av lägenheten ogiltigförklaras eller om hon i sin tu tvingas sälja den vidare utan att få flytta in låter jag vara osagt.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Om det inte handlar om lån. Skulle inte modern kunna köpa lägenheten av dig, för att sen ge den som en gåva till dottern? På så vis skulle ju dottern inte ingå några pengaavtal. Men hon skulle ändå vara ägare och brukare och där med ha rätt till plats i föreningen.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Det där borde ju gå att lösa tycker man. Går föräldrarna i borgen för månadsavgiften borde inte föreningen kunna ha några invändningar mot köpet. Har 16- åringen dessutom god ekonomi (via t ex ärv eller gåva) lär föreningen få problem att neka köpet tror jag (om man inte har särskilda stadgar inskrivna, något jag tvivlar på att man har).

På sätt och vis kan jag förstå föreningen att de tycker att det känns olustigt att få in en 16 år gammal person med de problem det kan medföra. Många är inte så mogna i den åldern att de visar hänsyn till övriga boende. Samtidigt kan man inte dra alla över en kam.

Jag skulle inte släppa det här utan att gå till botten vad som verkligen gäller när det gäller vilka rättigheter föreningen har att neka medlemskapet. Tyvärr är min erfarenhet att styrelsemedlemmar i bostadsföreningar många gånger har väldigt bristfälliga kunskaper på en rad områden när det gäller förvaltning av själva fastigheten och vilka rättigheter och begränsningar man har som medlem i styrelsen.

Hoppas att det löser sig för dig på något sätt. Kontakta någon jurist som kan det här området tillsammans med köparen. Intresset borde även vara deras att få igenom köpet åt sitt barn.

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Styrelsen har som tidigare sagt rätt att neka vem de vill medlemskap i BRF, ...

Om det inte kan ses som diskriminering. (Tror jag.)

Bla så brukar väl bostadsrättsföreningar vilja försäkra sig om att nya medlemmar har
tillräckligt med inkomster för att kunna betala avgifterna.

Last edited:

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn

Stadgarna för en BRF är inga hemligheter, så om man ska sälja så kan det vara en bra idé att läsa igenom dessa innan man genomför affären. Att blanda in jurist i efterhand är nog ingen bra idé.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Eftersom 16-åringen inte är myndig så blir det ändå Mamma/Pappa eller annan förmyndaren som måste skriva på pappret på lägenheten/medlemskapet, så det löser problemet automatiskt va?

Hyra i andra hand blir samma sak.. Den omyndige 16-åringen hyr av sin förmyndare som skriver på båda sidorna i hyreskontraktet.

Eller? Tänker jag galet?

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Eftersom 16-åringen inte är myndig så blir det ändå Mamma/Pappa eller annan förmyndaren som måste skriva på pappret på lägenheten/medlemskapet, så det löser problemet automatiskt va?

Hyra i andra hand blir samma sak.. Den omyndige 16-åringen hyr av sin förmyndare som skriver på båda sidorna i hyreskontraktet.

Eller? Tänker jag galet?

Eftersom de flesta föreningar har i sina stadgar att det är den huvudsakliga brukaren som ska stå som ägare på lägenheten så tror jag inte det löser problemet. Snarare är det ett starkt skäl att neka ansökan.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Är det en bostadsrättsförening så är det inget juridiskt issue då ungen kan stå som ägare till 10% och föräldrarna 90%. Hon hyr då inte i andra för att bo där, och det är föräldrarna som i huvudsak ska godkännas av föreningen.

Är det en "Bostadsförening" (jag bor i sån) så är det stadgarna rakt av som bestämmer. Då kan stadgarna ex. säga att alla herrar ska bära hatt på tisdagar, och då ÄR det så.

I det fallet gäller "Lagen om ekonomiska föreningar" och 95% av bostadsrättslagen görs ogiltig.

Ha en dialog med styrelsen ASAP och fråga vad problemet egentligen är. De kanske inte vill ha en 16-åring ensamboende i huset öht. Något jag kan förstå. Vi hade också nekat det i vår förening.

Man måste vara medlem i föreningen för att få bo där.

Styrelsen har som tidigare sagt rätt att neka vem de vill medlemskap i BRF, såvida det inte föreningens stadgar säger något annat.

Nej.. Bostadsrättslagen reglerar ganska tydligt vilka skäl som är giltiga och inte. Om ålder är en av de punkterna orkar jag inte gräva efter just nu.

(Men om TS orkar vänta på svar, så kan han PMa mig så kan jag ställa frågan till sambon som är mäklare och kan de där paragraferna baklänges ;))

Och affären är inte godkänd och klar (mäklaren får inte ut sin provis, köparna får inte tillträde osv) förrän föreningen godkänt den nya medlemmen!

Last edited:

Ouro

Sporthojsnörd
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
gsx1kr k2
Är det en bostadsrättsförening så är det inget juridiskt issue då ungen kan stå som ägare till 10% och föräldrarna 90%. Hon hyr då inte i andra för att bo där, och det är föräldrarna som i huvudsak ska godkännas av föreningen.

Nej.. Bostadsrättslagen reglerar ganska tydligt vilka skäl som är giltiga och inte. Om ålder är en av de punkterna orkar jag inte gräva efter just nu.

Saxat från från http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19910614.HTM

1 § Fråga om att anta en medlem i en bostadsrättsförening avgörs av föreningens styrelse med iakttagande av de villkor för medlemskap som anges i föreningens stadgar och bestämmelserna i detta kapitel.

2 § Sådana stadgevillkor för medlemskap är utan verkan som innebär
1. att ett visst medborgarskap eller en viss inkomst eller förmögenhet skall utgöra förutsättning för inträde i föreningen,
2. att den till vilken en bostadsrätt övergår skall utses av någon annan än bostadsrättshavaren eller godkännas enligt andra grunder än som gäller enligt denna lag för inträde i en bostadsrättsförening

3 § Den som en bostadsrätt har övergått till får inte vägras inträde i föreningen, om de villkor för medlemskap som föreskrivs i stadgarna är uppfyllda och föreningen skäligen bör godta honom som bostadsrättshavare.

I detta fall gäller väl inte 3 § då hon inte är ägare av bostadsrätten än?

men..

6 § Den som har förvärvat en andel i en bostadsrätt får vägras inträde i föreningen, om annat inte bestämts i stadgarna.

Så planen med 10/90% ser inte ut att fungera.

Jag ger mig ur striden nu dock, lagtexter är för durkadurka för mig

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag ger mig ur striden nu dock, lagtexter är för durkadurka för mig

Ring din ordis ASAP och hör vad som egentligen är problemet, eller rättare sagt, be din mäklare göra det!

BTW.. Mäklaren kan garanterat juridiken i det där och kan nog reda ut vad som gäller och hur ni bäst gör för att få så mkt som möjligt så snabbt som möjligt. :tummenupp

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Edit:

För det kan väl inte vara så att det här är ett exempel på en av de saker som kan gå fel, och du står utan mäklare? Halva SH är ju så rörande överens om att mäklare bara är idioter som inte fyller nån funktion. Nej, så kan det väl inte vara! :D

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA