Normalt vid oljebyte på KTM 625 SMC?

recman

Beta ver. 0.1
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Sverige
Hoj
KTM 625 SMC -05
Bytte olja för första gången på KTM:n i helgen. Magneten på oljepluggen/pluggarna hade dragit åt sig en hel del skit, min fråga är om det är normalt att så mycket sitter på magneten?
 

Bifogat

  • Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    36.2 KB · Visningar: 233

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Du borde ha nämnt hur många timmar denna olja du böt ut har gått.

Är hojjen ny, utan tidigare gångtimmar så är det normalt. Det kommer lite spån i början vid första oljebytet. Är den inte ny skulle jag inte kört mera. Då hade jag rivit motorn och kikat vad det där kom ifrån innan jag hade vågat starta den igen. Antagligen så är det dax för renovering nu. När det kommer så mycket spåner brukar man även kunna höra att ett nytt ljud har blivit ifrån motorn. Du har inte hört det? Om du väljer att köra vidare utan att kolla upp detta så kan det bli hur dyrt som helst. Eller så kan det hålla ett tag till. Du får själv avgöra/chansa. Jag tycker det är lite väl mycket spåner. Men det beror ju även lite på hur många timmar denna olja har gått.

Byt olja, starta den och kör lite. Lyssna noga efter nya ljud och kolla pluggen efter 10-20 minuter. Är den ren, fortsätt samma procedur med samma olja ytterligare 20 minuter.
 
Last edited:

recman

Beta ver. 0.1
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Sverige
Hoj
KTM 625 SMC -05
Du borde ha nämnt hur många timmar denna olja du böt ut har gått.

Är hojjen ny, utan tidigare gångtimmar så är det normalt. Det kommer lite spån i början vid första oljebytet. Är den inte ny skulle jag inte kört mera. Då hade jag rivit motorn och kikat vad det där kom ifrån innan jag hade vågat starta den igen. Antagligen så är det dax för renovering nu. När det kommer så mycket spåner brukar man även kunna höra att ett nytt ljud har blivit ifrån motorn. Du har inte hört det? Om du väljer att köra vidare utan att kolla upp detta så kan det bli hur dyrt som helst. Eller så kan det hålla ett tag till. Du får själv avgöra/chansa. Jag tycker det är lite väl mycket spåner. Men det beror ju även lite på hur många timmar denna olja har gått.

Byt olja, starta den och kör lite. Lyssna noga efter nya ljud och kolla pluggen efter 10-20 minuter. Är den ren, fortsätt samma procedur med samma olja ytterligare 20 minuter.

Skall kolla upp om jag kan hitta hur länge den gått på oljan jag bytte (förra ägaren som hällde i den oljan).
Eftersom jag bara haft den några veckor är det svårt att avgöra om det är några nya ljud tyvärr...:död
Hojen har gått ca 700 mil.
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Skall kolla upp om jag kan hitta hur länge den gått på oljan jag bytte (förra ägaren som hällde i den oljan).
Eftersom jag bara haft den några veckor är det svårt att avgöra om det är några nya ljud tyvärr...:död
Hojen har gått ca 700 mil.

Ja kolla upp det. Så lugnar vi oss med att dra några slutsatser. En 625a rasar ju inte i första taget. Men lyssna noga så du lär dig hur din motor låter. Det kommer du att ha nytta av i framtiden. Tycker du att det tillkommer nya ljud så är det något som har hänt. Det behöver inte vara inne i motorn. Men dom flesta ljud kommer ju därifrån.

Hade det varit magnetpluggen på nån av mina hojjar så hade det varit färdigkört. Byter olja varannan timme på dom. Och då får det inte vara så där mycket spåner på två timmar.
 

recman

Beta ver. 0.1
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Sverige
Hoj
KTM 625 SMC -05
Ja kolla upp det. Så lugnar vi oss med att dra några slutsatser. En 625a rasar ju inte i första taget. Men lyssna noga så du lär dig hur din motor låter. Det kommer du att ha nytta av i framtiden. Tycker du att det tillkommer nya ljud så är det något som har hänt. Det behöver inte vara inne i motorn. Men dom flesta ljud kommer ju därifrån.

