Kom ihåg att skriva resedagbok

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Alla ni som ska ut på hojresa i sommar, villl ni vara så vänliga att försöka skriva ihop en liten historia om trippen.

Alla vi som inte kan/vill/vågar/ska göra något annat vill hemskt gärrna ta del av vad som har hänt i den stora världen.
Jag tycker själv det är skitkul att läsa om känslan när man står
och packar hojen, rullar på färjan, hittar en fin camping/mysigt rum osv.

Det behöver inte bli en hel roman. Men gärna lite bilder med en enkel förklaring till.
Lite fakta som dagsetappens längd, hur höga bergspassen är, vad glassen på autobahnfiket eller i Smygehuk kostar, ger lite krydda.

Jag längtar till hösten så jag får lite att läsa... nä, glöm det.
Vi ska först ha SOMMAR!
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Ska bli ! :)

Jag planerar faktiskt att ta med min lilla bärbara i sommar och göra som du rekommenderar.

Vet dock inte om jag ska fixa nån liten reseblogg eller om jag bara ska hålla mig på Facebook. Planerar att på kvällarna skriva lite och lägga upp lite bilder, det kan bli kul för intresserade att följa resan sas i "realtid" (nästan)...

Så gjorde jag på norgeresan 2008, fast på bilddagboken (med MMS):
http://dayviews.com/#!/carlesox/243860791/

Varför gör du inte en resa själv?

Edit: Fast nu såg jag i en annan tråd att du visst gör resor ibland.

Btw, jag kör nog Tyskland/Österrike i år...
 
Last edited:

Marzocchi

Ny medlem
Gick med
10 May 2007
Ort
Kronoberg
Hoj
BMW R1200R -11
Håller med trådstartaren, att läsa reseskildringar är verkligen något som får en att överleva vinteruppehållet. Perfekt som inspiration för egna kommande resor.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ska bli ! :)

Jag planerar faktiskt att ta med min lilla bärbara i sommar och göra som du rekommenderar.

Vet dock inte om jag ska fixa nån liten reseblogg eller om jag bara ska hålla mig på Facebook. Planerar att på kvällarna skriva lite och lägga upp lite bilder, det kan bli kul för intresserade att följa resan sas i "realtid" (nästan)...

Så gjorde jag på norgeresan 2008, fast på bilddagboken (med MMS):
http://dayviews.com/#!/carlesox/243860791/

Varför gör du inte en resa själv?

Edit: Fast nu såg jag i en annan tråd att du visst gör resor ibland.

Btw, jag kör nog Tyskland/Österrike i år...
Skildringen av din Norgeresa är kanonbra!
Fullt tillräcklig beskriving av var man har varit och vad som har hänt.
Hur vädret har varit syns ju på bilderna!
Sen kan man ju alltid lägga till mer info. t.ex. vad maten kostade, att oljan behöver fyllas på eller att man missade färjan osv.
På kvällarna kanske det räcker att skriva några stödord så man lättare kan synka ihop ord och bild när man kommit hem?


Såg att du kanske ska till Tyskland/Österrike i sommar, du har kanske varit där tidigare.
Men om inte så blir du inte besviken! Det finns massor att se!

Du undrade varför jag inte gör nån resa själv.
Jag HAR åkt massor med hoj, tävlat i Rookie 600, haft offroadhojar,
gjort Europasemestrar, brukade snitta ca 1500 mil/år.
Efter semestern -06 vurpade jag rätt ut på en åker och bröt nacken.

När läkarna efter en vecka lättade på narkosen var jag förlamad, inte kul precis.
Jag har absolut inga prolem att prata om det. Däremot finns det så mycket att säga att jag skulle behöva tråd bara om det!
Sen vill jag liksom inte att det ska ta upp så mycket utrymme så att det kväver väsentligheterna här på SH!
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Håller med trådstartaren, att läsa reseskildringar är verkligen något som får en att överleva vinteruppehållet. Perfekt som inspiration för egna kommande resor.
Ja, läsa reseskildrigar är roligt!
Gärna om de handlar om ställen där man själv varit så man känner igen sig och kan jämföra.
Jag brukar googla på "mc alper resedagbok" och då dyker det upp lite grann.

Det fanns en sida som jag tror hette "Björn och Lottas restips" men den går inte att komma åt längre.
Bra skriven och med bra tips på ställen i Alperna, som jag älskar (märks det?).

EDIT: Om nån vet hur man kommerr åt Björn och Lotta-sidan får man gärna berätta för mig.
 
Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Dagens minipc är ju så små att man kan ha dom packade i packningen utan att den tar nån större plats.
Jag började ha med mig en minipc(10´) förra sommaren. Köper dagssurf när jag är i Sverige. Både inom och utomlands har campingarna ofta uppkoppling, ibland kostar dom, ibland är dom gratis. Sen har jag ju också hittat en ny hobby.....hitta uppkopplingar att sno från.

