Gentlemen start your engines

Crasy_Ninja

Ny medlem
Gick med
28 May 2007
Ort
Nyköping
Hoj
ZX-10R års.m -08, ZX9-R, Kawasaki års.m -00 (såld), ZX6R -96 (såld), Diverse Cross hojar 50cc-125cc
Precis som rubriken lyder så tar jag och min polare Teo och startar våra motorer för att om ca 2 timmar ta våra hojar och styra mot en liten ö som ligger mellan Storbritannien och Irland. Ön heter självklart Isle Of Man. Packningen av motorcyklarna pågår för fullt och man känner att nerverna börjar smyga sig på lite.

Första målet på resan blir en liten bit utanför Ullared, där ska vi sova första natten. Dagen efter styr vi mot Varberg och därifrån tar vi sedan en färja över till Danmark (Grenå). Sen blir det lite transportsträcka över Danmark, har hört att Danska polisen kan vara lite kinkiga så vi försöker att ta det lite lugnt därigenom. därefter väntar en 18 timmar lång färjetur mellan Danmark (Esbjerg) och U.K (Harwich). När vi kommer fram i Harwich på Onsdag förmiddag så har vi fem dygn innan vi ska vara i Liverpool för att ta en färja över till Isle Of Man, dom här fem dagarna är vi fria att röra oss som vi vill och planerna just nu är att vi ska försöka ta oss upp en liten bit i Scotland. Ni är självklart välkomna att komma med förslag på något vi kan göra/se/besöka :)

Efter fem dagar så ska vi alltså med en färja från Liverpool till Isle Of Man och sen har vi sex dagar på Isle of man och dom sex dagarna kommer vi spendera bredvid vägen någonstans på ön för att kolla på TT racet som är huvud målet på våran resa :banana.
Vi ska försöka att uppdatera er under vägen så fort vi får möjlighet.

/Philip
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Om ni har möjlighet så skriv en resedagbok gärna med kostnader för färjor, boende och tankar kring vägval i retro-perspektiv när ni kommit hem.

Ha en trevlig resa och se till att komma helskinnade hem :tummenupp
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Om ni har möjlighet så skriv en resedagbok gärna med kostnader för färjor, boende och tankar kring vägval i retro-perspektiv när ni kommit hem.

Ha en trevlig resa och se till att komma helskinnade hem :tummenupp

Jag håller med, det här är något man själv är sugen på - vore intressant att se en slutnota på't. :)
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Uppdatera tråden med lite foton under resan till oss!

Ha det nu kul...:tummenupp
 

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Det här verkar asball! Sicken resa!

Ps. Zx10'an är väl i princip gjord för denna typ av resa... :)
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Roligt! Lycka till! Skottland är ju fint. Ställen att besöka i England (förutom Skottland) är sydvästkusten (Cornwall), Wales (strax söder om Liverpool) och Lake District (strax norr om Liverpool.

I Cornwall finns Eden Project, Lost gardens of Heligan och nationalparken Dartmoor kan vara väldigt trevlig att köra igenom.

http://www.edenproject.com/

http://www.heligan.com/

http://sv.wikipedia.org/wiki/Dartmoor

I Wales finns nationalparken Snowdonia och en massa annat fint.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Snowdonia

En tanke är ju att åka norrut efter att ha anlänt till Harwich och ta er via Skottland genom Lake District till Liverpool. Och sen tar ni och kör söderut via Wales och Cornwall och sen längs engelska sydkusten tillbaka till Harwich när det är dags att åka hem. England är inte så stort och man tar sig på 7 - 8 timmar från Liverpool till Harwich om det brådskar. Men det finns mycket fint att titta på så det kan ju löna sig att ta lite tid på er när ni ändå är över.

Kul resa. Kör försiktigt och glöm inte att titta åt rätt håll i rondeller och korsningar!

MVH//Jan
 

Crasy_Ninja

Ny medlem
Gick med
28 May 2007
Ort
Nyköping
Hoj
ZX-10R års.m -08, ZX9-R, Kawasaki års.m -00 (såld), ZX6R -96 (såld), Diverse Cross hojar 50cc-125cc
Ja då börjar första dagen lida mot sitt slut. Det började blåsigt som fan dom första 20 milen och vädret såg inte heller speciellt lovade, vi trodde nästa att vi skulle få inviga våra regnställ innan vi lämnat Sörmland. Dessutom så la vi oss på Motorvägen hela vägen från Nyköping till Jönköping så starten var väl lite si så där.
Men efter det så vände allt till det bättre, det sprack upp på himlen och och vi svängde av motorvägen och in på lite kurvigare vägar, dessutom så gjorde skogen sitt blåsten. Väl framme i Mjöbeck så svidade vi om till lite myskläder. Efter det så lånade vi en bil och åkte in till Gekås i Ullared för att kolla efter varsitt extra underställ.