Hade det varit magnetpluggen på nån av mina hojjar så hade det varit färdigkört. Byter olja varannan timme på dom. Och då får det inte vara så där mycket spåner på två timmar.

Nä, kan tänka mig att om du byter olja varannan timme så hinner väl oljan knappt snurra ett varv i motorn ;)

Tror jag kom på när oljan byttes innan, och det skall ha varit strax innan den gick 500 mil, så säg att den gått 200-250 mil med oljan jag bytte nu.

Vet inte om det har med saken att göra, men när man tog i det som på bilden ser ut som metallspån, och kletade ut det mellan fingrarna så kände man inte av några spån eller flisor liksom. Det blev som en silverfärgad färg av det bara, så det var väl mer metallpulver. Men det kanske är det man menar med metallspån?
Lite rookie här känner jag :)

PS. Tack för hjälpen RaceMe!
Nån mer som har åsikt? Nån som bytt på sin 625:a flera gånger kanske?
 
Last edited:

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Nä, kan tänka mig att om du byter olja varannan timme så hinner väl oljan knappt snurra ett varv i motorn ;)

Tror jag kom på när oljan byttes innan, och det skall ha varit strax innan den gick 500 mil, så säg att den gått 200-250 mil med oljan jag bytte nu.

Vet inte om det har med saken att göra, men när man tog i det som på bilden ser ut som metallspån, och kletade ut det mellan fingrarna så kände man inte av några spån eller flisor liksom. Det blev som en silverfärgad färg av det bara, så det var väl mer metallpulver. Men det kanske är det man menar med metallspån?
Lite rookie här känner jag :)

PS. Tack för hjälpen RaceMe!
Nån mer som har åsikt? Nån som bytt på sin 625:a flera gånger kanske?

Silversimmig olja brukar väl betyda att ett lager ska bytas har jag för mig.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det där är väldigt mycket spån för 200mils åkning.....

Hade det varit min egen motor hade jag rivit direkt men är man osäker på bytesintervall och om tidigare ägare servat som de skall så är det ett alternativ att byta oljan och åkt 50mil och bytt igen. Är där mycket spån även då då är det definitivt dags att riva

Min gissning är att de där spånen kommer från ramlager som inte mår bra...
 

recman

Beta ver. 0.1
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Sverige
Hoj
KTM 625 SMC -05
Det där är väldigt mycket spån för 200mils åkning.....

Hade det varit min egen motor hade jag rivit direkt men är man osäker på bytesintervall och om tidigare ägare servat som de skall så är det ett alternativ att byta oljan och åkt 50mil och bytt igen. Är där mycket spån även då då är det definitivt dags att riva

Min gissning är att de där spånen kommer från ramlager som inte mår bra...

Ja, helt hundra på tidigare ägarens serviceintervall är jag ju inte, men har för mig att han hade servat den för ca 200-250 mil sedan, och då utgår jag från att oljebyte ingick...men säker kan man ju inte vara.

Precis som du svarade sa även lokala mc-handlaren här när jag pratade med honom idag. Så det får bli att köra i helgen och sen tömma oljan igen och se hur det ser ut då. Bara att hålla tummarna för att inget händer tills dess och att pluggen är renare än renast när den plockas ur sen :)
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Så det får bli att köra i helgen och sen tömma oljan igen och se hur det ser ut då. Bara att hålla tummarna för att inget händer tills dess och att pluggen är renare än renast när den plockas ur sen :)

Hmmmm..... Nu är du ute på hal is och du riskerar att hamna i klubben som gör dom ap-dyra renoveringarna för runt 20-25 tusen. Boris gillade ju inte heller spånhögen på din plugg.

Gör så här nu: Byt olja och filter. Starta och lyssna noga på motorn, det rasar fort på slutet när ythärdningen e borta på ett lager. Är det ramlager som spånar så drar det med sig cylinder och kolv byte om man inte byter i tid. Är det vevstakslager som är slut är det ännu sämre. Rätt vad det är tittar vevstaken ut. Och köpa en ny hoj brukar kunna vara billigare än att laga.

