Tack för alla snabba svar! Ska försöka svara på era frågor. Hann dock inte felsöka så mycket innan annat kom emellan (måste även erkänna att jag inte är en supermek direkt...).
"Kan du dra runt motorn för hand dvs snurra bakhjulet med växel i?"
Det gick i alla fall inte att dra runt motorn när jag sköt på hojen på hög växel.
"Låter som att kammremmen har kuggat över och skottat motorn.
Kolla markeringar på vevaxel och kammaxlarna samt lyft topparna och kontrollera om du har några kolvar kvar..."
Ajaj, det låter inget vidare. Hoppas du har fel
Jag hade precis hojen inne på service där dom även bytte kamremmmarna. Hur spänd ska kamremmen vara egentligen? Nu är den i alla fall något slappare mot den undre spännaren än mot den övre (nedre kamremmen).
"Hur hände det? Varm/kall motor? Inga symptom innan det skedde?"
Det hände efter kanske en kilometer, men hojen hade stått på tomgång en bra stund innan så den var varm. Noterade inte gradtalet dock. Inga symptom innan. Det var heller ingen tokgas när det brakade.
"Kolla om tändstiftet är helt. Är det krossat/förstört, så är det inget bra tecken."
Har inte plockat ur stiftet men det ser helt ut.
"Vad menar du med "gummit smulades sönder under kamremskåpan (nu rengjort)." Är det kamremmen som smulats sönder ? Eller vilket gummi ??"
Sorry, jag var lite otydlig där. Kamremmarna ser helt intakta ut, det är själva gummihylsan på tändstiftshatten som ser ut att ha slitits rakt av varpå resterna fastnat under kamremskåpan. Tändstiftet går rakt igenom kåpan om du förstår vad jag menar.