Importera från England, bästa sätt?

Insane

Insane
Gick med
21 Jan 2004
Ort
I en håla utanför Lund
Hoj
Letar 1098
Tjena..

Blev rejält sugen på en 1098S som jag hittade i England till rätt pengar.

Har aldrig importerat något fordon förr men vad man hört så skall det vara ganska smidigt när det gäller inom EU.

Jag funderade lite om hur jag skulle gå tillväga med det hela och då jag är noggrann med mina inköp så vill jag gärna se cykeln IRL samt då tänkte köra hem den.

Hojen är i en förort till London och tänkte då efter noggrann granskning göra affär och redan i detta läge behöver jag hjälp med vad som kanske är viktigt att tänka på.. Såklart så förstår jag detta med kodade nycklar, servicebok osv men kanske det finns något annat viktigt papper som jag behöver sen när jag skall registrera den här i Sverige..?

Även så kanske det behövs något speciellt intyg/papper vid gränskontroller osv..?

Min första plan är att ta flyget till London med endast en ryggsäck och sedan ta mig till säljaren och efter köpet är gjort så tänkte jag köra ner till Dover ---> Calais och sen med kanske en övernattning i Tyskland köra hela vägen hem via Danmark och Öresundsbron

Finns det någon form av försäkring jag kan teckna på ett utlandsregistrerat fordon..?

Har ni någon annan bra idé..?

Finns det någon bra färja man kan åka istället..?


Tack på förhand..!


// Peter
 

Andreas.J

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2011
Ort
Kågeröd
Hoj
-97, Yamaha thundercat
inte säker på hur det ligger till på mc men det är iaf alltid att föredra att köpa bilar från ett högertrafikerat land eftersom man måste annars byta strålkastare pga att ljusbrytningen är felvänd.

för övrigt är import ganska smidigt om man köper mc/bil från företag. firman i sig har de pappren som behövs för export, resten av själva importen sköter man med tullen.
för att sen göra regbesiktning osv i sverige.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Läs först vad som gäller rent byråkratiskt.

Vad du behöver för att kunna registrera hojen i Sverige är V5C (britternas motsvarighet till registreringsbevis) och ett skrivet kvitto med uppgifterna som nämns i länken ovan. Kolla så VIN-numret på V5C stämmer med ramnumret (talar av egen erfarenhet).

1098 är säkert helfordonsgodkänd, vilket innebär att du måste fixa framlyktan före registreringsbesiktningen i Sverige. Fixa lampan och registrera den med originalsystem osv så kommer det gå fint.

Men börja att läsa igenom allt på länken jag postat.
 
Last edited:

Insane

Insane
Gick med
21 Jan 2004
Ort
I en håla utanför Lund
Hoj
Letar 1098
Tack för era svar..! :tummenupp

Skall kolla igenom din länk nu Pelle..

Lyktor borde man kunna hitta på Ebay billigt från en *högertrafikad*

Vet inte om din länk innehåller uppgifter ang köra fordonet över gränserna men borde väl inte vara några problem ifall jag har alla papper..?



// Peter
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tack för era svar..! :tummenupp

Skall kolla igenom din länk nu Pelle..

Lyktor borde man kunna hitta på Ebay billigt från en *högertrafikad*

Vet inte om din länk innehåller uppgifter ang köra fordonet över gränserna men borde väl inte vara några problem ifall jag har alla papper..?



// Peter

Köra går bra om den har försäkring i UK. Sådana ska gå att lösa men jag själv har inte "krånglat" med sådant då jag tagit mina hojar med bil över från UK.

Själva reggningen går smidigt men det tar lätt en månad från det att du har skickat in papperna tills du kan ställa på den efter regbes. Väntetiden på godkänd ursprungskontroll ligger på ca 2 veckor och kön till SBP ungefär detsamma i dagsläget. Lite "högsäsong" på import just nu..

Hör annars med Brit här på forumet, han ska vara på g över och hämta hojar.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Räkna med två månader från att hojen landar tills den är klar för trafik om alla papper är i ordning. Kan säkert diffa lite beroende på var i landet det handlar om.
 

Insane

Insane
Gick med
21 Jan 2004
Ort
I en håla utanför Lund
Hoj
Letar 1098
Tack för er hjälp grabbar..!

Här har ni länken till hojen jag är intresserad av.. Ser ni något *skumt* =)

http://cgi.ebay.co.uk/2008-DUCATI-1098-S-RED-/160583823934?pt=UK_Motorcycles&hash=item25638ab23e

Jag tycker den verkar sjukt prisvärd och tycker att säljaren verkar pålitlig..

Skall ringa försäkringsbolag imorgon och se ifall det finns någon form av försäkring för utlandsregistrerade fordon.