Trots det så måsta jag säga att, ha datorn med sig är bara till förtret. Innan datorns intrång i min värld, som ensamresenär knallade jag runt en hel del, både på kvällen och tidig morgon. Nu hänger man på kvällen oftast på nätet och dricker bärs istället och på morgonen surfar man bara runt......iiiinte bra :)

carleson: tror nog det uppskattas mer om du lägger in bilderna direkt här på sh:tummenupp
 
Last edited:

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
ResedagboK!

" mc-resor på 70 talet, ung pajk på väg med kompisar. Börjar dra upp emot 40 år sedan. Alla små fina detaljer är borta, minnet sviker. Så du som reser nu, skriv dagbok. Fotografera. Fotona blir till sist de mest viktiga. De lockar fram texten i huvudet tillsammans med lite dagbokstext, man får härliga garv när man ser frisyrer och klädsel. Stuket på hojarna osv:

Nöj er inte med att någon annan gör jobbet, plåta och fota lite själv. Men gör det inte till ett jobb, tag det lättsamt.

Kul att ha när man vid tillfällen träffar gamla belkanta och har ett snack med sina barn/barnbarn.

Framtiden är spännande...... men att kika bakåt är ju att betrakta ens egna liv. De e kul.

Så gör som trådskaparen säger, dela med dig och spara till framtiden.

Hälsning, äldre man/gubbe på Sporthoj.com. Som levde då kameran var stor och krävde dyr film för att bli något i bildväg.

Med vänliga hälsningar. En gubbe som rest en del! Men ej dokumenterat det ordentligt. Toyman
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
" mc-resor på 70 talet, ung pajk på väg med kompisar. Börjar dra upp emot 40 år sedan. Alla små fina detaljer är borta, minnet sviker. Så du som reser nu, skriv dagbok. Fotografera. Fotona blir till sist de mest viktiga. De lockar fram texten i huvudet tillsammans med lite dagbokstext, man får härliga garv när man ser frisyrer och klädsel. Stuket på hojarna osv:

Nöj er inte med att någon annan gör jobbet, plåta och fota lite själv. Men gör det inte till ett jobb, tag det lättsamt.

Kul att ha när man vid tillfällen träffar gamla belkanta och har ett snack med sina barn/barnbarn.

Framtiden är spännande...... men att kika bakåt är ju att betrakta ens egna liv. De e kul.

Så gör som trådskaparen säger, dela med dig och spara till framtiden.

Hälsning, äldre man/gubbe på Sporthoj.com. Som levde då kameran var stor och krävde dyr film för att bli något i bildväg.

Med vänliga hälsningar. En gubbe som rest en del! Men ej dokumenterat det ordentligt. Toyman

+1. Jag brukar göra rutin av dagboksskrivandet. Ca 20 minuter varje kväll. Väntar jag en dag eller två så kommer jag knappt ihåg vad jag har varit och vad jag gjort och då faller det bort. Tar inte mycket mer än 15 - 20 minuter om man gör det på kvällen innan man somnar. Dator är bra. Har inga som helst problem med att ha dator med när jag är ute och reser. Nästan tvärt om. Den möjliggör mycket. Hitta information och att faktiskt få sitt dagboksskrivande i ett hanterbart format omedelbart m.m. Det är nästan så att jag nu för tiden faktiskt tycker att datorn sparar tid åt mig. Jag kan få saker gjort fortare än om jag inte har den med mig och då får jag tid över till annat.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Kul att det här intresserar!
Dator eller inte är väl upp till var och en. Men gör det inte till ett jobb med krav att sitta
och hamra dator varje kväll. Jag hade nog nöjt mig ed en papperslapp med stödord varje dag.

Hellman, säljer du dina alster eller? Kanske skulle vara en ny födkrok!

Toyman, jag vill absolut läsa om hojtouring på 70-talet! Fanns det mackar där soppan tog slut? Hade man hela reskassan i plånboken, det var ju innan visakortens inträde?

Jag var nog lite för liten för att fatta det roliga när jag som 5-åring på 70-talet blev instuvad i baksätet på en Renault R4.
Hade jag begripit då att här ska jag spendera de närmaste fyra veckorna under den årliga Italien resan, så hade jag nog varit ett elakt barn redan från starten!
Därför skull det va kul läsa vad någon som va liite vuxnare tyckte då.
 

sannybo

Medlem
Gick med
7 Sep 2006
Ort
Alingsås
Hoj
2020 Honda Africa Twin Adventure, 2000 vfr800
Jag brukar göra lite noteringar på kartan om jag gjort något intressant på vägen. Jag tycker fortfarande att papperskarta är bäst när man åker hoj, just för att jag kan kladda i dom lite.
Jag har ju blivit av med de flesta bilderna pga krachad hårddisk samt inbrott, så jag får börja om från början när det gäller reseminnen. Efter 25 år på hoj med många resor så är det många minnen som har försvunnit. Ska upp på vinden någon gång och kolla vad som finns kvar i de gamla albumen.
Ett tips när ni åker flera på semestern: När ni kommer hem så bränner ni ner era bilder på en skiva/minne och ger till alla som varit med på resan, då får även du ett antal skivor med bilder från resan där även du syns på bild, annars har man ju massa med resebilder, men inga bilder på sig själv.
Jag har börjat fila lite på en ny hemsida med resor där jag ska lägga in berättelser efter hand är det tänkt.
För tillfället ligger bara vår senaste Skottlandsresa där, men i sommar åker jag till Wales och då kommer det en resa till på sidan.
Kolla gärna om ni vill: http://www.sanny.be
Som sagt, den är bara i uppstartsskedet ännu men fler resor tillkommer hoppas jag.
Ha det gott i sommar!
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Sannybo, sorgligt med alla bilder.