När vi kom tillbaka till Mjöbeck så var det middags dax och vilken middag det blev, Grillad Älgfilé med kantarellsås och kokt potatis och till efterrätt så bjöds det på vaniljglass med blåbär och ananas. Det enda i middagen som inte var plockat, jagat eller odlat på eget vis var ananasen och vaniljglassen. Det var helt fantastiskt.

Nu ska jag gå och snacka med kudden för väckarklockan ringer vid 05:30 imorgon. Kl 8:55 ska vi med en färja över till Danmark. Jag ska göra vad jag kan för att skriva hur det går för oss så fort jag hittar lite wifi någon stans. Ha det gött och god natt!
 

cl

Tequila MC
Gick med
5 Jan 2004
Ort
Stockholm "Väsby"
Hoj
ZX10R Grön
Vi är ju ett gäng som kommer till ön 4/6 o bor i Port Erin.
Håll utkik efter Ninjariders tröjor så kanske vi syns. :tummenupp
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Vi är ju ett gäng som kommer till ön 4/6 o bor i Port Erin.
Håll utkik efter Ninjariders tröjor så kanske vi syns. :tummenupp

Ok, vi komemr bo på santon hotel, på vägen mellan douglas och port erin, typ. =)
 

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Småland
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
Ja, vicken resa, reeespect ! Och kantarellsås är gott...

Skitkul om vi hålls underrättade i denna tråd :)
 

Tetremnoll

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2010
Ort
Nyköping
Hoj
V-twin
Och det är alltså jag som är Teo. :)

Vi vaknade runt kvart i sex i morse för att direkt gå ut till hojarna och surra fast packningen. När väl packningen satt på plats blev vi bjudna på stor frukost som min kära mor kokat ihop.

Under frukosten så regnade det ganska rejält, så jag och philip var inställda på att få åka med regnkläderna på mot Varberg. Lyckligtvis köpte jag en ny uppsättning regnställ på Gekås i Ullared igår, och det satt nästan perfekt ovanpå ställ och munktröja. Philip hade också ett regnställ med som satt perfa.

Givetvis slutar det regna typ direkt när vi ger oss iväg, men det var såklart blött på vägen.

Just nu sitter vi på färjan mellan Varberg och Grenå i Danmark. Beräknad ankomst kl 13 ca.



Sen blir det pga tidsbrist att bränna de stora vägarna mot Esbjerg. Vi vill ju gärna vara lite safe, både med tanke på ev problem längs med vägen, samt att jag är en stor tidspessimist och hellre står och väntar lite, än att komma i sista stund. Ja just ja, äta ska vi nog också göra längs vägen ;)

Allt för nu, tjing!
 

Crasy_Ninja

Ny medlem
Gick med
28 May 2007
Ort
Nyköping
Hoj
ZX-10R års.m -08, ZX9-R, Kawasaki års.m -00 (såld), ZX6R -96 (såld), Diverse Cross hojar 50cc-125cc
Jag bidrar med en bild av våran excellenta surrning ut av hojarna. Bilden är tagen på färjan mellan Varberg och Grenå.
 

Bifogat

  • ImageUploadedByTapatalk1306226589.633965.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1306226589.633965.jpg
    239.5 KB · Visningar: 563

Crasy_Ninja

Ny medlem
Gick med
28 May 2007
Ort
Nyköping
Hoj
ZX-10R års.m -08, ZX9-R, Kawasaki års.m -00 (såld), ZX6R -96 (såld), Diverse Cross hojar 50cc-125cc
Ja då börjar första dagen lida mot sitt slut. Det började blåsigt som fan dom första 20 milen och vädret såg inte heller speciellt lovade, vi trodde nästa att vi skulle få inviga våra regnställ innan vi lämnat Sörmland. Dessutom så la vi oss på Motorvägen hela vägen från Nyköping till Jönköping så starten var väl lite si så där.
Men efter det så vände allt till det bättre, det sprack upp på himlen och och vi svängde av motorvägen och in på lite kurvigare vägar, dessutom så gjorde skogen sitt blåsten. Väl framme i Mjöbeck så svidade vi om till lite myskläder. Efter det så lånade vi en bil och åkte in till Gekås i Ullared för att kolla efter varsitt extra underställ.

När vi kom tillbaka till Mjöbeck så var det middags dax och vilken middag det blev, Grillad Älgfilé med kantarellsås och kokt potatis och till efterrätt så bjöds det på vaniljglass med blåbär och ananas. Det enda i middagen som inte var plockat, jagat eller odlat på eget vis var ananasen och vaniljglassen. Det var helt fantastiskt.