Det jag inte har riktigt grepp om i heller är detta med registringsbeviset *V5*
Förstår att detta är ett viktigt dokument och måste finnas men hur fungerar ägarbytet för säljaren..?
Han och jag vill ju att ägarbytet skall gå igenom men hur ser deras dokument ut..? Finns en del för ägarbyte och en del för V5..?

Kollade på våra dokument på svenska fordon och det finns ju 2 delar av registringsbeviset Del 1 innehåller massa uppgifter om fordonet samt anmälan för på och avställning medans del 2 innehåller alternativ för ägarbyte och tidigare ägare osv.

Är det ungefär samma i England..?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tack för er hjälp grabbar..!

Här har ni länken till hojen jag är intresserad av.. Ser ni något *skumt* =)

http://cgi.ebay.co.uk/2008-DUCATI-1098-S-RED-/160583823934?pt=UK_Motorcycles&hash=item25638ab23e

Jag tycker den verkar sjukt prisvärd och tycker att säljaren verkar pålitlig..

Skall ringa försäkringsbolag imorgon och se ifall det finns någon form av försäkring för utlandsregistrerade fordon.

Det jag inte har riktigt grepp om i heller är detta med registringsbeviset *V5*
Förstår att detta är ett viktigt dokument och måste finnas men hur fungerar ägarbytet för säljaren..?
Han och jag vill ju att ägarbytet skall gå igenom men hur ser deras dokument ut..? Finns en del för ägarbyte och en del för V5..?

Kollade på våra dokument på svenska fordon och det finns ju 2 delar av registringsbeviset Del 1 innehåller massa uppgifter om fordonet samt anmälan för på och avställning medans del 2 innehåller alternativ för ägarbyte och tidigare ägare osv.

Är det ungefär samma i England..?


Nja, lite så. Du ska ha regbeviset(V5C) i sin helhet av säljaren förutom den lila "remsan" som ägaren kan vilja behålla och skicka in till DVLA för att anmäla hojen exporterad. Du behöver inte skriva på nåt nånstans förutom KVITTOT! (se bild för den lila biten http://files.capri.pl/u/b/f/471083a0c7cbf.l.jpg)

Bild på V5C
v5c1.jpg

Första och andra sidan är samma blad och det är detta blad som ska in till Transportstyrelsen.

Inget uppenbart skumt med hojen, hojar har sitt mer rätta värde i UK :)
 
Last edited:

Insane

Insane
Gick med
21 Jan 2004
Ort
I en håla utanför Lund
Hoj
Letar 1098
Fan vad kass man är.. En fråga besvarad föder 10 nya.. =)

Här i Sverige så vill vi ju gärna posta ägarbytet tillsammans då ägaren är orolig att ägarbytet ej annars kommer att ske och köparen kanske drar på sig trafikförseelser som då kan komma till ägaren.

Och på annat sätt så är köparen orolig att ifall säljaren tar ansvar för att ägarbeviset postas så kanske det inte blir gjort och det skapas då problem och massa strul för att få ägarbytet utfört.

Därför när jag köper något så tycker jag att man postar ägarbytet tillsammans..

Detta med köp i England blir alltså att säljaren får lämna ifrån sig alla papper på sin hoj och bara dra av en lila remsa för att anmäla att fordonet är exporterat..?

Om han har hojen påställd och försäkrad så måste han alltså innan försäljningen ställa av den osv för ifall det är som här i Sverige så finns ju alla uppgifter för av/påställning på Reg beviset..

Sorry om mina frågor verkar ha självklara svar för er som kan och ber om tålamod.. =) Jag är som sagt en noggrann person och vill att eventuell affär på plats skall ske utan några som helst frågetecken varken från mig eller säljaren..!


Mvh
Peter

Det går att försäkra fordonet på ramnumret, IF gjorde detta åt mig.



Tack för det Lee..!!

Skall ringa dom imorgon och ta reda på mer.. :)

Du är grym Fettsnok..!! :yoparty :Bugar





Nja, lite så. Du ska ha regbeviset(V5C) i sin helhet av säljaren förutom den lila "remsan" som ägaren kan vilja behålla och skicka in till DVLA för att anmäla hojen exporterad. Du behöver inte skriva på nåt nånstans förutom KVITTOT! (se bild för den lila biten http://files.capri.pl/u/b/f/471083a0c7cbf.l.jpg)

Bild på V5C
v5c1.jpg

Första och andra sidan är samma blad och det är detta blad som ska in till Transportstyrelsen.

Inget uppenbart skumt med hojen, hojar har sitt mer rätta värde i UK :)
 
Last edited:

Insane

Insane
Gick med
21 Jan 2004
Ort
I en håla utanför Lund
Hoj
Letar 1098
Så för att summera..