Men gör som du har sagt. Fyll på ny olja, men kör inte en hel helg. Kör en minut, kanske tre om det låter ok. Sen kör tio till om det fortf låter ok. Sen kollar du magnetpluggen. Lägg hojen på sidan så slipper du att tappa ut oljan. Är det inga spåner. Kör tio minuter till om det låter ok. Kolla igen. Är det fortf inge spån kör vidare och lyssna på motorn. Hör du ljudförändring, stäng av. Och gör om proceduren jag beskriver.

Lycka till, hoppas det inte är så illa som det kan vara.

(250 mil blir ungefär 50 timmar Lite länge mellan oljebyte tycker jag. Det kostar ju så lite.)
 

recman

Beta ver. 0.1
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Sverige
Hoj
KTM 625 SMC -05
Hmmmm..... Nu är du ute på hal is och du riskerar att hamna i klubben som gör dom ap-dyra renoveringarna för runt 20-25 tusen. Boris gillade ju inte heller spånhögen på din plugg.

Gör så här nu: Byt olja och filter. Starta och lyssna noga på motorn, det rasar fort på slutet när ythärdningen e borta på ett lager. Är det ramlager som spånar så drar det med sig cylinder och kolv byte om man inte byter i tid. Är det vevstakslager som är slut är det ännu sämre. Rätt vad det är tittar vevstaken ut. Och köpa en ny hoj brukar kunna vara billigare än att laga.

Men gör som du har sagt. Fyll på ny olja, men kör inte en hel helg. Kör en minut, kanske tre om det låter ok. Sen kör tio till om det fortf låter ok. Sen kollar du magnetpluggen. Lägg hojen på sidan så slipper du att tappa ut oljan. Är det inga spåner. Kör tio minuter till om det låter ok. Kolla igen. Är det fortf inge spån kör vidare och lyssna på motorn. Hör du ljudförändring, stäng av. Och gör om proceduren jag beskriver.

Lycka till, hoppas det inte är så illa som det kan vara.

(250 mil blir ungefär 50 timmar Lite länge mellan oljebyte tycker jag. Det kostar ju så lite.)

Alright, den metoden kan jag ju testa innan. Låter vettigt. En renovering för 20-25 lakan sitter inte som en smäck nu så att säga :)

Fundering bara, funkar det verkligen att lägga denna cykel på sidan och därmed förhindra olja att rinna ut? I så fall föredrar man att lägga den åt vänster eller höger eller är det sak samma?

Tillverkarens serviceintervall är ju 500mil på dessa cyklar så byter man var 200-250:e mil så bör det vara helt ok.
 
Last edited:

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Tillverkarens serviceintervall är ju 500mil på dessa cyklar så byter man var 200-250:e mil så bör det vara helt ok.

Ja, det är ju isåf helt ok. Jag kan bara racemotorer. Och dom rasar fort. Dom håller inte ens ett enstaka heat när något har börjat ge sig. (Beroende på hur hårt man nyttjar motorn givetvis)

Men håll ett öga på magnetpluggen och lyssna på vad motorn säger till dig. Så kommer du inte att köra sönder fullständigt.

Nu ska jag ut o köra bil. Mycket bekvämare än att köra hoj. :)
 

recman

Beta ver. 0.1
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Sverige
Hoj
KTM 625 SMC -05
Ja, det är ju isåf helt ok. Jag kan bara racemotorer. Och dom rasar fort. Dom håller inte ens ett enstaka heat när något har börjat ge sig. (Beroende på hur hårt man nyttjar motorn givetvis)

Men håll ett öga på magnetpluggen och lyssna på vad motorn säger till dig. Så kommer du inte att köra sönder fullständigt.

Nu ska jag ut o köra bil. Mycket bekvämare än att köra hoj. :)

Haha, japp, tack för hjälpen! :tummenupp
 

recman

Beta ver. 0.1
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Sverige
Hoj
KTM 625 SMC -05
Nu har jag varit nere i garaget och testat det som RaceMe föreslog. Så här gick det:

- Körde först motorn 3 min (+ de kanske 5 minuter som kördes sist gång, efter oljebytet). Tömde ur oljan (dock ej den olja som är i ramen). Hittar då små metalspån/bitar upp till 1mm stora, både på oljepluggarna och i oljan.

- Rengör oljepluggarna, häller i ny olja och kör ytterliggare 3 min. Tömmer ut oljan igen och kan konstatera att det är betydligt mindre med spån/bitar både på pluggarna och i oljan.