Nu ska jag gå och snacka med kudden för väckarklockan ringer vid 05:30 imorgon. Kl 8:55 ska vi med en färja över till Danmark. Jag ska göra vad jag kan för att skriva hur det går för oss så fort jag hittar lite wifi någon stans. Ha det gött och god natt!

Jag länkar till en skön sida om iPhonens autocorrect funktion oxå, vi har redan haft några incidenter där vi har varit när att skriva fel pga telefonens sköna autocorrect funktion. Bland annat när jag skulle skriva myskläder igår så var det nära att det blev mysläder, haha

http://damnyouautocorrect.com/
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Nåt man måste göra minst en gång i livet.

Som nån sa innan, lägg gärna upp priser på resa, hotell, färja osv och ta mycket bilder :)
 

Blåbusen

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
21 Dec 2005
Ort
Sthlm/Haninge
Hoj
Orange ZX10R -08
Last edited:

Tetremnoll

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2010
Ort
Nyköping
Hoj
V-twin
Vi kom fram till Grenå runt ett-tiden, precis som planerat. Precis innan vi tog oss av färjan insåg vi att det regnade ute och gick därför ner till bildäck i god tid för att dra på oss regnställen.

Efter mycket om och men satt grejerna på plats. Men sen när vi rullar ut från färjan så har det ju självklart slutat regna. Jaja, skit samma - tänker vi och rullar vidare.

Men efter bara ett par hundra meter märker jag att mina skydd till pjucksen har börjat släppa. Bara att stanna och åtgärda, men det är inte det lättaste med regnhandskar som ser ut som krabbhänder. Sen vidare. 5 minuter senare kommer jag på att jag inte har spännt fast tältväskan helt. Med oro för att de lösa remmarna ska hamna vid nått drev eller hjul, tutar jag än en gång på Philip och indikerar att vi måste stanna ännu en gång. Då passar vi på att ta av oss krabbhandskarna och skoskydden - eftersom det ju faktiskt inte regnar längre.

Jaja, tredje försöket gick det bättre och vi sätter fart vidare mot Esbjerg där nästa färja ska avgå 18:45. Vi stannar på en shellmack efter ca 10 mil och tankar både hojen och oss själva. Jag konstaterar då att min hoj endast sugit i sig ca 7 liter på ungefär 16 mils körning. Får anses okej med tanke på packning/aerodynamik samt åldern på hojen. Philips värstinghoj hade dock dragit en bit över nio liter. :D Själva fick vi i oss lite käk på en restaurang vid macken. Jag käkade en riktigt fin hamburgertallrik och Cola. Landade på ca 130 Dkk. Philip käkade nån biffbit som såg helt okej ut.

På detta depåstopp passade jag på att ta av mig regnstället helt och hållet med tanke på att det varken var blött på vägen eller såg ut som att det skulle börja regna. Men det kom några ganska rejäla skurar ändå, vilket ledde till att jag propsade på ett nytt stopp. Dels för att ta en cigg, men även för att ta på sig regngrejerna igen.

Nu hade klockan redan blivit 16 ca och vi hade ju alltså inte jättegott om tid, med tanke på att incheckningen är öppen 17:30 - 18:00 och vi hade drygt 10-12 mil kvar.

Nåja, ut på den inte så trevliga motorvägen igen, med riktigt riktigt hårda vindbyar som överraskade hela tiden. Först ett snabbt kast till höger, sen vänster, nytt kast höger osv. Fyfan vad jag kommer ha träningsvärk imorgon. Men kör man utan kåpor så får man skylla sig själv.

Sista biten mot färjan gick dock smärtfritt bortsett från kastvindarna. Väl framme vid incheckningen började det ÖSA ner precis när vi tagit av oss handskarna och plockat fram biljetter/pass. Nåväl, man får väl vara glad att det bara var de sista minutrarna som vi blev drabbade.

Med på båten (DFDS) skulle bland annat en Bentley Continental GT, en Lamborghini Gallardo och en Ferrari 458 Italia som för övrigt ska vara med i Gumball 3000. Trevliga bilar.

Vi hittade vår fyrabäddarshytt som var helt okej faktiskt, gick upp till restaurangen och tog några öl.

Riktigt grov sjö var det under natten, men vi nannade gott ändå :)

Sen helt plötsligt var vi framme i UK och rullade av färjan.

Nu sitter vi på ett Burger King längs med nån väg (vi vet inte riktigt vart vi är, haha) men ska styra hojarna mot Yorkshire nu, med hjälp av gps ;)

Tjing
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top