Om ägaren har ett V5C komplett och skriver under detta på försäljningsdelen samt han drar av del 11 *lila biten* och sen skriver ett kvitto på försäljningen som följer reglerna som Transportstyrelsen har uppfört *klistrar in nedan*

•Köpehandling, kvitto eller annan handling som visar hur fordonet har blivit ditt. Det räcker att du skickar in en kopia och du kan dölja priset som du har betalat om du vill. Av köpehandlingen ska det framgå att det är ett kvitto, vem som är säljare respektive köpare, vad som sålts och datum för försäljningen. Observera att identifieringsnummer (chassinummer) eller annan specifik uppgift för fordonet måste vara angivet. Köpehandlingen ska du få av säljaren.

Så behövs det inte mer..? Bara ett V5C och skrivet kvitto..?

Om det sen går att försäkra så skall det ju gå smärtfritt att köra hem den.. =) Blir man stannad av polis någonstans eller vid någon gräns så bör det väl inte vara några problem då jag har V5C samt kvitto på hojen/köpet.. Eller är det något som jag har glömt..?

Är evigt tacksam för er hjälp..!
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Så behövs det inte mer..? Bara ett V5C och skrivet kvitto..?

Är evigt tacksam för er hjälp..!


Jepp!
Mja, har säljaren fått sina pengar i handen brukar denne vara nöjd. Det funkar lite annat där...
Den där lila delen jag nämnde tror jag inte heller är nödvändig att skicka in då det numera funkar så i EU att det är mottagande land som informerar tidigare lands myndigheter om att fordonet nu är exporterat. Jag har fått papperna i sin helhet de gånger jag hämtat hojar.
 

Insane

Insane
Gick med
21 Jan 2004
Ort
I en håla utanför Lund
Hoj
Letar 1098
Hittade nu en jättebra guide om det hela.. =)

Klistrar in texten här så kan den ju hjälpa framtida importörer.. =)


************************************************

Då det har efterfrågats av många tänkte jag försöka knåpa ihop en liten guide för hur man importerar från UK till Sverige. Det var ett tag sedan jag gjorde det själv så kan jag ha missat vissa saker, men om de påpekas så uppdaterar jag dem i detta inlägg.

1: Den första punkten är att man ska gå till väga på samma sätt som vid bilköp i Sverige, alltså att kasta ett öga på bilens (och gärna säljarens om möjligt) historik. Kolla upp så att bilen inte är stulen och att det inte finns några skulder på den, kontrollera eventuella skador, etc. DVLA är den brittiska motsvarigheten till vårt svenska bilregister, och där kan finnas information att hämta.

2: Oftast krävs en handpenning (deposit) vid reservation av bil. Vid överföring av denna, se till att använda någon form av tjänst där ni senare kan bevisa att överföringen gjorts, vem mottagaren är och vad den avser. Själv har jag använt mig av Western Union (rekommenderas ej), PayPal (bra men dyrt) och reguljära banköverföringar.

3: Om ni inte är ute efter en specifik bil utan snarare bilmodell, så försök att hitta några stycken olika att åka runt och titta på om ni planerar att resa över till UK. Det kan annars bli lite tråkigt om man åker dit enbart för att titta på en bil och denna sedan inte visar sig vara vad man letar efter.

4: Vad beträffar själva köpeskillingen så har jag antingen fört över beloppet i sin helhet sen tidigare eller haft med mig kontanter. Inget av alternativen kan egentligen rekommenderas, det första dock om du verkligen kan lita på säljaren.

5: De papper som ska ingå i affären och som behövs inför senare registrering är egentligen enbart ett kvitto samt registreringsbevis (kallat V5C-dokument), bägge i original. Ytterligare papper i form av intyg skaffas sedan från generalagenten i Sverige. På V5C-dokumentet finns, om jag inte missminner mig, en avdelning som fylls i då fordonet ska exporteras, som även tillser att detsamma avregistreras i UK (bilen kan inte registreras i Sverige innan den avregistrerats i UK). Denna del av dokumentet ska skickas in till DVLA av säljaren (rekommenderar att ni postar det tillsammans)

6: Tänk på att svenska bilköpare inte får framföra bilen legalt på vägarna i UK! Bilförsäkringar i UK är knutna till ägaren av bilen, inte till bilen som här i Sverige. För att transportera bilen från inköpsställe till exporthamn krävs antingen att en brittisk medborgare med tillräcklig försäkring kör bilen eller att ni ordnar något sätt att transportera bilen på.