- Rengör pluggarna och häller i samma olja igen. Kör motorn i ca 6-7 min. Ut med oljan igen och nu är det i princip spånfritt. Nåt litet litet enstaka bara.

Så, hur tolkar man detta? Gammal skit som blivit kvar i motorn? Och som nu sakta men säkert rensas ut?

Kikade igenom de kvitton som kom med hojen och senaste oljebytet som i alla fall finns dokumenterat är från 300 mila-servicen. Och om man nu skulle lita på tillverkarens serviceintervall så skall ju oljan klara sig till 800 mil då (den har gått 710 mil nu), under förutsättning att man skiter i att oljan även skall bytas varje år om inte 500 mil kommer innan. Så oljan som jag tömde i helgen skulle ju kunna vara från 300 mila-servicen (tyvärr). Vilket kanske kan förklara att det såg ut som det gjorde?

En annan sak jag såg i början på mitt test ovan, bland de små metallbitarna fanns det även liknande bitar men av ett icke magnetiskt material, vad kan det varit för nåt?

Och framför allt, vad gör man nu? Borde man kunna köra en halvdag på gokartbana på söndag (tänkt besöka Borås träningen nämligen) i svensson-tempo? Bör ju inte bli så många mil som produceras där (mc på kärra dit och hem). Och sen direkt när man kommer hem göra om hela proceduren med att kontrollera pluggarna och då även få bytt alla filter igen, och i med ny olja?

Ursäkta det långa inlägget...men man blir lite nervöst när det gäller dessa motarder...av nån anledning...
 

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Kommer det inga mera spåner och motorn fortfarande låter som förut? Det är ett gott tecken. Ta ut hojjen på banan. Det är bra att du väljer bana. Man kan stanna när man vill utan att frestas att köra mera om man tycker att motorn låter annorlunda. Lyssna nu och lär dig hur motorn ska låta. Om du tycker att den låter annorlunda så har du med största sannolikhet rätt. Kolla magneten då igen. Så länge den e ren så är det lugnt. Du behöver inte byta olja. Det som är omagnetiskt kan vara lagerhållarens plätering från vevstakslagret. Får du rent allt nu, och motorn låter som den har gjort hela tiden så är det ok att köra. Men fortsätt att vara observant. Så spar du pengar. BTW.,...

Om du ska till Borås, hälsa alla i Team Hoppborg från mig om dom e där och tränar. Det borde dom vara med tanke på det låga tempot dom höll i Söndags. :arsele Prata gärna med dom, så kommer du att märka hur trevliga alla är som tävlar i Supermoto. :krama Värsta gänget.....
 
Last edited:

recman

Beta ver. 0.1
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Sverige
Hoj
KTM 625 SMC -05
Kommer det inga mera spåner och motorn fortfarande låter som förut? Det är ett gott tecken. Ta ut hojjen på banan. Det är bra att du väljer bana. Man kan stanna när man vill utan att frestas att köra mera om man tycker att motorn låter annorlunda. Lyssna nu och lär dig hur motorn ska låta. Om du tycker att den låter annorlunda så har du med största sannolikhet rätt. Kolla magneten då igen. Så länge den e ren så är det lugnt. Du behöver inte byta olja. Det som är omagnetiskt kan vara lagerhållarens plätering från vevstakslagret. Får du rent allt nu, och motorn låter som den har gjort hela tiden så är det ok att köra. Men fortsätt att vara observant. Så spar du pengar. BTW.,...

Om du ska till Borås, hälsa alla i Team Hoppborg från mig om dom e där och tränar. Det borde dom vara med tanke på det låga tempot dom höll i Söndags. :arsele Prata gärna med dom, så kommer du att märka hur trevliga alla är som tävlar i Supermoto. :krama Värsta gänget.....

Ja, min uppfattning är att det inte kommer mer spån eftersom det stadigt minskade och vid sista bytet var obefintligt.
Gott, då får det bli Borås på söndag och öronen på spets! Tack för all hjälp! :Bugar
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Se till att använda en annan olja än den du har sköljt ur motorn med nu ett par gånger. En del av smutsen och metallspånen sitter troligtvis kvar i oljan och det är onödigt att dra runt dom extra mycket i din motor.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top