Sådant är ju oersättligt! Börjar det brinna hos mig så är fotoalbumen det enda jag tar med mig. Allt annat går att ersätta, tv, stereo, möblerna... Men inte korten.
Okej, alla gamla Biketidningar också!

Bra tips att "dela med sig" av bilderna om man är flera som åker!

Jobba på med hemsidan, sånt uppskattas!
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Hellman, säljer du dina alster eller? Kanske skulle vara en ny födkrok!

Tjenare. Har faktiskt fått några förfrågningar om att skriva artiklar till tidningar och kommer nog göra det framöver. Inte än dock. Däremot har jag hållit några föredrag om hojresor och det kommer det bli mer av. Och i och med att jag har så dåligt minne så försöker jag dokumentera så mycket som möjligt. Använder gärna teknik för att underlätta. Skaffade en SPOT GPS-tracker förra året så jag loggar körsträckorna. Sen bytte jag resekamera nu inför denna säsong till en med gps-mottagare. Får upp ganska exakt vart bilden togs på en karta. Smidigt. Många tycker säkert att det är skitlöjligt med tekniska hjälpmedel men för mig funkar det bra. Och egentligen inte någonting extra att släpa på. Man vill ha med en kamera och datorn skulle jag haft med även om jag inte skrivit resedagbok. Och gps-trackern är liten. Funkar för mig. Allt gott.

MVH//Jan
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Efter semestern -06 vurpade jag rätt ut på en åker och bröt nacken.

När läkarna efter en vecka lättade på narkosen var jag förlamad, inte kul precis.
Jag har absolut inga prolem att prata om det. Däremot finns det så mycket att säga att jag skulle behöva tråd bara om det!
Sen vill jag liksom inte att det ska ta upp så mycket utrymme så att det kväver väsentligheterna här på SH!

Oh shit asså... inte kul nej...
Starkt att du är här... och bra för oss, en tråd om det absolut :tummenupp

Jag körde i nordvästra Tyskland lite lite för många år sedan, på väg t Holland, men då hade jag ju inte ens en karta... ung o dum som jag var. Eller rättare sagt, jag hade ännu inte fattat det här m mc-resor, jagade bara efter närmaste kurviga 70-sträcka...

Men i år blir det annat, vill se Moseldalen, Schwarzwald och Harzberg. Och Alperna förstås! Får se om min vapenbroder kommer loss och hänger på (han har förresten också en BMW Adventure, Hellman :) )

Annars kör jag själv, det kan bli en lika bra resa det :)
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
(han har förresten också en BMW Adventure, Hellman :) )

Annars kör jag själv, det kan bli en lika bra resa det :)

Coolt. :tummenupp

På många sätt är det väldigt trevligt att köra själv. Den stora skillnaden i jämförelse med att köra med andra är att man får bättre kontakt med lokalbefolkningen. Är man en grupp på 2 - 4 pers vågar inte folk ta kontakt på samma sätt som om man är ensam. Har blivit många trevliga möten genom åren när jag flängt runt själv. Sån´t gillar vi. :) Trevligt att köra med andra också men det blir en annan grej på något vis.

NVH//Jan
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Coolt. :tummenupp

På många sätt är det väldigt trevligt att köra själv. Den stora skillnaden i jämförelse med att köra med andra är att man får bättre kontakt med lokalbefolkningen. Är man en grupp på 2 - 4 pers vågar inte folk ta kontakt på samma sätt som om man är ensam. Har blivit många trevliga möten genom åren när jag flängt runt själv. Sån´t gillar vi. :) Trevligt att köra med andra också men det blir en annan grej på något vis.

NVH//Jan
Det tycker jag med!
Är man 4 spers och stannar för en glass så sätter man sig vid samma bord och pratar inte med nån annan.
Sitter man själv kommer det snart nån och frågar o det är okej att slå sig ner, tom. i Sverige!
Man blir "tvungen" att prata med killen på macken, tjejen i kassan på fiket, campinggrannarna osv. Vill man ha kontakt löser det sig alltid.

Jag är tvärtom.
Jag har ju semester och den vill jag inte prata sönder!
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Har inte skrivit reseberättelser sen 2006. Vi skrev en hel del under vår resa över Asien.

Gammal skåpmat, men här kan ni läsa om ni orkar: http://www.tunare.se/transasia/diary_30.shtml
(missa inte menyn till vänster)

Det skrevs även några artiklar om resan. Ska se om jag kan rota fram dom.
 
Nyheter
Ta med dig solen

Det är bara att inse. Oavse...

Vi är ute och plåtar hojbyggen

Under sensommaren och höste...

Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

Top