7: Vad gäller frakten från UK till Sverige är jag lite osäker. Jag plockade hem bägge mina bilar via DFDS Tor Line från Immingham till Göteborg, men om jag inte snackar helt i nattmössan så är denna linje numera nedlagd. Alternativ som jag känner till är biltåget som går via kanaltunneln till Frankrike, men då väntar troligtvis en färd med oförsäkrad bil genom en beaktansvärd del av Europa. Har även för mig att det går färjor från UK till både Danmark och Norge.

8: UK är medlem av EU/EES, vilket innebär att bilar som varit registrerade där och importerats till Sverige inte beläggs med vare sig tull eller moms.

9: När bilen ankommer till Sverige så får den inte framföras utan giltig trafikförsäkring. En sådan kan gå att skaffa genom bilens chassinummer, kostar en mindre slant och sträcker sig oftast över tre månader. Härvid kan jag rekommendera SalusAnsvar. Efter att bilen anlänt får den framföras på svenska vägar i tre dygn (om jag kommer ihåg rätt) på brittiska skyltar med giltig svensk trafikförsäkring. Därefter måste bilen registreras (tillfälligt eller permanent).

10: Att tänka på inför registrering är att vissa intyg kan behöva beställas från generalagenten. Dessutom måste samtliga strålkastare, lyktor och reflexer vara E-märkta (SAE-märkta vid import för eget bruk). Strålkastarna måste konverteras till högertrafik och sidoblinkers monteras om sådana fattas. På vissa bilar måste man även ordna med tankstrypning samt plocka bort eller koppla ur dimbakjlus om detta är osymmetriskt placerat på höger sida av bilens bakdel.

11: Vid registrering ska bilen enligt reglementet vara i fabriksmässigt utförande, det vill säga helt och hållet original. Vissa modifikationer har SBP överseende med, men var beredda på att de kan (och har rätten) att kräva att bilen ska vara till 100% original! Därför är det lämpligt att köpa en bil som antingen är i standardutförande eller som lätt kan återställas till det.
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
dover-calais och sen europa upp är en helt underbar tur, ta med en GPS så du slipper åka motorväg bara :tummenupp

du kan korta av turen rejält genom att ta DFDS färjan från Harwich till Esbjerg också om du känner dig osäker på att köra.

engelsmännen är skitbra att ha och göra med.
Mark Jennings har tyvärr lagt ner sin verksamhet :( annars en suverän kille att handla med.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Jag är precis på G att plocka hem en (vänsterstyrd) bil från england, tänkte höra om någon här känner till nedastående företag, om det är ett riktigt eller om man kanske råkar på scam!?

http://www.worldcargo-logistics-ltd.co.be/

(Säljaren vill använda sig utav det företaget för logistiken till sverige, och säger att tio dagars garanti efter leverans till min adress finns, så skulle jag upptäcka något fel på bilen kan jag kostnadsfritt lämna tillbaka den...)

Fasen, vill verkligen ha bilen, vettigt pris, allt checkar, kollat upp bilens historik och personen m.m. m.m.

Det enda jag inte gillar just nu är just det här företaget... kanske skulle försöka åka dit själv och köra hem skiten :va :)
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Säljaren insisterar på att ta det hela med transsportföretaget, verkar ogilla att jag tar mig dit, kollar på bilen och kör hem den... tänker INTE lämna ifrån mig ett öre utan att se och provköra bilen i förväg.
Så googlade lite extra på företaget och hans blocket-annons, jodå, folk har blivit blåsta.

Så istället för en Honda Civic Type R GT så får det nog bli en Honda CBR 600 RR :banana
 

Insane

Insane
Gick med
21 Jan 2004
Ort
I en håla utanför Lund
Hoj
Letar 1098
Vad begärde han för en Type R..?

****************************************

Ringde mitt försäkringsbolag igår ang försäkring på hojen vid hemfärd och det skulle funka utan problem.. =)

Det enda de behövde var

Fabrikat
Modell
Årsmodell
Effekt
Vikt
chassinummer

De sa att att det kallar för Importförsäkring och kostar ALLTID 1188kr och är samma hos samtliga försäkringsbolag och gäller i 30 dagar.

Dock avser detta endast *trafikförsäkring*

Hoppas nu bara att det inte blir budkrig på hojen jag är intresserad av.. =)

****************************************

Ringde mitt försäkringsbolag igår ang försäkring på hojen vid hemfärd och det skulle funka utan problem.. =)

Det enda de behövde var

Fabrikat
Modell
Årsmodell
Effekt
Vikt
chassinummer

De sa att att det kallar för Importförsäkring och kostar ALLTID 1188kr och är samma hos samtliga försäkringsbolag och gäller i 30 dagar.

Dock avser detta endast *trafikförsäkring*

Hoppas nu bara att det inte blir budkrig på hojen jag är intresserad av.. =)
 
Last edited:
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top