Lazzekongo
Member of Team Rubank Racing
Tjena.
Har en Yamaha R6 -00 och igår morse när jag skulle åka ut till Sviestad för en dag på banan så va batteriet dött. Rullade igång den o körde en sväng för att ladda upp batteriet. Allt va frid o fröjd, hojen startade innan varje pass o den gick som den skulle....ända till eftermiddagen.
Efter ett pass hörde jag hur det väste o fräste från batteriet, det luktade även lite surt, som av svavel typ. Tog bort sitsen för att kolla och fann ett batteri som inte såg så bra ut. Det va varmt som fan o såg ut att ha börjat smälta.
Trodde först att det blivit kortis eller att batteriet gått sönder av nån anledning. Fick sen tips om att det kunde va laddningsregulatorn som gått sönder, mätte laddspänningen till ca 18v vid 7000rpm. Känns lite mycke så det verkar mest troligt att det är regulatorn men ville kolla med expertisen här innan jag börjar handla grejer
Så frågan är alltså om det är regulatorn som gett upp?
Tack på förhand //Johan
Har en Yamaha R6 -00 och igår morse när jag skulle åka ut till Sviestad för en dag på banan så va batteriet dött. Rullade igång den o körde en sväng för att ladda upp batteriet. Allt va frid o fröjd, hojen startade innan varje pass o den gick som den skulle....ända till eftermiddagen.
Efter ett pass hörde jag hur det väste o fräste från batteriet, det luktade även lite surt, som av svavel typ. Tog bort sitsen för att kolla och fann ett batteri som inte såg så bra ut. Det va varmt som fan o såg ut att ha börjat smälta.
Trodde först att det blivit kortis eller att batteriet gått sönder av nån anledning. Fick sen tips om att det kunde va laddningsregulatorn som gått sönder, mätte laddspänningen till ca 18v vid 7000rpm. Känns lite mycke så det verkar mest troligt att det är regulatorn men ville kolla med expertisen här innan jag börjar handla grejer
Så frågan är alltså om det är regulatorn som gett upp?
Tack på förhand //Johan