30-åring omkom i krock med bil

WEdberg

Ny medlem
Gick med
23 May 2011
Hoj
Honda CBR 600 F2 -91
På vägen hem igår natt låg jag bakom en bil som skulle göra vänstersväng. När han svängde hördes en kraftig smäll och jag såg en person slungas genom luften.
Ställde hojen och sprang för o hjälpa.
Mc-föraren låg tilltrasslad om vägräcket utan hjälm o skyddskläder. Varken andades eller hade puls.
Vi gjorde HLR tills ambulans kom som tog honom till sjukhus. Han dödsförklarades någon timme senare läste jag i tidningen.

Mc-föraren hade kommit ikapp en annan bil i vår motsatta riktning med helljus tända, bilen signalerade med varningsblinkers och han släckte ljuset helt istället för blända av vilket gjorde det helt omöjligt för bilisten som skulle svänga att se honom. Dessutom 100-väg

Recuisecat In Pace

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
Det var alltså motorcyklisten som råkade stänga av sitt lyse?

Oavsett så måste det ha varit jävligt läskig situation att helt plötsligt befinna sig i. Du verkar ha agerat rätt bra ändå med tanke på stressen som lär ha varit. Hur gick det med de i bilen som han krockade med?

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Hoj
Bmw 850 adv
Riktigt tråkigt, och säkert riktigt hemskt att se han ligga där... MEN jag förstår inte folk som vågar köra utan utrustning... Hellre kör jag inte än åker utan skydden...

RIP

WEdberg

Ny medlem
Gick med
23 May 2011
Hoj
Honda CBR 600 F2 -91
Det var alltså motorcyklisten som råkade stänga av sitt lyse?

Oavsett så måste det ha varit jävligt läskig situation att helt plötsligt befinna sig i. Du verkar ha agerat rätt bra ändå med tanke på stressen som lär ha varit. Hur gick det med de i bilen som han krockade med?

Ah han kom utan ljuse så jag hörde bara en smäll o såg honom komma flygande i luften.

Ja ambulanspersonalen som kom sa att hade han haft hjälm knäppt, och riktigt ställ med skydd så hade nog inte det varit i närheten av så allvarligt.

Killen i bilen, 25åring. Satt o grät bara i bilen när jag kom. Han hade ny bil med airbags o sådant, fick ett mindre sår över nosen men fick ju givetvis med också åka iväg för observation

tkdrille

Guest
Hemska tanke. Riktigt otäck upplevelse att försöka hålla liv i någon som senare dödsförklaras.
Hur är de med dig själv då ? Du måste ju ha chockats lite av att ha varit med om det.

Tråkigt för alla inblandade och speciellt för den omkomne.

RIP.

WEdberg

Ny medlem
Gick med
23 May 2011
Hoj
Honda CBR 600 F2 -91
Hemska tanke. Riktigt otäck upplevelse att försöka hålla liv i någon som senare dödsförklaras.
Hur är de med dig själv då ? Du måste ju ha chockats lite av att ha varit med om det.

Tråkigt för alla inblandade och speciellt för den omkomne.

RIP.

M det är ju verkligen en speciell upplevelse när det går upp för en, fan alltså, han klarar nog inte sig.
Jag var ju lite darrigare än vanligt på vägen hem om man säger så. Drömde dock om att han klarade sig så slängde mig över datorn när jag vaknade o läste precis det motsatta.
Tror det var ena killen jag tog kortet med för 2 somrar sen, såg så ut av det man kunde

Throttlejunkie

Stenhård mjukis:)
Gick med
26 Dec 2004
Hoj
Byter ofta :)
Starkt jobbat att göra HLR tills ambulansen kom, du har gjort vad du kunnat. Förra sommaren var jag själv med om en liknande olycka som du beskriver. Och vare sig man vill eller inte tar man med sig en sådan upplevelse för hela livet både positivt och negativt.

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Det är starkt att kunna agera och agera rätt i en situation som du beskriver. Du gjorde vad du kunde. Jag minns när gamle svarten gick av på Bogesund (inte den gången han avled, utan gången innan), det är svårt att samla sig och agera rätt när man är först på plats.

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Hayabusa Turbo
Hajar inte riktigt??

Körde han utan hjälm och stängde av misstag av ljuset istället för att blända av?

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Hoj
Suzuki GSF 1200
Trist att höra såklart. Men hur fick ni reda på att han stängt av lyset av misstag pga. framförvarande bil? Hade han kört om den så att den kom ifatt och stannade vid olycksplatsen? Eller såg den bilföraren olyckan i backspegeln och stannade?

WEdberg

Ny medlem
Gick med
23 May 2011
Hoj
Honda CBR 600 F2 -91
Ah personbilen som blev ikappkörda såg krocken i backspegeln så de vände så fort som möjligt.
Har egentligen svårt för sår och sådant, kan ju erkänna att jag stod o kräkte sedan när ambulanspersonalen tog över istället, men när det är i fråga om rädd liv är det ju inget snack om vad man gör

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Mycket starkt! Bra gjort!
Jobbigt för alla inblandade.. :(

Lyckades inte snappa upp något om hastigheten men om man får fråga så frågar jag nu..?

WEdberg

Ny medlem
Gick med
23 May 2011
Hoj
Honda CBR 600 F2 -91
Mycket starkt! Bra gjort!
Jobbigt för alla inblandade.. :(

Lyckades inte snappa upp något om hastigheten men om man får fråga så frågar jag nu..?

Det var 100-väg, men han körde ju som sagt ikapp bilisten som låg framför honom då när han slog av ljuset. Så omkring 90-100 något

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Mycket starkt gjort av dig och du ska ha all heder för din insats. I regel är det få människor som ingriper om det händer något (även när det gäller småsaker) så att du klev in och gjorde allt du kunde i en så pass allvarlig situation är något du ska ha stor eloge för.

Tragiskt för alla inblandade.

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Håller med andra, verkligen starkt gjort! Var inte rädd för att söka hjälp om du mår dåligt av händelsen! Det är absolut inte löjligt på något vis, och heller inte något
macho med att "fixa det själv" .

Hoppas hojåkaren vilar i frid.

adde78

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Hoj
1000 k5 Såld, zx10r års 09.
R.i.p

Kanon insats gjort av dig. Om du känner att detta har påverkat dig så ta kontakt med räddningspersonalen som var på plats. att ha
Debriefing är något väldigt positivt även om man inte känner att man blivit påverkad. Alltid bra att släppa på ryggsäcken:tummenupp

Nyheter
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

Du är för närvarande en gra...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...