Ska vi tycka synd om de här männen?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Bakgrunden:

"Andreas Solemo och Stefan Sederholm har suttit häktade sedan maj 2009 på Filippinerna. De var engagerade i en internetbordell där kvinnor betalades för cybersex. Svenskarna har dömts till livstids fängelse."

Männens försvar:

"– Vi var engagerade enbart för att hjälpa till med det datatekniska som konsulter. Och vi tog reda på att cybersex var lagligt innan vi engagerade oss."

Domen:

”Utländska medborgare ska inte missbruka vår gästfrihet vid tillfälliga vistelser i landet och göra det till en fristad för deras brottsliga verksamhet. Den som kränker en kvinnas värdighet genom att dra nytta av hennes sårbarhet får räkna med allvarliga påföljder. Bristande respekt för filippinska kvinnor och våra lagar förtjänar de starkaste fördömanden från denna domstol”, skriver den regionala rätten i Cagayan de Oro i sin dom, och utdömer livstids fängelse för de båda svenskarna.

Tre filippinare döms som medskyldiga till 20 års fängelse vardera."

Källa:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13008242.ab

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Svårt att uttala något baserat på artiklarna i svensk press, domstolen kommer fram till att svenskarna hållit i det hela och dom påstår att dom bara skött it-lösningen.

Är dom oskyldiga så är det synd om dom, är dom skyldigt så får dom skylla sig själva... :gnissla

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Det jag reagerade på är hur artikeln är skriven. Det är nästan så att man ska tycka att det är synd om männen och att de inte har fått en rättvis rättegång. I övrigt håller jag med om att det är svårt att ha en uppfattning om de är skyldiga eller inte, straffets längd och hur rättvis rättegång de fått.

På något sätt kan jag förstå rättsväsendet i dessa länder. Genom att döma hårda straff för den här typen av aktiviteter kanske det avskräcker it-kunniga utlänningar som vill och har kunskapen att exploatera kvinnorna till världens alla hörn. Onekligen har de en del i det här. Man blir nästan lite förbannad på hur oskyldiga svenskar anses vara så fort de hamnar i rättsligt trubbel utomlands.

Efter att ha sett Bankok Hilton och Midnight Express skulle jag aldrig få för mig att smuggla knark i Thailand eller Turkiet. Sedan har man ju sett en och annan utländsk dokumentär genom åren där utlänningar lyckats fly från straff i t ex Sydamerika. Alltid är det "synd" om dem.

Är man verkligen oskyldigt dömd - då är det synd om dem. Annars borde de ha tänkt igenom det här både en och två gånger innan de gav sig in i verksamheten. Sverige är väl det enda landet som ägnar sig åt blockflöjtsmetoden i världen.

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Jag tycker lite synd om dem mest för att de visade prov på så dåligt omdöme.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
En annan som nog kommer få det tråkigt men som det definitivt inte är synd om

http://www.dn.se/nyheter/varlden/42-arig-svensk-misstanks-for-terrorrelaterade-brott-i-usa

På något sätt kan jag förstå rättsväsendet i dessa länder. Genom att döma hårda straff för den här typen av aktiviteter kanske det avskräcker it-kunniga utlänningar som vill och har kunskapen att exploatera kvinnorna till världens alla hörn. Onekligen har de en del i det här. Man blir nästan lite förbannad på hur oskyldiga svenskar anses vara så fort de hamnar i rättsligt trubbel utomlands.

Håller med till fullo. Sen ska man nog vara medveten om att man som utlänning är en extra tacksam måltavla och därför hålla sig borta från gråzoner även om ens egen inblandning hamnar på rätt sida lagen, om inte annat är det lätt för dom inblandade att ha någon att skjuta över skulden på.

Last edited:

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Nu är det Aftonhoran så man får ju ta allt med en ordentlig nypa salt, men så här är mina reflektioner i alla fall:

Tråkigt att valutarika pengagiriga svenskar ska försöka utnyttja individer som har det sämre ställt.
Kul att filippinska rättsväsendet backar upp sina medborgare på ett sånt sätt som uttrycks i artikeln.

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Jag undrar mest om Skrotnisse också får livstid?

Men för att vara ontopic så brukar livstid sällan vara livstid när det gäller svenskars straff i utvecklingsländer. Eller om det är en känsla man får när man läser kvällspressen, de brukar sitta några år och sen bli hemtransporterade med hjälp av UD.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Synd är det ju om dom ifall dom nu tog reda på att det var lagligt före och dom nu får statuera exempel i brist på andra västerlänningar.

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
Det jag reagerade på är hur artikeln är skriven. Det är nästan så att man ska tycka att det är synd om männen och att de inte har fått en rättvis rättegång. I övrigt håller jag med om att det är svårt att ha en uppfattning om de är skyldiga eller inte, straffets längd och hur rättvis rättegång de fått.
Det är väl snarare regel än undantag att medierna uppenbart tar ställning för svenskar som åker fast utomlands. Calle Jonsson, Annika Östberg, hon som torskade i Australien - exemplen är legio på svenska medborgare som antingen är missförstådda, oskyldiga eller har fått en orättvis rättegång.

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Synd om? Nä! Man får rätta sig efter lagarna i landet man befinner sig i.
Sen kan man väl tycka att livstid är lite väl att ta i, men nu är det landets lagar sådana.

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Men för att vara ontopic så brukar livstid sällan vara livstid när det gäller svenskars straff i utvecklingsländer. Eller om det är en känsla man får när man läser kvällspressen, de brukar sitta några år och sen bli hemtransporterade med hjälp av UD.

Ja, vi är måna om att få hem vår stackars kriminella. Har de suttit länge i ett hemskt fängelse så får de gråta ut i ett eget sommarprogram.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ville dom inte betala mutor längre, eller varför åkte dom dit?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år